beantwoord

Download reishistorie beveiligd

  • 8 December 2021
  • 7 reacties
  • 1933 Bekeken

Wanneer ik een overzicht uit mijn reishistorie maak uit Mijn Reizen in Mijn NS en download als pdf, is deze pdf beveiligd. Volgens de chat medewerker ligt dat aan mijn computer, maar het is alleen bij deze site zo en ik heb het op andere computers geprobeerd met andere browser en het resultaat is hetzelfde. Het ligt dus niet aan de instellingen op mijn (initiële) computer. Ik vermoed dus dat NS dit zo aanlevert. Als ik de reeds klaarstaande factuur bijvoorbeeld download, gebeurt dit niet.

 

Is er een mogelijkheid om dit pdf zonder ww te krijgen of om dit ww te verwijderen? Het is niet het wachtwoord van mijn NS account bijvoorbeeld

icon

Beste antwoord door Tochjo 9 December 2021, 19:42

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Inderdaad zijn de downloads uit de reishistorie beveiligd. Ik vermoed om fraude met de transacties te voorkomen.

Wat wilt u precies bereiken? Misschien kunnen we u helpen dat op een andere manier te bereiken.

Badge +3

Een PDF kan inderdaad beveiligd zijn tegen openen, wijzigen, printen en/of tekst selecteren/kopiëren, waarbij je volgens mij voor elke optie een apart wachtwoord kunt instellen.

Je zou nog kunnen proberen hem in Word te openen of in LibreOffice Draw te bewerken (die laatste als het om kleine wijzigingen gaat, zoals persoonlijke informatie verwijderen).

Geen idee waarom er een wachtwoord op zit, neem aan dat je hem gewoon kunt openen en printen?

Er zijn wel manieren om de beveiliging te verwijderen maar daarvoor moet je het wachtwoord weten (bijv. het wachtwoord om het document te kunnen printen of zodat iemand naar wie je het doorstuurt het zonder wachtwoord kan openen).

Of je moet met professionele tools aan de slag en die zijn in de regel niet gratis of brengen zaken zoals een watermerk aan zodat het duidelijk is dat het document ‘bewerkt’ is.

Reputatie 6
Badge +2

Het bestand is beveiligd, maar niet tegen openen, volgens Adobe Acrobat Reader DC. In Microsoft kan je afhankelijk van je gebruikersgroep de beveiliging instellen..

Bedankt allen voor jullie hulp. Ik maak een declaratie en wil verschillende pdf's (lees: facturen, bonnen, etc.) integreren in 1, zodat de afdeling die het behandelt, 1 bestand heeft met alles erin. Dit gaat niet, omdat er dan om het wachtwoord gevraagd wordt.

Het klopt overigens, dat ik het bestand wel kan openen en lezen, dus de beveiliging zal inderdaad tegen bewerken zijn. Ik vrees dat de afdeling een extra pdf'je gaat ontvangen :)

Nogmaals dank! Eea is helder en ik weet wat te doen.

Badge +3

Tja, als het samenvoegen van meerdere pdf bestanden al gezien wordt als ‘bewerken’ (of in dit geval de inhoud knippen en plakken in een nieuw document) houdt het op.

Ik dacht dat het wel zou lukken in Word, maar helaas… je kunt het dan niet eens openen.

Met https://www.systoolsgroup.com/pdf-unlocker.html (demo versie) kan je 5 pdf documenten van de beveiliging ontdoen. Dat duurt een seconde of 10 maar er wordt dan wel een watermerk toegevoegd. In Word (of ander pdf-bewerkingsprogramma) kan je dat dan weer verwijderen.

Hoop gedoe in ieder geval, zeker als je dat regelmatig moet/wilt doen.

Badge +3

U kunt eens kijken of het wel lukt om elk gedownload pdf-bestand eerst af te drukken als pdf en vervolgens meerdere van die afgedrukte pdf-bestanden te combineren.

Badge +3

U kunt eens kijken of het wel lukt om elk gedownload pdf-bestand eerst af te drukken als pdf en vervolgens meerdere van die afgedrukte pdf-bestanden te combineren.

Dat is wel een goede, even proberen. Nitro Reader 5 zegt het volgende voor het origineel:

 

Wow, dat is best streng want laten voorlezen aan een blinde (accessibility) mag niet eens!

Dus maar even ‘printen’ (dat mag immers) met de bijbehorende PDF Creator…

 

Bingo! :tada:

 

Soms is het té simpel… Beste antwoord bij deze voor @Tochjo :rofl:

Maar waarom het zo moeilijk maken, beste NS? :rolling_eyes: Zet dan alleen ‘Change document’ op beveiligd!

Reageer