Altijd voordeel abonnement afsluiten | NS Community
beantwoord

Altijd voordeel abonnement afsluiten

  • 30 January 2022
  • 15 reacties
  • 305 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb voor een kennis van 85 jaar een OV-chip kaart aangevraagd. Je kunt online geen persoonlijke OV-chipkaart aanvragen als de betreffende persoon geen PC heeft en derhalve niet werkt met betalingen via IDeal. Daarvoor moet je een aanvraagpakket aanschaffen à € 3,60 dat je dan via de post wordt toegezonden. De kaart kost dan vervolgens niet € 7,50 maar 3 euro meer "omdat er enige administratieve handelingen aan vast zitten".

Die OV-chip kaart is er intussen wel gekomen en zij reist nu dagelijks 1x per dag op en neer tussen Gouda en Den Haag C. Voor haar is het dus veel voordeliger om een Altijd voordeel abonnement af te sluiten.

Hoe fiets ik dat voor elkaar? Ik kan niet beschikken over haar bankrekening. Kan dat ook met een automatische incasso? Kortom: hoe verkrijg ik voor haar zo'n abonnement op haar OV-chipkaart? En levert dat ook weer onzinnige extra kosten op?

icon

Beste antwoord door Momo 30 January 2022, 16:31

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee, volg zelfde procedure als gemachtigden (dus dat is dan wel nodig), zoals bvb ouders voor hun kinderen.

Als deze mw overigens buiten de spits haar reis begint, dan is DalVrij (voor 65+ 47 €/mnd) de voordeligste optie. Maar dat moet haast wel, want ook DalVoordeel is enkel geldig als de reis in de spits begint. Bekijk zelf hoeveel ritjes gemaakt moeten worden om het eruit te halen-alle prijzen ook in de reisplanner.

Reputatie 1

Nee, volg zelfde procedure als gemachtigden (dus dat is dan wel nodig), zoals bvb ouders voor hun kinderen.

[...]

Dát is nou net weer niet de bedoeling: ik ben slechts een lid van de bewonerscommissie in het appartementencomplex waar wij wonen. Dus gemachtigde worden zit er niet in.

 

Reputatie 7
Badge +1

Mensen zonder iDeal kunnen ook telefonisch bestellen of mijn mijn weten aan het loket. Als jij het moet doen, dan valt telefonisch af maar je zou wel met zijn tweeën naar een NS-loket kunnen gaan.

Reputatie 1

Mensen zonder iDeal kunnen ook telefonisch bestellen of mijn mijn weten aan het loket. Als jij het moet doen, dan valt telefonisch af maar je zou wel met zijn tweeën naar een NS-loket kunnen gaan.

Bestaat er niet zoiets als een Aanvraagformulier voor zo'n abonnement?

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Telefonisch via 030 751 5155 is het makkelijkst, want voor een servicebalie moet je naar Den Haag, Leiden of Utrecht.

De persoon zelf dient het gesprek te voeren, of in ieder geval aanwezig te zijn.

Als mevrouw het zelf in Den Haag kan regelen is dat natuurlijk ook een optie.

Vreemd overigens dat zo’n aanvraagpakket € 3,90 moet kosten, want bij o.a. Primera kan je dat gewoon gratis krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Er bestaat geen aanvraagformulier voor abonnementen. Wanneer iemand niet via iDeal kan betalen kan een abonnement alleen via de NS klantenservice aangeschaft worden. Dat kan telefonisch of bij een service balie. U kunt volgens mij ook voor iemand anders bellen, maar dan moet die andere persoon er ook bij zijn en aan de telefoon kunnen komen voor de toestemming. Den Haag Centraal heeft een OV-service winkel, dus daar kan het ook geregeld worden.

Ik zou nog wel even kijken welk abonnement het beste zou zijn. Als de persoon echt iedere dag reist en dit is in de daluren dan is een NS Flex Dal Vrij abonnement voordeliger, reist zij in de spits dan is een NS Flex Traject Vrij meer geschikt. 

Reputatie 1

{...}

Vreemd overigens dat zo’n aanvraagpakket € 3,90 moet kosten, want bij o.a. Primera kan je dat gewoon gratis krijgen.

Dan wordt het nóg kwalijker: ik heb Primera gebeld en de vraag gesteld of men zo'n aanvraagpakket kon leveren. Het antwoord was nee….

Reputatie 1

[...]

Ik zou nog wel even kijken welk abonnement het beste zou zijn. Als de persoon echt iedere dag reist en dit is in de daluren dan is een NS Flex Dal Vrij abonnement voordeliger, reist zij in de spits dan is een NS Flex Traject Vrij meer geschikt. 

Zij reist ‘s ochtends net na de spits Gouda - Den Haag en 's middags willekeurig in of net vóór de spits Den Haag - Gouda. De heenrit is dus duidelijk, de terugrit is wisselend. Dit gebeurt 1x per dag de gehele week door (dus incl. het weekend). Dan lijkt mij het Altijd voordelig abonnement toch het voordeligst?

Badge +3

{...}

Vreemd overigens dat zo’n aanvraagpakket € 3,90 moet kosten, want bij o.a. Primera kan je dat gewoon gratis krijgen.

Dan wordt het nóg kwalijker: ik heb Primera gebeld en de vraag gesteld of men zo'n aanvraagpakket kon leveren. Het antwoord was nee….

I stand corrected, niet bij alle Primera winkels, zie https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/zoek-een-servicepunt.htm?servicetype=18 dan zou je dus naar Zoetermeer of Leiden of Rotterdam moeten, of voor een Primera zelfs naar Uithoorn.

Voor dagelijks (werkdagen) Gouda - Den Haag met enkele keren per week in de spits kom je meestal al gauw uit op Altijd Voordeel (voor relatief korte afstanden), maar er wordt dus ook in het weekend gereisd.

Als de spits (meestal) vermeden kan worden is Dal Vrij een goede optie. Traject Vrij 2e klas kost € 164,70 en Dal Vrij kost € 107,90. Verschil € 56,80

Een enkele reis in de spits (voltarief) kost € 6,30 dus bij meer dan 9x per maand in de spits komt Traject Vrij in beeld, vooropgesteld dat er alléén tussen Gouda en Den Haag gereisd wordt. Reist ze ook naar andere bestemmingen dan blijft Dal Vrij waarschijnlijk het gunstigst.

Binnen Mijn NS is dat overigens eenvoudig (op elke dag na minimaal een maand) te wisselen, bijv. in vakantieperiodes of als je door omstandigheden minder of niet reist.

Badge +3

Dal Vrij kost € 107,90.

Nee, € 46,80, want het gaat om iemand van 85.

Badge +3

Dal Vrij kost € 107,90.

Nee, € 46,80, want het gaat om iemand van 85.

Pff, helemaal overheen gekeken… 

Reputatie 7
Badge +3

Dal Vrij kost € 107,90.

Nee, € 46,80, want het gaat om iemand van 85.

Mede hierom dus de opmerking nog eens te bekijken welk abonnement het voordeligst is.

Wanneer je met Dal Vrij 18 keer ‘s middags in de spits reist kost het €46,80 + €113.40 (18 x €6,30) = totaal €160.20.  Flex Traject Vrij is €164,70, dus dat ontloopt elkaar niet veel.  Bij minder middagen in de spits wordt het met Dal Vrij nog goedkoper. Bij alle werkdagen 's middags in de spits wordt het met Dal Vrij wel iets duurder dan met Traject Vrij maar blijf je per maand nog wel onder de €200.

Met Altijd Voordeel zit je, ook als je iedere ochtend en middag in de daluren reist al dik boven de €200. Met 30 reisdagen in de maand is het dan 30 x €7.56 (prijs retour 40% korting) = €226.80 en dan nog €24,20 voor het Altijd Voordeel abonnement, dus totaal €251,00. Als je dan nog een paar keer 's middags in de spits reist komt er nog meer bij. 

Badge +3

Ja, met de correctie van @Tochjo (slechts € 46,80 voor Dal Vrij!) moet je wel heel vaak in de spits reizen om Traject Vrij in beeld te krijgen.

En (I stand corrected zei ik al) Altijd Voordeel kan bij korte afstanden en ‘dagelijks’ (werkdagen) in de spits nog iets schelen, maar is dus niet aan de orde (er wordt ook in het weekend gereisd).

De Keuzehulp op de website helpt daarbij niet zo veel, want die wil weten of er doordeweeks of in het weekend gereisd wordt, maar geeft wel aan (bij 6-7 keer per week) dat Altijd Voordeel zelfs inderdaad nog duurder is dan Dal Voordeel, en houdt verder geen rekening met leeftijd.

Een 65+ Dal Vrij abonnement is dus unaniem verkozen als beste optie :rofl: en dan kan je ook nog gratis de rest van Nederland door buiten de spits.

Nu nog even (telefonisch) zien te regelen… zonder iDeal maar wel met incassomachtiging dus. Succes en laat gerust weten hoe dat ging.

Reputatie 1

Allen dank voor de info! Ik ga bellen met NS Klantenservice in het bijzijn van de 85 jarige klant om zo'n 65+ Dal Vrij abo te bemachtigen. :upside_down:

Badge +3

Allen dank voor de info! Ik ga bellen met NS Klantenservice in het bijzijn van de 85 jarige klant om zo'n 65+ Dal Vrij abo te bemachtigen. :upside_down:

Na alle moeite met het aanvraagpakket voor een kaart zal dat zeker goed komen. Respect ook voor een 85 jarige (zonder internet) die dagelijks met de trein gaat!

Reageer