Ik wil niet op rekening reizen | NS Community
beantwoord

Ik wil niet op rekening reizen

  • 30 January 2023
  • 16 reacties
  • 2265 Bekeken

Ik wil op saldo reizen uitzetten maar dat hoe? ze zeggen bij de klantenservice dat het niet uit kan? en waarom kan ik niet zien wat de kosten zijn als ik uitchecken?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 30 January 2023, 15:57

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Yollie,

Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Als je op saldo reist (dus zelf saldo op je OV-chipkaart moet laden) zie je juist wél wat de kosten zijn bij het uitchecken.

Als je op rekening reist, hoef je geen saldo meer te laden en krijg je maandelijks een factuur. Dan zie je inderdaad geen kosten bij het uitchecken. Dat komt omdat het abonnement zelf niet meer op de kaart staat, maar alleen in de administratie van NS.

Als je niet meer op rekening wilt reizen, kun je je abonnement (waarschijnlijk heb je Flex Basis) opzeggen via Mijn NS. Na het opzeggen moet je dit nog bevestigen bij een kaartautomaat. Dit staat ook in de bevestigingse-mail die je dan krijgt.

 

Dank je, ik reis inderdaad op rekening gedwongen, ik wil mijn product niet opzeggen, maar het dwingen om op rekening te reizen vindt ik gewoon niet juist, en schijnbaar is er geen andere optie, en mijn reizen inzien lukt niet en ik zie geen kosten staan, dus fijn te controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de meeste abonnementen kun je tegenwoordig inderdaad alleen nog maar op rekening reizen. Daar vind ik ook wel iets van, maar dat is nou eenmaal door NS zo doorgevoerd.

Dat je je reizen niet in kunt zien, staat hier los van. Dat moet ook bij Flex-abonnementen gewoon kunnen, al kan er wel een vertraging in zitten. Maar ik zie dat je daar al een ander topic over hebt geopend.

Reputatie 7
Badge +1

Dank je, ik reis inderdaad op rekening gedwongen, ik wil mijn product niet opzeggen, maar het dwingen om op rekening te reizen vindt ik gewoon niet juist, en schijnbaar is er geen andere optie, en mijn reizen inzien lukt niet en ik zie geen kosten staan, dus fijn te controleren.

Ik begrijp dus dat je Flex wel hebt aangevraagd?? In dat geval ben je niet door de kredietcheck van Focum gekomen. In onderstaand topic kan je daar meer over lezen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Yollie heeft juist al wel Flex. Misschien kan een moderator de titel van dit topic aanpassen naar “ik wil niet op rekening reizen”

Reputatie 7
Badge +1

Yollie heeft juist al wel Flex. Misschien kan een moderator de titel van dit topic aanpassen naar “ik wil niet op rekening reizen”

Ja klopt, ik heb het verkeerd gelezen. Eerdere reactie mag verwijderd worden, want is niet ter zake doende.

Ik zal alles eerst laten staan tot het topic is opgelost.

dank voor de antwoorden heb geen idee hoe ik de onderwerpen kan uitzetten, ze mogen weg ik heb even genoeg van de NS.

Het verplichte reizen op rekening vind ik echte wel een probleem. Idd is het beter om direct te zien in hoeverre het in en uitchecken goed is gegaan. Ik beschik niet over administratietijd om dit thuis periodiek na te gaan zitten kijken. Je bent dan al snel te laat om alsnog geld terug te vragen bij problemen. Verder staat er al heel lang een bedrag op mijn ov-chikpaart dat ik hierdoor niet kan gebruiken. Ik kan het ook niet terug vorderen. Daar is het bedrag te hoog voor en het is oorspronkelijk voort gekomen uit de U-pas voor minima en hierbij geldt de regel dat je het werkelijk moet gebruiken om te reizen, je mag het niet op je rekening laten storten. Het gebruiken van het geld om te reizen lukt dus echter niet. Even mijn abonnement stop zetten is geen oplossing. Dan kan ik een maand lang niet meer met korting reizen waarmee mijn woon-werkverkeer niet meer betaalbaar is. 

Reputatie 7
Badge +3

Het verplichte reizen op rekening vind ik echte wel een probleem. Idd is het beter om direct te zien in hoeverre het in en uitchecken goed is gegaan. Ik beschik niet over administratietijd om dit thuis periodiek na te gaan zitten kijken. Je bent dan al snel te laat om alsnog geld terug te vragen bij problemen. Verder staat er al heel lang een bedrag op mijn ov-chikpaart dat ik hierdoor niet kan gebruiken. Ik kan het ook niet terug vorderen. Daar is het bedrag te hoog voor en het is oorspronkelijk voort gekomen uit de U-pas voor minima en hierbij geldt de regel dat je het werkelijk moet gebruiken om te reizen, je mag het niet op je rekening laten storten. Het gebruiken van het geld om te reizen lukt dus echter niet. Even mijn abonnement stop zetten is geen oplossing. Dan kan ik een maand lang niet meer met korting reizen waarmee mijn woon-werkverkeer niet meer betaalbaar is. 

Dal voordeel is wel op saldo. Is dat een optie?

Reputatie 7
Badge +3

Het verplichte reizen op rekening vind ik echte wel een probleem. Idd is het beter om direct te zien in hoeverre het in en uitchecken goed is gegaan. Ik beschik niet over administratietijd om dit thuis periodiek na te gaan zitten kijken. Je bent dan al snel te laat om alsnog geld terug te vragen bij problemen. Verder staat er al heel lang een bedrag op mijn ov-chikpaart dat ik hierdoor niet kan gebruiken. Ik kan het ook niet terug vorderen. Daar is het bedrag te hoog voor en het is oorspronkelijk voort gekomen uit de U-pas voor minima en hierbij geldt de regel dat je het werkelijk moet gebruiken om te reizen, je mag het niet op je rekening laten storten. Het gebruiken van het geld om te reizen lukt dus echter niet. Even mijn abonnement stop zetten is geen oplossing. Dan kan ik een maand lang niet meer met korting reizen waarmee mijn woon-werkverkeer niet meer betaalbaar is. 

Reis je ook regelmatig met de bus of tram? Dan is het mogelijk het BTM gedeelte van Flex uit te zetten en reis met bus, tram en metro weer op saldo en kun je het saldo zo opmaken. 

Badge +3

Het saldo kan je uit laten betalen bij een balie van de NS (mits het minder dan 30 euro is), en die gaan echt niet moeilijk doen over een U-pas voor minima.

Sterker nog, dat weet men niet https://www.u-pas.nl/aanbod/detail/34496-1026

Is het saldo meer dan 30 euro, zeg dat je NS Flex hebt (dus geen saldo nodig) en je krijgt het ook terug.

 

Reis je ook regelmatig met de bus of tram? Dan is het mogelijk het BTM gedeelte van Flex uit te zetten en reis met bus, tram en metro weer op saldo en kun je het saldo zo opmaken. 

Dat zou een aantrekkelijke optie zijn. Ik heb even op de site gekeken, maar helaas kom ik er niet achter hoe je dit regelt. Kan dat alleen via de balie of telefoon?

Reputatie 7
Badge +3

 

Reis je ook regelmatig met de bus of tram? Dan is het mogelijk het BTM gedeelte van Flex uit te zetten en reis met bus, tram en metro weer op saldo en kun je het saldo zo opmaken. 

Dat zou een aantrekkelijke optie zijn. Ik heb even op de site gekeken, maar helaas kom ik er niet achter hoe je dit regelt. Kan dat alleen via de balie of telefoon?

Neem hiervoor contact op met de klantenservice, via telefoon, chat, Twitter of Facebook. 

Badge +3

Pff, als je NS Flex hebt (geen saldo nodig) en naar de servicebalie op Utrecht Centraal gaat… Dan krijg je dat saldo gewoon terug!

Online gaat niet lukken want het geld/saldo staat op je ov-kaart (als je dat gedaan hebt).

Heeft verder weinig met U-pas te maken maar ik snap de insteek van de gemeente wel, over ‘reistegoed’ laden op een ov-chipkaart. https://www.u-pas.nl/aanvragen

Als dat niet de bedoeling was (maar jij dat toch gedaan hebt?) kan de NS Klantenservice je gewoon helpen @030Maria

Reputatie 7
Badge +3

Bus Tram Metro uitzetten zodat je het Upastegoed kunt gebruiken als saldo voor bus of tram kan via NS klantenservice. Telefonisch, via Twitter, Facebook of chat.

Reageer