Geldt Goede vrijdag als erkend christelijke Feestdag? | NS Community
beantwoord

Geldt Goede vrijdag als erkend christelijke Feestdag?


Geldt Goede vrijdag als erkent Christelijke Feestdag?

 

icon

Beste antwoord door Momo 13 April 2022, 16:13

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja, Goede Vrijdag geldt bij NS als een feestdag. Dit kunt u nalezen op:

https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html

Geldt Goede vrijdag als erkent Christelijke Feestdag?

 

Ja, maar de treinen rijden gewoon als op vrijdag omdat het behalve voor het onderwijs geen vrije dag is.

Reputatie 7
Badge +1

Geldt Goede vrijdag als erkent Christelijke Feestdag?

Ja, maar de treinen rijden gewoon als op vrijdag omdat het behalve voor het onderwijs geen vrije dag is.

Nog niet eens al het onderwijs heeft dan een vrije dag.

Alle reageerders! Hartelijk dank!

Geldt Goede vrijdag als erkent Christelijke Feestdag?

Ja, maar de treinen rijden gewoon als op vrijdag omdat het behalve voor het onderwijs geen vrije dag is.

Nog niet eens al het onderwijs heeft dan een vrije dag.

Klopt, het is voor het onderwijs niet verplicht om dicht te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Goede vrijdag is wettelijk een feestdag. Je kunt er echter geen rechten aan ontlenen, zoals het recht om vrij te hebben.

Goede vrijdag is wettelijk een feestdag. Je kunt er echter geen rechten aan ontlenen, zoals het recht om vrij te hebben.

Dat geldt voor alle wettelijke feestdagen, ook voor Nieuwjaar, Kerstmis en Pasen.

Op welke wettelijke feestdagen je betaald vrij hebt is geregeld in je arbeidscontract of in de CAO. Rijksambtenaren waren een van de laatste groepen die nog verplicht vrij hadden op Goede Vrijdag. In hun CAO stond dat nog tot 2016, die vrije dag is toen ingeruild voor een extra vakantiedag.

Reputatie 7
Badge +3

Altijd leuk, ieder jaar met Goede Vrijdag weer dezelfde vragen, zelfde antwoorden en zelfde opmerkingen over dat niet iedereen vrij is dan. 

Altijd leuk, ieder jaar met Goede Vrijdag weer dezelfde vragen, zelfde antwoorden en zelfde opmerkingen over dat niet iedereen vrij is dan. 

Op een gegeven moment weet iedereen het wel en zal Goede Vrijdag ook als feestdag wel geruisloos geschrapt worden.

Vroeger waren Maria Hemelvaart en Allerheiligen nog wettelijke feestdagen voor de katholieke provincies, pas twintig jaar nadat ze uit alle CAO's verdwenen waren zijn ze geruisloos ook als wettelijke feestdag geschrapt. Daar hoor je tegenwoordig geen vragen meer over. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mijn werkgever had ik ruim 30 jaar lang met Goede Vrijdag 's middags vrij. Geen CAO, gewoon volgens de arbeidsvoorwaarden. Veel scholen zijn dicht en veel mensen zullen toch vrij zijn of vrij nemen, want de jaren dat ik op Goede Vrijdag met de trein naar werk ging was het meestal lekker rustig. In dat opzicht is het best logisch dat NS Goede Vrijdag als een feestdag ziet, want geen echte spits.

Bij mijn werkgever had ik ruim 30 jaar lang met Goede Vrijdag 's middags vrij. Geen CAO, gewoon volgens de arbeidsvoorwaarden. Veel scholen zijn dicht en veel mensen zullen toch vrij zijn of vrij nemen, want de jaren dat ik op Goede Vrijdag met de trein naar werk ging was het meestal lekker rustig. In dat opzicht is het best logisch dat NS Goede Vrijdag als een feestdag ziet, want geen echte spits.

Goede Vrijdag is traditioneel een typisch protestantse feestdag (noorden en oosten). Bezuiden de grote rivieren had behalve in het reformatorische Land van Heusden-Altena niemand in het bedrijfsleven vrij. Als je in Staphorst of Barneveld werkt heb je waarschijnlijk nog steeds wel verplicht vrij. 

Dat het vroeger rustig was in de trein was voornamelijk omdat toen nog alle ambtenaren verplicht vrij hadden en de meeste scholen al paasvakantie hadden. Inmiddels is de drukte vergelijkbaar met een gewone werkdag tijdens een schoolvakantie. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn forensentijd was van 2014 t/m 2019, dus zo heel vroeger is dat niet. Was ook niet in het noorden of oosten, ik reisde van Leiden tot Delft. Volgens mij was de TU Delft wel altijd gesloten, scheelt een bak studenten. 

Maar ieder jaar al dat geneuzel over of het een protestantse of katholieke feestdag is, of werknemers volgens een CAO geen vrij hebben of juist wel doet er verder niet echt toen. Het gaat er hier om of NS het als een feestdag ziet ja of nee, want dat betekent of je wel of niet met korting of vrij kan reizen met je abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Feitelijk is goede vrijdag een sterfdag.

Reageer