Gorinchem - Amsterdam, NS flex dal vrij

  • 5 juli 2019
  • 59 reacties
  • 1840 Bekeken

I want to go from Gorinchem to Amsterdam. I have NS Flex Dal vrij. I check in in Gorinchem in daluur, take Qbuzz train to Geldermalsen, there I overstep to NS train during spitsuur, and then I checked out in Amsterdam.

Question: will this trip be free for me? Because I started the trip in daluur and I have NS Flex Dal vrij. Or I will pay the full price, because I change from Qbuzz train to NS train during spitsuur?

59 reacties

Helaas hebben wij vooralsnog geen verdere informatie gekregen hierover, Eugene Gvozdetsky. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt.

 

@Stijn NS : ik neem aan dat inmiddels bovenstaande niet meer van toepassing is. (Er wordt hard aan gewerkt).

Zou je kunnen aangeven wat er nu met deze casus gaande is. Het kan toch echt niet dat reizigers telkenmale contact moeten zoeken met vervoersmaatschappijen omdat deze onwillig zijn om dit soort problemen op te lossen.

 

Graag actie.

Badge +3
The trip from Geldermalsen to Dordrecht was the second part of a larger trip, from Amsterdam Zuid to Dordrecht. Since burivykh checked in during the off-peak hours at Amsterdam Zuid and he has NS Flex Dal Vrij, he should not have been charged for Geldermalsen-Dordrecht.
Reputatie 2

Heeft er al iemand getest of het toevoegen van het product Reizen op Saldo NS (óók bij Flex!) op een ov-chipkaart het probleem oplost?

Zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar wellicht handig als ‘workaround’ totdat Qbuzz het zelf fixt. 

Aangezien ik één van die jojo's ben die bijna dagelijks contact opneemt met de NS klantenservice, wil ik deze workaround wel proberen.

Mocht het werken, dan vind ik het overigens nog geen definitieve oplossing. Het zou namelijk niet nodig hoeven zijn.

Ik weet niet of dit door Qbuzz gefixt moet worden of door NS. Eigenlijk maakt me dat als klant ook niet echt uit. Mijn abonnement is NS Flex dal vrij, dus NS lijkt me voor mij het primaire aanspreekpunt. Als zij met Qbuzz moeten schakelen om dit definitief goed ingeregeld te krijgen, dan wil ik ze aanmoedigen om dat vooral te doen.

Reputatie 1

Zie hier de reactie van Qbuzz op mijn (nieuwe) klacht.

Reputatie 2

Kwam erachter dat het product NS reizen op saldo nog steeds op mijn kaart staat. Kon dit bij de automaat niet verwijderen of opnieuw activeren. Dit lijkt dus geen werkbare workaround. ☹️

Wellicht heeft @Stijn NS inmiddels al iets gehoord van de Flex afdeling. Als NS volgend jaar bijna alle abonnementen Flex wil maken, dan moeten zulke structurele issues er toch echt uit zijn, lijkt me.

De NS klantenservice helpt me vooralsnog prima en corrigeren het bedrag elke dag (nadat ik contact met ze zoek). Zij zouden het overigens ook fijn vinden als dit issue wordt opgelost. 

Badge +3
This is a known issue with Qbuzz (Merwede-Lingelijn) in combination with NS Flex, and should be corrected.

Update: Ik heb vooralsnog geen update, maar heb begrepen uit mijn vorige gekregen update dat er vorige week getest zou moeten worden. Ik heb zojuist gevraagd naar de status hiervan.

Reputatie 2

Hi @Eugene Gvozdetsky

I'm experiencing the exact same problem. I've contacted both NS and Qbuzz about this issue.

Qbuzz has confirmed not handeling NS Flex properly and is (finally) working on a solution for this. They intend to resolve this issue within a few weeks. I really hope they will do so.

NS has been unable to provide any status update for over 6 months. Like they do not really care as it affects only a few people. 

But NS Customer Service *does* refund the Qbuzz fares on your account, so get in touch with them to get your money back if you haven't already done so. I contact them at least once a week (on Twitter), but usually more often.

As soon as I hear anything from Qbuzz (or NS) I will post it here.

@Stijn NS Thank you for responding in this topic. 

 

Reputatie 2

Twee maanden verder en schijnbaar nog steeds geen oplossing. Reis dagelijks van Gorinchem naar Den Haag met NS Flex Dalvrij abonnement. In de ochtend vroeg genoeg om de hele reis in daltijd af te leggen, maar in de middag wordt het stukje Dordrecht - Gorinchem elke keer in rekening gebracht, terwijl ik toch echt voor 16.00 incheck bij NS.

Is er al zicht op een definitieve oplossing voor dit probleem? 

Ik ben bang dat Qbuzz de schuld geeft aan NS en vice versa. Als reiziger wordt je daar natuurlijk wel moedeloos van. Dit zou nu juist één van de voordelen van Flex moeten zijn (overstappen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder zonder dat je de dalkorting verliest) en dan wordt er zo mee omgesprongen.

 

Zoets zou toch echt wel binnen 2 maanden dienen te worden opgelost. Kunnen de reizigers een terugkoppeling krijgen waarom dit nu nog steeds niet is opgelost. 

 

Tot slot: Dit dient de Flex-afdeling gewoon vanuit zichzelf te corrigeren en hier hoeft niet telkens de klantenservice voor te worden gebeld. 

Update: Helaas heb ik nog geen update gekregen over het testen. Ik heb de situatie via een andere route geëscaleerd, ik hoop dat ik op die manier iets sneller een reactie kan krijgen.

Ik heb inderdaad ook andere voorbeelden onder ogen gekregen waaruit blijkt dat het issue nog steeds niet is opgelost. Ik ben momenteel nog steeds in afwachting van een reactie van onze NS Flex afdeling hierover.

Reputatie 2

 

@Toefor Onijn: Wat is jouw dossiernummer bij Qbuzz? Ik wil graag daarnaar verwijzen bij het indienen van een klacht.

 

Initieel heb ik mijn klacht hier gemeld > https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact/klacht/ov-chipkaart (doorlooptijd 10 werkdagen). Daarna direct via mail op klantenservicedmg@qbuzz.nl.

Mijn dossiernummer bij Qbuzz over dit onderwerp is 62978. Vermeld duidelijk dat het om NS FLEX gaat, want anders krijg je het standaard antwoord dat de kosten terecht zijn omdat je tijdens de spits wisselt van vervoerder. Net zoals bij NS klantenservice is ook bij Qbuzz klantenservice niet iedereen op de hoogte van het verschil op dit punt tussen de traditionele en de Flex abonnementen.

 

Hou je ons op de hoogte? Ik zal het hier melden als ik mijn Flex abonnement weer activeer en weer met de trein ga reizen.

@Stijn NS, fijn dat nog steeds meeleest/meeleeft met dit topic. Het lijkt me wel erg frustrerend om continu contact te zoeken met een afdeling die tot op heden eigenlijk geen enkele reactie heeft gegeven over dit issue. Dan zit er bij NS intern toch iets niet helemaal goed. Hopelijk verandert dat snel.

 

Badge +3

Ik begreep via een ander kanaal dat Qbuzz al behoorlijk achter de broek aan gezeten wordt wegens soortgelijke klachten, in dat specifieke geval door ovbureau.nl (Drenthe/Groningen).

Er wordt redelijk snel gereageerd en er wordt óók contact gehouden met de reiziger zelf. De zo gewenste terugkoppeling dus, waar de NS niet al te scheutig mee is...

Ik zou graag zien dat er iets meer dan een poging gewaagd wordt. Hier hebben reizigers op dit traject dagelijks last van en deze moeten dus allemaal weer contact opnemen met de klantenservice, die mede door dit soort “veel te lang lopende topics” overbelast is. Tot slot vind ik het jammer dat je collega geen contact heeft opgenomen. Maar zoals je zelf al 2 maanden geleden aan gaf.

 

Helaas hebben wij vooralsnog geen verdere informatie gekregen hierover, Eugene Gvozdetsky. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt.

Badge +3
Possibly (as with Connexxion on the Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen) this can be solved by adding the product Reizen op Saldo NS to your card.

This sounds weird, because you need no saldo (balance) but it seems to help to have Flex recognized correctly.
Reputatie 2

Omdat het einde van het jaar nadert, en Qbuzz had aangegeven dit probleem naar verwachting dit jaar nog op te lossen, heb ik vorige week maar weer contact gezocht met Qbuzz. Ze zouden weer navraag doen bij de betreffende afdeling.

En zojuist kreeg ik via mail onderstaande reactie terug van de verantwoordelijke afdeling:

 

"De testen voor het Qbuzz NS Flex Dal-Spits issue zijn uitgevoerd en akkoord bevonden.

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.

Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Inmiddels heb ik de EOD die al een aantal maanden klaarstond naar productie kunnen sturen. De EOD zal morgenochtend op de palen en poortjes geactiveerd."

 

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. Zelf reis ik dit jaar niet meer met de trein, dus ik kan volgend jaar pas bevestigen of het issue ook daadwerkelijk is verholpen.

 

Het klinkt in ieder geval hoopgevend. 😊 

Update: Ook deze week heb ik nog geen informatie over de testresultaten. Ik heb wederom een herinnering verstuurd.

Is there any news? Already almost 8 months I need to remain at work till 18:30 (I work in Amsterdam, and live in Gorinchem). When it will be corrected, I will be able to depart before 16:00. By the way, in the morning it works OK, when I depart before 6:30 from Gorinchem.

Bottom line: will they notify me when they correct it?

Is er enige vooruitgang met het corrigeren van dit probleem?

I’m sad to say that I don’t have any news yet. I’ve sent another reminder.

@Toefor Onijn Fijn om te lezen dat QBuzz ook al bezig schijnt te zijn met dit probleem. Naar mijn idee zou dit ook voornamelijk iets zijn wat bij hun transactieverwerking opgelost zou moeten worden.

Wat betreft het account van Woefdram is deze verwijderd van de Community door het herhaaldelijk niet houden aan onze huisregels.

Ik vind het fijn om te lezen dat QBuzz zo snel met concrete antwoorden komt en ook veelbelovend dat het morgen al opgelost zou zijn! Ik zou het graag ook zelf willen bevestigen vanuit onze zijde, maar helaas heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie. :/

Helaas hebben wij vooralsnog geen verdere informatie gekregen hierover, Eugene Gvozdetsky. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt.
Dank je wel! Omdat ik ook bijna elke dag op dezelfde route reis, en tot nu toe moet ik elke paar dagen een servicecentrum bellen om dit te corrigeren.
Possibly (as with Connexxion on the Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen) this can be solved by adding the product Reizen op Saldo NS to your card.

This sounds weird, because you need no saldo (balance) but it seems to help to have Flex recognized correctly.

Thank you for your advise! How can I add this product? I do not see this option in MyNS..

Reageer