beantwoord

Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen?

  • 18 October 2021
  • 65 reacties
  • 3064 Bekeken

Reputatie 1

Ik ben een student die geen recht meer heeft op studentenreisproduct. Omdat ik toch wekelijks op en neer moet van Groningen naar Leiden heb ik besloten om een Dal Vrij abonnement af te sluiten, dit zou de goedkoopste oplossing zijn.

Helaas gaf NS aan dat ik niet door de kredietcheck ben gekomen en kan ik dit abonnement nu niet afsluiten. Geen idee waarom ik niet door de check ben gekomen, maar het zorgt er nu dus wel voor dat ik een behoorlijk duur probleem heb. Ik zou graag willen dat iemand anders dan het abonnement voor mij afsluit, maar weet iemand hoe dat moet? Ik zag wel een optie om een abonnement af te sluiten voor je kind, maar ik heb geen idee of ik die ook kan gebruiken. Moet de persoon die voor mij betaalt een Mijn NS account hebben?

icon

Beste antwoord door Denice NS 19 October 2021, 12:50

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 3

Inmiddels heb ik een inzageverzoek aangevraagd en heb ik, op aanraden van mensen hier, bij verschillende instanties een klacht ingediend (de OV ombudsman, de NS zelf, de consumentenbond en de autoriteit persoonsgegevens).

 

De NS moet echt deze procedure herzien. Dit schimmige bedrijf, Focum, gebruikt zonder toestemming persoonsgegevens en foutieve informatie waardoor ik geen abonnement kan afsluiten, en zo’n inzage verzoek + herziening van de informatie duurt minstens 4 weken - potentieel dus maanden waarin ik meer betaal dan de kosten van het abonnement dat ik wil afsluiten.

 

Die kosten ga ik, mocht dat mogelijk zijn, proberen ook terug te krijgen van de NS. Echt een absurde en bizarre situatie.

Reputatie 7

@IreneRde opmerking dat niet iedereen het privilege heeft van een goede baan en gevulde spaarrekening zegt al iets over hoe jij denkt over het (gemak van) aangaan van schulden. Een minder gevulde bankrekening is geen reden om dan maar vrij baan te geven om alles met achteraf betalen te doen. Neemt niet weg dat een kredietcheck alleen op adres en niet op persoon hoort plaats te vinden.

 

Een kredietcheck dient juist op de persoon en niet op adres plaats te vinden.

Reputatie 3

NS, jullie lijken het probleem niet te (willen) begrijpen: de informatie is correct in de zin dat ik inderdaad op deze postcode en dit adres woon, alleen heeft de informatie hierover in mijn “krediet dossier” verder niks met mij te maken aangezien dit schulden zijn die buren en/of eerdere bewoners met dezelfde postcode gemaakt hebben. Ik heb namelijk geen schulden, betaalachterstanden, of andere financiële problemen - iets wat mijn inzageverzoek bij Focum bevestigde, want de brief beschreef zelfs dat er geen informatie over mijn persoon was en dat ik de informatie over de schulden die eerder op mijn adres gemaakt waren niet mocht inzien want die bevatten persoonsgegevens van anderen. 

Ik ben momenteel bezig met een correctieverzoek maar ik verwacht om bovenstaande reden dat Focum zich gaat verschuilen achter “de informatie is wel correct want je adres klopt wel”. 

Waarom gebruiken jullie uberhaupt dit bedrijf, als jullie zelf niet eens lijken te weten welke informatie er precies in een kredietcheck gebruikt wordt? Jullie lijken te denken dat het enkel op persoonsgebonden schulden checkt, maar dit is dus niet zo. 

Tevens, een eerlijkere en logischere procedure zou een van de volgende opties zijn:

(1) huidige treinkosten en betaalverleden met de NS wordt gebruikt om te kijken of iemand in aanmerking komt voor een NS Flex abbo. Dan zouden jullie zien dat ik de afgelopen maanden meer betaald heb dan een NS Flex Dal Vrij zou kosten, en dus dat ik dit makkelijk kan betalen.

(2) gebruikers kunnen een inzageverzoek inleveren waar in staat dat de informatie enkel over de postcode en adres gaat, en niet over de persoon zelf.

 

Nu is het een soort kafkaeske limbo waar Focum verwijst naar de NS (“wij kunnen niks doen aan wat anderen met onze kredietcheck doet!”) en de NS naar Focum (“Tja, je moet maar bij Focum een correctieverzoek indienen”). Dit inzage-en-correctie verhaal duurt bovendien nu al weken, weken waarin ik meer kosten moest maken voor mijn treinreizen dan met een Dal Vrij abonnement het geval zou zijn geweest.

Reputatie 1

Ik vind het woord "betalingsmoraal" ook wel een zwartwitte benadering. Al betrek ik het alleen op mezelf: volgens Focum is mijn betalingsmoraal beneden peil, niet omdat ik een geschiedenis heb van te veel uitgeven en nooit mijn rekeningen betalen, maar omdat zij vinden dat ik in een "risicogebied" woon. Mocht ik dan ooit een rekening over het hoofd zien, of met een betalingsregeling moeten betalen, of, zoals Henk, problemen krijgen met een bedrijf dat de zaken niet op orde heeft, dan is het etiket wanbetaler nog gemakkelijker op mijn voorhoofd te plakken. En probeer er dan nog maar eens vanaf te komen.

Reputatie 7

Helaas kunnen wij er niet voor zorgen dat IreneR alsnog door de kredietcheck komt. Zo te zien heeft ze al een inzageverzoek gedaan. 

Wanneer je inzage gedaan hebt bij Focum en denkt dat de gegevens uit het overzicht niet correct zijn, kan er een correctieverzoek ingediend worden. Foutieve gegevens worden direct verwijderd wanneer aangetoond is dat deze onjuist zijn. Correctieverzoeken kunnen naar inzage@focum.nl of Postbus 2178, 3800 CD Amersfoort. Je ontvangt vervolgens binnen 30 dagen een reactie. Bezwaar indienen moet met een nieuwe kopie van je identiteitsbewijs en een zo goed mogelijke onderbouwing van de gewenste correctie.

En daar heb je de standaardreactie van NS weer, die jou met een hoop werk opzadelt terwijl aantoonbaar is dat er gewoon is gewerkt met foutieve gegevens. NS zou het contract met deze club per direct moeten beëindigen.

Reputatie 7

Als de NS cliënten op kredietwaardigheid bij Focum blijft checken dan moeten ze direct naast flex abonnementen weer de betalen op saldo abonnementen invoeren om uitsluiting te voorkomen. Iedereen moet in staat zijn ieder abonnement aan te schaffen.

Reputatie 7

Inmiddels heb ik ook mijn antwoord van Focum, dat mijn kredietscore enkel verband heeft met mijn adresgegevens. De brief zegt expliciet dat er geen informatie over mijn persoon is, en dat ze zelfs niet kunnen melden welke schulden er waar eerder op dit adres gemaakt zijn omdat dit (hou je vast) geen persoonlijke gegevens van mij zijn.

 

Ik heb Focum nu gecontacteerd dat het waarschijnlijk om die oud-huurder van mijn woning gaat, en dat deze informatie  geen enkel verband heeft met mij of mijn financiële of persoonlijke situatie. 

Dat vermoeden had ik al. Des te verontrustender dat NS van zo'n bedrijf gebruik blijft maken om de kredietwaardigheid van mensen te checken. 

Ik vond deze best wel grappig: 

 

Hoe zeer ik kredietchecks ook begrijp, zijn dit soort enorme systemen een enorm gedrocht imo. En zodra een partij je een markering oplevert trekt iedereen er ineens de handen af en kan men niks want “privacy”. Da’s wel lekker makkelijk natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de automaat zijn geen abonnementen te koop, daar zijn alleen pre-paid maandkaarten en 3-maandenkaarten te koop. Omdat je het al vooruit betaalt en niet op rekening reist (bij Traject Vrij maand/3-maandenkaart heb je dan ook geen 40% buiten je traject) is er dus geen krediet check nodig. Maar bij de automaat zijn die maandkaarten alleen voor Traject Vrij en Altijd Vrij. te koop. De maandkaarten zijn 20% duurder dan de Flex varianten en de beschikbaar. Als je alleen in de daluren reist en geen Flex kan afsluiten, heb je dus niet de mogelijkheid om Dal Vrij als maandkaart bij de automaat te kopen.

Reputatie 1

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Wat ontzettend vervelend voor je, Myrthe! Ik hoop echt dat het snel geregeld is. Dat we al bij voorbaat als schuldig worden aangewezen is toch wel de omgekeerde wereld.

Reputatie 3

Inmiddels heb ik ook mijn antwoord van Focum, dat mijn kredietscore enkel verband heeft met mijn adresgegevens. De brief zegt expliciet dat er geen informatie over mijn persoon is, en dat ze zelfs niet kunnen melden welke schulden er waar eerder op dit adres gemaakt zijn omdat dit (hou je vast) geen persoonlijke gegevens van mij zijn.

 

Ik heb Focum nu gecontacteerd dat het waarschijnlijk om die oud-huurder van mijn woning gaat, en dat deze informatie geen enkel verband heeft met mij of mijn financiële of persoonlijke situatie. 

Reputatie 7

Als focum gebruik maakt van verouderde gegevens en deze gebruikt voor huidige aanvragen dan is het einde zoek en dient NS direct de samenwerking te verbreken want deze gegevens zijn niets waard en geven geen inzicht.

Even een kijkje op internet op deze instelling maak je niet vrolijker en maakt de vraag dwingender waarom NS hiervan gebruik maakt

 

Want zoals Focum nu omgaat met informatie op postcode en niet op naam komt er dadelijk in de grote steden niemand meer in aanmerking voor een Flex abonnement en dat kan toch niet de bedoeling zijn dan kan je de O van openbaar vervoer schrappen.

 

 

 

 

Reputatie 7

Ik heb inmiddels de autoriteit persoonsgegevens getipt inzake dit onderwerp. (ik kan geen klacht indienen omdat ik geen betrokkene ben). Ik zou zowel Myrthe als Irene willen adviseren om wel een klacht in te dienen.

Och, je hebt zonder veel moeite zo een onterechte registratie te pakken bij zo’n club. Zelf ben ik lang in gevecht geweest met een telecomprovider die, door fouten in haar systeem, niet automatisch kon incasseren. Daardoor iedere maand een herinnering, en dan heel rap betalen, want de verwerkingstermijn was hoog. Aantal keren kortstondig (uren) afgesloten geweest. Uiteindelijk uitgebreid excuses, tekst en uitleg over waar het fout ging, et cetera, maar zie zo’n melding dan nog maar eens ongedaan te krijgen… Is een heel gevecht.

Reputatie 3

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Reputatie 7

Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Ja ik heb de topics inmiddels ook al gevonden. Alleen waarom doet NS daar dan niets mee vraag ik mij af. Een check uitsluitend op postcode huisnummer is natuurlijk de stupiditeit ten top. Zelfs NS zou dat moeten begrijpen. Adressen maken geen schulden. Mensen maken schulden. Toetsing dient dus op natuurlijke personen plaats te vinden en niet op basis van adressen. Hele foute club dat focum.

 

*aangepast door moderator.

Bij Focum moet je natuurlijk aantonen dat de gegevens werkelijk onjuist zijn, anders zou iedereen met een rommelig betaalverleden om correctie kunnen vragen. En dat is in veel gevallen erg lastig. Helemaal wanneer het om een postcode/huisnummer combinatie gaat. Hoe toon je aan dat jouw postcode wel degelijk kredietwaardig is? De beantwoording van een inzageverzoek is al erg summier.

 

Ben benieuwd wat men doet als je vraagt om inzage en een dump met het oog op dataportabiliteit. Zou je dan ten minste een fatsoenlijke databasedump krijgen? Vast niet. Eens proberen!

Verzoek is al gedaan, ben erg benieuwd. Inclusief dataportabiliteit. Al zouden er maar kolomnamen in zitten, dat is al interessant. We gaan het meemaken.

 

Focum biedt wel degelijk de mogelijkheid tot correctie, wanneer aangetoond wordt dat de gegevens feitelijk onjuist zijn. Dat is dus lastig bij een postcode bijvoorbeeld!

Reputatie 7

NS, jullie lijken het probleem niet te (willen) begrijpen: de informatie is correct in de zin dat ik inderdaad op deze postcode en dit adres woon, alleen heeft de informatie hierover in mijn “krediet dossier” verder niks met mij te maken aangezien dit schulden zijn die buren en/of eerdere bewoners met dezelfde postcode gemaakt hebben. Ik heb namelijk geen schulden, betaalachterstanden, of andere financiële problemen - iets wat mijn inzageverzoek bij Focum bevestigde, want de brief beschreef zelfs dat er geen informatie over mijn persoon was en dat ik de informatie over de schulden die eerder op mijn adres gemaakt waren niet mocht inzien want die bevatten persoonsgegevens van anderen. 

Ik ben momenteel bezig met een correctieverzoek maar ik verwacht om bovenstaande reden dat Focum zich gaat verschuilen achter “de informatie is wel correct want je adres klopt wel”. 

Waarom gebruiken jullie uberhaupt dit bedrijf, als jullie zelf niet eens lijken te weten welke informatie er precies in een kredietcheck gebruikt wordt? Jullie lijken te denken dat het enkel op persoonsgebonden schulden checkt, maar dit is dus niet zo. 

Tevens, een eerlijkere en logischere procedure zou een van de volgende opties zijn:

(1) huidige treinkosten en betaalverleden met de NS wordt gebruikt om te kijken of iemand in aanmerking komt voor een NS Flex abbo. Dan zouden jullie zien dat ik de afgelopen maanden meer betaald heb dan een NS Flex Dal Vrij zou kosten, en dus dat ik dit makkelijk kan betalen.

(2) gebruikers kunnen een inzageverzoek inleveren waar in staat dat de informatie enkel over de postcode en adres gaat, en niet over de persoon zelf.

 

Nu is het een soort kafkaeske limbo waar Focum verwijst naar de NS (“wij kunnen niks doen aan wat anderen met onze kredietcheck doet!”) en de NS naar Focum (“Tja, je moet maar bij Focum een correctieverzoek indienen”). Dit inzage-en-correctie verhaal duurt bovendien nu al weken, weken waarin ik meer kosten moest maken voor mijn treinreizen dan met een Dal Vrij abonnement het geval zou zijn geweest.

 

NS is blijkbaar nog steeds bezig om hier een reactie op te verzinnen. Bedrijf weet inmiddels echt wel dat ze geen poot om op te staan hebben. Ik zou in ieder geval een schriftelijke klacht indienen met daarbij de rekening van de extra kosten die je gemaakt hebt omdat je ten onrechte geen NS flex hebt kunnen nemen. Het is inmiddels voor iedereen wel duidelijk dat je een onberispelijk betalingsverleden hebt. NS dient gewoon de extra kosten door jou gemaakt te vergoeden. Excuses zou ook wel eens leuk zijn.

Dat is geen probleem idd. Zal het topic niet verder kapen, mocht er interessante data uit komen open ik een topic :)

Reputatie 7

Het past in het plaatje van het huidige Nederland fraudebestrijding onder het motto men pleegt fraude tot je je onschuld bewijst.

Zie belastingdienst kinder opvang toeslagen en andere zaken die betrekking hebben op de lagere inkomens en de noodzakelijke toeslagen

En Focum past daarin want dat gaat uit van dezelfde opvatting.

 

 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat een correctieverzoek heel wat makkelijker is en minder tijd in beslag neemt dan een aangifte doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in kosten en dan kom je zeker tot het gewenste resultaat.

Mag ik vragen waarom NS denkt (of i.i.g. aangeeft) dat (gratis) aangifte doen duurder zou zijn dan een andere optie? Dit klinkt nogal al als ontmoedigen van een potentiële aangifte tegen haar samenwerkingspartner (belemmering van de rechtsgang?). Straks krijgt de klant nog gelijk en moeten we schade vergoeden... Laten we hem maar vast met een leugentje op andere gedachten proberen te brengen, lijkt hier de redenering. Maar misschien (hopelijk) heb ik het mis hoor.

Reputatie 3

Een korte update: de OV ombudsman zegt dat zij over dit fenomeen (krediet-check voor abonnementen waardoor mensen geen abbo kunnen afsluiten) meerdere klachten hebben gekregen, maar niet helpen in een klacht over de procedure met de krediet-check, omdat de NS hierover niet ontvankelijk blijkt voor bemiddeling en zegt niks te kunnen, omdat Focum de prive-gegevens heeft over het individu.

De OV ombudsman geeft het advies per maand een abonnement af te sluiten bij een automaat, wat blijkbaar wel kan zonder krediet-check. 

Ik ben echter nog steeds vrij verbolgen over deze procedure, en hoop dat een klacht bij een andere instantie wel iets uit gaat halen. 

Reputatie 7

Ik vind het antwoord van Denice overigens nog steeds volstrekt onvoldoende. Er heeft dus een check op basis van postcode huisnummer plaatsgevonden en blijkbaar heeft iemand die voor jouw op dat adres woonde schulden gemaakt. Dit kan echt niet als gegronde reden worden gesteld om dan aan een heel nieuw persoon die toevallig op dat adres woont een Flex abonnement te onthouden.

 

Ook zou NS eens de reden kunnen geven waarom zij met zo'n schimmig bedrijf zaken doen. Zoals Robert R hierboven al aangaf

 

Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.  

 

Kan NS misschien aangeven waarom zij willens en wetens handelen in strijd met de wet????

Reageer