Skip to main content

Ik reis met een keuzedag en vertrek (vanzelfsprekend) in de dalperiode. Nu krijg ik een reisadvies met overstap op Amsterdam Sloterdijk naar spoor 10, buiten de dalperiode. Ik moet dan uit- en weer inchecken. Blijf ik reizen op mijn keuzedag volgens het principe “van rit naar reis”?

Hoi Rudi,

Ja, zolang je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, blijf je op de Keuzedag reizen.
Dit geldt bij Keuzedagen overigens alleen bij een overstap naar dezelfde vervoerder, zoals in jouw geval.


Als u volgens het reisadvies reist en u stapt van de ene NS-trein over in de andere NS trein, hoeft u helemaal niet uit- en in te checken bij een overstap in de spits. Als dat moet vanwege de opzet van een station, als u dus het overstapperron alleen kunt bereiken door uit- en in te checken, dan kan dat ook gewoon door uit- en weer in te checken. 


Op Sloterdijk kan het voorkomen dat je door poortjes naar een ander perron moet.


Als u volgens het reisadvies reist en u stapt van de ene NS-trein over in de andere NS trein, hoeft u helemaal niet uit- en in te checken bij een overstap in de spits. Als dat moet vanwege de opzet van een station, als u dus het overstapperron alleen kunt bereiken door uit- en in te checken, dan kan dat ook gewoon door uit- en weer in te checken.  

Dit is inderdaad extra aangevuld. De veronderstelling dat dat altijd moet is verwarrend voor senioren die dit lezen en die veronderstellen mogelijk dat dat altijd zo is. Dat ontkracht ik dus, ;-)

 

Veel keuzedagreizigers raken er door in verwarring als dat er niet nadrukkelijk staat.


Op Sloterdijk van/naar spoor 9/10 ontkom je niet aan poortjes, want dat is een ‘ander gebouw’. Mocht dat tot (extra) kosten leiden dan kan je die claimen, bijv. als je van Alkmaar naar Leiden via Sloterdijk gestuurd wordt.

Op Sloterdijk kan je de meeste overstappen wel poortjesvrij maken (looproute via spoor 11/12), maar dat is met een Keuzedag niet nodig want door poortjes gaan kost niets extra, en het scheelt een boel traplopen of twee keer met een lift.


Reageer