Skip to main content

Beste mensen,

Hierbij een toch wel unieke vraag met een dubbel abonnement die nog niet eerder in deze vorm is gesteld.

Ik heb een maand of 3 geleden gekozen om mijn abonnement (NS Flex Dal Voordeel) om te zetten naar het tijdelijke kortingstarief (eveneens NS Flex Dal Voordeel, maar nu voor 2,50 euro per maand). Scheelde toch weer een paar euro per maand (ik weet het, een beetje Hollandse gierigheid). Ik vroeg daarbij een nieuwe kaart aan omdat mijn kaart nogal wat slijtage had. Dat ging allemaal prima en mijn nieuwe kaart deed het gelijk zoals gebruikelijk. En in Mijn NS was gelijk alleen mijn nieuwe abonnement met tarief 2,50 per maand zichtbaar - en mijn oude abonnement was gelijk verdwenen. Mooi, dan is dat dus geregeld dacht ik: ik betaal nu 2,50 en heb één nieuw abonnement.

Maar toen kreeg ik gisteren weer een factuur van 5,60 euro uit het niets, alleen voor abonnementsgeld. Bij betere inspectie van de facturen blijkt dat ik al 3 maanden dubbel abonnementsgeld betaal, zowel voor NS Flex Dal Voordeel op de oude kaart als op de nieuwe kaart. Dat is nooit zichtbaar geweest in Mijn NS, daar staat alleen het abonnement van 2,50 euro zoals mijn bedoeling was.

Uiteindelijk heb ik vanochtend een uitgebreide chat gevoerd met NS en die konden blijkbaar nog wel mijn oude abonnement op mijn oude kaart vinden, wat voor mij in Mijn NS onvindbaar is. Ze hebben het abonnement gelijk uitgezet (prima, deel 1 van de oplossing). Ze schreven dat er waarschijnlijk technisch iets mis gegaan waardoor ik het niet kon zien in Mijn NS.

Dat er technisch iets mis is gegaan snap ik. Maar goed, ik heb gewoon altijd Mijn NS geraadpleegd en heb daar altijd maar 1 abonnement gezien en ik mag daar toch ook van uitgaan lijkt mij. Sterker, als je een abonnement wil opzeggen verwijst NS op de site letterlijk naar dit portal.

En een fout kan natuurlijk gebeuren, maar NS schrijft dat ik niks kan terugkrijgen van het teveel betaalde abonnementsgeld wat tot vandaag betaald is, zonder duidelijke redenen (veel mensen hebben meerdere abonnementen schreven ze). Hoe kan ik (het liefst op een nette manier zonder storneren) mijn teveel betaalde geld terugkrijgen?

(eventueel heb ik de chatlogs trouwens, deze kan ik gecensureerd publiceren als dit toegestaan is)

Je hebt enerzijds het oude abonnement niet opgezegd, maar anderzijds heeft NS dat abonnement voor je verborgen, waardoor het leek alsof het er niet meer was.

Mensen hebben soms inderdaad meerdere abonnementen maar dat is doorgaans omdat ze daar voordeel bij hebben, bv. meer keuzedagen. Bij 2 identieke abonnementen zonder keuzedagen (neem ik aan) is er voor jou geen voordeel, dus heeft NS je dubbel laten betalen zonder daar iets voor te leveren.

Klacht indienen gaat o.a. via chat, maar dat heb je al gedaan. Je kunt het nog eens proberen met wat extra argumenten, maar de volgende stap is dan het Klachtenloket OV of de Geschillencommissie OV.

Je hebt enerzijds het oude abonnement niet opgezegd, maar anderzijds heeft NS dat abonnement voor je verborgen, waardoor het leek alsof het er niet meer was.

Dat is niet waar, het oude abonnement zou in het nieuwe overgaan, zo stond er letterlijk. Je oude abonnement…. Je nieuwe abonnement…

Dat is niet waar, het oude abonnement zou in het nieuwe overgaan, zo stond er letterlijk. Je oude abonnement…. Je nieuwe abonnement…

Dat maakt je klacht nog kansrijker. Heb je dat zwart op wit?

Dat maakt je klacht nog kansrijker. Heb je dat zwart op wit?

Dat hoop ik nog te vinden op een oude laptop. NS schrijft inmiddels dat er geen technische fout is geweest, maar op mijn volgende vraag antwoorden ze niet: 

Oke, hoe kan het dan dat het oude abonnement niet zichtbaar was in Mijn NS? Dat is de plek waar NS op de website zegt dat een abonnement moet worden opgezegd.

Dus ik heb al die maanden 2 abonnementen gehad, allemaal afgesloten via hetzelfde Mijn NS, maar er was telkens maar 1 abonnement zichtbaar. NS doet net alsof ik expres 2 keer NS Flex Dal Voordeel voor mijzelf heb afgesloten. Als je maar 1 abonnement ziet via dat portaal (het portaal waar alle pagina’s van NS naar verwijzen, en waar je ook je oude contract hebt afgesloten), dan mag je er toch vanuit gaan dat die informatie klopt?

Dat overgaan gebeurt alleen als je deze omzet op dezelfde kaart. Jij hebt er echter voor gekozen om het €2,50 abonnement op een nieuwe kaart aan te vragen en het abonnement op de oude kaart niet op te zeggen.

Dat is waar ook, het nieuwe abonnement is op een nieuwe kaart.

Maar… wat is er met de oude kaart dan gebeurd? Heeft NS die dan geruisloos uit Mijn NS verwijderd?

Dat is waar ook, het nieuwe abonnement is op een nieuwe kaart.

Maar… wat is er met de oude kaart dan gebeurd? Heeft NS die dan geruisloos uit Mijn NS verwijderd?

Ja dat klopt, die kaart was nergens meer in de NS omgeving te vinden.

Na een doorvraag bij de chat heb ik het volgende antwoord gekregen, wat ik nog ernstiger vindt dan het probleem met het abonnement:

Simon:

Als dat zo is, dan klopt de info op ns.nl niet dat je een abonnement via Mijn NS moet annuleren

Mijn abonnement was verdwenen uit Mijn NS en dat was de plek waar ik volgens jullie terecht kon

Ik zag: mijn abonnement staat er niet in dus dan is mijn abonnement er niet meer. Dat is toch logisch zou je denken e...]

NS: 

De informatie op de site klopt volledig, abonnementen kunnen inderdaad via MijnNS geannuleerd worden, of via de klantenservice. Daarnaast is het een beetje vadsig om er vanuit te gaan dat je geen abonnement meer hebt als je dit niet ziet in MijnNS

(deze chat is letterlijk gekopieerd uit de chat, alleen h...] bevat non-informatie)

Ik heb er nu het volgende op geantwoord, nog geen antwoord:

Jazeker, mijn abonnement kon niet geannuleerd worden vanuit MijnNS dus wat je schrijft klopt niet. En vind je het respectvol om iemand of iemand gedrag vadsig te noemen?

Ik vind het echt bizar om door de NS vadsig genoemd te worden. Ik snap dat ik moeilijk doe, maar ik heb geen onbeschofte woorden in de chat gebruikt. De NS doet dat wel.

Inmiddels heeft de chat geschreven dat het woord “vadsig” zonder autocorectie “laksig” moest zijn. Ik vind het eigenlijk weinig verbetering.

Laatste update: het teveel betaalde bedrag wordt toch terugbetaald en ik heb meerdere excuses gekregen voor het taalgebruik. Voor mij is de zaak zo klaar, al verdiende het geen schoonheidsprijs.

Op zich is het wel verklaarbaar want een Flex abonnement wijzigen stuurt je naar de Webshop, dus een wijziging is eigenlijk gelijk aan een nieuw abonnement bestellen.

Vraag je daarbij een nieuwe kaart aan dan bestel je eigenlijk een nieuw abonnement, zonder iets aan het voormalige abonnement te wijzigen of dat te ‘overschrijven’.

Dat je dan in Mijn NS geen twee abonnementen (en kaarten) te zien krijgt is wel vreemd. Zelfde voor de facturen van € 5,60 (zonder reiskosten) die er dus ook zouden moeten zijn tijdens de maanden dat je Dal Voordeel voor € 2,50 (plus reiskosten) had. Maar goed, dat is dus rechtgezet want aan twee Dal Voordeel abonnementen heb je natuurlijk niets.

Reageer