keuzedag discriminatie. | NS Community
beantwoord

keuzedag discriminatie.

  • 23 November 2021
  • 17 reacties
  • 513 Bekeken

als je voor half 7 incheckt met je keuzedag in Maastricht en in Zwolle uitstapt en om 15.50 uur vertrekt uit Zwolle naar Maastricht, dan mag je de hele dag gratis reizen in de hele spits. Kom je uit Doetinchem, dan betaal je vol tarief voor Arnhem - Zwolle en in de middag voor Arnhem - Doetinchem. ik krijg het niet uitgelegd. 
Gewenste oplossing: Op keuze dagen moet je inchecken voor half 7 of voor 16 uur (of na 9.00 of 19.00 uur), en hoef je bij overstappen niet uit en in te checken.

icon

Beste antwoord door Thom 23 November 2021, 22:58

Bekijk origineel

17 reacties

Bij overstappen niet uit/inchecken kan niet omdat dan vaak niet duidelijk is met welke vervoerder u hebt gereisd en hoe het geld verdeeld moet worden 

Wilt u het gelijk trekken dat is de simpelste oplossing dat u in de spits gewoon niet in de trein mag zitten net als bij papieren kaartjes en etickets. 

Reputatie 7
Badge +4

Als je voor half 7 incheckt met je keuzedag in Maastricht en in Zwolle uitstapt en om 15.50 uur vertrekt uit Zwolle naar Maastricht, dan mag je de hele dag gratis reizen in de hele spits.

Dat klopt want de hele reis is met NS. U checkt in bij NS in de daluren en dus geldt dat u met uw keuzedag verder gratis mag reizen met NS, Het moment van inchecken is bepalend voor de vervoerder waarmee u reist. 

 

Kom je uit Doetinchem, dan betaal je vol tarief voor Arnhem - Zwolle en in de middag voor Arnhem - Doetinchem. ik krijg het niet uitgelegd. 

Dat klopt, want u checkt in Doetinchem in bij Arriva in de daluren en dan reist u bij Arriva gratis. Vervolgens checkt u tijdens de spits in bij NS naar Zwolle en dan rekent NS het volle tarief. U redeneert vanuit de reis die u maakt, maar zo werkt het helemaal niet. Arriva rekent vanaf Doetinchem niets omdat u in de daluren incheckt en NS rekent vanaf Arnhem vol tarief omdat u bij NS in de spits incheckt. De vervoerders zien dit niet als één reis, maar als twee losse.


Gewenste oplossing: Op keuze dagen moet je inchecken voor half 7 of voor 16 uur (of na 9.00 of 19.00 uur), en hoef je bij overstappen niet uit en in te checken.

Ja dat snap ik, maar zo zal het niet werken en ook niet gaan werken met de keuzedagen en het bijbehorende Dalvoordeel of VDU-abonnement.

 

Het verwarrende is helaas dat het met het moderne Flexsysteem al wel zo gaat dat je  onder de voorwaarde van overstappen binnen 35 minuten gratis verder kunt reizen met een andere vervoerder. Met Dalvoordeel jaar en keuzedagen beslist niet.

In- en uitchecken moet echter altijd bij elke vervoerder, voor u is het één reis maar de vervoerder wordt betaald uit de in-en uitcheck bij de overstap. 

Met een incheck heeft u een geldig vervoersbewijs en met de uitcheck rekent u het juiste bedrag af. Bij een overstap niet in- en uitchecken zal die vervoerder van de inkomsten beroven.

Voor de meelezers: zo werkt het met de keuzedagen en reizen op saldo. Bij Flex zijn er geen keuzedagen maar moet je nog steeds per vervoerder in- en uitchecken. 

 

 

 

 

Badge +3

Nee @Tamzin dit werkt anders.

Bij een Keuzedag (op je kaart of papieren) kan je in de spits niet overstappen naar een andere vervoerder.

Dus ja, als je voor 6:35 incheckt in Maastricht mag je (dwars door de spits heen) reizen naar Zwolle, Groningen/Leeuwarden. No problem, je incheck was vóór de spits en je reist met één vervoerder (NS).

Moet je met Breng (vanuit Doetinchem, Zevenaar of Didam) in de spits verder dan Arnhem, dan telt een Keuzedag bij een overstap in de spits NIET, en op de terugweg ook niet (bij overstap NS-Breng in de spits). Dat is nooit anders geweest trouwens.

Met NS Flex wél… maar ja bij Flex (nog alijd) geen Keuzedagen.

Je oplossing is wel zo eerlijk en sympathiek naar de mensen die noodzakelijk in de spits reizen. (Maar maakt de keuze dagen onrendabel).
Het begin van je reactie zal ergens ook kloppen, maar als ik in Doetinchem uitstap is het volstrekt helder dat ik met Arriva dan wel Breng heb gereisd (die twee hebben overigens wel dezelfde laadpaal, dus daar kan het wel). 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt voor de spits instappen bij een vervoerder en de reis met die vervoerder afmaken. Als u verder met een andere vervoerder wilt, moet u bij die tweede vervoerder betalen. Dat zal niet veranderen. Slim plannen zodat een incheck bij een tweede vervoerder niet hoeft  is het beste en werkt ook. Zie verder mijn uitleg boven.

 

De regio’s met niet-NS treinen worden het zwaarste getroffen. 

Mijn punt is inderdaad dat het “discriminatie” is van de regio’s zonder NS treinen.

hoe het werkt is me wel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk vind ik de term discriminatie te zwaar beladen. Die moeten we reserveren voor ernstiger zaken. Ik ben het totaal oneens met deze situatie maar we moeten het begrip discriminatie niet uithollen door het te pas en vooral te onpas te gebruiken. Maar goed, dat is mijn opvatting.

Met het Flex-systeem is het wel een stuk leefbaarder geworden en is wat mij betreft een betere werkwijze met  verschillende vervoerders gevonden. Het simpelste zou zijn om één vervoerder te hebben in Nederland maar dat zal niet zo snel gebeuren.

Je oplossing is wel zo eerlijk en sympathiek naar de mensen die noodzakelijk in de spits reizen. (Maar maakt de keuze dagen onrendabel).
Het begin van je reactie zal ergens ook kloppen, maar als ik in Doetinchem uitstap is het volstrekt helder dat ik met Arriva dan wel Breng heb gereisd (die twee hebben overigens wel dezelfde laadpaal, dus daar kan het wel). 

Ook dan kunt vanaf Doetinchem via Winterswijk of via Arnhem reizen. 

Reputatie 7
Badge +1

Met het Flex-systeem is het wel een stuk leefbaarder geworden en is wat mij betreft een betere werkwijze met  verschillende vervoerders gevonden. Het simpelste zou zijn om één vervoerder te hebben in Nederland maar dat zal niet zo snel gebeuren.

De verantwoordelijke overheid had ook het te gebruiken tariefsysteem kunnen vaststellen i.p.v. dat aan de vervoerders over te laten. Dat werkt in verschillende andere landen ook. Wat we nu hebben, is een direct gevolg van wat de overheid voor ons besloten heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen de keuzedag waarbij bij overstap naar andere vervoerder een nieuwe reis begint, dit gebeurt ook bij dal voordeel op saldo. Bij flex wordt een overstap naar een andere vervoerder wel als 1 reis gezien.

Met het Flex-systeem is het wel een stuk leefbaarder geworden en is wat mij betreft een betere werkwijze met  verschillende vervoerders gevonden. Het simpelste zou zijn om één vervoerder te hebben in Nederland maar dat zal niet zo snel gebeuren.

De verantwoordelijke overheid had ook het te gebruiken tariefsysteem kunnen vaststellen i.p.v. dat aan de vervoerders over te laten. Dat werkt in verschillende andere landen ook. Wat we nu hebben, is een direct gevolg van wat de overheid voor ons besloten heeft.

In die "andere landen" is de overheid/belastingbetaler ook verantwoordelijk voor de eventuele verliezen die daar uit voortvloeien. Je kunt niet als overheid het tariefsysteem vaststellen en dan de bedrijven voor de verliezen laten opdraaien als het tariefsysteem tot financiële tekorten leidt, het is makkelijk uitdelen van andermans geld.

Daarnaast gaat de rijksoverheid niet over de regionale treinen maar de provinciale overheden. Die laatsten vinden zaken als hogere frequenties en tariefintegratie met hun regionale busvervoer belangrijker dan senioren die met hun keuzedag oneigenlijk in de spits willen reizen.

Beste oplossing: net als bij etickets niet meer met een keuzedag in de spits in de trein zitten. Een andere oplossing is om kortingtarieven niet meer tussen 4.00 en 6.30 geldig te laten zijn maar weer net als vroeger pas vanaf 9.00 uur.  

Reputatie 7
Badge +1

De verantwoordelijke overheid had ook het te gebruiken tariefsysteem kunnen vaststellen i.p.v. dat aan de vervoerders over te laten. Dat werkt in verschillende andere landen ook. Wat we nu hebben, is een direct gevolg van wat de overheid voor ons besloten heeft.

In die "andere landen" is de overheid/belastingbetaler ook verantwoordelijk voor de eventuele verliezen die daar uit voortvloeien. Je kunt niet als overheid het tariefsysteem vaststellen en dan de bedrijven voor de verliezen laten opdraaien als het tariefsysteem tot financiële tekorten leidt.

Daarnaast gaat de rijksoverheid niet over de regionale treinen maar de provinciale overheden.

De rijksoverheid kan een tarifair kader vaststellen als die dat wil (bv. doorgaande kaartjes blijven mogelijk, geen in/uitchecken per vervoerder). Ook in Duitsland zijn er trouwens voorbeelden van opbrengstverantwoordelijke vervoerders. Om maar aan te geven dat er andere mogelijkheden zijn dan wat er nu is.

De verantwoordelijke overheid had ook het te gebruiken tariefsysteem kunnen vaststellen i.p.v. dat aan de vervoerders over te laten. Dat werkt in verschillende andere landen ook. Wat we nu hebben, is een direct gevolg van wat de overheid voor ons besloten heeft.

In die "andere landen" is de overheid/belastingbetaler ook verantwoordelijk voor de eventuele verliezen die daar uit voortvloeien. Je kunt niet als overheid het tariefsysteem vaststellen en dan de bedrijven voor de verliezen laten opdraaien als het tariefsysteem tot financiële tekorten leidt.

Daarnaast gaat de rijksoverheid niet over de regionale treinen maar de provinciale overheden.

De rijksoverheid kan een tarifair kader vaststellen als die dat wil (bv. doorgaande kaartjes blijven mogelijk, geen in/uitchecken per vervoerder). Ook in Duitsland zijn er trouwens voorbeelden van opbrengstverantwoordelijke vervoerders. Om maar aan te geven dat er andere mogelijkheden zijn dan wat er nu is.

In- en uitchecken is nodig om het geld te kunnen verdelen, dus dat zal zeker niet veranderen. 

In Duitsland zijn de deelstaten en Verkehrsverbunde opbrengstverantwoordelijk, de vervoerders zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen uitgaven. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk @Tamzin met keuzedag helemaal niet meer in de spits in de trein zitten. Zullen we dan maar gelijk alle abonnementen afschaffen? Gelijke monniken, gelijke kappen.

Natuurlijk @Tamzin met keuzedag helemaal niet meer in de spits in de trein zitten. Zullen we dan maar gelijk alle abonnementen afschaffen? Gelijke monniken, gelijke kappen.b

Overigens vind ik geen abonnementen en alleen op saldo reizen (hoog tarief in de spits, laag tarief in het dal) zoals in Aziatische landen ook geen slecht idee.

Je krijgt dan bij gelijke inkomsten een veel lager kilometertarief..Al die kortingen lijken leuk maar moeten uiteindelijk wel weer betaald worden via tariefsverhogingen van het normale tarief.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

OF ze trekken door slimmer vaststellen van de hoogte veel meer extra reizigers=meer geld in het laatje.

Overigens: bij ALLe asean landen is totale onzin-dit systeem geldt bij mijn weten enkel in de 2 steden die voorop liepen met de sjipcard; HongKong (octopus) en SIngapore (SmArt card) en daar dus enkel bij die metro, want er is niks anders. Zelfs met nog veel verdergaande verfijning: de AANkomsttjd in het bisnisdistrict bepaalt de prijs. HKG biedt trouwens iedereen die zich ervoor aanmeld als 65+ (elder) een aparte kaart die 50% korting geeft, ik meen zelfs ook in die spits! OOk jij, als je daar nog heen zou willen/kunnen.

NS lijkt het vooral te hebben afgekeken van de UK=GB waar enorm gedifferentieerd tarief bestaat maar eigenlijk vooral op LOndon gericht

de achterhoeker-of de zuidlimburger uit Kirchroath, moet gewoon iets eerder opstaan en treintje pakken om alsnog voor 6.35 bij NS over te sjekken. is deze geen senior en reist op saldo_profiteert hij ook nog van flinke % korting op het NS deel, zodat totale reiskosten naar randstad minder uitpakken

@bahnrider 

Japan kent inderdaad ook trajectabonnementen (1/3/6 mnd) maar die zijn de prijs van 40 enkeltjes per maand en geven in feite dus geen korting. Vroeger was het voordeel dat je dan niet steeds een los kaartje hoefde te kopen maar met de introductie van chipkaarten zijn ze de facto overbodig geworden en pakken duurder uit als je een keer niet naar kantoor gaat.

 

Reageer