beantwoord

Daltarief inchecken

  • 12 December 2017
  • 14 reacties
  • 56538 Bekeken

Hoeveel minuten voor 09:00 of 18:30 kan je inchecken met een daltarief abbonnement.
Ik heb ergens gelezen dat dit 5 minuten van te voren is. Klopt dit?
icon

Beste antwoord door Thom 12 December 2017, 11:35

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel.

Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05. Dan wel net na 08.55 en 18.25.

Kijk wel uit dat u het niet net te laat of te vroeg doet. Checkt u in om 08.54.59, dan betaalt u vol tarief, Checkt u in om 08.55 precies dan reist u met korting. Wees dus verstandig en laat het er niet op aankomen.
Thom,
Dank voor dit antwoord. Hier heb ik wat aan! Fijne dag gewenst.
Hallo Teverreizen en welkom op het NS Forum!

Goed om te lezen dat onze topper Thom alweer heeft kunnen helpen. Fijne reis gewenst!
Ik ben bang dat jullie antwoord. "Het is altijd in het voordeel van de reiziger" niet klopt.
Het juiste antwoord moet zijn: "Het is altijd richting kortingstarief." In de meeste gevallen is dit inderdaad in het voordeel van de reiziger, maar soms betekent kortingstarief dat je meer betaalt dan bij vol tarief.
Reputatie 7
Badge +4
Op welke situatie doelt u? Het enige wat ik kan bedenken is inchecken tegen voltarief en na een betrekkelijk lange reis weer inchecken tegen kortingstarief. Omdat in dat laatste geval een nieuwe reis begint, kan het totaal duurder zijn dan reizen met voltarief omdat de langeafstandskorting vervalt. Ik vraag me we af of en in hoeverre dit terugslaat op bovengenoemde 😉 Veelal is inchecken tegen kortingstarief voordeliger.
Vaak is het voordeliger ja. Maar als je met meerdere vervoerders reist heb je al snel de situatie dat een gedeelte in en een gedeelte buiten de spits valt. Dan begin je dus weer opnieuw met tellen. Dat werkt trouwens ook in je nadeel als je eerst een kort stukje kortingstarief hebt, en dan weer lang voltarief.

Het is niet heel vaak dat je echt negatief uitkomt. Maar dit mechanisme betekent wel dat je bij meerdere vervoerders zelden meer dan 20% haalt, ook al zou je denken recht te hebben op 40%.
En helaas weten niet veel mensen dat. Ook de NS reisplanner geeft vrolijk foute informatie. En ga je naar de informatiebalie om te vragen wat een reis kost? Ze noemen een prijs, maar als je vervolgens meer kwijt bent? Ga er niet van uit dat de klantenservice je verder helpt.

Als je trouwens een "Altijd voordeel" abonnement hebt, 40% korting buiten de spits en 20%, dan zit je al veel sneller in de situatie dat je minder dan 20% hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Als u tegen daltarief incheckt en later weer bij een andere vervoerder incheckt tegen normaal tarief, heeft u nog steeds voordeel. Verder leg ik uit hoe het werkt, dat is niet hetzelfde als verdedigen of rechtvaardigen. 😉 Zelfs niet dat ik het er mee eens ben.


Een goede kennis van zaken leidt tot een verstandiger gebruik. Dat bleek gisteren heel duidelijk bij de mevrouw die van Dieren naar Rotterdam wilde reizen.
@thom Het punt van TS is volgens mij dat het soms goedkoper is om op voltarief door te reizen dan om twee losse reizen, met twee keer opstart-tarief te betalen, ook al is de laatste daarvan met korting
@Thom:
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. De reisplanner geeft inderdaad korting aan, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er wel gewoon meer geld wordt afgeschreven.
Toen ik nog een Altijd Voordeel abonnement had, en lang niet alleen in de spits reisde, denk ik dat ik gemiddeld er nog geen 20% korting uit heb gehaald. Heb ik dan nog steeds korting? Ja, maar het is vreemd dat een abonnement belooft dat je reist met 20-40% korting, en je haalt de 20% niet.

Dus regelmatig dat ik wou dat ik tegen spitstarief kon reizen, omdat dat voordeliger was geweest.
Met andere woorden: dat de 5 minuten in mijn nadeel werkten. Of dat ik wou dat er een "Altijd hetzelfde voordeel" abonnement bestond.

En ik ben het zeker met u eens dat goede kennis van zaken een goede zaak is, daarom is het ook zo jammer dat je echt diep de voorwaarden in moet duiken om er achter te komen dat je je voordeel niet gaat halen als je niet in de Randstad woont. En dat je op dit moment nergens vooraf op kunt zoeken wat een reis gaat kosten.
Reputatie 7
Badge
Voor de duidelijkheid: Inchecken kan vanaf 0855. Het tijdstip 09.05 is niet echt relevant. Onder in het bericht van Thom staat de 0855 wel goed uitgelegd.
Badge +3
Ik ga met Thom mee in zijn oordeel over het spits/dal reizen.

Wat ik met je eens ben is dat reizen tegen vol tarief (je begint je reis in de spits) soms voordeliger is dan een e-ticket kopen voor het eerste stuk, om vervolgens met je abonnement ergens na de spits in te checken voor de rest.

Dat geldt niet alleen in de Randstad, maar ook op trajecten zoals vanuit Groningen of Leeuwarden (waar je pas in Zwolle of zo kan omchecken naar daltarief -vanaf 8:55 of 18:25- met het eerste deel op een e-ticket vol tarief).

Als je naar Lelystad of Almere of zo moet kan je dan inderdaad net zo goed de volle mep betalen dan die reis te splitsen!

Overigens vind ik het niet netjes om de geldigheid van reacties van een persoon zoals Thom als onwaar te bestempelen.
Reputatie 7
Badge +4
@thom Het punt van TS is volgens mij dat het soms goedkoper is om op voltarief door te reizen dan om twee losse reizen, met twee keer opstart-tarief te betalen, ook al is de laatste daarvan met korting

Klopt, en dat gaf ik al aan in reactie 5 😉

Mijn trein vertrekt om 18:28. Ik mag dus om 18:26 inchecken. Is dit correct als ik dus twee minuten eerder met die trein reis?

Badge +3

U mag zelfs inchecken vanaf 18.25 uur, en dan zonder problemen de trein van 18.28 uur nemen als u die kunt halen.

Reageer