Ineens vol tarief betalen (Dal vrij abo) bij uitchecken en weer inchecken | NS Community
beantwoord

Ineens vol tarief betalen (Dal vrij abo) bij uitchecken en weer inchecken

  • 3 October 2021
  • 42 reacties
  • 1393 Bekeken

Hey,

Ik startte mijn treinreis voor de spits (06.33 incheck) en heb toen tot Rotterdam Centraal ook "gratis" gereisd. Op Rotterdam checkte ik uit om koffie te halen en checkte binnen 15 minuten weer in om mijn reis naar Utrecht te vervolgen. 

Echter is nu voor het stuk Rotterdam-Utrecht ineens vol tarief gerekend. Dit terwijl NS aangeeft dat de start van de reis het tarief bepaalt (bij mij dus dal, dus gratis want dal vrij) mits er niet meer dan 35 minuten tussen tussentijds uit- en inchecken zit. 

 

Hoe zit dit en hoe voorkom ik dit in het vervolg? Want ik zou toch graag een kop koffie halen (en vapen buiten het station nu dit niet op de perrons meer mag) tijdens mijn 2.5 uur durende reis. 

En hoe vraag ik nu voor deze reis mijn geld terug? Want ik kan enkel geld terugvragen bij vertraging..

icon

Beste antwoord door Robert B 3 October 2021, 18:34

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge

Als je om 6.33 incheckt dan zit je al in het spitsuur toch?

Reputatie 3

Als je om 6.33 incheckt dan zit je al in het spitsuur toch?

 

Nee want er is de 5 minuten tolerantie dus tot 06.35 uur zou je met Dal tarief moeten kunnen inchecken.

 

Misschien kan Sjoke90 een klein overzichtje van de treinreis laten zien met het knipprogramma?

 

Die opmerking over dat je geen koffie op de perrons mag kopen snap ik niet helemaal. Volgens mij is dat ook de afgelopen 1 ½ jaar totaal geen probleem geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt toch ook helemaal niet gezegd dat je geen koffie op het perron mag kopen? Die opmerking gaat over vapen (elektronisch roken).

Bij uit- en binnen 35 minuten weer inchecken zou inderdaad het tarief van het eerste deel moeten gelden.

Misschien kun je een screenshot van de reishistorie uit Mijn NS laten zien? Dan kunnen we iets gerichter meedenken.

Om geld terug te vragen, zul je rechtstreeks contact op moeten nemen met de klanteNService.

Reputatie 7
Badge

Okee, dat van die 5 minuten was ik vergeten. In Rotterdam Centraal hoef je toch niet uit te checken als je iets te eten en drinken wil kopen? Volgens mij zitten in de tunnel binnen de poortjes heel wat winkels. Of is dat niet meer? Ben al bijna 2 jaar niet meer op dat station geweest.

Reputatie 3

Dat vapen had ik even over het hoofd gezien. Wist trouwens ook niet wat het was.

Reputatie 7
Badge

Ik wist ook niet wat vapen was :grinning:

Reputatie 7
Badge +4

Als u om 06.33 incheckt en vervolgens naar Rotterdam gaat met NS dan is dat inderdaad zonder verdere kosten. Als u koffie haalt op het perron en dan via het poortje uitcheckt en via het poortje weer incheckt binnen vijftien minuten dan kunt u zonder verdere kosten naar Utrecht reizen. Dat kan niet fout gaan.

 

 

Op een aantal perrons in Rotterdam staan ook paaltjes. Heeft u daar uit- of ingecheckt en daardoor de tijdslimiet overschreden? Is er daarna iets fout gegaan bij het verlaten van het station? In principe moet een uitcheck bij een paaltje er toe leiden dat uw uitcheck bij het poortje wordt gezien als ‘u heeft al uitgecheckt, zo werkt het ook in bijvoorbeeld Leeuwarden, waar de kans op uitchecken zowel bij het paaltje op het perron als daarna bij de poortjes heel groot is.Het is puur speculatie. maar als u het doet zoals gesteld binnen de eerste alinea kan dit niet gebeuren. Het kan zijn dat dit in Rotterdam zo niet werkt, maar dan zou het systeem in Rotterdam anders werken dan in Leeuwarden. Dat zou me wel erg merkwaardig voorkomen en ik kan me dat haast niet voorstellen. Aan de andere kant is de situatie in Rotterdam wel anders. Het is bedoeld voor de internationale reiziger die kan uitchecken of als hij terugkomt weer kan inchecken op hetzelfde perron. Het ligt dan niet voor de hand, zoals in Leeuwarden, dat men nog door de poortjes moet. Het kan heel goed zijn dat men in Rotterdam ook rekening houdt met parasitair gedrag.  Dat is ook niet onbegrijpelijk. 

Kijk het even goed na in de Reishistorie, met Flex is het niet meteen zichtbaar, vaak wel binnen 24 uur. Dan kunt u geen beroep doen op GTBV, dat is hier niet voor, maar als er een gemiste uit- of incheck is, kan er wel 20 euro verrekend worden. klopt het dan nog niet dan kunt u het beste contact opnemen met Klantenservice. Het wijkt nogal af van de gewone gang van zaken, het moet eigenlijk niet kunnen; zij kunnen bij alle gegevens en wij niet.

Ik denk dat het nakijken bij Reishistorie de helderheid wel kan verschaffen. Wel correct dat u de gewoonte van het roken dan wel ‘vapen’ buiten de poortjes doet.  Ik kende de term ook niet, maar leid af wat u bedoelt. Vapeur en zo. 😉 Roken en ‘vapen’ binnen het station wordt uiteraard gelijk behandeld, dus buiten de poortjes is ok.

Reputatie 7
Badge +1

OF heeft Sjoke nog een oude stijl DV? Of kan dat inmiddels niet meer?

De beschreven gang geldt enkel als je FLEX hebt

Reputatie 7
Badge +4

TS hanteert zelf de Flexregel, maar als hij nog een oud Dalvrij heeft, kan dat. Gesteld dat nog niet alles bij Dalvrij is omgezet naar Flex. Dan is geld terug niet aan de orde, al kan ik me coulance wel voorstellen. Iemand die oud Dalvrij heeft, weet uit ervaring dat het anders werkt dan bij Flex, ik kan me haast niet voorstellen dat een gebruiker dit niet weet na al die tijd. Je weet of je Flex hebt of niet. Er moet meer tijd tussen zitten dan wordt aangegeven.:innocent:

Reputatie 7
Badge +3

Ook zonder Flex zou het eerste tarief moeten blijven gelden, toch?. Dat is alleen anders als er van vervoerder wordt gewisseld.

Reputatie 7
Badge +4

Zeker en ik denk dat er iets anders is misgegaan. In beide gevallen moet het goed werken, zowel bij oud of nieuw. Ik vraag me trouwens af hoeveel ‘oude’ Dalvrijabonnementen er nog zijn. Ik ben er niet zeker van dat ze allemaal zijn uitgefaseerd. Bij TrajectVrij loopt het omzetten nog. 

 

Ik ben wel benieuwd naar de Reishistorie en of het paaltje op het perron er bij betrokken is. In Rotterdam maar eens uitproberen of het hetzelfde werkt als in Leeuwarden. In Rotterdam is de situatie in theorie iets anders. Het regent me nu te veel. ;-) Zonder tijdsoverschrijding kan dit niet, oud of nieuw.

Ik reageer straks even met een screenshot van mijn reishistorie. Om het nu iets duidelijker te maken:

Ik checkte in tijdens dal van Breda naar Rotterdam. Die reis staat ook als 0 euro op mijn overzicht. Om koffie te kopen bij de Starbucks moet je uitchecken in de stationshal (je moet door poortjes). Ik ben koffie gaan halen bij de Starbucks en ben via de schuifdeuren het station uitgelopen om daar elektronisch te roken. Ik ben vervolgens na ongeveer 15 minuten weer bij dezelfde poortjes in de stationshal ingecheckt. En toen moest ik ineens vol tarief betalen voor mijn vervolgreis naar Utrecht. 

 

Ik heb geen Flex abo maar een reguliere. Voor zover ik weet maakt dat niet uit in dit geval, en geldt in beide gevallen dat het moment van 1e incheck de prijs bepaalt mits er niet meer dan 35 minuten tussen tussendoor uit- en weer inchecken zit. 

 

Ik heb niets gedaan met paaltjes op perrons. 

 

@Thom Bij deze mijn reishistorie van de betreffende reis. Zoals zichtbaar zit er minder dan 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken voor de vervolgreis. 

 

Ik heb ook zeker geen Flex, want ik betaal alle kosten direct van het saldo van mijn kaart, niet achteraf. Deze specifieke situatie is voor mij echter wel nieuw want ik werk nu in Utrecht, voorheen in Rotterdam. Dus ik liep nooit tegen dit probleem aan. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als de rit Breda - Rotterdam correct in je reishistorie staat (€ 0,00) dan zouden er bij een ‘overstap’ (check-uit en binnen 35 minuten weer een incheck) voor Rotterdam - Utrecht geen kosten berekend mogen worden, ongeacht Flex of klassiek abonnement.

Misschien dat de automatisch saldo laden transactie in de weg zit? Neem vooral contact op met de Klantenservice.

@Robert Klopt. Vandaar dus ook mijn vraag waarom dit het geval wel is (zie screenshot reishistorie). 

Reputatie 7
Badge +3

Hmm bijzonder. Zou natuurlijk ook zomaar weer eens een ict-probleem bij NS kunnen zijn. Ik zou in elk geval de factuur even afwachten en kijken wat daar op staat.

edit: Geen flex, dus ook geen factuur. Neem inderdaad contact op met de klanteNService. 

Ik heb overigens toen al direct gepoogd contact op te nemen met de klantenservice. Maar kreeg via chat 0 reactie. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hmm bijzonder. Zou natuurlijk ook zomaar weer eens een ict-probleem bij NS kunnen zijn. Ik zou in elk geval de factuur even afwachten en kijken wat daar op staat. 

Bij Reizen op Saldo krijg je geen factuur, reiskosten gaan van saldo af.

@mrfreeze Ik heb het al betaald. Er is geen sprake van een factuur want ik heb geen Flex. Ik heb de 11+ euro al afgerekend via saldo op mijn kaart (daarom werd er tussendoor automatisch opgeladen op het overzicht).

Badge +3

Ben wel benieuwd hoe ze dit afhandelen, dus via een saldo-bestelling of een overboeking op je IBAN. Laat maar weten.

Terzijde: De oplaadtransactie voor de passage in Utrecht is overigens terecht, want bij het inchecken heb je €6 saldo nodig en een poortje weet natuurlijk niet dat je alleen maar door het station wil lopen.

Edit: Er had nooit om saldo gevraagd moeten worden om 7:42 in Utrecht, want je overstap zou recht moeten geven op Dal Vrij.

@Robert B Dat van dat opladen voor passage Utrecht is niet relevant, daar ging mijn vraag dus ook niet over. Ik heb daarvoor ook niets betaald en ik vind dat allemaal dikke prima. 

 

Maar het gaat om vol tarief betalen wanneer ik dit niet hoor te hoeven betalen. 

 

Anyways, ik hoop dat de klantenservice volgende week wèl bereikbaar is dan. Dan neem ik het verder met hen op. Ben nu iig bevestigd in het feit dat mijn aanname klopt en dat ik niet een gekke uitzonderingsregel over het hoofd zie. :)

 

Dank!

Badge +3

Je hebt gewoon 100% recht op geld terug voor Rotterdam - Utrecht, en dat van die oplaadtransactie zette ik er maar even bij omdat daar soms vragen over zijn.

Was wel benieuwd hoe ze dat tegenwoordig oplossen, ik neem aan gewoon een overboeking (want je bent abonnementhouder) maar saldo-bestelling kan in jouw geval dus ook, moet je alleen even langs een ophaalpunt.

Reputatie 7

Het lijkt er sterk op dat de transactie automatisch opladen de eerste check in overschreven heeft en dus wordt gerekend vanaf 07.42 uur en dat is inderdaad spits en daardoor die kosten. Zou natuurlijk niet moeten kunnen. 

 

Ben wel heel benieuwd wat hier aan ten grondslag ligt?

Reputatie 7
Badge +3

Maar die transactie automatisch opladen is pas nodig op het moment dat er voor de rit een instaptarief wordt berekend en het saldo op de kaart niet genoeg is daarvoor. Dan is dat automatisch opladen een gevolg van het berekenen van de rit en niet andersom. Anders heb je een kip-ei verhaal. :grin:

Zou dan wel eenzelfde reis willen zien maar dan met genoeg saldo.

Reageer