Skip to main content

Ik reis met een keuzedag en vertrek (vanzelfsprekend) in de dalperiode. Nu krijg ik een reisadvies met overstap op Amsterdam Sloterdijk naar spoor 10, buiten de dalperiode. Ik moet dan uit- en weer inchecken. Blijf ik reizen op mijn keuzedag volgens het principe “van rit naar reis”?

Hoi Rudi,

Ja, zolang je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, blijf je op de Keuzedag reizen.
Dit geldt bij Keuzedagen overigens alleen bij een overstap naar dezelfde vervoerder, zoals in jouw geval.


Als u volgens het reisadvies reist en u stapt van de ene NS-trein over in de andere NS trein, hoeft u helemaal niet uit- en in te checken bij een overstap in de spits. Als dat moet vanwege de opzet van een station, als u dus het overstapperron alleen kunt bereiken door uit- en in te checken, dan kan dat ook gewoon door uit- en weer in te checken. 


Op Sloterdijk kan het voorkomen dat je door poortjes naar een ander perron moet.


Als u volgens het reisadvies reist en u stapt van de ene NS-trein over in de andere NS trein, hoeft u helemaal niet uit- en in te checken bij een overstap in de spits. Als dat moet vanwege de opzet van een station, als u dus het overstapperron alleen kunt bereiken door uit- en in te checken, dan kan dat ook gewoon door uit- en weer in te checken.  

Dit is inderdaad extra aangevuld. De veronderstelling dat dat altijd moet is verwarrend voor senioren die dit lezen en die veronderstellen mogelijk dat dat altijd zo is. Dat ontkracht ik dus, ;-)

 

Veel keuzedagreizigers raken er door in verwarring als dat er niet nadrukkelijk staat.


Op Sloterdijk van/naar spoor 9/10 ontkom je niet aan poortjes, want dat is een ‘ander gebouw’. Mocht dat tot (extra) kosten leiden dan kan je die claimen, bijv. als je van Alkmaar naar Leiden via Sloterdijk gestuurd wordt.

Op Sloterdijk kan je de meeste overstappen wel poortjesvrij maken (looproute via spoor 11/12), maar dat is met een Keuzedag niet nodig want door poortjes gaan kost niets extra, en het scheelt een boel traplopen of twee keer met een lift.


Gisteren ging het toch mis bij het overstappen in de spits met een Keuzedag buiten de poortjes op Amsterdam Sloterdijk (natuurlijk wel binnen 35 minuten). Het tweede deel van de reis werd tegen vol tarief berekend. Het verschil met een (tariefmatig wel gelukte) vorige overstap was, dat ik tijdens de reis een Intercity Direct-toeslag had geladen. Daardoor reis je volgens Translink kennelijk met de “andere vervoerder” NS International.

Maar goed - ik zal het bedrag terugvragen, al werken MijnNS en de Chat vandaag even niet...


Intercity direct heeft volgens mij toch echt niet te maken met NS Internationaal. Als dit echt de oorzaak is dan zullen hier ongetwijfeld meer klachten over komen.

 


De klantenservice heeft de (onterechte) kosten gerestitueerd.

Bij OV Chipkaart/Translink wordt de ICDirect-toeslag inderdaad gekoppeld aan de vervoerder NS International. NS zal daar wel een boekhoudkundige reden voor hebben.

De laatste transactie op de OV Chipkaart is dus op die manier bij “een andere vervoerder”, waardoor er bij een overstap binnen de spits een nieuwe reis met NS begint. Maar de kans dat je in deze val loopt is, denk ik, niet zo groot: Keuzedag + ICD-toeslag + Amsterdam Sloterdijk + overstappen in de spits + buiten de poortjes.


Het verschil met een (tariefmatig wel gelukte) vorige overstap was, dat ik tijdens de reis een Intercity Direct-toeslag had geladen. Daardoor reis je volgens Translink kennelijk met de “andere vervoerder” NS International.

Maar goed - ik zal het bedrag terugvragen, al werken MijnNS en de Chat vandaag even niet...

Ja, dit klopt! Een ICd toeslag laden (en daarna dus met NS Highspeed of International als vervoerder reizen) breekt je Keuzedag op.

Maar dat hoort dus niet te gebeuren en kan je gewoon terug claimen (als de persoon die je spreekt snapt wat je bedoelt).

Heb het ook niet bedacht en ben geen NS… maar onterechte kosten al terug terug voor ​@Rudi dus! 🤣

Men kan het erbij laten (de vergoeding is volkomen terecht en is géén coulance) maar het systeem klopt dus totaal niet!

Zou dat zomaar vaker (gevalletje ​@Rudi) kunnen gebeuren ❓


Het verschil met een (tariefmatig wel gelukte) vorige overstap was, dat ik tijdens de reis een Intercity Direct-toeslag had geladen. Daardoor reis je volgens Translink kennelijk met de “andere vervoerder” NS International.

Maar goed - ik zal het bedrag terugvragen, al werken MijnNS en de Chat vandaag even niet...

Ja, dit klopt! Een ICd toeslag laden (en daarna dus met NS Highspeed of International als vervoerder) breekt je Keuzedag op.

Maar dat hoort dus niet te gebeuren en kan je gewoon terug claimen (als de persoon die je spreekt snapt wat je bedoelt).

Heb het ook niet bedacht en ben geen NS… maar onterechte kosten al terug terug voor ​@Rudi dus! 🤣

Men kan het erbij laten (de vergoeding is terecht) maar het systeem klopt dus totaal niet!

Zou dat zomaar vaker (gevalletje ​@Rudi) kunnen gebeuren ❓

Ik word eigenlijk erg moe van dit soort wederkerende topics. NS regel je zaken nu eens gewoon goed. Dit hoeft zeker IT-technisch anno 2025 echt geen probleem meer te zijn 


Ik word eigenlijk erg moe van dit soort wederkerende topics. NS regel je zaken nu eens gewoon goed. Dit hoeft zeker IT-technisch anno 2025 echt geen probleem meer te zijn 

Vrees gerust het ergste (neem maar contact op en dan regelen we het wel, als we het snappenl)… 😣


Reageer