beantwoord

Als ik mijn abonnement opzeg, wanneer eindigt dat dan precies?

  • 15 November 2023
  • 6 reacties
  • 143 Bekeken

Ik heb mijn Dal Voordeel abonnement opgezegd.

Dat was een jaarabonnement, dus ging ik er van uit dat dat aan het eind van het jaar pas vervalt. Maar toen ik meer las op ns.nl stond daar: “nadat je het abonnement van je OV-chipkaart hebt verwijderd, is de opzegging definitief en betaal je niet meer voor het abonnement.” Dwz op het moment dat ik dat bij een kaartjesautomaat afrond.

Ik moet wel nog 1 keer met de trein reizen, volgende week, dus ik dacht bij mezelf, dan doe ik dat afronden ná die reis, maar in de email die ik kreeg stond dat de beëindigingsdatum 15 november is. Dus per vandaag, niet het moment dat ik bij de kaartjesautomaat sta.

Dus wat is de echte datum nou? Of moet ik de opzegging herroepen en dan na volgende week opnieuw opzeggen?

icon

Beste antwoord door Momo 15 November 2023, 18:51

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt elk abonnement, ook een abonnement op saldo per direct opzeggen door over te gaan naar Flex Basis. Dit is een abonnement dat geen geld kost en waarmee u alleen op rekening kunt rijden tegen vol tarief. Als u dit doet, wordt het eventuele vooruitgestorte geld van uw oude abonnement binnen een paar dagen naar rato teruggestort. Dat kunt u ook na de reis doen die u hierboven noemt. Het gaat ogenblikkelijk in, het kan niet vooruit opgezegd worden.

Dat beantwoordt mijn vraag niet! Moet ik mijn beëindiging annuleren en dan volgende week opnieuw aanvragen, of kan ik simpelweg wachten tot volgende week met het verwijderen van het abonnement van mijn OV chipkaart?

Reputatie 7
Badge +4

o werkt het niet. Het vervalt helemaal niet aan het eind van de periode, het loopt gewoon door en uw geld voor de volgende termijn wordt gewoon afgeschreven. Als u Dalvoordeel heeft opgezegd en dat is gehonoreerd, dan moet u het inderdaad op een automaat bevestigen. U moet als u geen Flex neemt het bevestigen maar ik zou dat pas na de laatste reis doen. Overgaan naar Flex heeft het voordeel dat u in veel gevallen geld terug krijgt en daarnaast dat de opzegging meteen effectief is nadat u het op het automaat heeft bevestigd. Dat hoeft bij Flex ook maar een keer maar dat is een ander verhaal. Annuleren kan, maar is gedoe.

 

Dat bevestigen is noodzakelijk, want anders ‘weet ‘ uw kaart niet wat er op staat. Abonnementen op saldo lopen zelfs gewoon door en de termijn wordt weer in rekening gebracht.

Vandaar dat ik ook vertel hoe het echt werkt en niet wat u mogelijk veronderstelt. Mijn advies is goedkoper.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt elk abonnement, ook een abonnement op saldo per direct opzeggen door over te gaan naar Flex Basis.

Je hoeft niet eens over te gaan naar Flex. Ook elk saldo abonnement is per direct op te zeggen als je het minstens een maand hebt. In het verleden kon je een saldo abonnement alleen opzeggen pas als je het abonnement minstens een maand had en ook alleen per de dag van de maand dat het ooit ingegaan was. Dit moest je dan minstens 1 of 2 weken ervoor aanvragen, je kon dit ook een tot enkele maanden in de toekomst doorgeven. Dit is op een gegeven moment veranderd, een opzegging kan nu dagelijks en gaat direct in. De opzegging moet nog wel binnen 30 dagen worden opgehaald bij een automaat, doe je dit niet dan vervalt de opzegging en loopt het abonnement door. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is gewoon of hij nog steeds met korting kan reizen vóór hij de reeds gedane opzegging heeft bevestigd bij een automaat. Volgens mij kan dat inderdaad, het abonnement (en de facturering daarvan) wordt pas beëindigd bij het bevestigen bij de automaat.

Badge +3

Klopt, je kunt het abonnement gewoon blijven gebruiken en de beëindiging later bevestigen bij een automaat. Daar heb je een maand voor, daarna vervalt de ‘bestelling’ om het te beëindigen.

Je krijgt de reeds betaalde abonnementskosten terug per de dag van het beëindigen bij een servicepunt (station of winkel), dus per dag dat je heb abonnement nog laat doorlopen krijg je ca. 19 cent minder terug.

Reageer