beantwoord

Altijd Vrij of Reizen op Rekening?

  • 5 September 2023
  • 4 reacties
  • 152 Bekeken

Voor mijn dochter heb ik een ‘Altijd Vrij’-abonnement besteld. Bestelling is ook bevestigd en de eerste maandbetaling heb ik overgemaakt. Nu ze reist ziet ze bij het inchecken echter steeds ‘Reizen op Rekening’. Dat is ook het product dat ik op haar OV-kaart zie staan. Daar staat bovendien óók ‘Reizen op rekening Bus Tram Metro’, dat nooit heb besteld.

Wat kan ik doen om dit recht te zetten? Als ze een maand lang ‘Op Rekening’ rijdt, moeten we straks een gigantisch bedrag betalen, veel meer dan bij het Altijd Vrij-abonnement.

icon

Beste antwoord door iMark 5 September 2023, 09:45

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is een ongelukkige aanduiding op de kaartlezers. Dat is inderdaad nogal verwarrend.

De apparatuur ziet niet dat Altijd Vrij wordt gebruikt omdat dat abonnement niet op de kaart zelf staat. Het incasseren gaat via hetzelfde systeem als reizen op rekening. Vandaar dat dat getoond wordt.

Mocht je een keer met bus, tram of metro reizen dan worden de reiskosten ook geïncasseerd via de maandelijkse rekening. Als je nooit met bus, tram of metro reist is er niks aan de hand.

Er hoeft niets te worden rechtgezet.

Reputatie 5

Bij het bestellen van een flexabonnement voegt NS automatisch "Reizen op rekening bus tram metro” oftewel BTM toe. Je ziet dan pas later op de afrekening wat je ervoor betaalt. Je kunt "BTM”van de kaart laten verwijderen. Ik heb dat aan het loket in Rotterdam laten doen. Als het gelukt is reist dochter per trein op rekening, dus altijd vrij, en als ze bus tram of metro met die kaart zou willen gebruiken reist ze op saldo. Je kunt daartoe eventueel geld op die kaart zetten.

Reputatie 5

 "Reizen op rekening bus tram metro” oftewel BTM toe. Je ziet dan pas later op de afrekening wat je ervoor betaalt. 

Dit kan per vervoerder verschillen.

Bij Keolis in IJssel-Vecht bijvoorbeeld (al zijn die de concessie kwijt), zag je ook bij NS Flex BTM meteen bij het uitchecken wat de rit kostte. Ik gebruik NS Flex nu al jaren niet meer voor BTM-ritten, dus ik nu niet precies weten bij welke vervoerder je dit wel en welke je dit niet kunt zien. Het bedrag klopte ook altijd met het uiteindelijke bedrag op de factuur.

Reputatie 7
Badge +3

Altijd vrij is reizen op rekening. Alle vervoer is bij Flex reizen op rekening inclusief bus, tram en metro. Voor bus, tram en metro wordt vol tarief gerekend.

Reageer