Ik had tot voor kort een ov chip kaart met saldo (automatisch opladen) en nu sinds kort een flex daluren abonnement. Er stond nog saldo op de kaart, dit zou verrekend worden op de eerste afrekening. Ik heb sindsdien een aantal treinreizen gemaakt waarmee het saldo ongeveer weg zou zijn. Gisteren kon ik niet inchecken bij Arriva (bus) wegens “saldo tekort”. Dat staat in contrast met het “achteraf afrekenen” van dit abonnement. Weet iemand waarom ik die melding kreeg?
Waarschijnlijk is bij u in Flex het bus/tram/metro (BTM) gedeelte uitheschakeld en dan reist u daarvoor op saldo. Als uw oude saldo dan op is krijgt u de mededeling "saldo tekort".
Het uitzetten van BTM is alleen van belang als er ook nog regionale BTM-abonnementen op de kaart staan omdat Flex daar geen rekening mee houdt.
Staat er geen BTM-abonnement op uw kaart dan even contact opnemen met de Klantenservice om het BTM-deel in Flex aan te zetten.
Sommige regionale/lange buslijnen hebben een hoger instaptarief en checken onterecht het saldo voordat ze NS Flex aanspreken.
Als je 4 euro saldo op je kaart zet krijg je die melding niet. Het saldo zelf wordt niet gebruikt, je reist gewoon op rekening.
Weet je toevallig welke lijnen dit zijn en wat daarvoor het instaptarief is? Is het hoogste instaptarief dan 8 euro aangezien je het advies geeft om 4 euro op de kaart te zetten?
Weet je toevallig welke lijnen dit zijn en wat daarvoor het instaptarief is? Is het hoogste instaptarief dan 8 euro aangezien je het advies geeft om 4 euro op de kaart te zetten?
Dat is terug te vinden op de site van de vervoerders. Zie bv
https://www.bravo.info/nieuws/tarieven-busvervoer-brabant-2024
https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbewijzen/kosten-reizen-op-saldo-of-met-ovpay/afwijkende-tarieven
https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/kosten-reizen-op-saldo-of-met-ovpay/afwijkende-tarieven
Weet je toevallig welke lijnen dit zijn en wat daarvoor het instaptarief is? Is het hoogste instaptarief dan 8 euro aangezien je het advies geeft om 4 euro op de kaart te zetten?
Voor Brabant in ieder geval: https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/ov-chipkaart/reizen-op-saldo-en-abonnementen
- Bravodirect: 300, 301, 305, 306 en 310
- Brabantliner: 400 en 401
- Efteling-lijn: 800
- Nightliner: 847, 848, 849, 580, 851, 852, 854 en 855.
Zie ook (Gooi en Vechtstreek) https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/kosten-reizen-op-saldo-of-met-ovpay/afwijkende-tarieven en
Edit: Momo was iets sneller
Waarschijnlijk is bij u in Flex het bus/tram/metro (BTM) gedeelte uitheschakeld en dan reist u daarvoor op saldo. Als uw oude saldo dan op is krijgt u de mededeling "saldo tekort".
Het uitzetten van BTM is alleen van belang als er ook nog regionale BTM-abonnementen op de kaart staan omdat Flex daar geen rekening mee houdt.
Staat er geen BTM-abonnement op uw kaart dan even contact opnemen met de Klantenservice om het BTM-deel in Flex aan te zetten.
Klinkt logisch, bedankt voor de reactie!
Ik had tot voor kort een ov chip kaart met saldo (automatisch opladen) en nu sinds kort een flex daluren abonnement. Er stond nog saldo op de kaart, dit zou verrekend worden op de eerste afrekening. Ik heb sindsdien een aantal treinreizen gemaakt waarmee het saldo ongeveer weg zou zijn. Gisteren kon ik niet inchecken bij Arriva (bus) wegens “saldo tekort”. Dat staat in contrast met het “achteraf afrekenen” van dit abonnement. Weet iemand waarom ik die melding kreeg?
Bedankt voor je reactie; goede tip!
Bedankt Momo en Robert!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.