beantwoord

Het wijzigen van een bankrekeningnummer van een NS Flex daluren abonnement zonder iDeal

  • 3 November 2021
  • 31 reacties
  • 1143 Bekeken

Mijn moeder wil graag gebruik maken van een NS Flex daluren abonnement gekoppeld aan haar bankrekening. Alleen voor het wijzigen van het bankrekeningnummer (op dit moment is voor de eerste activatie van 0,01 mijn bankrekening gekoppeld) is iDeal noodzakelijk. Echter heeft, wil en kan mijn moeder geen gebruik maken van iDeal.

Dit gisteren via de chat aan een medewerker van de klantenservice voorgelegd en die zei dat hij/zij dat ook kon wijzigen waarna ik allerlei gegevens moest doorgeven (abo-nummer, bankrekening, geb.datum etc.) en dit dan binnen een week gewijzigd zou worden.

Wat schets onze verbazing, vanmorgen krijg ik een mail dat wijzigen alleen via het NS Account kan. Tja dat is net het probleem dat je dan dus iDeal nodig heb. Kortom, terug bij af.

Bij andere bedrijven (denk bijvoorbeeld aan CoolBlue) kun je gewoon in de winkel betalen, waarna de aflevering op adres plaatsvindt.

Kan de NS niet iets verzinnen voor mensen van een bepaalde leeftijd die liever niet (cq. niet bekend zijn met) internetbankieren toch hun eigen bankrekeningnummer kunnen koppelen aan hun abonnement.

Ik denk bijvoorbeeld op een groot NS Station bij de klantenservice ?

Kortom, help !

icon

Beste antwoord door Daniël NS 3 November 2021, 18:07

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 4

Mijn moeder wil graag gebruik maken van een NS Flex daluren abonnement gekoppeld aan haar bankrekening. Alleen voor het wijzigen van het bankrekeningnummer (op dit moment is voor de eerste activatie van 0,01 mijn bankrekening gekoppeld) is iDeal noodzakelijk. Echter heeft, wil en kan mijn moeder geen gebruik maken van iDeal.

Dit gisteren via de chat aan een medewerker van de klantenservice voorgelegd en die zei dat hij/zij dat ook kon wijzigen waarna ik allerlei gegevens moest doorgeven (abo-nummer, bankrekening, geb.datum etc.) en dit dan binnen een week gewijzigd zou worden.

Wat schets onze verbazing, vanmorgen krijg ik een mail dat wijzigen alleen via het NS Account kan. Tja dat is net het probleem dat je dan dus iDeal nodig heb. Kortom, terug bij af.

Bij andere bedrijven (denk bijvoorbeeld aan CoolBlue) kun je gewoon in de winkel betalen, waarna de aflevering op adres plaatsvindt.

Kan de NS niet iets verzinnen voor mensen van een bepaalde leeftijd die liever niet (cq. niet bekend zijn met) internetbankieren toch hun eigen bankrekeningnummer kunnen koppelen aan hun abonnement.

Ik denk bijvoorbeeld op een groot NS Station bij de klantenservice ?

Kortom, help !

volgens mij zal dat ook bij ns groot station inderdaad kunnen anders is gewoon via ideal 

Reputatie 6

Hey rin181! Welkom bij de NS Community.

Indien Ideal niet een optie is wordt dit vrij lastig. Dat is namelijk de enige manier om dit aan te passen. Een verzoek bij de Klantenservice is dan nog mogelijk en dit is nu al afgewezen, maar dat is wel je enige optie. Je kunt contact opzoeken en de situatie volledig uitleggen om nogmaals een verzoek in te dienen, maar ik kan je helaas niet beloven dat het geaccepteerd wordt. 

Badge +3

Bij een servicebalie op een station zou het zeker moeten lukken, want wat blijft er anders over?

Voor de rest kan de Klantenservice een rekeningnummer ook wijzigen naar een buitenlands IBAN, en daar komt ook geen iDeal aan te pas.

Waarom dan niet hetzelfde voor een NL IBAN, of gaat men er maar vanuit dat iedereen in Nederland kan internetbankieren en dat elke bank wel iDeal ondersteunt?

Nou, niet dus, en neem bijvoorbeeld mensen met een bewindvoerder, maar die kan zoiets gewoon regelen via de debiteurenadministratie van NS.

Dat heeft dan wel een doorlooptijd van 10 dagen, i.v.m. de incassomachtiging bij de andere (buitenlandse) bank. Vroeger moest je dan een groene kaart naar je bank sturen.

@Robert B 

“Waarom dan niet hetzelfde voor een NL IBAN, of gaat men er maar vanuit dat iedereen in Nederland kan internetbankieren en dat elke bank wel iDeal ondersteunt?”

Helaas blijkt dit in veel gevallen zo te zijn, maar bij andere bedrijven zijn daar wel oplossingen voor.

Hey rin181! Welkom bij de NS Community.

Indien Ideal niet een optie is wordt dit vrij lastig. Dat is namelijk de enige manier om dit aan te passen. Een verzoek bij de Klantenservice is dan nog mogelijk en dit is nu al afgewezen, maar dat is wel je enige optie. Je kunt contact opzoeken en de situatie volledig uitleggen om nogmaals een verzoek in te dienen, maar ik kan je helaas niet beloven dat het geaccepteerd wordt. 

Zoals Robert B al aangaf bestaan er ook mensen zonder iDeal dus daarvoor zou een bedrijf als de NS toch andere mogelijkheden voor moeten hebben. Daarnaast is er al meerdere keren contact geweest met de klantenservice en verschillen de antwoorden per servicemedewerker nog al.

Badge +3

Het blijft behelpen dus, maar een mogelijkheid zou er gewoon moeten zijn.

De wisselende informatie die je krijgt van de Klantenservice (en hier!) is zorgelijk. Met name het advies om het nog maar eens te proberen en dat het dan ineens wél kan nadat men de documentatie erbij gepakt heeft, zoals bij @boze Belg (in Rotterdam ooit, ja het kan toch gewoon!).

Ik sta in deze aan de kant van @rin181, het IBAN dat nu gebruikt is mag en kan gewoon gewijzigd worden naar elk ander IBAN (als dat een buitenlands nummer is?)

Dus waarom niet naar dat van de moeder van @rin181? Een IBAN is een IBAN en een SEPA incassomachtiging is een SEPA incassomachtiging. NS dient dat te faciliteren, als een klant dat verzoekt (de groene kaart van vroeger).

* Tenzij de bank van de moeder van @rin181 geen SEPA machtigingen ondersteunt, en dat zijn er serieus heel erg weinig (of als het om incasseren van een spaar/beleggingsrekening of zo gaat).

Reputatie 6

Ik weet dat sommige mensen geen iDEAL gebruiken maar we bieden helaas op het moment geen alternatief naast een verzoek indienen via de Klantenservice. Ik had je graag nog een alternatief gegeven maar deze is er op het moment helaas niet. Ik kan natuurlijk nog wel een suggestie voor je doorzetten dat er nog een alternatief komt. Heb je dan een idee voor hoe je dit zou willen zien werken? 

Badge +3

Ik weet dat sommige mensen geen iDEAL gebruiken maar we bieden helaas op het moment geen alternatief naast een verzoek indienen via de Klantenservice. Ik had je graag nog een alternatief gegeven maar deze is er op het moment helaas niet.

Jawel, een servicebalie op een station en dan de documentatie (boek!) erbij laten pakken.

Je bent soms een half uur verder maar het kan dus écht wel!

Een IBAN wijzigen naar een ander zonder iDeal… :tired_face:

 

Reputatie 7

Maar mogen wij dat als klant dan een beetje vreemd vinden. Een concern met zoveel medewerkers , zoveel klanten en dan alleen maar iDEAL sorry is niet van deze tijd.

Badge +3

Maar mogen wij dat als klant dan een beetje vreemd vinden. Een concern met zoveel medewerkers , zoveel klanten en dan alleen maar iDEAL sorry is niet van deze tijd.

Willen en kunnen… of niet weten dat het kan, mag en zelfs verplicht is om er aan mee te werken(?).

Net als (oude) systemen die niet meewerken en informatie willen die volkomen overbodig is, maar dat heeft inmiddels aandacht (wat nou je adres en geboortedatum voor restitutie van een ticket waar dat niet op staat?)

Medewerkers lopen dus tegen een systeem aan dat nee zegt, maar tref je de juiste medewerker dan is het binnen een minuut geregeld. Dat stoort me, zou niet zo moeten zijn.

Een IBAN wijzigen (in opdracht van de contracthouder, niet namens je moeder want zij is het wel maar het staat op jouw IBAN!) zullen ze vast en zeker lastig vinden.

Mogen we dan je (oude, misschien slecht horende of dementerende) moeder even aan de telefoon om dat rond te maken?

Reputatie 7
Badge +3

Bij de aankondiging van het wijzigen van de abonnementen naar NS Flex werd aangegeven dat een Flex abonnement ook zonder iDeal afgesloten zou kunnen worden voor mensen die niet digitaal vaardig zijn of voor klanten de geen Nederlandse bankrekening hebben. Dit kon in eerste instantie alleen via een balie, later werd hier gemeld dat dit ook telefonisch via de klantenservice kan. Dat moet je dus ook op deze 2 manieren kunnen wijzigen naar een bankrekening zonder gebruik te maken van iDeal. Het is dan ook van de zotte dat iemand contact heeft opgenomen met de klantenservice (1 van de mogelijke manieren) en dan toch weer naar de digitale manier wordt verwezen.

Het wordt mensen die niet digitaal kunnen of willen bankieren toch al moeilijker gemaakt of ze moeten daar extra voor betalen (betalen voor overschrijvingskaarten, envelopen of verwerking van acceptgiro's) maar bij NS wordt het deze mensen wel extra moeilijk gemaakt.

Mijn moeder bankiert ook nog gewoon op papier. Wel ben ik gemachtigd en kan zo nodig bepaalde dingen voor haar doen. Zo maak ik wel eens geld over voor haar zodat ze daarvoor geen overschrijvingskaart en envelop hoeft te gebruiken en zij daar dan niet extra voor hoeft te betalen. 

Reputatie 7
Badge +1

Bij de aankondiging van het wijzigen van de abonnementen naar NS Flex werd aangegeven dat een Flex abonnement ook zonder iDeal afgesloten zou kunnen worden voor mensen die niet digitaal vaardig zijn of voor klanten de geen Nederlandse bankrekening hebben. Dit kon in eerste instantie alleen via een balie, later werd hier gemeld dat dit ook telefonisch via de klantenservice kan. Dat moet je dus ook op deze 2 manieren kunnen wijzigen naar een bankrekening zonder gebruik te maken van iDeal. Het is dan ook van de zotte dat iemand contact heeft opgenomen met de klantenservice (1 van de mogelijke manieren) en dan toch weer naar de digitale manier wordt verwezen.

Het is van de zotte maar het verbaast me helaas niets. Reizigers uit het buitenland die telefonisch een abonnement willen afsluiten (is vaak de enige echte mogelijkheid) worden ook vaak afgescheept met “dat kan niet”, “je hebt iDeal nodig” e.d. Je moet soms nogal aandringen om klant te mogen worden. Reizigers die een nieuw grensabonnement willen kopen, moeten aan de klantenservice telkens weer uitleggen dat zíj dat toch echt moeten doen.

Dit probleem zie ik in dezelfde categorie.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, en daar heb ik en anderen ook in andere topic mijn/ons ongenoegen over geuit. Op papier kun je zonder iDeal een Flex abonnement afsluiten bij een balie of telefonisch via de klantenservice. Dat wordt hier ook door moderators aangegeven. De praktijk is echter anders. Medewerkers willen of kunnen het niet, geven klanten informatie dat het niet, sturen klanten van het kastje naar de muur en klanten moeten hemel en aarde bewegen om maar een abonnement te kunnen afsluiten zonder iDeal. Soms wordt nog het advies gegeven dat iemand anders die wel iDeal of een Nederlandse bankrekening heeft het abonnement kan afsluiten en dat je het daarna kan wijzigen naar je eigen rekening. Hoe dan als je voor dat wijzigen naar een rekening zonder iDeal gewoon weer tegen dezelfde dichte deuren loopt?

NS herinnert me er graag aan waarom mijn naam hier "boze Belg" is. 😭

Volgens https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html kan je bij de klanteNService terecht als je problemen hebt met online betalen. Dan probeer je het zo op te lossen én krijg je een grote NEE. Dat klinkt als IBAN-discriminatie. https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/

Bij een buitenlands rekeningnummer staat er bij https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html dat je ook nog bij een van de weinige overblijvende servicecenters terecht kan. Waarom kunnen Nederlanders hier geen gebruik van maken?

@rin181, dien zeker een klacht in (bij de klanteNService) over deze discriminatie. Je gaat hier waarschijnlijk geen terugkoppeling van krijgen. Dit kan je dan gebruiken bij een eventuele klacht bij het meldpunt IBAN-discriminatie.

Ongeveer 2 jaar terug heeft een moderator me geholpen om mijn Belgische IBAN te wijzigen. 

Kan een moderator in deze situatie ook helpen?

Indien niet, dan twijfel ik toch echt waarom het forum moet blijven bestaan? Bestaat dit forum niet onder andere voor klanten die bij de gewone klanteNService tegen een muur lopen? Dit lijkt me zo een geval. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb mijn bankrekening (van NL naar BE) een paar jaar geleden via de Facebook-chat kunnen wijzigen. Ik zie niet in waarom dat niet nog steeds zou kunnen. En uiteraard moet dat ook aan het loket en telefonisch kunnen.

Badge +3

@boze Belg is wel de luis in de pels maar die de NS zou moeten respecteren. 

Het is haar gelukt (met enige moeite) dus waarom zou dat niet voor iedereen gelden?

Ik weet dat sommige mensen geen iDEAL gebruiken maar we bieden helaas op het moment geen alternatief naast een verzoek indienen via de Klantenservice. Ik had je graag nog een alternatief gegeven maar deze is er op het moment helaas niet. Ik kan natuurlijk nog wel een suggestie voor je doorzetten dat er nog een alternatief komt. Heb je dan een idee voor hoe je dit zou willen zien werken? 

Wat dacht je van een oplossing die werkt. Dus een suggestie hoe de klant zonder Ideal wel een Flex abonnement kan nemen en dus niet tegen een muur aan loopt bij de klantenservice die maar blijft zeggen dat dit niet kan…. 

Reputatie 7
Badge +3

De praktijk moet gewoon overeenkomen met wat NS aangeeft op de website.  Hoe duidelijk wil je het hebben? NS geeft aan dat je door te bellen met de NS klantenservice zonder iDeal kan betalen en een abonnement kan afsluiten, ook met een buitenlandse IBAN. In de praktijk loop je gewoon keihard tegen een muur aan. 

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html

 

Dank voor alle steunbetuigingen.

 

GIsteren nogmaals met de klantenservice gechat en na doorgeven van nogmaals alle gegevens ging ze met een andere afdeling overleggen (ook na mijn opmerking dat het naar een buitenlandse IBAN wel zou kunnen) en nee het kan niet via de klantenservice.

Aangeboden oplossing: beëindig/verwijder het huidige contract en sluit een nieuw contract af bij de servicebalie van een groot station (waar het wel zonder iDeal zou moeten kunnen) alleen is de doorlooptijd dan langer.

Dus aangezien zaterdag er een reis gepland staat, gaan we daarna het abonnenment beëindigen en daarna eens kijken of we het bij de servicebalie wel voor elkaar krijgen, al zou mijn moeder liever inmiddels met de bus (te voet is iets te ver) reizen, want ze is er wel klaar mee.

Ik mag toch echt hopen dat een moderator dit oppakt met de klantenservice om hen uit te leggen dat dit echt niet kan en dat zij toch echt gewoon via een servicebalie of telefonische klantservice een IBAN moeten kunnen wijzigen!  

Los van klantvriendelijkheid, is het wettelijk gewoon niet toegestaan om op basis van het land waar de IBAN gevestigd is afwijkende regels te hanteren. Of dit nu gaat om het niet accepteren van buitenlandse IBAN's of juist voor binnenlandse IBAN's meer regels op te leggen, dit mag gewoon niet. Zie ook de eerder gedeelde link over IBAN discriminatie.
https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/

Reputatie 7
Badge +1

Los van klantvriendelijkheid, is het wettelijk gewoon niet toegestaan om op basis van het land waar de IBAN gevestigd is afwijkende regels te hanteren. Of dit nu gaat om het niet accepteren van buitenlandse IBAN's of juist voor binnenlandse IBAN's meer regels op te leggen, dit mag gewoon niet. Zie ook de eerder gedeelde link over IBAN discriminatie.
https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/

Goed punt. Een klacht bij DNB (formulier) lijkt me op zijn plaats.

Hoi rin181!

Ik begrijp uit het verhaal dat je moeder op dit moment NS Flex heeft maar dat dit is gekoppeld aan jouw rekening. Het online wijzigen van het rekeningnummer kan alleen met iDeal. Dat gebruikt je moeder niet dus dat is dan geen optie voor jullie. Ik vind het heel vervelend om te lezen dat jullie niet direct door onze Klantenservice hiermee zijn geholpen. De regel op de Klantenservice is dat alleen verzoeken tot het wijzigen van een rekeningnummer doorgestuurd mogen worden naar de collega's van NS Flex indien het een wijziging naar een buitenlandse rekening betreft óf als het rekeningnummer van je moeder al bekend is bij ons (als ze bijvoorbeeld voorheen al een abonnement gehad heeft). Nou heb ik verder geen gegevens en kan ik niet checken of het rekeningnummer van je moeder al bij ons bekend is. Maar als dat dus wel het geval is dan mag onze Klantenservice wel een verzoek indienen tot het wijzigen van het rekeningnummer. Nou moet ik eerlijk toegeven dat de doorlooptijd voor het wijzigen van rekeningnummers op dit moment erg lang is en dat de oplossing die mijn collega je bij het 2e contact heeft aangedragen sneller is. Onze collega's van NS Flex zijn momenteel wel bezig om dit proces anders in te richten waardoor de doorlooptijd korter zal worden.

Als haar rekeningnummer niet bij ons bekend is dan kom je dus uit op iDeal of, zoals je ook geadviseerd is, het abonnement opzeggen en opnieuw aanvragen. Het beëindigen gaat via onze Klantenservice. Vervolgens dient bij de automaat NS Flex van de kaart afgehaald te worden. Vervolgens is het vanaf de dag nadat NS Flex van de kaart is gehaald weer mogelijk een nieuw contract af te sluiten. Dat kan dan via de balie op het station of telefonisch via onze Klantenservice.

Jullie ervaring nemen we zeker wel mee als feedback en zal ik ook delen met mijn collega's van de Klantenservice.

Reputatie 7

Er is hier dus sprake van IBAN-discriminatie lijkt mij aangezien het bij een buitenlands rekeningnummer wel kan en bij een binnenlands rekeningnummer niet. Een bankrekeningnummer wijzigen kost in elk fatsoenlijk systeem ca 1 minuut en dan 1 minuut om de wijziging misschien te fiatteren. Ben toch zeer benieuwd waarom dit bij jullie weken in beslag neemt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS het hele NS Flex als enige manier van abonnement (op Dal Voordeel en VDU na) te snel heeft doorgedrukt. In een ouder topic lees ik dat het wijzigen via de klantenservice zonder iDeal wel kon met de oude saldo abonnementen. Maar met Flex dus (nog) niet.

En dit is niet het enige wat (nog) niet of pas later mogelijk is of was met NS Flex. De oude maandabonnementen Traject Vrij waren vanaf Q4 2020 niet meer te koop en pas sinds iets van een maand zijn er maandkaarten. Deze zouden er volgens de bekendmaking van de wijziging van abonnementen al komen bij de ingang van de wijziging, zijnde 1 januari 2021. Ook zouden dan alle abonementen (op Dal Voordeel en VDU na) naar Flex overmoeten maar voor Trajact is dat pas afgelopen maand gebeurd, deadline was 15 oktober, dus drie kwart jaar later. 

Ook zouden er in plaats van bijabonnmenten een soort van familie pakketten komen, zijn er nog niet. Er zouden Flexdagen komen, zijn er ook nog niet. Keuzedagen zouden per 1 januari 2021 niet meer aan te vragen zijn, maar dat werd (neem ik aan vanwege het nog niet beschikbaar zijn van de Flexdagen) verlengd tot medio 2021, nogmaals verlengd tot eind 2021 en als je nu kijkt staat er niet eens meer aangegeven tot wanneer. Ik denk dat NS zich systeemtechnisch erg heeft verkeken op de hele Flex implementatie en de klant is hiervan de dupe. 

Reputatie 7

@Momo : NS en ICT daar was toch iets mee…………………...

Reageer