beantwoord

Geld-terug-bij-Vertraging met gepauzeerde Flex lager

  • 6 November 2023
  • 21 reacties
  • 363 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

In september had ik bij een bep. reis een vertraging van 90 minuten (en was ik van deur-tot-deur 4 uur langer onderweg, mijn grootste vertraging in 30 jaar NS :-(  ).

Ik heb NS Flex Weekend Vrij. De berekening bij > 60’ vertraging is sinds juli dit jaar: claim = ritprijs = 1/6 van je abonnementsprijs, ws. omdat je Flex Weekend op ong. 12 dagen per maand kunt benutten.

Dus de claim zou voor ong. € 6 zijn (maandbedrag € 35 , 1/6 deel). Maar het viel me op dat er een afwijkend bedrag van € 3.88 werd toegekend. Vanwege pauzeren? Blijkbaar: door pauze betaalde ik in die maand € 24 (i.p.v. € 35) en 1/6 daarvan is inderdaad ong. € 4 .

Da’s niet logisch.

(Wordt meteen duidelijk als je de pauze groter maakt: stel ik had gereisd op 1 september en na een week gepauzeerd (tot ergens in oktober). Naar rato zou ik dan facto ong. ¼ van de abonnementsprijs = € 8 betalen. Er waren dan 12/4 = 3 benutbare Flex-weekenddagen, maar NS zou rekenen alsof er 12 waren en 1/6 over de € 8 als claim vaststellen en niks uitkeren.)

Het gaat hier niet over grote bedragen, dus is het allemaal niet zo erg, maar kloppen doet het niet.

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 November 2023, 12:55

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi LLN,

Dat klopt inderdaad niet. Lijkt me goed als een moderator hier 's induikt.

Reputatie 5

Ik heb persoonlijk ook liever hogere dan lagere vergoedingen bij DalVrij en WeekendVrij, maar ben het eigenlijk wel eens met deze manier van berekenen.

Vind het logisch dat als je het abonnement maar een deel van de maand gehad hebt en minder betaald hebt, je minder vergoeding (per opgelopen vertraging) krijgt. Als je het abonnement in de nieuwe abonnementsperiode na bijvoorbeeld een dag stopzet zou je anders een veelvoud van het betaalde bedrag aan vergoeding kunnen krijgen.

Hmm, ik denk dat het mis gaat bij het feit dat het over benutbare dagen gaat. Het gaat hier om het betaalde maandbedrag van de maand waar je in zit van factuurdatum tot factuurdatum, niet om het aantal benutbare dagen die je had.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al een tijdje Flex Dal Voordeel. Mijn factuurdatum is de 23e.

Stel ik stap op de 20e over naar Weekend Vrij. Dan betaal ik die factuurperiode maar een heel klein bedrag en zou ik die drie dagen geen recht hebben op geld terug? Terwijl ik wel gewoon minimaal een maand aan het abonnement voor het volledige bedrag vastzit.
Volgens jullie redenatie heb je dus alleen maar recht op de 'normale’ GTBV-vergoeding tijdens de eerste maand van je abonnement, als je die precies op de factuurdatum afgesloten hebt. In alle andere gevallen krijg je minder of niks.

Dat klopt toch ook niet?

 

Reputatie 5

Zo werkte het eigenlijk al. Bij mij is ooit een claim afgewezen voor WeekendVrij omdat ik met een eerdere vergoeding al boven het betaalde abonnementsbedrag tussen wijziging en factuurdatum zat. Dat mijn abonnement daarna nog een aantal weken verplicht doorliep was hiervoor niet relevant. Ik heb hier ook geen bezwaar tegen gemaakt.

Sinds juni kun je dit dus ook merken voor de vergoeding per reis, omdat de vergoeding niet langer gebaseerd is op de ritprijs vol tarief maar de vergoeding een deel/percentage van de betaalde abonnementskosten is.

Vind het wel een interessante eigenlijk. Hier zijn voor zover ik weet ook nog geen uitspraken van een geschillencommissie of een rechter over. Ik kan dus niet zeggen of deze ziens-/rekenwijze van NS correct is, maar nieuw is het niet en ik kan me er eigenlijk wel in vinden.

Als ik erover nadenk klopt het wel. We gaan uit van wat de klant heeft betaalt. Net zoals we met een actie ook rekening houden met een betaald bedrag, dan doen we dat op basis van die kortingsprijs. Maar ik heb nog een expert achter de hand, ik vraag het diegene nog even na voordat ik hier echt uitsluitsel over geef.

Reputatie 7
Badge +3

Dus iemand die Weekend Vrij op de factuurdatum bestelt en na een maand weer opzegt, heeft recht op meer vergoeding dan iemand die het een week vóór de factuurdatum bestelt en na een maand weer opzegt? Ik vind het niet logisch.

Als ik erover nadenk klopt het wel. We gaan uit van wat de klant heeft betaalt. Net zoals we met een actie ook rekening houden met een betaald bedrag, dan doen we dat op basis van die kortingsprijs. Maar ik heb nog een expert achter de hand, ik vraag het diegene nog even na voordat ik hier echt uitsluitsel over geef.

Nee, dit klopt niet. Er is hier geen korting verleend, maar het abonnement is een tijdje stopgezet. Je sluit een abonnement per dag af bij NS Flex. De vergoeding is echter een percentage van de prijs per maand. Alle reizigers betalen hetzelfde per dag, dus de vergoeding zou ook gelijk moeten zijn.

Reputatie 7
Badge

Er staat in de per 6 juni expliciet dat het om de maandprijs gaat, dus ditis niet juist berekend.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het abonnement in de nieuwe abonnementsperiode na bijvoorbeeld een dag stopzet zou je anders een veelvoud van het betaalde bedrag aan vergoeding kunnen krijgen.

Maar dat los je hier toch niet mee op? Je kunt nu nog steeds je abonnement stopzetten na een goedgekeurde claim.

Reputatie 4

Als ik erover nadenk klopt het wel. We gaan uit van wat de klant heeft betaalt. Net zoals we met een actie ook rekening houden met een betaald bedrag, dan doen we dat op basis van die kortingsprijs. Maar ik heb nog een expert achter de hand, ik vraag het diegene nog even na voordat ik hier echt uitsluitsel over geef.

Nee, dit klopt niet. Er is hier geen korting verleend, maar het abonnement is een tijdje stopgezet. Je sluit een abonnement per dag af bij NS Flex. De vergoeding is echter een percentage van de prijs per maand. Alle reizigers betalen hetzelfde per dag, dus de vergoeding zou ook gelijk moeten zijn.

Precies - je laatste zin vat alles samen.

Verder: je kunt er geen rekening mee gaan houden dat mensen mogelijk na een vertraging op een van de eerste 5 dagen na de factuurdatum hun Flex Wknd Vrij meteen gaan pauzeren omdat ze dan “lekker veel terugkrijgen” (nou ja, 3 of 6 euro) of net quitte spelen. Ze lopen vanaf dan een maand lang korting / vrij reizen mis, dus dat lijkt me geen veel voorkomend gedrag.

Reputatie 7
Badge

Er staat in de per 6 juni expliciet dat het om de maandprijs gaat, dus ditis niet juist berekend.

'In de vergoedingentabel' wilde ik schrijven, sorry

Reputatie 5

Als je het abonnement in de nieuwe abonnementsperiode na bijvoorbeeld een dag stopzet zou je anders een veelvoud van het betaalde bedrag aan vergoeding kunnen krijgen.

Maar dat los je hier toch niet mee op? Je kunt nu nog steeds je abonnement stopzetten na een goedgekeurde claim.

Nee, maar je hebt wel te maken met een wachttijd van minstens vijf dagen na de reisdag voor een claim überhaupt automatisch behandeld kan worden door het systeem. Voor handmatige behandelingen is de wachttijd op het moment iets minder dan een maand.

In theorie kun je stopzetten na goedgekeurde claims waarmee je qua vergoedingen (ver) boven het betaalde abonnementsgeld uit komt, maar het grootste deel filter je hiermee er wel uit.

Ik weet ook niet of de manier waarop NS dit nu doet strookt met voorwaarden en/of wet- en regelgeving, maar behalve een andere interpretatie van voorwaarden lees ik hier niets nieuws. NS gaat het beleid ook niet veranderen omdat een moderator hier induikt. Hier is andere actie voor nodig, zoals OV Ombudsman, geschillencommissie, civiele rechter, politiek etc.

Badge +3

Je dient gewoon vergoeding te krijgen volgens de prijs per maand die staat bij Producten.

Waarom? Omdat je wellicht maar een deel van de maandprijs hebt betaald tot je factuurdatum, maar daarna alsnog tot minimaal een maand na ingangsdatum betaalt voor het abonnement!

Heb je dus vertraging gedurende een lopende maand, dan krijg je bij Weekend Vrij 1/6 (of de helft) van de maandprijs terug. Of eventuele korting (bijv. Weekend Vrij voor 25 euro) daar nog invloed op heeft betwijfel ik.

Voor de rest zit het @LLN blijkbaar gewoon niet mee met claims, zie (uit de tijd dat vergoeding nog tegen voltarief was):

 

Reputatie 4

(...)

Voor de rest zit het @LLN blijkbaar gewoon niet mee met claims, zie (uit de tijd dat vergoeding nog tegen voltarief was):

 

Klopt, het ergste is nog wel dat we zo vaak flinke vertragingen hebben. (En die claim van een jaar geleden is nog steeds niet verwerkt, ik zal het nog weer eens oppakken.)

Update: Ik ben doorverwezen naar iemand die er nog net wat meer verstand van heeft, dus ik kom even bij diegene in de lucht en daarna weer hier. Bedankt voor het geduld dusver!

Bij deze hier mijn antwoord; Het is inderdaad zo dat TS een te laag bedrag uitgekeerd heeft gekregen. Dit zou een vast bedrag moeten zijn, 1/6 van het vaste bedrag Weekend Vrij. Dit is helaas gebeurd omdat TS het abonnement eerder heeft stopgezet dan de factuurmaand voorbij was en hier restitutie bij kreeg. Mijn collega stuurt TS een mail met de correctie naar het juiste bedrag en het wordt intern ook direct aangekaart.

Reputatie 4

Ik ben niet TS (ws. knip/plak zonder bewerken vanuit antwoord uit ander topic), maar heb wel net een correctie gekregen op de uitkering n.a.v. de claim die ik hierboven beschreef, conform de logische beredenering. Dank voor het regelen.

Jij bent wel TS (topic starter), en heb het allemaal zelf met de hand getypt. ;)

Fijn dat het is geregeld!

Reputatie 4

Jij bent wel TS (topic starter), en heb het allemaal zelf met de hand getypt. ;)

Fijn dat het is geregeld!

Oh, eh, ja natuurlijk.

Badge +3

Hatsekidee… rondje van Corné https://x.com/Bezig_Bijtje81/status/1725935131821490567

Whoop whoop ik geef een rondje #TweepZ! Niet allemaal tegelijk aub

 

Reageer