beantwoord

jaarabo fietsenstalling 28 dagen gestald en dan?

  • 15 February 2021
  • 23 reacties
  • 784 Bekeken

Ik heb sinds 17 feb 2020 een jaarabo bij de fietsenstalling Driebergen. Dit zal dus binnenkort automatisch worden verlengd. De laatste keer dat ik mijn daar heb achtergelaten is 18 nov 2020  ( ik check dan overigens niet in omdat ik een jaarstukken op de fiets heb). Nu zat ik gisteren de alg voorwaarden van dit abo te lezen (coronatijd hè) en las dat ik mijn fiets er maar maximaal 28 dagen mag laten staan zonder uit/in te checken. Daarna wordt fiets nog 56 dagen in een centrale opslag gezet. Over die termijn ben ik inmiddels heen. Moet ik nu echt als 73- jarige met de trein van Voorburg naar Driebergen om mijn fiets eruit te halen en weer in de stalling te zetten??? Ik belde met een NS medewerkster via het 030 nummer en die toonde geen begrip. Als het in de voorwaarden staat, dan is het zo. In het begin van de coronatijd, vorig jaar maart dus, was NS nog coulant maar nu niet meer, aldus deze mevrouw. Graag wil ik van een NS medewerker met meer begrip voor de gezondheid van een 73-jarige een antwoord! Waarvoor dank. 
 

icon

Beste antwoord door Rizana NS 15 February 2021, 11:42

Bekijk origineel

23 reacties

Beste weegmeel,

 

Welkom op dit forum. 

 

Helaas geeft de NS klantenservice tegenstrijdige berichten af. In onderstaand topic vindt u hierover meer informatie.

Volgens mij is de huidige lockdown strenger dan die van maart vorig jaar. Het zou handig zijn als de NS eenduidig beleid hierover communiceert.

 

 

Jammer dat jouw contact met onze Klantenservice niet geheel naar wens was. Ik kan me voorstellen dat je op dit moment niet reist. Ik heb even gekeken naar het huidige beleid en ik zie dat wij geen fietsen uit stallingen zullen ruimen die de maximale stallingsduur hebben overschreden. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken. Stallingen zijn wel open zodat je eventueel jouw fiets kunt gebruiken, mocht dat nodig zijn.

 

 

Dank voor dit antwoord. Ik ben weer helemaal blij met de NS klantenservice😊

 

 

Ik sluit na dit vriendelijke en begripvolle antwoord van Rizana NS deze topic. 

Jammer dat jouw contact met onze Klantenservice niet geheel naar wens was. Ik kan me voorstellen dat je op dit moment niet reist. Ik heb even gekeken naar het huidige beleid en ik zie dat wij geen fietsen uit stallingen zullen ruimen die de maximale stallingsduur hebben overschreden. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken. Stallingen zijn wel open zodat je eventueel jouw fiets kunt gebruiken, mocht dat nodig zijn.

 

 

Hi Rizana,

 

Zou toch wel eens prettig zijn als de gehele klantenservice bij NS hetzelfde antwoord geeft.

 

Voorkomt veel ruis en onnodige topics zoals deze. 

Jammer dat jouw contact met onze Klantenservice niet geheel naar wens was. Ik kan me voorstellen dat je op dit moment niet reist. Ik heb even gekeken naar het huidige beleid en ik zie dat wij geen fietsen uit stallingen zullen ruimen die de maximale stallingsduur hebben overschreden. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken. Stallingen zijn wel open zodat je eventueel jouw fiets kunt gebruiken, mocht dat nodig zijn.

 

 

Dank nogmaals! Aan dit antwoord heb ik wat.

Fijn om te lezen, @weegmeel.

 

Jammer dat jouw contact met onze Klantenservice niet geheel naar wens was. Ik kan me voorstellen dat je op dit moment niet reist. Ik heb even gekeken naar het huidige beleid en ik zie dat wij geen fietsen uit stallingen zullen ruimen die de maximale stallingsduur hebben overschreden. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken. Stallingen zijn wel open zodat je eventueel jouw fiets kunt gebruiken, mocht dat nodig zijn.

 

 

Hi Rizana,

 

Zou toch wel eens prettig zijn als de gehele klantenservice bij NS hetzelfde antwoord geeft.

 

Voorkomt veel ruis en onnodige topics zoals deze. 

 

Dat snap ik Pingpong en dat ben ik helemaal met je eens. We hebben een zogenoemde kennisbank met deze info. Iedereen van de Klantenservice kan dit inzien. Ik ga dit intern bij de klantenservice onder de aandacht brengen. Bedankt voor je feedback.

Rizana, zou je je jouw antwoord als beste antwoord kunnen plaatsen? Per abuis staat mijn reactie daarop nu als beste antwoord en ik krijg dit niet gewijzigd 😊

met dank alvast

Bijzonder dat je met een jaarabonnement je fiets niet langer dan 28 dagen kan stallen. Wat is het nut van dat beleid? Is daar überhaupt wel over nagedacht?

De ruimtewinst in de stallingen is waarschijnlijk  verwaarloosbaar. Je hebt zo’n abonnement volgens mij alleen als je reist naar de plaats van de stalling. De fiets zal dan na gebruik (vrijwel) altijd dezelfde dag weer gestalt worden. Hij staat er dus sowieso het hele jaar, beleid of niet. Tenzij je 28 dagen de fiets niet gebruikt dus.

Ik heb al twee keer gehoord dat het “de regel is”, maar niemand weet waarom. Ik kan een klacht indienen. Het voelt een beetje als pesterij. En het kost je klanten. 

 

Niet alle reizigers stallen hun fiets élke dag, dat is een aanname. De 28 dagen-regel is om teveel langparkeerders te voorkomen, zodat er ruimte blijft voor alle (andere) fietsparkeerders. De fietsenstalling is bedoeld als onderdeel van een reis en niet als een opslagvoorziening. 

Badge +3

Probleem is denk ik dat men soms niet weet dat bij een fiets een jaarabonnement hoort, tenzij er een abonnementssticker op zit. Je kunt verwachten dat zo’n fiets er inderdaad een groot deel van het jaar zal staan.

Moderne stallingen registreren per plek met een sensor of camera’s hoe lang een fiets er staat, maar ben benieuwd hoe men dat in een ouderwetse stalling zoals bijv. Eindhoven gaat doen?

Gaan ze dan bij elke fiets een gekleurd bandje om het stuur doen of een sticker op het zadel en na 28 dagen controleren op ‘oude bandjes/stickers’?

Ik neem aan dat ze binnenkort gaan werken met de nieuwe systemen. :) Momenteel weet ik niet hoe ze het doen. Maar ik word er wel nieuwsgierig van! Ik probeer het even uit te zoeken.

Niet alle reizigers stallen hun fiets élke dag, dat is een aanname. De 28 dagen-regel is om teveel langparkeerders te voorkomen, zodat er ruimte blijft voor alle (andere) fietsparkeerders. De fietsenstalling is bedoeld als onderdeel van een reis en niet als een opslagvoorziening. 

Dat zeg ik niet, mijn stelling is dat waarschijnlijk iedereen met een jaarabonnement naar de plaats van de stalling reist elke dag zijn fiets stalt. Waar zet je anders je fiets neer? Ik reis zelf bijvoorbeeld naar Utrecht voor mijn werk en heb daar een fiets gestalt om naar het werk te fietsen en terug naar het station. Mijn fiets staat dus het hele jaar in de stalling. Ik denk dat dit geldt voor de meeste jaarabonnementhouders. 
 

Ik probeer jullie aan te zetten tot nadenken over dit beleid. Of het te toetsen. Als inderdaad de meeste abonnementhouders hun fiets het hele jaar stallen, is dit beleid zinloos en zelfs heel vervelend voor abonnementhouders. Je moet je fiets dan bij een lange vakantie bijvoorbeeld mee naar huis nemen (in de trein) of op het werk laten staan waardoor je niet naar het station kan fietsen op dat moment. Of iemand anders even je fiets naar buiten en naar binnen laten rijden. Allemaal nutteloos.

Probleem is denk ik dat men soms niet weet dat bij een fiets een jaarabonnement hoort, tenzij er een abonnementssticker op zit. Je kunt verwachten dat zo’n fiets er inderdaad een groot deel van het jaar zal staan.

Moderne stallingen registreren per plek met een sensor hoe lang een fiets er staat, maar ben benieuwd hoe men dat in een ouderwetse stalling zoals bijv. Eindhoven gaat doen?

Gaan ze dan bij elke fiets een gekleurd bandje om het stuur doen of een sticker op het zadel en na 28 dagen controleren op ‘oude bandjes/stickers’?

In ‘mijn’ stalling zitten inderdaad stickers op de fietsen met abonnement. Ik heb aangenomen dat in alle stallingen fietsen van abonnementhouders iets van herkenning zullen hebben. Misschien klopt die aanname niet, ik ken geen andere situatie maar ken ook alle stallingen niet. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle reizigers stallen hun fiets élke dag, dat is een aanname. De 28 dagen-regel is om teveel langparkeerders te voorkomen, zodat er ruimte blijft voor alle (andere) fietsparkeerders. De fietsenstalling is bedoeld als onderdeel van een reis en niet als een opslagvoorziening. 

Dat zeg ik niet, mijn stelling is dat waarschijnlijk iedereen met een jaarabonnement naar de plaats van de stalling reist elke dag zijn fiets stalt. Waar zet je anders je fiets neer? Ik reis zelf bijvoorbeeld naar Utrecht voor mijn werk en heb daar een fiets gestalt om naar het werk te fietsen en terug naar het station. Mijn fiets staat dus het hele jaar in de stalling. Ik denk dat dit geldt voor de meeste jaarabonnementhouders. 

Ik onderschrijf jouw stelling. Zelf heb ik 5 jaar (tot 2019) in Delft gewerkt waar ik met de trein vanaf Leiden heenging. Mijn fiets stond daar dus 's avonds/'s nachts, weekenden en vakanties in de stalling. Maar dat kon niet alle vakanties, want in de nieuwe ondergrondse stalling die vanaf maart 2015 in gebruik werd genomen mochten/mogen fietsen maar 14 dagen staan, vanwege de beperkte ruimte. Dat betekende dus een probleem tijdens de 3 weken zomervakantie. Een collega loste dat op door haar fiets dan in de stalling op werk te laten staan, zelf zorgde ik ervoor dat mijn fiets tijdens de zomervakantie thuis was door bv de laatste werkdag voor de vakantie vanaf Delft naar huis te fietsen of hem eerst ergens halverwege (Den Haag Laan van NOI) te stallen en ergens in de vakantie vanaf daar naar huis te fietsen (en misschien als ik toch in de buurt was eerst te fietsen naar Den Haag Centrum of winkelcentrum Leidschenhage om te winkelen en daarna naar huis, hoefde ik alleen naar huis te fietsen). Eenmaal thuis mocht die fiets misschien nog even naar de fietsenmaker voor een onderhoudsbeurt of kleine reparatie van iets wat niet dringend was maar wel een keer gedaan moest worden. En dan ergens in de laatste paar dagen van de vakantie weer terug naar Delft fietsen, direct of ook weer in 2 etappes. Na 2 of 3 jaar was gelukkig de geplande 2e ondergrondse stalling klaar en daar mogen fietsen 28 dagen staan dus kon mijn fiets daar gewoon de gehele vakantie staan, wel een stuk makkelijker. Delft heeft overigens gratis stallen en er zijn geen abonnementen. Hoe lang je een fiets er staat wordt bijgehouden dmv sensors in de rekken.

Ik neem aan dat ze binnenkort gaan werken met de nieuwe systemen. 🙂 Momenteel weet ik niet hoe ze het doen. Maar ik word er wel nieuwsgierig van! Ik probeer het even uit te zoeken.

Momenteel is er geen exploitatieovereenkomst met Eindhoven (dus daarom ook niet zo'n mooi, nieuw systeem), dus daar worden vooralsnog geen fietsen geruimd die over de 28-dagen deadline heen gaan. Er wordt echter wel gewacht op zo'n overeenkomst, dus die gaat er (ooit) wel komen. Mits het zo ernstig wordt daar, qua drukte door zwerffietsen, wordt er niks gedaan. Als de meldingen wel oplopen, dan wordt er toch actie ondernomen om fietsen te verwijderen. Maar ga er maar vanuit dat daar enige tijd overheen gaat.

Badge +3

Niet alle reizigers stallen hun fiets élke dag, dat is een aanname. De 28 dagen-regel is om teveel langparkeerders te voorkomen, zodat er ruimte blijft voor alle (andere) fietsparkeerders. De fietsenstalling is bedoeld als onderdeel van een reis en niet als een opslagvoorziening. 

Ik las dit nog even terug, maar als het over (naar jouw zeggen) ‘opslagvoorziening’ gaat…

In hoeverre verschilt een willekeurig plekje in een stalling voor een fiets mét abonnement dan van het huren van een fietskluis? Die gaan ze toch ook niet na 28 dagen leeg halen?

Een stallingsabonnement voor bijv. Eindhoven kost ook ‘gewoon’ €105 per jaar, zonder ‘eigen’ plekje voor je fiets… :thinking:

Niet alle reizigers stallen hun fiets élke dag, dat is een aanname. De 28 dagen-regel is om teveel langparkeerders te voorkomen, zodat er ruimte blijft voor alle (andere) fietsparkeerders. De fietsenstalling is bedoeld als onderdeel van een reis en niet als een opslagvoorziening. 

Las dit nog even terug, maar als het over ‘opslagvoorziening’ gaat…

In hoeverre verschilt een willekeurig plekje in een stalling voor een fiets mét abonnement van het huren van een fietskluis? Die gaan ze toch ook niet na 28 dagen leeg halen?

Een stallingsabonnement voor bijv. Eindhoven kost overigens ‘gewoon’ €105 per jaar.

Ik snap je vraag heel goed en ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de kluis van jou is. Deze huur je bij ons en heb je zelf met een sleutel toegang toe. Mensen kunnen dus ook niet zomaar in de kluis kijken. Daarnaast kan het niet zo zijn dat je een plek voor een ander bezet houdt, want de kluis is enkel voor jou. In de fietsenstalling is een maximaal aantal plaatsen die niet specifiek aan iemand zijn toegewezen. Als daar een fiets constant blijft staan, dan betekent het dat deze een plek voor een ander echt inneemt. 

Badge +3

In de fietsenstalling is een maximaal aantal plaatsen die niet specifiek aan iemand zijn toegewezen. Als daar een fiets constant blijft staan, dan betekent het dat deze een plek voor een ander echt inneemt. 

En daar betaal je dus ook gewoon voor… :joy:

Maar goed, telecomproviders die ‘unlimited’ data aanbieden knijpen je soms ook af als je op één dag meer dan bijv. 10 GB verbruikt. Dan moet je (weliswaar gratis) even zelf iets doen voor extra data voor die dag.

Bij UPC/Ziggo (vast internet thuis) ging dat vroeger dan onder het mom van ‘fair use' en dat je als ‘grootverbruiker’ wellicht een ander (zakelijk) abonnement nodig zou hebben.

Maar om als NS dan te zeggen “elke 28 dagen even met je fiets naar buiten” voor opnieuw 28 dagen ‘stallingstegoed’ vind ik vreemd.

Ik snap je vraag heel goed en ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de kluis van jou is. Deze huur je bij ons en heb je zelf met een sleutel toegang toe. Mensen kunnen dus ook niet zomaar in de kluis kijken. Daarnaast kan het niet zo zijn dat je een plek voor een ander bezet houdt, want de kluis is enkel voor jou. In de fietsenstalling is een maximaal aantal plaatsen die niet specifiek aan iemand zijn toegewezen. Als daar een fiets constant blijft staan, dan betekent het dat deze een plek voor een ander echt inneemt. 

Nogmaals: onderzoek eens of niet iedereen of bijna iedereen met een jaarabonnement zijn of haar fiets iedere dag stalt. Waarom neem je anders een jaarabonnement? Dan is deze regel nutteloos en zelfs voor de abonnementhouder erg vervelend.

Reputatie 3

Deze regel viel mij net ook op bij het afsluiten van een abonnement. Volgens mij is deze regel alleen te controleren in stallingen met een aanwezigheidsdetectie op ieder fietsrek (Zutphen). Dan kan je inderdaad controleren of dat specifieke rek regelmatig vrijvalt. In Nijmegen is die controle er niet en zal NS vooralsnog die 28 dagen dus niet kunnen handhaven. Fietsen met een jaarsticker mogen daar immers gewoon staan, met de informatie die beschikbaar is.

Het controlemechanisme begrijp ik. Maar om kort te gaan, als ik een lange vakantie van 5 weken wil houden. Hoe doe ik dat dan met de stationsfiets die zich niet in de stalling van mijn woonplaats bevindt, maar in die van de gemeente van mijn werkgever? Kan ik dan bij de beheerder een lange vakantie verklaring indienen die aan mijn fiets met jaarstalling sticker kan worden gehangen?

Ik neem niet aan dat ik de verre fiets met de trein naar mijn woonplaats moet verplaatsen? Volgens mij kan de NS ook niet heel enthousiast worden van allerlei extra nietvouwfietsintrein bewegingen, neem ik aan.

Ik verwacht een antwoord hoe hiermee om te gaan, een iets langere vakantie is een scenario dat jullie moeten afdekken.

Ja echt super irritant en inderdaad, wat doe je met vakantie

Reputatie 7
Badge +3

Ja echt super irritant en inderdaad, wat doe je met vakantie

Als je langer dan 28 dagen achter elkaar op vakantie gaat, dan haal je jouw fiets uit de stalling.

Reageer