Skip to main content

Mijn moeder wil graag gebruik maken van een NS Flex daluren abonnement gekoppeld aan haar bankrekening. Alleen voor het wijzigen van het bankrekeningnummer (op dit moment is voor de eerste activatie van 0,01 mijn bankrekening gekoppeld) is iDeal noodzakelijk. Echter heeft, wil en kan mijn moeder geen gebruik maken van iDeal.

Dit gisteren via de chat aan een medewerker van de klantenservice voorgelegd en die zei dat hij/zij dat ook kon wijzigen waarna ik allerlei gegevens moest doorgeven (abo-nummer, bankrekening, geb.datum etc.) en dit dan binnen een week gewijzigd zou worden.

Wat schets onze verbazing, vanmorgen krijg ik een mail dat wijzigen alleen via het NS Account kan. Tja dat is net het probleem dat je dan dus iDeal nodig heb. Kortom, terug bij af.

Bij andere bedrijven (denk bijvoorbeeld aan CoolBlue) kun je gewoon in de winkel betalen, waarna de aflevering op adres plaatsvindt.

Kan de NS niet iets verzinnen voor mensen van een bepaalde leeftijd die liever niet (cq. niet bekend zijn met) internetbankieren toch hun eigen bankrekeningnummer kunnen koppelen aan hun abonnement.

Ik denk bijvoorbeeld op een groot NS Station bij de klantenservice ?

Kortom, help !

NS had beter kunnen besluiten om de hele wijziging uit te stellen ipv bepaalde onderdelen of mogelijkheden later in te voeren, het pas te doen als alles wat zou moeten kunnen ook daadwerkelijk ingevoerd kon worden en dat tot die tijd de saldo abonnementen gewoon te koop zouden zijn. 


Aangeboden oplossing: beëindig/verwijder het huidige contract en sluit een nieuw contract af bij de servicebalie van een groot station (waar het wel zonder iDeal zou moeten kunnen) alleen is de doorlooptijd dan langer.

@rin181

Werd er bij verteld hoe er dan beëindigd wordt? 

Als er gebruik gemaakt wordt van het herroepingsrecht worden eventueel genoten kortingen normaal gezien verrekend met het terug te betalen bedrag. Weg korting dus. 

Momenteel is Flex Dal Voordeel gratis. Bij een herroeping kan NS in het slechtste geval de prijs van de volledige rit van zaterdag van uw rekening halen. 

Toch (ook) maar een klacht indienen?

Als je moeder toch nog met de trein wil reizen én ze is 60 of ouder, dan kan ze ook kiezen voor Dal Voordeel op saldo met keuzedagen. Dit kan je zonder iDeal ook bij een servicebalie kopen. 

Verwijs zeker naar de NS Kennisbank als de medewerker bij een servicebalie zegt dat je daar geen abonnement kunt kopen.

 

@Denice NS,

Weet jij misschien op welke manier er dan beëindigd wordt? En welke gevolgen (voor korting, betaling gemaakte reizen, ...) dit heeft? 


Aangeboden oplossing: beëindig/verwijder het huidige contract en sluit een nieuw contract af bij de servicebalie van een groot station (waar het wel zonder iDeal zou moeten kunnen) alleen is de doorlooptijd dan langer.

Weet jij misschien op welke manier er dan beëindigd wordt? En welke gevolgen (voor korting, betaling gemaakte reizen, ...) dit heeft? 

In dit soort gevallen kunnen we uiteraard een uitzondering maken, aangezien het niet echt om een herroeping gaat. Reiziger wil immers wel gebruik maken van het abonnement, maar loopt tegen het probleem met de iDeal betaling aan. De korting voor de reis van zaterdag kan dan ook gewoon blijven staan. In plaats daarvan rekenen we normaliter een gedeelte van het abonnement. Iets dat nu ook niet van toepassing is, aangezien de eerste maand gratis is op het moment, zoals je zelf al aangeeft.


Volgens mij mist NS de hele insteek van deze discussie.

TS (@rin181) betaalt nu de kosten voor zijn/haar moeder, maar moeder wil dat graag zelf betalen… 

Alleen dat lukt niet omdat moeder geen iDeal betaling kan doen (wijzigen IBAN).

Flex in zijn geheel beëindigen (verwijderen van de ov-chipkaart) kan gewoon, en leidt niet tot (extra) kosten wegens gemaakte reizen of gemiste korting.

Het moet daarna wel (via een servicebalie of de Klantenservice) opnieuw aangevraagd worden, zonder iDeal.

Dus uiteindelijk heb je na een hoop gedoe precies hetzelfde resultaat als het IBAN van het huidige abonnement wijzigen, maar wijzigen naar een ‘buitenlands’ IBAN kan wél?

Maar wat is dat precies? Een IBAN is een IBAN, en welke twee letters (NL of iets anders) daar in staan doet er totaal niet toe! Los dit nou gewoon op zonder de klant allerlei overbodige moeite te laten doen.

‘IBAN discriminatie’… als er NL in staat doen we niet mee, regel maar via iDeal!


Volgens mij mist NS de hele insteek van deze discussie.

TS (@rin181) betaalt nu de kosten voor zijn/haar moeder, maar moeder wil dat graag zelf betalen… 

Alleen dat lukt niet omdat moeder geen iDeal betaling kan doen (wijzigen IBAN).

Flex in zijn geheel beëindigen (verwijderen van de ov-chipkaart) kan gewoon, en leidt niet tot (extra) kosten wegens gemaakte reizen of gemiste korting.

Het moet daarna wel (via een servicebalie of de Klantenservice) opnieuw aangevraagd worden, zonder iDeal.

Dus uiteindelijk heb je na een hoop gedoe precies hetzelfde resultaat als het IBAN van het huidige abonnement wijzigen, maar wijzigen naar een ‘buitenlands’ IBAN kan wél?

Maar wat is dat precies? Een IBAN is een IBAN, en welke twee letters (NL of iets anders) daar in staan doet er totaal niet toe! Los dit nou gewoon op zonder de klant allerlei overbodige moeite te laten doen.

‘IBAN discriminatie’… als er NL in staat doen we niet mee, regel maar via iDeal!

Precies je slaat de spijker op zijn kop.


@rin181 : Is het inmiddels gelukt?


Reageer