beantwoord

geld terug omdat ik op keuzedag te vroeg ingecheckt ben

  • 19 November 2023
  • 11 reacties
  • 249 Bekeken

Ik heb een keuze dag geactiveerd, mijn trein zou om 9.03 vertrekken. Per abuis heb ik toen om iets voor 9 uur ingecheckt. Bij aankomst merkte ik dat door de melding op het poortje.

Toen moest ik de volle mep betalen voor mijn reis. Ik zou graag dat geld terugvragen, maar zie geen mogelijkheid op de site. Wie kan mij vertellen hoe ik dat doe? 

Bedankt alvast. 

 

icon

Beste antwoord door MoDe 19 November 2023, 14:07

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op dit forum. 

 

Ik ben bang voor u dat u hier geen geld voor terug gaat krijgen. Er wordt m.i. vrij duidelijk aangegeven dat u 5 minuten speling heeft en dat u dus vanaf 08:55:00 mag inchecken. Als u voor die tijd heeft ingecheckt is het derhalve toch echt uw probleem. 

Reputatie 7
Badge +3

Inchecktijd is bepalend of je met keuzedag reist of niet. Niet de vertrektijd van de trein. Je had toen je op het scherm zag dat je niet op keuzedag zou reizen, maar op vol tarief, kunnen uitchecken. Na 8.55 uur had je opnieuw kunnen inchecken met keuzedag, een keuzedag kan binnen 35 minuten na uitcheck geactiveerd worden.

Voor te vroeg inchecken zal je niet gecompenseerd worden. Je had kunnen weten dat de keuzedag niet geactiveerd werd.

Reputatie 7
Badge +3

een keuzedag kan binnen 35 minuten na uitcheck geactiveerd worden.

Die snap ik niet. Als je direct na inchecken weer uitcheckt, wordt de eerste incheck geannuleerd. Het maakt dan toch niet uit wanneer je weer incheckt om de Keuzedag te activeren?

 

 

Er wordt m.i. vrij duidelijk aangegeven dat u 5 minuten speling heeft

Volgens mij wordt dat helemaal nergens gecommuniceerd.

Reputatie 7
Badge +4

Wie te vroeg incheckt, kan meteen, strikt genomen zelfs binnen een uur, weer uitchecken. De keuzedag geldt dan als niet gebruikt en kan elk moment weer ingezet worden, ook op een andere dag binnen de geldigheid. Daarna kan de keuzedag meteen geactiveerd worden - en dat is afwijkend.

Als iemand in de spits incheckt met de keuzedag, gaat reizen en kort na de spits weer uitcheckt, kan ook meteen weer inchecken en verder reizen met de 100 procent korting die de keuzedag in de daluren biedt.

 

Een foute incheck wordt niet geannuleerd, dan wel teruggegeven. Het is ook beleid. Dat zou een ongekende precedentwerking met onwerkbare gevolgen veroorzaken, en dat doet NS echt niet.

 

Voor de meelezers: dit geldt voor reizigers met een keuzedag en voor anderen dus niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wie te vroeg incheckt, kan meteen, strikt genomen zelfs binnen een uur, weer uitchecken. De keuzedag geldt dan als niet gebruikt en kan elk moment weer ingezet worden, ook op een andere dag binnen de geldigheid. Daarna kan de keuzedag meteen geactiveerd worden - en dat is afwijkend.

Dat is niet afwijkend. Ook met een kortingsabonnement kun je direct na het annuleren van een te vroege incheck, in de daluren inchecken om korting te krijgen.

Als ik Boertje61 was, zou ik toch contact opnemen met de klanteNService. Niet geschoten is altijd mis. Er wordt wel vaker geld teruggegeven terwijl NS daar strikt genomen niet toe verplicht is.

Reputatie 7
Badge +4

 @mrfreeze lees nu eens. Ik beschrijf na dit punt de uitzonderingen. Dit is toch eenvoudig uit elkaar re halen. We weten toch allemaal wel dat de uurregeling voor iedereen geldt.

Reputatie 7
Badge +3

Je zegt dat het afwijkend is dat je met een Keuzedag direct na annuleren incheck de keuzedag kunt activeren. Dat is niet zo, dat geldt ook voor alle abonnementen. Als je met bv. Dal Voordeel om 8.50 uur incheckt, om 8.52 uur uitcheckt, en om 8.56 uur weer incheckt, krijg je gewoon korting.

Je tweede punt, waarbij er een stukje gereisd is, is wél afwijkend met een Keuzedag. Dan moet er bij een kortingsabonnement minimaal 35 minuten tussen uit- en incheck zitten om korting te krijgen, terwijl dat met een Keuzedag niet hoeft.

Reputatie 7
Badge +4

Nee: Daarna kan de keuzedag meteen geactiveerd worden - en dat is afwijkend.

Dan gaat het over dat je na een incheck in de spits en na een uitcheck in de daluren, gevolgd door een incheck in de daluren geen 35 minuten hoeft te wachten om met korting te kunnen reizen. 

 

Deze optie kregen de senioren met een keuzedag cadeau en dat is zeer afwijkend want een normaal mens moet wel 35 minuten wachten. Voor bejaarden is het hele systeem vaak niet zo duidelijk helaas. Ze zijn vaak nog opgevoed met draaiende telefoons en guldens.;-)

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, zolang dat allemaal op hetzelfde station gebeurt, geldt dat voor iedereen.

Alleen als er een stuk gereisd is, is de Keuzedag afwijkend.

Voor bejaarden is het hele systeem vaak niet zo duidelijk helaas. Ze zijn vaak nog opgevoed met draaiende telefoons en guldens.;-)

Ik heb als oudere de indruk dat veel leeftijdsgenoten zich maar al te graag achter deze smoes verschuilen als dat handig uitkomt.

Badge +3

Nogmaals, zolang dat allemaal op hetzelfde station gebeurt, geldt dat voor iedereen.

Alleen als er een stuk gereisd is, is de Keuzedag afwijkend.

Klopt, je kunt bij een (korte) spits-dal overstap een Keuzedag activeren, dat is de uitzondering.

Om 8:50 koffie halen en weer uitchecken (zelfde station) is geen probleem, met welk abonnement ook.

Reageer