beantwoord

Beste abonnement voor scholieren vanaf 12 jaar

  • 7 January 2022
  • 5 reacties
  • 3467 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo, wat is na Kids Vrij (geldig tot 12 jaar) het goedkoopste abonnement voor kinderen vanaf 12 jaar die in de ochtend in de spits naar school met de trein gaan? 

Ik zie wel iets over een goedkopere dagkaart en weekendkaart maar niks over een goedkoper abonnement voor doordeweekse dagen in de spits, vergeleken met abonnementen voor volwassenen. 

Alvast bedankt voor het antwoord. 

icon

Beste antwoord door Momo 7 January 2022, 15:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor kinderen vanaf 12 jaar zijn er geen goedkopere abonnementen, daar gelden dezelfde prijzen voor als voor volwassenen. Voor iemand die 4 of 5 dagen op een vast traject reist, is een Flex Traject Vrij de beste oplossing. Tenzij het traject meer dan 80 tariefeenheiden is, dan een Altijd Vrij.

Waarom geen abonnement voor jongeren vanaf 12 jaar met korting uiteraard?Dat ze hetzelfde tarief als volwassenen moeten betalen vind ik vreemd.Een dagkaart is in sommige gevallen ook duur.Ik probeer het op te lossen met samenreiskorting.Het zou fijn zijn als jullie iets voordeligers voor de jeugd kunnen doen..

Hallo, wat is na Kids Vrij (geldig tot 12 jaar) het goedkoopste abonnement voor kinderen vanaf 12 jaar die in de ochtend in de spits naar school met de trein gaan? 

Ik zie wel iets over een goedkopere dagkaart en weekendkaart maar niks over een goedkoper abonnement voor doordeweekse dagen in de spits, vergeleken met abonnementen voor volwassenen. 

Er zijn geen kortingen in de spits voor scholieren omdat ouders van scholieren worden geacht eventuele reiskosten te betalen van de kinderbijslag die zij voor hun kind krijgen. In het algemeen is er ook geen noodzaak voor scholieren om met de trein naar school te gaan omdat er in Nederland overal een middelbare school op fietsafstand (max.12 km) is.

Als uw kind om noodzakelijke redenen een middelbare school bezoekt die verder weg is gelegen (bijv. speciaal onderwijs) of om medische redenen niet in staat is om te fietsen kunt u als u de reiskosten niet zelf kunt betalen via de gemeente een beroep doen op bijzondere bijstand. Als u om niet-noodzakelijke (bijv. godsdienstige of pedagogische) redenen een school kiest die verder weg is gelegen zijn de reiskosten voor eigen rekening. 

De regeling is ook logisch omdat plaatsen in de trein in de spits schaars zijn en de overheid daarom niet wil dat scholieren met subsidie in de spits gaan reizen omdat hun ouders kiezen voor een verder weg gelegen school terwijl daar geen noodzaak voor is.

Kortingen buiten de spits zijn iets anders, daarvoor krijgt NS geen subsidie. In de spits gaat NS uiteraard niet op eigen kosten kortingen geven. Studenten reizen wel goedkoper in de spits omdat zij gemiddeld over veel grotere afstanden moeten reizen en de overheid hun vervoer daarom wel subsidieert.

Waarom geen abonnement voor jongeren vanaf 12 jaar met korting uiteraard?Dat ze hetzelfde tarief als volwassenen moeten betalen vind ik vreemd.Een dagkaart is in sommige gevallen ook duur.Ik probeer het op te lossen met samenreiskorting.Het zou fijn zijn als jullie iets voordeligers voor de jeugd kunnen doen..

Samenreiskorting is niet geldig in de spits.

Buiten de spits is er de goedkope Jongeren Dagkaart Dal.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom geen abonnement voor jongeren vanaf 12 jaar met korting uiteraard?Dat ze hetzelfde tarief als volwassenen moeten betalen vind ik vreemd.Een dagkaart is in sommige gevallen ook duur.Ik probeer het op te lossen met samenreiskorting.Het zou fijn zijn als jullie iets voordeligers voor de jeugd kunnen doen..

De jeugd heeft tot 12 jaar gratis of goedkoop kunnen reizen. Er zijn jongerendagkaarten voor in de daluren. In de spits geldt normaal tarief vanaf 12 jaar.

Reageer