beantwoord

Kaartnummer onleesbaar

  • 9 November 2021
  • 5 reacties
  • 1497 Bekeken

Tijdens controle in trein stelde conducteur dat het kaartnummer op mijn ov kaart niet meer leesbaar is en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Als ik opmerk dat ik er naar ga kijken zegt hij dat ik meteen een nieuwe moet gaan aanvragen omdat hij anders mijn kaart in beslag neemt, omdat hij dat eigenlijk al meteen had moeten doen.

Klopt het dat een conducteur een ov kaart in beslag moet nemen als het kaartnummer onleesbaar is? 

Is een kaart met onleesbaar kaartnummer niet meer geldig? 

Hij is nog steeds prima te scannen. Dus ik denk, waar maakt die conducteur zich druk over 

icon

Beste antwoord door Nathaniël 9 November 2021, 15:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2

Hallo Erik,

Met betrekking tot je vraag kan ik je vertellen dat bij de fysieke controle van de OV chipkaart kijken we naar de naam en foto. Als deze niet meer te controleren zijn moet de kaart vervangen worden.

Kortom antwoord op je vraag of je kaart nog geldig is als het kaartnummer niet meer leesbaar is kan ik vrij kort zijn en dat is Ja, je kaart is nog geldig als het alleen het kaartnummer niet meer leesbaar is.

 

Groeten,

Nathaniël

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Erik van der Veen en @Nathaniël (V&S)

Meteen maar een gouwe ouwe…

Deze persoon kreeg ook het advies om maar eens nieuwe aan te vragen :rofl:

Uit privacy wat ‘geanonimiseerd’, maar foto, naam en kaartnummer (voor zover dat laatste er dus toe doet, eerste cijfers zijn natuurlijk 3528 ) waren leesbaar. Alles staat gewoon ook op de chip in de kaart.

De geboortedatum staat op nieuwere kaarten ook niet meer, maar nog wel in de chip dus dat is geen probleem. Voor een match, toon je ID en klaar (al zal een HC of V&S medewerker daar soms geen zin in hebben).

Detail van deze kaart: hij was al heel lang verlopen (maar werkte dus nog!).

Dan nog iets anders. Komt een zakelijke reiziger hiermee weg, en wordt bij een consument gedreigd dat de kaart in beslag genomen wordt (‘als ik je nog eens tegen kom’)?

Uit een ander topic: op een (persoonlijke) kaart mag je blijkbaar zelfs geen sticker plakken of iets met stift op schrijven? Dat was ooit info van @Loes meen ik, geen wijzigingen aanbrengen...

Reputatie 2

Hi @Robert B bedankt :-)

Wijzigingen aanbrengen aan de OV chipkaart (door middel van stickers of met stiften of ander dergelijke voorwerpen) is in het beginsel niet toegestaan.

Bijzonder dat de kaart alsnog werkte nadat deze al was verlopen want dat hoort officieel niet te kunnen.

Geboorte datum zal ook niet gauw gecontroleerd worden als mede de naam, echter als wij het vermoeden hebben dat de foto die op de kaart staat niet overeenkomt met de persoon die ons de kaart overhandigd zullen wij nadere informatie uitvragen, dit kan door middel van het tonen van een geldig identiteitsbewijs waar we aan de hand van de namen kunnen controleren of de kaart en naam overeen komen. Bij het scannen van de kaart in onze kaartlezers kunnen we de geboortedatum nog achterhalen.

 

In theorie worden steeds meer zakelijke kaarten zonder foto uitgebracht waardoor die niet makkelijk te zijn controleren, alleen als het vermoeden bestaat dat er fraude gepleegd wordt, echter is in dit in de praktijk niet tot nauwelijks waar te maken. Van dreigen wil ik niet echt spreken, we geven een advies om de kaart te vervangen omdat deze dan rijp is voor inname, zeker als men kaarten hebben zoals hierboven staat afgebeeld waar de plastic laag al los laat en zodoende verder zal kunnen beschadigen en vervolgens niet meer te controleren valt.

Badge +3

@Nathaniël dit was heel een extreem voorbeeld natuurlijk.

Neemt niet weg dat de folie-opdruk op persoonlijke kaarten soms al afbladdert zodra je hem vers uit de envelop haalt.

TLS/OV-chipkaart geeft 2 jaar 'garantie’ op technische defecten (chip kapot), maar dan moet de kaart wel uiterlijk onbeschadigd zijn, dus geen scheuren e.d. (want dan werkt de antennelus niet meer).

Helaas geven ze dus geen enkele garantie op de opdruk, en dan kost slijtage en vervanging (duplicaat) je altijd 11 euro.

Je kunt een kaart dus beter binnen 2 jaar (expres) een paar seconden in de magnetron stoppen (chip doet het niet meer) dan een keer mee wassen (per ongeluk, opdruk half weg)…

Maar goed, als de foto (en naam) nog leesbaar is heeft @Erik van der Veen niet zo veel te vrezen, de rest staat op de chip. Dank voor het bevestigen.

En als tip voor een nieuwe kaart, een hoesje of lamineren! Transparante nagellak er op smeren zou ook nog een manier zijn om hem te ‘conserveren’ of tegen slijtage van de opdruk te behoeden :sweat_smile:

Reputatie 2

@Robert B uiteraard was dit een extreem voorbeeld echter komt het toch vaker door dan we lief hebben. 

Het hebben van een hoesje om je OV chipkaart is inderdaad wel verstandig, daar waar een portemonnee vaak in de kontzak gedragen wordt en de OV chipkaart gewoon lichtelijk mee kan buigen. Sommige zien er uit als een gelukskoekje en werken nog naar behoren en bij sommige is de buiging minimaal en is de antennelus inderdaad gebroken.  Ze blijven fragiel.

Reageer