Skip to main content

hoi, ik heb een flex dal vrij abonnement, ik wil op het station achter de poortjes even een snelle hap halen als ik nu omstreeks 18:.00 incheck en om 18.20 uitcheck, kan ik dan na 18.25 inchecken om mijn reis te starten voor dal vrij tarief?

Je zult een minder snelle hap moeten halen. Om voor dalvrijtarief te kunnen reizen na 18.25 uur moet er minstens 35 minuten tussen uitcheck in spitstijd en incheck in daltijd zitten. Dus of gelijk na het halen van de snelle hap weer uit te checken en er buiten de poortjes 35 minuten over doen om het op te eten, of na 18.25 uur de snelle hap halen.

hoi, ik heb een flex dal vrij abonnement, ik wil op het station achter de poortjes even een snelle hap halen als ik nu omstreeks 18:.00 incheck en om 18.20 uitcheck, kan ik dan na 18.25 inchecken om mijn reis te starten voor dal vrij tarief?

Hoi mrjojo13,

Ja, dat kan. Als je binnen 60 minuten na inchecken op hetzelfde station uitcheckt, wordt de eerste incheck geannuleerd. Als je dan na 18.25 uur weer incheckt wordt het tarief opnieuw berekend en reis je dus met Dal Vrij-tarief.

Nee, volgens mij kan dit niet. Uit mijn hoofd wordt dit gezien als 1 reis welke om 18:00 is begonnen. Na uitchecken moet 35 minuten zitten om een nieuwe reis te starten.

Wat wel kan, inchecken 18:00 met uw pinpas of creditcard (OV-pay), binnen 35 minuten uitchecken met uw pinpas en na 18:30 inchecken met uw OV chipkaart met dal vrij.

Inchecken met een station met poortjes kan alleen bij kant van ingang. Dus na in of uitchecken altijd door de poortje lopen.

Die 35 minuten geldt bij een overstap, niet bij het begin van een nieuwe reis. Als je binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, wordt de incheck geannuleerd. Bij opnieuw inchecken wordt het tarief opnieuw bepaald, alsof die eerste in- en uitcheck nooit hebben plaatsgevonden.

Die 35 minuten geldt bij een overstap, niet bij het begin van een nieuwe reis. Als je binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, wordt de incheck geannuleerd. Bij opnieuw inchecken wordt het tarief opnieuw bepaald, alsof die eerste in- en uitcheck nooit hebben plaatsgevonden.

Je hebt gelijk, ik ging er vanuit dat er al een reis gemaakt was.

Nee, volgens mij kan dit niet. Uit mijn hoofd wordt dit gezien als 1 reis welke om 18:00 is begonnen. Na uitchecken moet 35 minuten zitten om een nieuwe reis te starten.

Een (eerste) spits incheck en binnen 60 minuten weer uitchecken op hetzelfde station telt niet mee als reis. Incheck geannuleerd, dat wordt dan een (gratis) stationspassage, net zoals iemand uitzwaaien of zo binnen poortjes.

Als je vervolgens om 18:25 incheckt is dat op daltarief. Het antwoord van @mrfreeze klopt (en bij deze gemarkeerd).

Wat wel kan, inchecken 18:00 met uw pinpas of creditcard (OV-pay), binnen 35 minuten uitchecken met uw pinpas en na 18:30 inchecken met uw OV chipkaart met dal vrij.

Inchecken met een station met poortjes kan alleen bij kant van ingang. Dus na in of uitchecken altijd door de poortje lopen.

Toevallig heb ik dat deze week gedaan: Dan wordt er de volgende dag wel 20 euro afgeschreven. Als ik de info op ovpay goed heb gelezen wordt die 20 euro na een dag of 5 weer teruggestort omdat de reis 0 euro kostte. Volgende keer maar weer met OVC in- en uitchecken.

Toevallig heb ik dat deze week gedaan: Dan wordt er de volgende dag wel 20 euro afgeschreven. Als ik de info op ovpay goed heb gelezen wordt die 20 euro na een dag of 5 weer teruggestort omdat de reis 0 euro kostte. Volgende keer maar weer met OVC in- en uitchecken.

Klopt, OVpay heeft recent iets gewijzigd waardoor er soms daadwerkelijk (direct) 20 euro van je rekening afgeschreven wordt, in plaats van al je reizen de volgende dag zoals ze zelf zeggen.

Maar die 20 euro zou je de volgende dag dus al terug moeten krijgen (als je netjes binnen een uur uitgecheckt hebt op hetzelfde station), en niet pas na een dag of 5.

Onhebbelijkheidje van OVpay, maar uiteindelijk komt het wel goed. Ligt er volgens mij ook aan bij welke bank je zit.

Dan inderdaad maar met een ov-chipkaart met voldoende saldo als je geen NS Flex hebt, of een gratis stationspassage laden op stations waar dat kan.

Dank voor de vele antwoorden maar het bevredigende antwoord heb ik (nog) niet gehad.

De tip om met mij bankpas in te checken is bevredigend en goed genoeg om een satekroketje (of iets anders)  halen achter de poortjes.

Hartelijk dank allicht dat de NS hier nog een officieel respons op kan/zal geven.

De tip om met mij bankpas in te checken is bevredigend en goed genoeg om een satekroketje (of iets anders)  halen achter de poortjes.

Je bankpas gebruiken is dus juist OVpay, maar als er 20 euro ingehouden wordt (wat niet zou moeten) krijg je die dus wel terug.

Dank voor de vele antwoorden maar het bevredigende antwoord heb ik (nog) niet gehad.

Welk antwoord zou je graag willen krijgen dan? In mijn eerste reactie heb ik je vraag beantwoord. Wat je wil, kan gewoon.

Klopt, OVpay heeft recent iets gewijzigd waardoor er soms daadwerkelijk (direct) 20 euro van je rekening afgeschreven wordt, in plaats van al je reizen de volgende dag zoals ze zelf zeggen. Maar die 20 euro zou je de volgende dag dus al terug moeten krijgen (als je netjes binnen een uur uitgecheckt hebt op hetzelfde station), en niet pas na een dag of 5. Onhebbelijkheidje van OVpay, maar uiteindelijk komt het wel goed. Ligt er volgens mij ook aan bij welke bank je zit.

Dan inderdaad maar met een ov-chipkaart met voldoende saldo als je geen NS Flex hebt, of een gratis stationspassage laden op stations waar dat kan.

Na 2 dagen kwam de 20 euro weer terug, maar voor mij is dit een reden om in het geval van reizen op vol tarief, of even door een station lopen, geen OV Pay meer te gebruiken. Vind dit geen goede verandering, temeer het eerder wel gewoon goed werkte: het afschrijven van het juiste bedrag of niets afschrijven in het geval van passage.

Welk antwoord zou je graag willen krijgen dan? In mijn eerste reactie heb ik je vraag beantwoord. Wat je wil, kan gewoon.

De nukken van OVpay (bankpas of creditcard)… Het zou niet moeten gebeuren maar zie de reactie hierboven van @Raymond123

Dat heeft verder niets met NS te maken, maar wel gerelateerd. Met NS Flex gebeuren er soms ook de meest vreemde dingen waardoor je onterecht betaalt (en dat soms niet eens door hebt).

Reageer