beantwoord

Keuze dagen bij NS Flex

  • 5 February 2023
  • 19 reacties
  • 731 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisleider**
  • 153 reacties

Is er iets bekend over het beschikbaar komen van keuze dagen voor 60plussers bij NS Flex?

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 February 2023, 10:51

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Keuzedagen zullen nooit beschikbaar komen bij NS Flex.

NS heeft in het verleden gesproken over de introductie van Flexdagen voor 65-plussers, maar die zullen duurder worden dan de huidige Keuzedagen: de prijsstelling was enkele jaren geleden drie stuks per jaar voor 39 euro en die prijs zal inmiddels niet lager zijn geworden. Het is nog niet bekend wanneer Flexdagen worden geïntroduceerd.

Reputatie 3

Dus als ik op korte termijn keuzedagen wil hebben kan dat niet op mijn NS Flex, en moet ik dus of NS flex opzeggen of een tweede OV chipkaart nemen?

Badge +3

Keuzedagen zijn alleen beschikbaar bij Dal Voordeel op saldo, dus u moet dan inderdaad uw huidige (NS Flex-)abonnement wijzigen in dit abonnement, of een extra abonnement afsluiten op een nieuwe OV-chipkaart.

Reputatie 3

En stel dat ik kies voor een tweede OV chipkaart, is het dan op een of andere manier mogelijk om er een te bestellen in een andere kleur dan de  gele die ik nu heb? Of blijft kaart nummer de manier om verschil te zien?

Badge +3

Het is niet mogelijk bij de bestelling van een OV-chipkaart een bepaalde vormgeving te kiezen. U kunt wel denken aan een andere pasfoto, of een stickertje op elke pas met de naam van het abonnement erop, of hoesjes in verschillende kleuren.

En stel dat ik kies voor een tweede OV chipkaart, is het dan op een of andere manier mogelijk om er een te bestellen in een andere kleur dan de  gele die ik nu heb? Of blijft kaart nummer de manier om verschil te zien?

U zult dan voor die tweede OV-chipkaart ook een tweede abonnement moeten kopen. Een ander model kaart kiezen kan niet.

Keuzedagen in combinatie met Flex zullen er nooit komen omdat het systeem bij Flex niet kan bepalen of u op rekening wil reizen of op een keuzedag.

Overigens is het sowieso de bedoeling om de keuzedagen uiteindelijk af te schaffen.

Badge +3

Het is niet mogelijk bij de bestelling van een OV-chipkaart een bepaalde vormgeving te kiezen. U kunt wel denken aan een andere pasfoto, of een stickertje op elke pas met de naam van het abonnement erop, of hoesjes in verschillende kleuren.

Ik begreep dat kaarten tegenwoordig een blauwe achterkant hebben (zelfde opdruk als anonieme kaarten).

Maar het staat je vrij om met een stift op de achterkant F(lex) of K(euzedagen) te zetten, daar kijkt toch niemand naar en bovendien staat daar niets belangrijks/persoonlijks op.

Als u nu Flex Dal Voordeel heeft, dat opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en daarna Dal Voordeel op Saldo (+keuzedagen) bestellen kan natuurlijk ook.

Reputatie 3

Ja, achteraf gezien had ik dat gelijk moeten doen. Ik had vooral gekeken naat Flex Dal voordeel en weekend vrij.

Maar de “ouderwetse” Dal voordeel op saldo lijkt toch beter. Ik ga eens rekenen. 

Badge +3

Voor Keuzedagen is Dal Voordeel op saldo een vereiste, dit is een jaarabonnement maar kan ook eerder beëindigd worden. De Keuzedagen komen eens per 2 maanden beschikbaar (plus eentje voor het hele jaar).

Weekend Vrij is alleen als Flex variant verkrijgbaar. Maar een combinatie met Dal Voordeel op saldo (op een andere kaart) kan een optie zijn, voor verre reizen doordeweeks met de Keuzedagen.

Flex Weekend Vrij loopt minimaal een maand, reis je in de weekenden daarna niet dan kan je het op Basis zetten om kosten te besparen. Zodra je weer in het weekend op pad wilt kan je Weekend Vrij op elk moment weer aan zetten (voor minimaal een maand, dus meestal 5 weekenden).

Reputatie 3

Als ik lees op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/geldigheid-keuzedagen.html
dan staat daar dat de keuze dagen direct beschikbaar komen. Jouw verhaal is sinds
december 2022 niet meer van toepassing, 

Of kijk ik naar een verkeerde pagina?

Dit klopt:

Wanneer krijg ik mijn Keuzedagen?

Je Keuzedagen zijn direct beschikbaar. Als je er een gebruikt, staat de volgende dag de volgende Keuzedag voor je klaar. Je Keuzedagen hebben allemaal dezelfde geldigheid, namelijk een jaar. Dat jaar loopt gelijk aan het abonnementsjaar van je Dal Voordeel abonnement.  

Keuzedagen besteld vóór december 2022:  Dan krijg je 7 Keuzedagen, verspreid over het jaar. De eerste 2 Keuzedagen ontvang je direct na aanschaf. Daarna krijg je er elke 2 maanden 1 nieuwe Keuzedag bij. Elke Keuzedag blijft 12 maanden geldig na ontvangst.  We sturen je eenmaal per jaar een bericht over de geldigheid van jouw Keuzedagen. Ook kun je online inzicht krijgen in de beschikbaarheid van jouw Keuzedagen.

Het is niet mogelijk bij de bestelling van een OV-chipkaart een bepaalde vormgeving te kiezen. U kunt wel denken aan een andere pasfoto, of een stickertje op elke pas met de naam van het abonnement erop, of hoesjes in verschillende kleuren.

Ik begreep dat kaarten tegenwoordig een blauwe achterkant hebben (zelfde opdruk als anonieme kaarten).

Maar het staat je vrij om met een stift op de achterkant F(lex) of K(euzedagen) te zetten, daar kijkt toch niemand naar en bovendien staat daar niets belangrijks/persoonlijks op.

Als u nu Flex Dal Voordeel heeft, dat opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en daarna Dal Voordeel op Saldo (+keuzedagen) bestellen kan natuurlijk ook.

Het is in principe niet toegestaan om enige wijziging aan te brengen op de kaart. Ook niet op de achterzijde want dat blijft de kaart, ook iets met stift of stickers plakband etc nag niet 

Reputatie 3

Dat zal vast kloppen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit opvalt. In ieder geval zie ik bij een controle nooit dat ze ook de achterkant bekijken, dus die zwarte, rode of blauwe stip ziet niemand.

Ik wil alleen maar stellen hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik geef e.e.a. ook aan met een dymo plakker en alles uitelkaar te houden.

Badge +3

Ik wil alleen maar stellen hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik geef e.e.a. ook aan met een dymo plakker en alles uitelkaar te houden.

Ga je gang, want dat is geen enkel probleem zolang de relevante info op een kaart leesbaar is (dat is in feite dus de foto en je naam, al staat die laatste ook op de chip in de kaart).

Dat verbod op het aanbrengen van wijzigingen heeft met name betrekking op de informatie die op de kaart opgeslagen is, zoals je saldo en in/uitchecks.

Al kalk je de achterkant van een kaart helemaal vol, dat maakt hem niet minder leesbaar/geldig.

Reputatie 7
Badge +3

En als je iets gebruikt wat ook weer makkelijk te verwijderen is, is het helemaal geen probleem. Bv niet permanente stift of gekleurde tape die je er weer af kan halen. Maar ook het plakgedeelte van een Post-it note, Post-it label pads of Post-it correctietape, zijn makkelijk te verwijderen en van papier dus kun je op schrijven als je wilt. 

 

Wat ik uit dit alles opmaak is het dus wel mogelijk een flex abonnement erbij te nemen naast mijn oude dalurenkaart met keuze dagen. Wil graag in de toekomst een traject abonnement afsluiten maar dat is nu alleen met flex mogelijk. Dacht altijd dat je moet kiezen tussen beide varianten en niet alle 2 varianten tegelijk op 2 aparte kaarten  mag gebruiken op 1 naam

Goedemiddag Drama89 en welkom bij de NS Community.

Er is geen limiet aan het aantal abonnementen wat je als persoon kunt hebben, maar voor elk abonnement is een unieke OV-chipkaart nodig. Je kunt meerdere abonnementen hebben, dus zowel een NS Flex Traject Vrij als een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen, zolang elk abonnement een eigen persoonlijke OV-chipkaart heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het is mogelijk om een Flex abonnement te hebben naast een Dal Voordeel met Keuzedagen, zolang dit op 2 aparte kaarten is. 

Reageer