Skip to main content

Ik had een daluren kaart en keuze dagen 60+. In een opwelling heb ik NS flex gratis aangevraagd. Ik kreeg toen het bericht dat ik daarmee mijn oude abonnement zou beëindigen maar dat ik bedenktijd had. Ik heb toen meteen het herroepingsformulier ingevuld en opgestuurd. Nu krijg ik te horen dat het niet herroepen kan worden als ik het niet eerst activeer daarna kan ik het dan opzeggen maar ik wil niet opzeggen want ik heb het herroepen) en dat ik mijn oude daluren en keuze dagen sowieso niet terug kan krijgen. Wat betekent dan "bedenktijd"??? Ik voel me echt belazerd. Wat kan ik doen?

Zie ook onderstaand topic. NS dient gewoon uw herroeping te respecteren en uw oude abonnement te herstellen. De klantenservice bij NS is helaas soms van matig niveau. Het ligt er vaak aan net wie je spreekt en hoe de medewerker bereid is om u echt te helpen. U kunt het beste nogmaals de klantenservice bellen en verwijzen naar de topics op de Community hierover.

Helaas heb je bij het omzetten naar flex niet verdiept in wat het voor keuzedagen betekent. Je had flex op een nieuwe kaart kunnen zetten en zo dal voordeel met keuzedagen kunnen behouden. Maar dat is achteraf. Je kunt 1x per jaar keuzedagen aanvragen gelijklopend met het dal voordeelabonnement op saldo. Nu je deze door omzetten naar flex hebt opgezegd, zul je een jaar moeten wachten voor je weer keuzedagen kunt aanvragen.

Nu je deze door omzetten naar flex hebt opgezegd, zul je een jaar moeten wachten voor je weer keuzedagen kunt aanvragen.

Herroepen is de oude toestand herstellen.

Nu je deze door omzetten naar flex hebt opgezegd, zul je een jaar moeten wachten voor je weer keuzedagen kunt aanvragen.

Precies. Daar komt bij dat NS compleet nalatig is in het aanpassen van de communicatie richting dit soort gebruikers. Bedrijf is al vele malen gewezen op het feit dat ze reizigers hiervoor niet waarschuwen bij het overstappen naar Flex. Het bedrijf weigert tot op heden daar ook maar iets aan te doen.

Net opnieuw gebeld inderdaad en ik.krijg het niet voor elkaar. Ik had nog 7 keuze dagen en die ben ik nu ook allemaal kwijt. Ik voel me echt belazerd en bestolen.

Net opnieuw gebeld inderdaad en ik.krijg het niet voor elkaar. Ik had nog 7 keuze dagen en die ben ik nu ook allemaal kwijt. Ik voel me echt belazerd en bestolen.

Wat zegt de klantenservice als je vraagt om herroeping met herstel van de oude situatie?

"Het kan niet” is immers wettelijk gezien geen geldig antwoord.

Je zou dan een klacht kunnen indienen via het Klachtenloket OV.

U kunt een klacht indienen via het klachtenloket openbaar vervoer. U kunt er ook voor kiezen om naar de geschillencommissie te stappen. NS is niet erg happig om procedures bij de geschillencommissie uit te vechten daar ze zeer vaak ongelijk krijgen. Dit topic lijkt mij ook zeer kansrijk. 

https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Het wettelijke herroepingsrecht geldt voor zover ik kan nagaan alleen voor het aangaan van nieuwe verplichtingen maar niet voor het beëindigen van bestaande verplichtingen.

Het beëindigen van een abonnement op saldo en het aanschaffen van een Flex-abonnement staan op zich los van elkaar.

Het beëindigen van een abonnement op saldo en het aanschaffen van een Flex-abonnement staan op zich los van elkaar.

Bij NS niet. Het abonnement op saldo is nog niet beëindigd, maar om te kunnen herroepen wordt Jokevanwijk verplicht eerst Flex te activeren, waarmee tegelijk het saldo-abonnement wordt beëindigd. NS moet gewoon zorgen dat het Flex-product niet meer klaar staat. Ze kunnen het technisch wel klaarzetten, maar dat niet meer annuleren?

Bij NS niet. Het abonnement op saldo is nog niet beëindigd, maar om te kunnen herroepen wordt Jokevanwijk verplicht eerst Flex te activeren, waarmee tegelijk het saldo-abonnement wordt beëindigd. NS moet gewoon zorgen dat het Flex-product niet meer klaar staat. Ze kunnen het technisch wel klaarzetten, maar dat niet meer annuleren?

Lijkt op deze manier op koppelverkoop en dat is niet toegestaan volgens de wet.

Dit kan ik bevestigen, als je NS Flex besteld hebt (ongeacht het abonnement dat je al had) moet je het eerst activeren voordat je het kunt herroepen. Een bestelling voor een abonnement dat nog niet actief is annuleren is blijkbaar te ingewikkeld.

Hoe dan ook, je kunt de bestelling voor Flex volgens mij wel laten wijzigen naar (een bestelling voor) Flex Basis, en zolang je dat niet ophaalt blijft je saldo-abonnement in ieder geval geldig. Hoe dat dan zit met je Keuzedagen weet ik niet.

Bij NS niet. Het abonnement op saldo is nog niet beëindigd, 

Het abonnement op saldo is voor zover ik begrijp wel degelijk beëindigd en dat kan niet herroepen worden want voor beeindigen bestaat er geen herroepingsrecht.

Daarnaast is er een nieuw Flex abonnement afgesloten en daarvoor bestaat wel een recht op herroepen. 

Het is net als wanneer je via de overstapservice van de ene internetprovider switcht naar een andere. Ook dat betreft twee aanvragen: een om het oude abonnement te beëindigen en een om het nieuwe abonnement te starten. Het een en het ander staat los van elkaar.. 

Het is net als wanneer je via de overstapservice van de ene internetprovider switcht naar een andere. Ook dat betreft twee aanvragen: een om het oude abonnement te beëindigen en een om het nieuwe abonnement te starten. Het een en het ander staat los van elkaar.. 

Die vergelijking is m.i. wat scheef want het gaat hier wel om hetzelfde bedrijf maar natuurlijk zijn het wel verschillende overeenkomsten en inderdaad betreft het herroepingsrecht (BW6:230o) alleen het afsluiten van een overeenkomst en niet het opzeggen ervan.

Als NS in het bestelproces van een abonnementsomzetting vermeldt dat de bestelling "herroepen" kan worden, dan dient NS dit ook technisch mogelijk te maken.

Zo niet, dan is NS aan het "misleiden" en is de klant aan het "dwalen", beide geen goede basis voor een overeenkomst.

Wat de keuzedagen betreft: ook als je “Dalvoordeel op saldo” opzegt blijven de keuzedagen op je ov-chipkaart staan. Die gaan volgens mij niet verloren. Ik moest mijn “Dalvoordeel op saldo” opzeggen omdat ie op standaard eerste klas stond. (Ik wilde dat standaard op tweede klas hebben). Dat kan niet naar tweede klas gezet worden. (Omgekeerd wel). Ik heb nu geruime tijd geen abonnement meer maar maak de keuzedagen nog op. Mocht het ingewikkeld/onmogelijk worden te herroepen is dat wellicht een “schrale troost”! 

Dat zou overigens wel logisch zijn. Je hebt de keuzedagen al vooruit betaald voor een heel jaar. Alleen weet ik niet of de Dal Voordeel op Saldo op de OV-chipkaart moet staan bij controle in de trein. Geen idee wat de Hc in het scherm ziet bij het scannen van een keuzedag.

Dat is nieuw dat na opzeggen keuzedagen nog te gebruiken zijn. Na opzeggen van Dal voordeel met keuzedagen krijg je normaal gesproken restitutie van de ongebruikte keuzedagen en het ongebruikte deel van het bijbehorende abonnement.

Reageer