Skip to main content

Het wordt langzaamaan hallucinant. Mijn zoon probeert als 3 weken een abo Trajectvrij van Hazeldonk naar Rotterdam te kopen. Lukt niet omdat de NS-website constant het thuisadres (in Vlaanderen) niet accepteert, en als we dat omzeilen vervolgens blokkeert op zijn rekeningnummer. Ik probeer het sinds vorige week zelf ook.

Vandaag een halve dag vrij genomen om de klus te klaren. Om kort te gaan: 3 telefoons naar NS en 3 telefoons naar EDR (credit check) en 56’ gesprek later sta ik nergens;

  • tel 1: NS raadt me eerst aan een eigen account aan te maken en de optie ‘bestellen voor iemand anders’ te volgen. Lukt niet omdat mijn thuisadres niet ‘herkend wordt’.
  • tel 2: NS maakt zelf een nieuw account aan en botst op de goedkeuring van mijn bankrekening. “Bel naar EDR en vraag een credit check. Als zij het nummer ‘vrijgeven’, helpen we je verder.”
  • tel 3: EDR zegt dat de specialiste terzake me zal terugbellen.
  • tel 4: de specialiste van EDR belt terug en zegt me dat er vermoedelijk niks fout is met mijn bankrekening, maar dat een abo bij NS aanmaken als je niet in Nederland woont gewoon niet kan. “Dus bel terug naar NS en vraag een leidinggevende, want veel van de mensen in het callcenter kennen de details niet.”
  • tel 5: NS beweert “dat een abo vanuit het buitenland zeker kan en suggereert dat ik dan maar bij EDR ‘niet  vermeldt dat het om een buitenlands rekeningnummer gaat want dat als sommige mensen sommige woorden horen, ze onmiddellijk conclusies trekken”
  • tel 6: ik vraag EDR of ze even mijn eigen rekeningnummer kunnen checken, maar dan blijkt dat ik daarvoor “via de website een inzageverzoek kan indienen.” Als ik dat wil doen, blijkt dat ze garanderen “om binnen de maand een antwoord te geven”.

Hallo? Iemand die me kan zeggen hoe ik maandelijks op een vaste datum € 304,20 kan overmaken aan NS in ruil voor een abonnementje? Eeuwige dank voor oplossingsgerichte raadgevingen, ook namens een enthousiast student die in Rotterdam studeert.

Mag ook via *nummer verwijderd Moderator.

Zie ook dit topic. Ik neem even aan dat EDR de kredietcheck doet. Dat was bij NS altijd Focum. Is dat gewijzigd? In dat topic staan ook wel wat landgenoten van je die ervaring hebben met NS Misschien dat zij je willen helpen. 

 

 


Goedemiddag K.Jonckheere, Welkom op de NS Community!

Vervelend dat het bestellen van jouw abonnement niet lukt. Ben je al in het bezit van een OV-chipkaart? Als de OV-chipkaart tegelijk besteld met het NS Flex Traject Vrij abonnement krijg je inderdaad een foutmelding. Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 


Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 

Dat is wel degelijk mogelijk (OV-chipkaart doet dat immers ook) maar NS wil dat om onduidelijke redenen niet doen.


Het beste kun je als je dat nog niet gedaan hebt eerst een ov-chipkaart bij www.ov-chipkaart.nl aanschaffen. Daarna kan er een abonnement opgezet worden.


Het is namelijk niet mogelijk om een OV-chipkaart op te sturen naar een adres in het buitenland. 

Dat is wel degelijk mogelijk (OV-chipkaart doet dat immers ook) maar NS wil dat om onduidelijke redenen niet doen.

Ik zou als ik in het buitenland woonde en hier last van had al lang een klacht bij de europese instantie die daarover gaat ingediend hebben wegens discriminatie. NS maakt het buitenlanders al jaren extreem lastig om een abonnement te krijgen. De topics op deze community zijn daar het bewijs van.

Ik denk overigens dat het bij NS gewoon er aan ligt dat men in het systeem geen buitenlands adres kwijt kan en dat men daardoor weigert om deze service te verlenen. 


Ik denk overigens dat het bij NS gewoon er aan ligt dat men in het systeem geen buitenlands adres kwijt kan en dat men daardoor weigert om deze service te verlenen. 

Dat kan wel hoor. Via de klantenservice kun je prima je adres naar een buitenlands adres laten wijzigen. En dat kon 25 jaar geleden ook ook al. Alleen kan sinds een jaar of 4 de UI in Mijn NS er niet goed meer mee overweg. En bij NS Flex werkt het online wijzigen van een abonnement niet met een buitenlands adres.


Online bestellen met een buitenlands adres en IBAN gaat niet, dat moet via de Klantenservice.

Wat ik ooit heb gedaan is voor de vader van een Zwitserse student (van 23 jaar) met een postadres van een hostel in Tilburg (zonder kamernummer maar dat kwam wel goed)… 

Toegang gekregen tot de Mijn NS account van de student, goedkoop Flex Dal Voordeel (incl. ov-chipkaart met zijn foto) besteld via iDeal, de kosten (ruimschoots) vergoed gekregen, met natuurlijk de toezegging dat de vader het IBAN zou laten wijzigen via de Klantenservice.

Risky business maar het kán dus wel, met NL contactgegevens (postadres voor de kaart mag natuurlijk iets van de universiteit of zo zijn, telefoonnummer mag 0100000000 of 0307515155 zijn, ze gaan je toch niet bellen).

En als detail: mijn IBAN was een buitenlandse LT (Revolut) rekening, geen probleem!
Waarom dan niet via Zwitserland? Omdat Zwitserse Revolut rekeningen geen iDeal ondersteunen (en het IBAN langer is, kan de Klantenservice misschien ook nog over struikelen maar het is gewoon een IBAN) 😥

Hoop gedoe, kan beter. Want zoals @rvdborgt al zegt, bij het wijzigen van het abonnement loop je online weer tegen het probleem aan dat je alleen Nederland als adres kan selecteren.

Gerelateerd (niet lachen...) 

Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen.


Iemand schreef:

Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen.

Helaas, dat werkt ook niet.

 


Reageer