beantwoord

doorreizen nadat je eerst je vaste traject hebt gereist.

  • 21 October 2021
  • 13 reacties
  • 1881 Bekeken

ik heb een trajectkaart tussen Venlo en Eindhoven. Als ik dit traject heb afgelegd en reis dan direct door naar bijv. Schiphol betaal ik dan alleen het traject Eindhoven-schiphol of betaal ik dan Venlo-schiphol. Kortom: hoe rekent het systeem van de Ns in zo’n geval.

icon

Beste antwoord door Thom 21 October 2021, 21:54

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U betaalt alleen voor wat u buiten uw traject reist en NS berekent dat automatsch, ook als het met een incheck in de daluren is. Dan reist u met een korting van veertig procent door. 

 

In uw geval betaalt u Eindhoven-Schiphol en niet meer.

U betaalt achteraf.

Hoi pemke, en welkom op de NS Community!

Met een Traject Vrij abonnement reis je ten allen tijde op je afgekochte traject volledig vrij. De teller begint pas te lopen op het moment dat jij buiten je traject gaat reizen. Als je vanaf je eindstation doorreist naar een ander station, dan zal het systeem ook vanaf dat eerste eindstation je ritten gaan berekenen. 
Dus, als we jouw traject als voorbeeld nemen, en je reist van Venlo naar Eindhoven, en vanaf daar naar Schiphol, dan betaal je vanaf Eindhoven tot aan Schiphol de ritprijs. Als je eerste incheckmoment buiten de spits is, is dat natuurlijk wel met 40% korting.

bedankt voor het antwoord. Dus zonder uit en inchecken in Eindhoven?

En als ik naar bijv Nijmegen reis via Eindhoven en Den bosch omdat dat vaak handiger is en je niet dat vervelende boemeltje tussen Venlo en Nijmegen wil nemen of dat het traject afgesloten is?

Of naar Weert via Eindhoven ipv via Roermond?

Reputatie 7
Badge +4

Je incheck tijdens je traject geldt gewoon. Je moet bij een andere vervoerder gewoon in- en uitchecken en dan kun je er mee reizen. De korting geldt dan ook als je met Flex reist.

 

U hoeft aan het eind of begin van uw traject niet uit of in te checken en kunt gewoon blijven zitten. Ns berekent het aan de hand van uw uitcheck op Schiphol. Reist u terug dan blijft u in Eindhoven ook zitten en ook dan berekent NS de reis goed, zonder het traject in rekening te brengen.

Het is een slim systeem.

Badge +3

bedankt voor het antwoord. Dus zonder uit en inchecken in Eindhoven?

Dat klopt, u hoeft niet in Eindhoven uit en weer in te checken.

 

En als ik naar bijv Nijmegen reis via Eindhoven en Den bosch omdat dat vaak handiger is en je niet dat vervelende boemeltje tussen Venlo en Nijmegen wil nemen of dat het traject afgesloten is?

Of naar Weert via Eindhoven ipv via Roermond?

Tussen Nijmegen, Venlo en Roermond rijden geen treinen van NS, maar van Arriva. Als u in Venlo incheckt bij NS en in Nijmegen uitcheckt bij NS, dan geeft u op die manier aan dat u met NS gereisd hebt. Het systeem bedenkt vervolgens dat dat wel via Eindhoven en Den Bosch moet zijn geweest. Het deel Venlo-Eindhoven hoeft u niet te betalen, want dat is uw afgekochte traject, en u krijgt achteraf Eindhoven-Den Bosch-Nijmegen in rekening gebracht.

Voor Venlo-Eindhoven-Weert geldt hetzelfde: achteraf wordt Eindhoven-Weert in rekening gebracht.

wederom bedankt Thom.

dus als ik van Venlo via Eindhoven naar Weert reis gaat de Ns er van uit dat ik via Eindhoven heb gereist omdat ik niet heb ingecheckt in Roermond en in Weert heb uitgecheckt.

inderdaad een slim systeem.

Reputatie 7
Badge +4

Zo slim is het systeem nu ook weer niet, want u wordt dan volgens de reisplanner geacht via Roermond te reizen en dat valt niet binnen uw traject en is nog met Arriva ook. U moet zich wel aan de reisplanner houden. Dat gezegd hebbend kan het wel via Eindhoven, zie onder.

 

Eerlijk gezegd vraag ik me af wat NS doet als u via Eindhoven reist  met uw trajectkaart en dan naar Weert en daar pas uitcheckt. NS berekent dan via NS en niet via Arriva. Ik zie zo niet een ander traject dat NS zou kunnen berekenen. Zo redeneert NS wel als u bij ze in- en uitcheckt. Mensen die Leeuwarden-Groningen reizen en bij NS in- en uitchecken moeten een reis betalen via Meppel en niet het veel goedkopere en rechtstreekse traject bij Arriva.

Voor NS zal denk ik de reis via Eindhoven naar Weert logisch zijn

 

Maar u  mag dus wel via Eindhoven reizen. U reist dat stuk vrij. Dan is het in Eindhoven wel uit- en inchecken, dat lijkt me zekerder. Het is dan een overstap, dus ook dan betaalt u alleen Eindhoven-Weert. Uw langeafstandskorting gaat (edit) niet door en het is dus even duur als de normale prijs Eindhoven-Weert. Dank aan Momo. Dan klopt het zeker. Waarschijnlijk gaat het zonder ook, maar niet omdat het systeem zo slim is. Eigenlijk zou het via Arriva moeten, maar in uw geval werkt het in uw voordeel. Dat kan dus in veel gevallen anders zijn. U rijdt wel om.

oke, dus de reisplanner is geldend.

bedankt voor de duidelijke informatie.

Reputatie 7
Badge +4

Kijk nog even naar de toevoeging.

Reputatie 7
Badge +3

Maar u  mag dus wel via Eindhoven reizen. U reist dat stuk vrij. Dan is het in Eindhoven wel uit- en inchecken, dat lijkt me zekerder. Het is dan een overstap, dus ook dan betaalt u alleen Eindhoven-Weert. Uw langeafstandkorting gaat door en het is dus goedkoper dan een normale prijs Eindhoven-Weert. 

Bij buiten traject reizen met Traject Vrij betaal je juist wel de normale prijs voor het gedeelte buiten je traject, de langeafstandkorting loopt niet door. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Aanvulling/tip/suggestie: ALS je wat vaker doorreist of anderszins: Vl-Ehv is net geen 50 km. Maar vanaf rond de 60 km zit je aan de MAX en is een maandABO-Net even duur. Dus vergelijk eens de kosten.

Dit geldt hier omdat je gekocht traject al vrij lang is.

Het systeem is bepaald niet zo slim dat altijd alles correct verloopt, NS zelf doet ook nogal schimmig over de regels en het gebeurt ook niet ala minute maar pas in de loop van de nacht en het komt op de rekening van de maand erna.

ik merk dus dat het niet allemaal even duidelijk is wat de regels zijn. ik ga het gewoon eens proberen.

Wat is trouwens een langeafstandskorting eigenlijk?

Badge +3

Langeafstandskorting betekent dat de prijs per kilometer steeds minder wordt naarmate je verder reist, maar bij Traject Vrij betaal je voor buiten je traject altijd zoals een losse reis.

Zo kost Weert - Eindhoven (28 km/tariefeenheden) € 6,20 (2e klas voltarief), en Weert - Eindhoven Strijp-S toevallig ook € 6,20 (29 tariefeenheden).

Maar als jij van Weert naar Eindhoven Strijp-S zou reizen betaal je daarvoor € 2,50 voor buiten je traject in de spits (€ 1,50 in de daluren/weekend), want dat is de prijs voor 1 tot 8 tariefeenheden.

Voorbeeldje voor Weert - Best, dat kost € 8,10 (en is € 1,90 meer dan Weert - Eindhoven), maar voor Eindhoven - Best betaal je € 2,90.

Je krijgt dus geen langeafstandskorting (omdat je uit Weert komt) maar krijgt een losse reis vanaf Eindhoven op je factuur.

Reageer