Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1796 Bekeken

Reputatie 1

Afgelopen week 3x contact opgenomen met de klantenservice ivm het niet ontvangen van een nieuwe NS OVchipkaart.

Bij het 1e contact vernomen dat dit spijtig is, dat dit vaker gebeurt en dat ik nu zelf een vervangende kaart moet aanvragen. De kosten hiervoor kan ik dan later weer terugvragen. Wel duidelijke uitleg gekregen dat ik geen nieuwe kaart, maar een vervangende kaart moet aanvragen daar anders het abonnement niet overgezet wordt. Oke, lichtelijke jammer dat ik zelf dit nu moet gaan regelen, terwijl een andere partij iets heeft nagelaten (nieuwe kaart zou bij abonnement vanzelf toegestuurd worden). Maar daar ik overheen.

via OVchipkaart nieuwe kaart aanvragen. Moet eerst wachten op een koppelcode per post voordat ik verder kan met mijn aanvraag…

Daar ik volgende week met de trein wil reizen weer de klantenservice gebeld met de vraag hoe ik gebruik kan maken van mijn korting in afwachting van nieuwe kaart. Via internet had ik iets gelezen over tijdelijk reisrecht. Deze persoon ging een nieuwe kaart voor mij aanvragen en wilde hiervoor 15 euro incasseren. Ik gemeld dat ik begrepen had dat ik een nieuwe kaart zelf alleen maar kon regelen en dat dit mij geen geld moet gaan kosten. Het werd een vermoeiend gesprek waarna ik het advies kreeg een anonieme kaart te kopen en via de ns maar mijn abonnement daar op moest laten zetten???? Blijkbaar ben ik in het keuze menu van de ns klantenservice (eerst tig ‘robotten’ en opties gehoord re hebben) bij ovchipkaart te zijn terecht gekomen en niet meer met de ns te spreken…
 

Oke, weeer opnieuw bellen. Nu de juiste persoon aan de lijn gekregen. Couponcode kon geregeld worden. De 7,50 voor aanvragen vervangen kaart  wordt mij ook teruggestort! Super! Voordat ik een couponcode ontving waren we 27 minuten verder waarbij ik continu in de wacht gezet werd! 7 minuten na het ontvangen van de code per mail stond ik nóg in de wacht en heb ik opgehangen! Dit laatste vind ik echt not done, maar ik was inmiddels het echt zat. De samenreiskorting kon ik ook nog zelf regelen gaan regelen via internet.


Dat dit zoveel tijd en belkosten en geregel moet geven doordat mij geen nieuwe kaart is toegestuurd die ik wel automatisch had moeten ontvangen..:😤

 


92 reacties

Reputatie 7

Met mijn dal vrij op saldo lijkt het te gaan lukken zonder zelf iets te hebben gedaan is vandaag op OV chipkaart kaart actief veranderd in kaart wordt vernieuwd aanvraag 31 januari 2023

Zodra ik hem ontvang laat ik het weten.

Reputatie 6

Ik vind het wel bijzonder dat er na dagen een reactie komt vanuit NS moderator en alleen wordt gemeld dat het gratis is maar niks over wat men nu achter de schermen aan het doen is om dit proces te verbeteren dan wel duidelijker te communiceren dat het mis kan gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook mensen die wel naar de verloopdatum kijken maar er op vertrouwen dat NS zoals beloofd zorgt voor een nieuwe kaart. Zo zijn er hier ook berichten van abonnementhouders die aangeven dat hun kaart over een x-aantal weken verloopt en vragen wanneer de nieuwe kaart komt. 

Het is zeker aan te raden om een account bij OV-chipkaart te hebben en de kaart daar te koppelen, maar het is intussen wel zo dat je daar met NS Flex geen ritprijzen meer ziet en het dus voor mensen niet veel nut heeft om de kaart daar gekoppeld te hebben, tot je zelf je kaart moet vervangen omdat NS de boel verzaakt of omdat je kaart kwijt is. 

Maar of mensen wel of niet zelf naar de verloopdatum kijken of dat ze wel of niet een account bij OV-chipkaart hebben, NS moet gewoon de boel op orde hebben en de storing oplossen. En als dat zoals nu al langere tijd niet lukt moet NS duidelijke informatie geven dat er een storing is en wat mensen moeten doen om toch een nieuwe kaart te krijgen. Of NS moet maar gewoon stoppen met het zorgen voor de kaartvernieuwing en dit communiceren aan de abonnementhouders, dan hoef je er niet op te rekenen en weet je waar je aan toe bent. 

Reputatie 7
Badge +3

En hij is gratis. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar volgens mij zijn er geen andere vervoerders die een gratis OV-chipkaart leveren of vernieuwen.

Ja, hij is gratis en dat is heel mooi. Maar als NS zegt dat NS ervoor zorgt dat je automatisch een nieuwe chipkaart krijgt als je kaart verloopt (en dat NS eventueel vraagt om een digitale pasfoto te uploaden), dan moet dat ook altijd automatisch gaan, en dat gaat het nu niet. Als abonnementhouders dit lezen en/of misschien in het verleden wel automatisch een nieuwe kaart hebben gekregen, dan rekenen ze erop de nieuwe kaart (ook nu weer) automatisch te krijgen, eventueel na het uploaden van een nieuwe foto. Daar kunnen ze nu niet op rekenen.

Waarom staat er op de informatiepagina niet ook dat het mis kan gaan en wat je dan moet doen? En waarom niet een sticky topic hier op de community over de hele procedure rond het verlopen en vernieuwen van een OV-chipkaart? En dan zowel hoe het hoort te gaan (zoals wanneer stuurt NS het verzoek voor een nieuwe foto) als wat je moet doen als het niet zo gaat zoals het hoort te gaan. Als iemand daarna met een vraag zelf een topic erover opent, kan naar dat sticky topic verwezen worden. 

Reputatie 7
Badge +3

^RH heeft wel gelijk dat het automatisch hoort te gaan, maar dat gaat het al ongeveer een jaar niet. Dat moet toch intussen wel bekend zijn? NS hoort deze informatie gewoon door te geven aan alle klantenservice medewerkers zodat deze de klant de juiste informatie kunnen doorgeven. 

En nog steeds onbegrijpelijk dat NS nergens, niet op de webpagina over verlopen kaarten of hier op de community aangeeft dat er een probleem is en wat je dan moet doen als je kaart (bijna) verlopen is. 

Reputatie 7
Badge +1
  • De nieuwe OV-chipkaart heeft mijn correcte naam (zoals bij OV-chipkaart bekend) en niet dat wat NS er onlangs van heeft gemaakt in Mijn NS, waar "van der” om onduidelijke redenen is verdwenen.

Dat is goed nieuws, neem aan dat hij in een roze (OV-chipkaart) envelop zat maar de kaart wel het NS logo heeft? Maar belangrijker, dat je NS en andere abonnement(en) er op staan!

Envelop weet ik niet maar het is weer een gele OV-chipkaart met NS-logo.

Het probleem met de tussenvoegsels bij NS lijkt trouwens opgelost te zijn. Vandaag toevallig de NS app verwijderd want het pictogram op mijn Android was zwart na een update (en na opnieuw installeren nog steeds).

Bij het opstarten kreeg ik na inloggen wél mijn volledige naam te zien (“welkom RvdB, hoe mogen wij je aanspreken”). Al mijn kaarten ook meteen weer zichtbaar in de app.

Moet ik daarvoor de NS-app verwijderen? Ik heb in de app eens uitgelogd en weer ingelogd en toen kwam bij de vraag "hoe mogen wij je aanspreken” de versie zonder tussenvoegsels te voorschijn. Die stonden overigens in het vakje "Achternaam” dus het is me een raadsel hoe die daar konden verdwijnen.

Stond je nieuwe kaart ook meteen al in Mijn NS gekoppeld?

Bij het opnieuw aanmelden in de app werden zowel de oude als de nieuwe kaart gevonden, dus ik neem aan van wel. In de browser zie ik ze ook allebei, maar daar keek ik pas na het opnieuw aanmelden in de app.

Zowel bij mij als bij mijn zwager ging het fout bij een Dal Voordeelabonnement op saldo. Geen van beiden ontvingen we een verzoek om een foto in te sturen en allebei kregen we een bericht van OV chipkaart dat de kaart ging verlopen. Van NS hoorden we niets. Overigens ging de kaartvernieuwing via OV chipkaart snel en probleemloos en werd door NS na telefonisch contact met de klantenservice vrijwel meteen 7,50 overgemaakt. De medewerkster wilde zelfs meer vergoeden, maar dat vond ik niet nodig :-)

Reputatie 6

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.

Anyway, @Stijn NS kan ik nu zelfstandig een kaart aanvragen? Of moet ik dit via de Klantenservice spelen?

Wordt wel even uitzoeken want dit is voor het eerst sinds ik een NS abonnement heb dat ik het zelfstandig mag doen ;)

 

Reputatie 6

Ik heb de indruk dat de problemen met kaartvernieuwing zich hoofdzakelijk met flex voordoen. De kaarten met onze op saldo abonnementen vielen keurig weken voor vervallen op de mat.

Nee hoor, zie het topic van @iMark (met een VDU) die blijft volgens mij zover als mogelijk bij Flex vandaan 🤣

Als ze bij TLS/OV-chipkaart je adresgegevens hebben (bijv. automatisch opladen) krijg je misschien een heuse brief (6 weken voor de einddatum), dus wellicht valt die morgen op de mat.

Maar @Lies87 weet al hoever het is… er zal vanuit NS géén nieuwe kaart komen.

Ik ben die brieven het liefst voor 😆 

Ik heb inderdaad Flex Dal Voordeel. Ik had lange tijd VDU maar toen de middagspits werd ingevoerd en de vrijstelling in ochtendspits in juli/augustus eraf ging, omgezet naar flex dal voordeel. Deze nooit naar basis gezet. 

Ik zal voor over 5 jaar alvast een reminder in mijn telefoon zetten 🤣🤣

 

Reputatie 7
Badge +1

Vooral geen sticky topic maken NS maar lekker vrolijk op twitter net doen alsof dit nooit voorkomt. Triest!

 

 

De mail met het verzoek om een pasfoto aan te leveren wordt 10 weken voor de vervaldatum van de kaart verstuurd. 8 weken voor de verloopdatum wordt er een reminder gestuurd als de pasfoto nog niet is aangeleverd. Als er 6 weken voor de vervaldatum nog geen foto binnen is, vervalt het proces en zal er zelfstandig een kaarvernieuwing aangevraagd moeten worden.

Als wij een pasfoto hebben (ontvangen) en het proces is goed gestart, dan hoort de vernieuwende kaart meestal uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum aan te komen. Heb je de kaart 4 weken voor de vervaldatum nog niet binnen, dan is de kans groot dat er iets is misgegaan in het proces en dat je alsnog zelf de vernieuwing moet regelen. Neem in dat geval contact op met onze Klantenservice om het te controleren.

Reputatie 6

De kaart via OV Chipkaart is binnen!

Wel benieuwd wat NS voor stappen onderneemt om klanten beter te informeren hier over.

Jij zit dan weer voor 5 jaar goed, hopelijk heeft NS dan intussen de problemen opgelost. Hoewel, 5 jaar? Misschien toch al eerder een nieuwe OV-pas aanschaffen. 

De nieuwe OV-pas verschijnt volgens de huidige planning in de loop van 2023. De bestaande OV-chipkaart blijft voorlopig gewoon bruikbaar. Er wordt onderzocht hoe de overgang van OV-chipkaart naar OV-pas het beste kan worden geregeld. Dat geldt ook voor de vraag hoe om te gaan met OV-chipkaarten die nog geldig zijn na 2024, wanneer de techniek achter de OV-chipkaart wordt uitgezet.

 

Ach ja ik krijg een Rabobank Deja Vu. Net een nieuwe Mastercard en dan tijdens je vakantie ineens mededeling krijgen dat er een onderweg is want ze gaan over op Visa. Alles goed gekomen ;)

De restiutie van NS stond al binnen 3 werkdagen op de rekening!

Ik kan iig komende maanden lekker door reizen en we zien wel hoelang ik met deze pas mag doen :) Groeten uit de trein!

Reputatie 7
Badge +1

Mijn OV-chipkaart verloopt op 16 juni. Ik hield het al een tijdje in de gaten en er was van NS geen mail gekomen om een nieuwe foto te uploaden. Op 7 mei kwam er dan een mail van OV-chipkaart dat mijn persoonlijke OV-chipkaart binnenkort verloopt, iets wat ik al verwachtte. Door vakantie is dat even blijven liggen, maar ik had tijdens mijn vakantie alvast wel even gekeken hoe ik die vervanging moest doen. Alleen nog even een recente pasfoto opsnorren.

Nu kom ik thuis en… er is een nieuwe OV-chipkaart, met een brief gedateerd 26 mei. Ik kijk nog eens op Mijn OV-chipkaart en nu staat die wel op status "Wordt vernieuwd” en dat was een paar weken geleden, kort na de mail van OV-chipkaart, nog niet zo.

Opmerkelijk:

  • De nieuwe OV-chipkaart is niet naar het adres gestuurd dat bij OV-chipkaart bekend is, maar naar het adres dat bij NS bekend is. Dat laatste is een Nederlands adres, aangezien ik graag zelf NS Flex wil kunnen aanpassen.
  • De nieuwe OV-chipkaart heeft mijn correcte naam (zoals bij OV-chipkaart bekend) en niet dat wat NS er onlangs van heeft gemaakt in Mijn NS, waar "van der” om onduidelijke redenen is verdwenen.
Badge +3

Oke, cosmetische foutjes (gremlins) dus voor wat betreft je naam.

En voor mij dus het app-pictogram (maar de app werkt dus gewoon verder).

Dat de kaart bezorgd werd op een adres dat je niet verwachtte (want NS heeft dat niet), maar je kaart dus wél bekend is in Mijn NS is wel bijzonder. 🤔🙄

Reputatie 7

Je hebt gelijk dat ik zelf de foto heb opgestuurd maar dat was een reactie op NS en daarmee doelde ik op niet zelf actief maar dat het probleem vooral bij flex zit lijkt nu wel zeer waarschijnlijk.

Reputatie 7
Badge +3

NS moet helemaal ophoepelen uit het proces. Iedereen de kaart laten bestellen via Translink en de kosten van de kaart vergoeden. Klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.

Anyway, @Stijn NS kan ik nu zelfstandig een kaart aanvragen? Of moet ik dit via de Klantenservice spelen?

Wordt wel even uitzoeken want dit is voor het eerst sinds ik een NS abonnement heb dat ik het zelfstandig mag doen ;)

 

Zelf nieuwe kaart aanvragen via kaartvernieuwing bij OV-chipkaart.nl Als je een abonnement hebt contact opnemen met Klantenservice voor het terugvragen van de kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Als je ooit eens toestemming hebt gegeven om de oude foto te hergebruiken zou het kunnen dat die foto weer gebruikt wordt, al is het wel de vraag hoe lang die toestemming geldig is en hoe oud een foto mag zijn. Bij mij werd in 2019 de foto van 5 jaar ervoor gebruikt. De status bij OV-chipkaart.nl veranderde 7 weken voor verloopdatum van “actief” naar “kaartvernieuwing gestart” (of iets van die strekking). Kijk eind volgende week als het 7 weken is nog eens wat de status dan is. Of wellicht ontvang je dan een mail van OV-chipkaart.nl.

Reputatie 6

De wachttijd van de klantenservice was slechts 2 minuten dus alvast contact gehad. Het ging wonderbaarlijk snel.

Bedankt voor het wachten! Ik heb het voor je nagekeken en ik zie inderdaad dat de OV-chipkaart op 2 maart 2023 verloopt. Er zal hiervoor inderdaad een vervangende ov-chipkaart voor moeten worden aangevraagd, helaas is dit niet gebeurd vanwege een storing in ons systeem. In dit geval kan je dan zelf de OV-chipkaart laten vervangen door de klantenservice van de OV-chipkaart. De kosten voor de vervangende OV-chipkaart kunnen dan gerestitueerd worden. Ik zal het geld overmaken naar het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Inmiddels het proces gestart en de kaart aangevraagd via OVChipkaart.nl. Met een mooie nieuwe portretfoto die recent gemaakt is.

Reputatie 6

Alleen jammer dat gezien de vele klachten hierover, die systeemstoring dus blijkbaar al maanden lang hardnekkig aanwezig is. 

Dat vind ik ook zorgelijk. En ook omdat er niks over gecommuniceerd wordt. Je moet het maar net weten. En de gemiddelde NS flex gebruiker, die weet dit niet en verwacht dat het wordt geregeld.

Als je via de live chat binnenkomt en je kaart dit probleem aan dan is het eerste antwoord van de chat-bot dat je naar www.ovchipkaart.nl moet hiervoor. Ik wist dankzij dit forum dat ik toch echt een NS medewerker nodig had voor de vergoeding dus ik heb daar om gevraagd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij het meer dat omdat je geen Samenreiskorting kan gebruiken icm een couponcode dat er als alternatief is aangegeven om dan een Meereisretour te gebruiken. Afhankelijk van de te maken reis is zo'n Meereisretour misschien zelfs goedkoper. 

Reputatie 7
Badge +3

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Reputatie 1

Precies. En die mag je ook gewoon gebruiken i.c.m. een ticket dat je hebt gekregen via een couponcode.

Tickets verkregen via een couponcode zullen afhankelijk van je (Flex) abonnement daluren e-tickets met korting of (daluren) dagkaartjes zijn. Hopelijk staat daar ook op dat het om ‘tijdelijk reisrecht’ gaat (wishful thinking).

Denk dat @MoDe dat wel kan vertellen voor de couponcodes Keuzedagen, mag je daarmee in de spits reizen?

Bij saldo-abonnementen krijg je geen couponcodes, maar heb je een (anonieme) ov-chipkaart nodig voor Tijdelijk Reisrecht.

Bij het verzilveren van de couponcode (wat uiteindelijk nog niet gelukt is omdat ik 30-12 wil reizen en hier nog niet voor kan kiezen) staat inderdaad Tijdelijk Reisrecht.

Geldig in daluren, maar dat is me bekend en ook volgens mijn abonnement

Ter aanvulling: je mag dan ook iemand meenemen met een Meereisretour.

Reputatie 1

Bij het verzilveren van de couponcode (wat uiteindelijk nog niet gelukt is omdat ik 30-12 wil reizen en hier nog niet voor kan kiezen) staat inderdaad Tijdelijk Reisrecht.

Geldig in daluren, maar dat is me bekend en ook volgens mijn abonnement

Dank. Tijdelijk Reisrecht (in afwachting van een nieuwe kaart) is inderdaad maar beperkt geldig, want tegen die tijd zul je de nieuwe kaart wel hebben.

Mocht dat niet zo zijn, dan kan je een nieuwe code aanvragen. Bij studenten (tijdelijk reisrecht op een anonieme ov-chipkaart) was/is de geldigheid een week.

Hoop gedoe allemaal, maar komt uiteindelijk wel goed. Desnoods losse kaartjes (uit een automaat of e-tickets) kopen en die later declareren.

Bedankt voor de informatie en het meedenken. Dit is wat ik in alle telefoontjes gemist heb (bijv mij even informeren dat een couponcode maar even geldig is door even te vragen wanneer ik moet reizen. En ook dit in het 2e telefoontje niet vermelden maar zeggen dat ik dan eerder moet reizen bijv 😂. 

Reageer