Daluren korting kaart te combineren met anonieme OV kaart? | NS Community
beantwoord

Daluren korting kaart te combineren met anonieme OV kaart?

  • 28 August 2014
  • 8 reacties
  • 7686 Bekeken

Voor mijn werk adviseer ik bedrijven over Europese verordeningen, maar ben nu al 3 avonden aan het studeren om de OV chip gedoe te doorgronden.

Stel ik koop een anonieme chipkaart. Kan ik daar dan een daluren abonnement bij kopen? En wat gebeurt er met mijn dalurenabonnement als ik de kaart onverhoopt verlies?
icon

Beste antwoord door Thom 28 August 2014, 21:07

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee, dat kan niet. Voor een Dalvoordeelurenabonnement heeft u een persoonlijke ov-chipkaart nodig. Doordat u een persoonlijke chipkaart heeft, houdt u uw saldo bij verlies, dat op een nieuwe vervangende kaart wordt gezet. De voordelen van een abonnement zijn niet te realiseren met een anonieme chipkaart.

Een anonieme chipkaart geeft u de mogelijkheid op saldo te reizen tegen vol tarief. Het is niet na te gaan wie u bent en waar u naar toe reist. Maar dat is zo ongeveer alles.

Het reizen met een persoonlijke kaart geeft u de mogelijkheid met korting te reizen middels een range van abonnementen. Ook is uw saldo beschermd. NS neemt ook met een lager instaptarief genoegen en u reist soms zelfs zonder instapkosten omdat men u kan identificeren. Het is voor u maar dus ook voor NS, na te gaan wanneer u reisde en waar u was. Er zit uitgebreide wetgeving om heen maar politie en andere opsporingsdiensten hebben toegang tot die gegevens in omschreven gevallen. Toegang tot uw gegevens is er dus echt niet zonder meer.
Bedankt voor de snelle reactie. Dan toch maar weer de auto in.
Een anonieme chipkaart geeft u de mogelijkheid op saldo te reizen tegen vol tarief. Het is niet na te gaan wie u bent en waar u naar toe reist.

Tot je ten onrechte afgeschreven saldo probeert terug te krijgen...
Reputatie 7
Badge +4
Wat helderder: het is niet na te gaan wie de persoon is die gebruik maakt van de anonieme chipkaart. De reisgegevens staan uiteraard wel op de kaart, anders is controle niet mogelijk. Maar ik veronderstelde dat dit bekend was 😉
Wat helderder: het is niet na te gaan wie de persoon is die gebruik maakt van de anonieme chipkaart.

Tot je je onterecht afgeschreven geld terug wil hebben dus, dan gaat de NS pas over tot uitkeren als je eerst alsnog je persoonsgegevens aan je kaart koppelt, waarmee je kaart dus ook met terugwerkende kracht is veranderd in een persoonlijke kaart.
Reputatie 4
Badge
Wat helderder: het is niet na te gaan wie de persoon is die gebruik maakt van de anonieme chipkaart.

Tot je je onterecht afgeschreven geld terug wil hebben dus, dan gaat de NS pas over tot uitkeren als je eerst alsnog je persoonsgegevens aan je kaart koppelt, waarmee je kaart dus ook met terugwerkende kracht is veranderd in een persoonlijke kaart.


Door de claim is alleen bekend dat jij het nummer van de kaart weet en weet waar en wanneer er vertraging mee is opgelopen. Evenals bij toekomstige reizen blijft niet met zekerheid vast te stellen wie er met de kaart in de trein zit.
Mijn studentenkaart kon ik echter wel altijd over laten zetten op mijn anonieme OV-chipkaart in de periode dat er een nieuwe onderweg was. Ik neem aan dat dit voor het dalvoordeel abbonement ook geldt toch?!
Badge +3
Dat is inderdaad ook het geval voor Dal Voordeel, zie deze informatie over Tijdelijk reisrecht.

Reageer