Skip to main content
beantwoord

Boeken van e-ticket met 40% korting daluren

  • 15 December 2023
  • 36 reacties
  • 1725 Bekeken

Ik heb een abonnement 40% korting tijdens daluren en heb geprobeerd hiermee een e-ticket te boeken. Tijdens het boeken werd de normale prijs aangegeven, er was alleen een optie korting als samenreiskorting aangegeven. Maar ik reis niet samen, ik heb gewoon de 40% korting op mijn eigen naam. Dit vind ik vreemd. Mag ik gewoon de optie samenreiskorting aanvinken?

36 reacties

Door e-tickets met korting beschikbaar te maken voor abonnementhouders werk je fraude in de hand. Je krijgt dan de ‘het zijn toch dalurentickets’ en ‘ik wist niet dat je een abonnement moest hebben’ smoesjes.

Besef je dat wat je hier zegt niet klopt? Als je een e-ticket met korting beschikbaar maakt voor abonnementhouders, kun je niet zeggen 'ik wist niet dat je een abonnement moest hebben' want dat heb je al en is ook al geverifieerd. 

 

 

Ik vind het ook achterhaald en niet klantvriendelijk dat je in de app geen e-ticket met korting kunt kopen. Het wordt aan de persoon gekoppeld, je moet je legitimeren, ik selecteer de trein en het tijdstip, mijn ov-chipkaart is gekoppeld en mijn abonnement staat in de app... hoe duidelijk en controleerbaar wil je iets hebben?

Overigens is een e-ticket kopen totaal niet omslachtig zoals hier beweerd wordt.

Ik heb gisteren helaas mijn persoonlijke chipkaart thuis vergeten. Dat kan ook eens gebeuren. Het was klantvriendelijk en logisch geweest als ik bij het aanschaffen van het e-ticket voor een optie met korting had kunnen kiezen. Alles is te controleren, en dat wordt het ook, dus de optie moet er gewoon zijn.

Alles is te controleren als er genoeg controle is. Omdat er niet altijd een conducteur langs kwam, vonden reizigers het nodig om te frauderen met jongerenkaartjes en samenreiskaartjes.

En ja het klopt dat een abonnement gekoppeld is aan ov-chipkaart. Bij controle kan een conducteur zien welk abonnement op de kaart staat. Maar niet als jij die kaart niet bij je hebt. Dan moet de conducteur dus eerst uitzoeken of jij een abonnement hebt als hij jouw e-ticket controleert. Dat gaat minder snel dan een ov-chipkaart controleren. De app kan hij niet controleren. Daarbij staat nog steeds in de voorwaarden dat je met de kaart waarop het abonnement staat moet inchecken.

Als je de kaart met een NS abonnement vergeet of kwijt bent dan kun je de korting voor het vol tariefkaartje terugvragen.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Ik vind inchecken nog altijd minder omslachtig dan een kaartje via de app kopen, die ik dan via ideal moet betalen, moet wachten tot ik een email krijg om het kaartje vervolgens te printen of in de app zetten. Meestal is zo’n kaartje snel binnen, maar het kan ook zomaar een uur duren.

Ik heb van het geld terugvragen gebruik gemaakt.

Ik gok daarnaast dat je al een tijd geen kaartje via de app hebt gekocht? Dat hele wachten op een email en downloaden of printen, daar is geen sprake meer van. Het is aanklikken, afrekenen en direct wordt er in de app een qr-code gegenereerd. Natuurlijk net een paar stappen meer dan je chipkaart voor een lezer houden, maar zeker niet omslachtig en tijdrovend zoals voorheen. 

Je identiteitsbewijs laten zien, en je app laten zien zijn ook al niet zo tijdrovend of moeilijk en dit zou dus ook niet hoeven als je in de app gewoon je eticket met korting kunt kopen.

Badge +3

Bij het bestellen van een e-ticket wordt je identiteit niet geverifieerd, je kunt het op elke naam bestellen.

Het is dus niet mogelijk om tickets met korting (of vrij reizen e-tickets omdat je bijv. weekend vrij hebt) te bestellen omdat je toevallig je ov-chipkaart thuis hebt laten liggen.

Wat je wilt (pas het e-ticket systeem maar zo aan dat ik me moet identificeren en vervolgens goedkope of gratis e-tickets kan kopen) gaat niet gebeuren.

Daar is https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html voor.

Een conducteur kan of gaat echt niet uitzoeken of jij (op vertoon van een ID) een NS abonnement hebt, welk abonnement dat is en op welke ov-chipkaart (die je niet kan tonen) dat staat.

Bij Weekend Vrij e.d. zou dat wel handig zijn, want dan hoef je helemaal geen (gratis) e-ticket te kopen als je toch niet door poortjes hoeft! → smiley 🤣

Overigens is alleen een Jongeren Dagkaart Daluren als in-app aankoop te krijgen. Voor andere tickets krijg je een e-mail waarna je de code in de app kunt zetten (of downloaden om uit te printen).

Als je de taal van de bestelpagina op Engels zet krijg je meteen een pagina vanuit waar je het in de app kunt zetten, en hoef je dus niet op die e-mail te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal je suggestie doorzetten om dit mogelijk te maken. Zoals hierboven al is beschreven zijn er goede alternatieven in het geval als je een keer je OV-chipkaart bent vergeten. Ook klopt het dat je met een e-ticket in het nadeel bent aangezien je niet kan inchecken en daardoor het moment van inchecken niet bepalend is. Daardoor denk ik niet dat we extra kosten gaan maken voor dit alternatief.

Dat dit als suggestie wordt doorgezet verbaast mij. Vanwege misbruik van samenreistickets is het gebruik daarvan moeilijker gemaakt voor de goedwillende klanten. En dan zou je wel e-tickets kunnen met 40% korting kunnen kopen in de app? Hoe makkelijk wil je het voor de fraudeur maken?

Reputatie 7
Badge +3

Door e-tickets met korting beschikbaar te maken voor abonnementhouders werk je fraude in de hand. Je krijgt dan de ‘het zijn toch dalurentickets’ en ‘ik wist niet dat je een abonnement moest hebben’ smoesjes.

Besef je dat wat je hier zegt niet klopt? Als je een e-ticket met korting beschikbaar maakt voor abonnementhouders, kun je niet zeggen 'ik wist niet dat je een abonnement moest hebben' want dat heb je al en is ook al geverifieerd. 

 

 

Hoe wil je dat verifiëren? Dat kan niet via de app en via mijnNS is het niet mogelijk om e-tickets te kopen.

Ik kan in mijn app ook het abonnement van mijn partner zetten. Zeg ik die van mij op en koop ik kaartjes met korting op basis van het abonnement van mijn partner welke ik in mijn app heb gezet.

Zorg gewoon dat jij jouw ov-chipkaart bij je hebt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat dit als suggestie wordt doorgezet verbaast mij. Vanwege misbruik van samenreistickets is het gebruik daarvan moeilijker gemaakt voor de goedwillende klanten. En dan zou je wel e-tickets kunnen met 40% korting kunnen kopen in de app? Hoe makkelijk wil je het voor de fraudeur maken?

Alle suggesties worden doorgezet. Een andere afdeling zal vervolgens wel bepalen dat hier niks mee gedaan gaat worden.

Maar hou nou 's op met dat fraude-argument. Met het idee van AnoukStuart is daar helemaal geen groter risico op.

 

Badge +3

Dat een suggestie doorgezet wordt geeft een klant natuurlijk een goed gevoel.

Of dat naar /dev/null (de prullenbak of papierversnipperaar) is zegt men er natuurlijk niet bij 🤣

Edit: wat @mrfreeze hierboven zegt… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het ook achterhaald en niet klantvriendelijk dat je in de app geen e-ticket met korting kunt kopen. Het wordt aan de persoon gekoppeld, je moet je legitimeren, ik selecteer de trein en het tijdstip, mijn ov-chipkaart is gekoppeld en mijn abonnement staat in de app... hoe duidelijk en controleerbaar wil je iets hebben?

Overigens is een e-ticket kopen totaal niet omslachtig zoals hier beweerd wordt.

Ik heb gisteren helaas mijn persoonlijke chipkaart thuis vergeten. Dat kan ook eens gebeuren. Het was klantvriendelijk en logisch geweest als ik bij het aanschaffen van het e-ticket voor een optie met korting had kunnen kiezen. Alles is te controleren, en dat wordt het ook, dus de optie moet er gewoon zijn.

Alles is te controleren als er genoeg controle is. Omdat er niet altijd een conducteur langs kwam, vonden reizigers het nodig om te frauderen met jongerenkaartjes en samenreiskaartjes.

En ja het klopt dat een abonnement gekoppeld is aan ov-chipkaart. Bij controle kan een conducteur zien welk abonnement op de kaart staat. Maar niet als jij die kaart niet bij je hebt. Dan moet de conducteur dus eerst uitzoeken of jij een abonnement hebt als hij jouw e-ticket controleert. Dat gaat minder snel dan een ov-chipkaart controleren. De app kan hij niet controleren. Daarbij staat nog steeds in de voorwaarden dat je met de kaart waarop het abonnement staat moet inchecken.

Als je de kaart met een NS abonnement vergeet of kwijt bent dan kun je de korting voor het vol tariefkaartje terugvragen.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Ik vind inchecken nog altijd minder omslachtig dan een kaartje via de app kopen, die ik dan via ideal moet betalen, moet wachten tot ik een email krijg om het kaartje vervolgens te printen of in de app zetten. Meestal is zo’n kaartje snel binnen, maar het kan ook zomaar een uur duren.

Ik heb van het geld terugvragen gebruik gemaakt.

Ik gok daarnaast dat je al een tijd geen kaartje via de app hebt gekocht? Dat hele wachten op een email en downloaden of printen, daar is geen sprake meer van. Het is aanklikken, afrekenen en direct wordt er in de app een qr-code gegenereerd. Natuurlijk net een paar stappen meer dan je chipkaart voor een lezer houden, maar zeker niet omslachtig en tijdrovend zoals voorheen. 

Je identiteitsbewijs laten zien, en je app laten zien zijn ook al niet zo tijdrovend of moeilijk en dit zou dus ook niet hoeven als je in de app gewoon je eticket met korting kunt kopen.

Ik reis met een OV-chipkaart met abonnement, dat zou jij ook moeten doen. Handig die kaartjes in de app als de telefoon leeg is.

Badge +3

Ik reis met een OV-chipkaart met abonnement, dat zou jij ook moeten doen. Handig die kaartjes in de app als de telefoon leeg is.

Daarvoor bestaan powerbanks, stopcontacten en printers. Net zo (on)handig!

Maar goed, als je ov-chipkaart thuis ligt en je bankpas ook dan maar via de telefoon.
Is die ook leeg dan houdt het ‘gemak’ ergens op….😴

Oh wacht, ik heb nog een tientje maar de kaartautomaat accepteert alleen maar muntjes… foei NS!

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat er nu een oplossing wordt aangedragen voor iets dat geen probleem is?

Wat is het probleem van in- en uitchecken met een OV-chipkaart met abonnement? Bij Flex reis je dan op rekening. Met Dal Voordeel op saldo kun je automatisch opladen gebruiken.

Ik reis al jaren met een abonnement dat 40% korting geeft in de daluren. Eerst een Voordeelurenabonnement, nu Dal Voordeel. Automatisch opladen staat aan. Veel eenvoudiger gaat het niet worden. Ik ben heel tevreden dat ik nooit meer treinkaartjes hoef te kopen. Het reizen met de OV-chipkaart is de oplossing, niet het probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat er nu een oplossing wordt aangedragen voor iets dat geen probleem is?

Dat dus. Losse kaartjes, of het nu e-tickets zijn of automaatkaartjes, zijn bedoeld voor reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Heb je een abonnement, dan heb je ook een OV-chipkaart en het abonnement staat op die kaart, en daar check je mee in en uit om van je abonnement gebruik te maken.

 

Wat is het probleem van in- en uitchecken met een OV-chipkaart met abonnement?

In dit geval dus dat iemand die kaart vergeten is. Kan een keer gebeuren en daar is een regeling voor om de gemiste korting terug te vragen als je reist met een ander vervoerbewijs. Probleem opgelost. 

En mocht je de kaart echt kwijt zijn of hij is defect, dan kun je via de klantenservice tijdelijk couponcodes krijgen om daarmee e-tickets met korting te kopen. Ook dat probleem opgelost. 

 

Badge +3

Ik zie het ‘probleem’ wel hoor… 🤣

Stel je vergeet je portemonnee (met daarin ov-chipkaart en bankpas)… probleem!

Telefoon dan maar? Nee die ligt ook thuis of is leeg… nog groter probleem!

Op naar de biblotheek (want daar hebben ze in ieder geval een printer!) om een e-ticket te bestellen dan maar ⁉ 

Nog meer pech want de bieb is al dicht, en om te printen moet ik een pasje hebben (zucht, die zit ook in mijn portemonnee die thuis ligt...)

Maar ik heb natuurlijk een ID (paspoort, identiteitskaart of desnoods een rijbewijs) bij me, want dat is verplicht als ik 14 jaar of ouder ben en me in de openbare ruimte begeef 😅

Waarom kan een conducteur dan niet even kijken of ik (op basis van mijn ID) Weekend Vrij heb, dus helemaal geen ticket nodig zou hebben?

Nou daarom dus 😴… En bovendien opent een ID geen poortjes als die er toevallig zijn, dus hoe ben je hier binnen gekomen?

Allemaal wishful thinking dus, om op enig moment met korting (of gratis) te kunnen reizen zonder je ov-chipkaart.

 

Reageer