daluren/vrijreizen in vaka tieperiode | NS Community
beantwoord

daluren/vrijreizen in vaka tieperiode


Is het mogelijk om in de periode van 1 juli tot 31 augustus de gehele

 Dag gebruik te maken van de ns daluren abonnement 

icon

Beste antwoord door Thom 21 June 2022, 11:41

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is, helaas voor u, afgeschaft. Het kon trouwens alleen met een oud, inmiddels vervallen, Voordeelurenabonnement. Nu geldt in juli en augustus gewoon de ochtend- en de middagspits.

Dat is ook zo ook bij eventuele keuzedagen.

En dan is vandaag op het nieuws dat mensen minder vaak een uitje doen met de trein…

uhm..? Hoe zou dat nou komen?

Als de NS de korting gewoon na 9u geeft zodat je ‘s middags niet achterlijk vroeg weg moet gaan of achterlijk laat pas weer thuis hoeft te komen om van de korting gebruik te kunnen maken zijn de mensen die weer een uitje gaan doen in de vakantie snel weer terug in de trein.

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar deze zomer gaan wij als gezin alleen de weekenden op pad, doordeweeks zoeken we het dichterbij huis.

En als je een actieticket hebt is het doordeweeks helemaal niet te doen, dan mag je niet meer in trein zitten op het moment dat de klok 16.00 aangeeft… Een echt dagje weg kun je dan dus niet meer doen.. alleen iets van een enkele reis kan dan nog.

Ik snap echt niet dat de NS dit verband niet ziet.

 

Reputatie 7
Badge +4

NS ziet dit verband juist heel goed, en wil daarmee voorkomen dat mensen in de spits reizen. De spitsreizigers vormen de belangrijkste bron van inkomen. De goedkopere reizen dienen vooral om de mensen uit de spits te houden en de treinen in de daluren beter gevuld te krijgen, zodanig dat er toch nog inkomsten worden gegenereerd. Het is geen sociaal gebaar goedkope kaartjes aan te bieden.

Ik dacht dat die actiekaartjes bedoeld waren om mensen die normaal nooit met de trein gaan te verleiden om dit eens uit te proberen, maar dan moet je wel een aantrekkelijk produkt neerzetten. Desnoods iets duurder, maar wel zonder die rare regel dat je je tussen 16.00 en 18.30 niet in de trein mag bevinden. 

Als u een OV chipjkaart heeft met het hele gezin kunt u voor de spits inchecken en mag u wel reizen tijdens de spitstijden, met een papieren E-ticket mag dit niet omdat hiervan niet te zien is wanneer u bent ingecheckt.

Verder reizen mensen minder met de trein sinds corona en nu mogelijk omdat alles duurder is geworden waardoor mensen andere keuzes maken wat te doen met hun geld of het niet meer kunnen betalen.

Maar ook de NS moet rekeningen en lonen betalen en kunnen niet zomaar hele goedkope kaartjes introduceren want dan heeft de NS een financieel probleem.

Reputatie 7
Badge +4

Ik dacht dat die actiekaartjes bedoeld waren om mensen die normaal nooit met de trein gaan te verleiden om dit eens uit te proberen, maar dan moet je wel een aantrekkelijk produkt neerzetten. Desnoods iets duurder, maar wel zonder die rare regel dat je je tussen 16.00 en 18.30 niet in de trein mag bevinden. 

Ze zijn bedoeld om inkomsten te genereren op tijden waar ruimte in de trein is. Dan krjg je toch nog geld binnen, ook al is het veel minder dan het normale tarief. Dat tarief willen mensen vaak niet betalen, maar een goedkoop actiekaartje wel. De treinen moeten toch rijden en zo genereert NS makkelijk nog wat extra inkomsten, ook al is het relatief weinig.

 

Het aanbieden van deze kaartjes is niet alleen voordeel voor NS, want vaak maken juist de ervaren reizigers die doorgaans het normale tarief betalen er gebruik van. 

Ik dacht dat die actiekaartjes bedoeld waren om mensen die normaal nooit met de trein gaan te verleiden om dit eens uit te proberen, maar dan moet je wel een aantrekkelijk produkt neerzetten. Desnoods iets duurder, maar wel zonder die rare regel dat je je tussen 16.00 en 18.30 niet in de trein mag bevinden. 

Die mensen blijven de trein uitproberen maar nemen nooit een abonnement. Het idee dat je mensen met aktiekaartjes over de drempel trekt om vaste klant te worden is gewoon klinkklare onzin. Deze klanten zijn zeer berekenend en daar heb je als bedrijf niets aan. 

Wat u wil: bijna niets betalen en dan wel in de spitsuren gaat het echt niet meer worden.

Ik dacht dat die actiekaartjes bedoeld waren om mensen die normaal nooit met de trein gaan te verleiden om dit eens uit te proberen, maar dan moet je wel een aantrekkelijk produkt neerzetten. Desnoods iets duurder, maar wel zonder die rare regel dat je je tussen 16.00 en 18.30 niet in de trein mag bevinden. 

De treinen moeten toch rijden en zo genereert NS makkelijk nog wat extra inkomsten, ook al is het relatief weinig.

Je kunt ook gewoon minder treinen laten rijden in de daluren.

Het aanbieden van deze kaartjes is niet alleen voordeel voor NS, want vaak maken juist de ervaren reizigers die doorgaans het normale tarief betalen er gebruik van. 

En dat betekent dus inkomstenderving.

Als u een OV chipjkaart heeft met het hele gezin kunt u voor de spits inchecken en mag u wel reizen tijdens de spitstijden, met een papieren E-ticket mag dit niet omdat hiervan niet te zien is wanneer u bent ingecheckt.

Verder reizen mensen minder met de trein sinds corona en nu mogelijk omdat alles duurder is geworden waardoor mensen andere keuzes maken wat te doen met hun geld of het niet meer kunnen betalen.

Maar ook de NS moet rekeningen en lonen betalen en kunnen niet zomaar hele goedkope kaartjes introduceren want dan heeft de NS een financieel probleem.

Ohja, daar had ik inderdaad even niet aan gedacht dat je niet kan zien wanneer iemand is ingecheckt. 
Verder reageer ik puur als consument en ik merk dat ik persoonlijk door de introductie van de middagspits ik het produkt NS gewoon een heel stuk minder aantrekkelijk vind. Het is namelijk heel makkelijk om je dagjes uit, en dergelijke na 9u te plannen maar voor de terugreis moet je elke keer puzzelen hoe je dat gaat aanpakken, haal ik het om voor 16u in te checken, of kan ik na 18.30 nog vertrekken of wordt het dan te laat thuiskomen of zal ik dit keer het spitsuurtarief betalen, hoeveel extra gaat dat kosten? Het is gewoon een gedoe wat het irritant maakt en daardoor is het produkt NS voor mij persoonlijk minder aantrekkelijk geworden. Maar als ik de enige ben die daardoor minder met de trein gaat reizen en de meeste andere mensen blijkbaar andere redenen hebben dan maakt mijn mening voor de NS verder niks uit.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds voordeeluren-abonnement en keuzedagen een middagspitsbeperking hebben is het puzzelen met reistijden. Ik heb jaren op wisselende locaties gewerkt en probeerde mijn werktijden zo in te delen dat ik niet in de spits hoefde te reizen ivm korting. Dat is nu lastiger geworden.

Ik reis sinds 2020 voornamelijk veel minder met de trein, omdat het niet meer fijn reizen is met de trein. Redenen: niet handhaven van coronamaatregelen toen deze golden, vieze treinen, (verbaal) agressieve medereizigers, zwart/grijsreizigers in 1e klas, niet houden aan huisregels mbt stilte in stiltecoupé, (vouw)fietsen verkeerd stallen, gebrek aan controle, veiligheid..

 

Reputatie 6

Sinds voordeeluren-abonnement en keuzedagen een middagspitsbeperking hebben is het puzzelen met reistijden. Ik heb jaren op wisselende locaties gewerkt en probeerde mijn werktijden zo in te delen dat ik niet in de spits hoefde te reizen ivm korting. Dat is nu lastiger geworden.

Ik reis sinds 2020 voornamelijk veel minder met de trein, omdat het niet meer fijn reizen is met de trein. Redenen: niet handhaven van coronamaatregelen toen deze golden, vieze treinen, (verbaal) agressieve medereizigers, zwart/grijsreizigers in 1e klas, niet houden aan huisregels mbt stilte in stiltecoupé, (vouw)fietsen verkeerd stallen, gebrek aan controle, veiligheid..

 

Soms, als de NS planner weer een keer zegt “U kunt op dit moment geen reis plannen” en dat je het maar via 9292 moet doen kom je heel vreemde zaken tegen. Dan gaat de laatste trein waarmee je de dichtst bij je huis zijnde bushalte nog kan bereiken al om 18:11….. hoe gaat een HC daar mee om?

Soms, als de NS planner weer een keer zegt “U kunt op dit moment geen reis plannen” en dat je het maar via 9292 moet doen kom je heel vreemde zaken tegen. Dan gaat de laatste trein waarmee je de dichtst bij je huis zijnde bushalte nog kan bereiken al om 18:11….. hoe gaat een HC daar mee om?

Dan moet je gewoon op tijd weer met de trein zodat je voldoet aan de regelgeving van de NS.

Badge +3

Die mensen blijven de trein uitproberen maar nemen nooit een abonnement. Het idee dat je mensen met aktiekaartjes over de drempel trekt om vaste klant te worden is gewoon klinkklare onzin. Deze klanten zijn zeer berekenend en daar heb je als bedrijf niets aan.

Ik heb jarenlang bijna uitsluitend gereisd op dagkaartjes van de winkelketens (AH, HEMA, Etos, Kruidvat, etc. die waren er altijd wel ergens!) terwijl ik al lang klant was (had Dal Voordeel), maar dat waren toen nog chipkaartjes geldig na 9:00.

Logisch, want als met 40% korting Eindhoven - Woerden al 10 euro kostte (retour dus 20 euro) dan is een kaartje van 13 euro natuurlijk pure winst, en konden we die avond ook nog naar Amsterdam of zo.

Dan kocht ik er een stuk of 10 en degene die ik niet kon gebruiken gingen als warme broodjes weg op Marktplaats (voor een paar euro minder dan in de winkel, maar alsnog winst t.o.v. reizen met Dal Voordeel).

Geen wonder dat het tegenwoordig altijd dagretours zijn, maar de middagspitsbeperking is wel zuur, want in het weekend is het vaak drukker. 🤔

In al die tijd heb ik namelijk nooit echt drukke treinen getroffen bij vertrek om bijv. 15:50 uit Eindhoven (meestal op vrijdag), zelfs niet tussen Utrecht en Woerden want daar rijdt ook genoeg aan sprinters en de IC Leiden.

Reputatie 7
Badge +4

Thom schreef:

Het aanbieden van deze kaartjes is niet alleen voordeel voor NS, want vaak maken juist de ervaren reizigers die doorgaans het normale tarief betalen er gebruik van. 

 

;-)

Reputatie 7
Badge +2

Die mensen blijven de trein uitproberen maar nemen nooit een abonnement. Het idee dat je mensen met aktiekaartjes over de drempel trekt om vaste klant te worden is gewoon klinkklare onzin. Deze klanten zijn zeer berekenend en daar heb je als bedrijf niets aan.

In al die tijd heb ik namelijk nooit echt drukke treinen getroffen bij vertrek om bijv. 15:50 uit Eindhoven (meestal op vrijdag), zelfs niet tussen Utrecht en Woerden want daar rijdt ook genoeg aan sprinters en de IC Leiden.

Ligt eraan waar/wanneer je reist: toen ik nog Amersfoort - Utrecht v.v. forenste me altijd rot geërgerd aan kortere treinen in de middagspits tijdens de vakanties. Reisde namelijk net voor de spitspiek en de treinen die net na vieren uit Den Haag/Rotterdam vertrokken waren zaten dan standaard overvol met hele families die na een dagje uit net iets voor 16.00 uur hadden ingecheckt met hun actiekaartje (of dalabonnement).

Reputatie 7
Badge +1

Dat middagspits gedoe is gewoon een van de vele trucs die ze blijkbaar hebben geleerd van de periode dat ze in GB op dat eiland in de Noordzee ook treintjes lieten/mochten laten-rijden. Verdiep je voor de grap eens in dat volstrekt niet te doorgronden systeem van hoe het daar werkt. Als zodanig komt het bij mijn weten in geen enkel ander land op continent Europa in die wijze voor. Aldaar heet dat ´revenue protection´ and houdt dan ook in dat op elk groter station poortjes zijn-die zo slecht werken voor veel iets afwijkende biljetten dat er altijd een mens bij moet om dat te controleren-en als die er niet is zijn de poorten open.

Als er al beperkingen zijn in andere landen, is het bijna altijd enkel ´vanaf 9.00´ met vaak vervallen hiervan in schoolvakanties. Maar wordt de vraag veel beter gestuurd met airline-achtig prijsstelling voor vooraf boeken-wat in NL natuurlijk niet lukt.

Opvallend is verder wel dat in veel landen juist in de zomermaanden allerlei attractieve aanbiedingen zijn voor soorten rondreisbiljetten- BElgie met aanvulling tot hele net vanaf elk maandtraject-hoe kort ook, Scandinavie, Tsjechie, Slowakije, Hongarije (voor junior) met netkaarten etc. Zoals wij ooit de ZomerToer hadden-als vervolg op de TienerToer.

Maar nog veel meer aan vrijwel elk initiatief om klantjes te trekken ontbreekt het bij de streekbussen. Al zijn er dan wel goedkoper gemaakte dagkaarten in Gron+Drente en halve prijs in Overijssel/Gelder+Flevoland- en meestal In Brabant de hele dag ipv na 9.00

Opvallend is verder wel dat in veel landen juist in de zomermaanden allerlei attractieve aanbiedingen zijn voor soorten rondreisbiljetten- BElgie met aanvulling tot hele net vanaf elk maandtraject-hoe kort ook, Scandinavie, Tsjechie, Slowakije, Hongarije (voor junior) met netkaarten etc. Zoals wij ooit de ZomerToer hadden-als vervolg op de TienerToer.

Als je voor iedere doelgroep en iedere gelegenheid allerlei aanbiedingen dient te verzinnen is er iets mis met je gewone tarieven. Japanse spoorwegen hebben nooit aanbiedingen, het kaartjesassoriment bestaat uit enkeltjes en trajectabonnementen en dat is het.

Dat middagspits gedoe is gewoon een van de vele trucs die ze blijkbaar hebben geleerd van de periode dat ze in GB op dat eiland in de Noordzee ook treintjes lieten/mochten laten-rijden. Verdiep je voor de grap eens in dat volstrekt niet te doorgronden systeem van hoe het daar werkt. Als zodanig komt het bij mijn weten in geen enkel ander land op continent Europa in die wijze voor. Aldaar heet dat ´revenue protection´ and houdt dan ook in dat op elk groter station poortjes zijn-die zo slecht werken voor veel iets afwijkende biljetten dat er altijd een mens bij moet om dat te controleren-en als die er niet is zijn de poorten open.

Als er al beperkingen zijn in andere landen, is het bijna altijd enkel ´vanaf 9.00´ met vaak vervallen hiervan in schoolvakanties. Maar wordt de vraag veel beter gestuurd met airline-achtig prijsstelling voor vooraf boeken-wat in NL natuurlijk niet lukt.

Opvallend is verder wel dat in veel landen juist in de zomermaanden allerlei attractieve aanbiedingen zijn voor soorten rondreisbiljetten- BElgie met aanvulling tot hele net vanaf elk maandtraject-hoe kort ook, Scandinavie, Tsjechie, Slowakije, Hongarije (voor junior) met netkaarten etc. Zoals wij ooit de ZomerToer hadden-als vervolg op de TienerToer.

Maar nog veel meer aan vrijwel elk initiatief om klantjes te trekken ontbreekt het bij de streekbussen. Al zijn er dan wel goedkoper gemaakte dagkaarten in Gron+Drente en halve prijs in Overijssel/Gelder+Flevoland- en meestal In Brabant de hele dag ipv na 9.00

De busmaatschappij hier op de Veluwe lanceert de enige actie na de andere, maar het bereik valt tegen. 

Reputatie 1

In een normale situatie zou ik het beleid van de NS begrijpen. Nu rijden er echter een stuk minder treinen.

Mijn vrouw kon voorheen in de daluren met de Intercity naar haar werk gaan. Maar door de uitval van IC's moet ze nu met de stoptrein of voor 9 uur. Dit kost extra tijd of reiskosten. Dit is toch een nieuwe situatie waar de reiziger niets aan kan doen. Kan dit zo lang dit duurt niet veranderd worden. Al is het tijdelijk zo lang er minder personeel is. Dit maakt het reizen aantrekkelijker.

Pieter

In een normale situatie zou ik het beleid van de NS begrijpen. Nu rijden er echter een stuk minder treinen.

Mijn vrouw kon voorheen in de daluren met de Intercity naar haar werk gaan. Maar door de uitval van IC's moet ze nu met de stoptrein of voor 9 uur. Dit kost extra tijd of reiskosten. Dit is toch een nieuwe situatie waar de reiziger niets aan kan doen. Kan dit zo lang dit duurt niet veranderd worden. Al is het tijdelijk zo lang er minder personeel is. Dit maakt het reizen aantrekkelijker.

Pieter

Als er minder treinen reizen lijkt dat juist meer een reden om reizigers zoveel mogelijk uit de spits weg te houden.

De meeste forensen krijgen daarnaast van hun baas reiskostenvergoeding op basis van spitstarief.

Reputatie 7
Badge +3

In een normale situatie zou ik het beleid van de NS begrijpen. Nu rijden er echter een stuk minder treinen.

Mijn vrouw kon voorheen in de daluren met de Intercity naar haar werk gaan. Maar door de uitval van IC's moet ze nu met de stoptrein of voor 9 uur. Dit kost extra tijd of reiskosten. Dit is toch een nieuwe situatie waar de reiziger niets aan kan doen. Kan dit zo lang dit duurt niet veranderd worden. Al is het tijdelijk zo lang er minder personeel is. Dit maakt het reizen aantrekkelijker.

Pieter

Wat denk je zelf? Als ook in spits met korting gereisd mag worden verplaatst het probleem. Daarbij zullen velen hun trajectabonnement tijdelijk inruilen voor een dalvrijabonnement, waarbij NS minder inkomsten krijgt.

Met aantrekkelijker reizen bedoel.je waarschijnlijk goedkoper reizen.

In een normale situatie zou ik het beleid van de NS begrijpen. Nu rijden er echter een stuk minder treinen.

Mijn vrouw kon voorheen in de daluren met de Intercity naar haar werk gaan. Maar door de uitval van IC's moet ze nu met de stoptrein of voor 9 uur. Dit kost extra tijd of reiskosten. Dit is toch een nieuwe situatie waar de reiziger niets aan kan doen. Kan dit zo lang dit duurt niet veranderd worden. Al is het tijdelijk zo lang er minder personeel is. Dit maakt het reizen aantrekkelijker.

Pieter

Gewoon proberen deze extra reiskosten via klantenservice terug te krijgen, mits aantoonbaar is dat uw vrouw normaal buiten de spits reist op dezelfde route

Reputatie 7
Badge +3

In een normale situatie zou ik het beleid van de NS begrijpen. Nu rijden er echter een stuk minder treinen.

Mijn vrouw kon voorheen in de daluren met de Intercity naar haar werk gaan. Maar door de uitval van IC's moet ze nu met de stoptrein of voor 9 uur. Dit kost extra tijd of reiskosten. Dit is toch een nieuwe situatie waar de reiziger niets aan kan doen. Kan dit zo lang dit duurt niet veranderd worden. Al is het tijdelijk zo lang er minder personeel is. Dit maakt het reizen aantrekkelijker.

Pieter

U geeft aan dat dat uw vrouw nu moet reizen met de stoptrein of voor 9 uur. Dat houdt dus in dat zij wel een mogelijkheid heeft om na 9 uur te reizen maar dan met de stoptrein (we noemen dat tegenwoordig sprinter), zij heeft dan alleen meer reistijd. Dat is natuurlijk niet prettig maar zij kan dan nog steeds in de daluren reizen. 

Reputatie 7
Badge +4

NS zal de kosten van reizen in de spits vanwege werkzaamheden niet vergoeden. In de daluren inchecken en later komen zal het dan wel worden. Heel vroeg voor half zeven in de ochtend is ook gratis maar dat is  vaak niet praktisch. Of reizen in de spits met een e-ticket tot de eerste plek waar u in kunt checken. Dat is in verhouding dan wel weer duur.

Reageer