Keuzedag - overstap rond spits/dal wisseling | NS Community
beantwoord

Keuzedag - overstap rond spits/dal wisseling

  • 6 February 2021
  • 12 reacties
  • 1815 Bekeken

Ik reisde deze week met een Keuzedag. In de ochtend voor negen uur ingecheckt op NS en later op Keolis Blauwnet. Prima.Bij aanvang terugreis voor vier uur ingechecked bij Keolis Blauwnet. registreert keuzedag! Bij overstap in Zwolle uitgechecked bij Keolis en ingecheckt bij NS. En dan blijkt opeens dat mijn Keuzedag niet meer geldt en ik moet betalen. Immers, ik check pas in na vier uur? Is het officieel NS beleid dat Keuzedag-overstappen óók voor vier uur moet plaats vinden. Waar kan ik dit vinden?

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 February 2021, 15:49

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Hier lees je er meer over, bij

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

Goedemiddag Anne E. en welkom bij den NS Community!

Ik vermoed dat je de incheck 's ochtends net voor 9 uur hebt gedaan. Vóór 9 uur is namelijk in de spits, waarbij de Keuzedag dan voor het eerste gedeelte bij de NS niet geldig zou zijn. Vermoedelijk was dit dus tussen 5 voor 9 en 9 uur, waarin er een speling geldt dat de Keuzedag wel ingecheckt kan worden.

In de middag zul je de overstap hebben gemaakt tijdens de avondspits. Bij een niet-NS Flex product wordt er bij de overstap op een andere vervoerder een gehele nieuwe transactie gestart, waarbij ook een nieuw tariefmoment wordt bepaald. Dat je in de daluren aan de reis bent begonnen bij Keolis, is voor de reis met de NS dus niet relevant. Die begin je in de spits, dus is de Keuzedag niet geldig.

Je kunt deze informatie terugvinden via het ‘van-rit-naar-reis’ principe:

Als je enkel had gereisd met de NS, dan zou een overstap met uit- en opnieuw inchecken geen gevolgen hebben voor de geldigheid van de Keuzedag.

Soortgelijke ervaring. Ingecheckt rond 11.10 in Utrecht met keuzedag. In Zwolle overgestapt op Blauwnet voor de reis naar Emmen-Zuid. (Vriendelijke) NS-mederwerker in Zwolle: uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva, terug uitchecken bij Arriva en weer inchecken bij NS, keuzedag blijft gewoon geldig. Echter niet wanneer je om 15.19 uur uit Emmen-Zuid vertrekt en om 16.10 uitcheckt bij Arriva in Zwolle om in te checken bij de NS voor het laatste stuk terug naar Utrecht. Volle pond betalen. Klopt dus niet wat de NS zegt, keuzedag bij elke vervoerder geldig. Ineens wordt de overstap beschouwd als inchecken in de spits.

Is dit service? Wrange smaak van in de mond.

 

Reputatie 7
Badge +4

Met een keuzedag geldt het niet dat u tijdens de spits bij een andere vervoerder in kunt checken en gratis verder reizen. De keuzedag is altijd in combinatie met een klassiek abonnement en dan gelden de voorwaarden voor Flex niet. Als u om 16.10 incheckt bij een andere vervoerder dan bij de incheck daarvoor, betaalt u het volle tarief, ook als u eerder tijdens de daluren bent ingecheckt.

 

Met een keuzedag geldt dit dus nooit, helaas. Het geldt bij Flex en een keuzedag is nooit Flex.

 

 

Wat zijn Keuzedagen?

Met Keuzedagen reizen NS-abonnementhouders van 60 jaar of ouder 7 dagen per jaar extra voordelig met de trein. Keuzedagen kun je voor iedere treinreis in Nederland gebruiken. Of je nu van Maastricht naar Groningen reist of van Zutphen naar Apeldoorn.

Bovenstaande staat op de site van NS. De praktijk is nu anders: wanneer je om 15:45 uur, voor de middagspits incheckt, reis je met je keuzedag. Totdat je overstapt naar een andere vervoerder, NS in mijn geval. Toen betaalde ik ineens het daluren tarief….. Volgens mij is het een softwarefoutje dat nog moet worden opgelost. Het zou kosteloos moeten zijn. De klantenservice loste het in elk geval wel snel op en betaalt het onterechte bedrag snel terug.

Reputatie 7
Badge +4

Het is sympathiek dat u het geld terug kreeg, maar terecht is het niet. De keuzedagen werken samen met het oude abonnement, dat u wel de keuze geeft voor de spits om 15.45  in te checken en  gratis in de spits uw reis af te maken. Echter: als u dan uitcheckt en incheckt bij een andere vervoerder, dan gelden dus andere regels dan bij Flex en moet u wel degelijk de volle prijs voor het inchecken in de spits betalen.

Het is geen softwarefoutje, het is wel verwarrend en zeker voor senioren. U heeft geluk gehad dat u het geld van Klantenservice terug kreeg. Men is doorgaans wat coulanter voor ouderen, maar u had er geen recht op. Het volle tarief na inchecken in de spits is terecht berekend.

Het zou wel wenselijk zijn dat het kosteloos was, maar er zijn geen keuzedagen die werken volgens het Flex principe dat u na een incheck in de daluren voor de spits ook nog een keer gratis mag inchecken en reizen bij de tweede vervoerder, waarbij u dan tijdens de spits incheckt.

Don’t shoot the messenger.

En waarom zegt NS dan op haar site: Of je nu van Maastricht naar Groningen reist of van Zutphen naar Apeldoorn. Zutphen naar Apeldoorn is een Arriva trein...

Verder, mij wordt niet het volle tarief in rekening gebracht, maar tijdens de middagspits het tarief met 40% korting. Ik kan het mijn kinderen niet uitleggen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou dit niet te letterlijk nemen, het lijkt bij wijze van spreken, maar het is wel subtiel. Van Groningen naar Maastricht is de hele reis met NS en van Zutphen naar Apeldoorn is de hele reis Arriva. Als u om 15.45 incheckt in Zutphen mag u ook de hele reis gratis reizen. Maar ja, na Apeldoorn is het weer NS en gaat u het schip in met de keuzedag als u niet voor 16.05 weer incheckt.

 

U krijgt ook geen 40 procent korting met een keuzedag op uw ov-chipkaart als u tijdens de middagspits incheckt. U krijgt wel 40 procent korting als u voor de spits incheckt zonder keuzedag.

 

Als u incheckt met NS na 16.05 en de laatste uitcheck was meer dan 35 minuten geleden betaalt u zowel met als zonder keuzedag het volle tarief.

 

Op zaterdag en zondag heeft u er allemaal geen last van en reist u de hele dag zonder verdere kosten met de keuzedag.

Reputatie 7

Ik zou dit niet te letterlijk nemen, het lijkt bij wijze van spreken, maar het is wel subtiel. Van Groningen naar Maastricht is de hele reis met NS en van Zutphen naar Apeldoorn is de hele reis Arriva. Als u om 15.45 incheckt in Zutphen mag u ook de hele reis gratis reizen. Maar ja, na Apeldoorn is het weer NS en gaat u het schip in met de keuzedag als u niet voor 16.05 weer incheckt.

 

U krijgt ook geen 40 procent korting met een keuzedag op uw ov-chipkaart als u tijdens de middagspits incheckt. U krijgt wel 40 procent korting als u voor de spits incheckt zonder keuzedag.

 

Als u incheckt met NS na 16.05 en de laatste uitcheck was meer dan 35 minuten geleden betaalt u zowel met als zonder keuzedag het volle tarief.

 

Op zaterdag en zondag heeft u er allemaal geen last van en reist u de hele dag zonder verdere kosten met de keuzedag.

 

Sorry Thom, 

 

Ik snap heel goed dat reizigers dit letterlijk nemen. NS doet dat nl ook met allerlei voorwaarden en kleine lettertjes. Dus waarom zou de reiziger dit niet doen. Het is m.i. buitengewoon dom dat NS in een dergelijk voorbeeld een Arriva traject benoemt. Zou m.i. onmiddellijk gewijzigd moeten worden.  

Reputatie 7
Badge +4

Ik verdedig het ook niet. De afdeling Communicatie bezorgt ons regelmatig hoofdbrekens.

Wij werden gisteren ook onaangenaam geconfronteerd met de ervaring dat een keuzedagreis die begon buiten de spits om 15.03 uur na een overstap naar een andere vervoerder tijdens de spits opeens reizen op saldo werd.

Bij overstappen bij dezelfde vervoerder tijdens de spits (dan hoef je niet uit en in te checken) blijft de keuzedag wel geldig. Gezien de soortgelijke nare ervaringen van andere reizigers vind ik dat de informatie erover tekort schiet. Wij maken een enkele reis die uitgesplitst wordt in meerdere reizen wanneer er van vervoerder moet worden gewisseld. 

Om de keuzedag te blijven gebruiken zouden we dus omleidingstrajecten moeten volgen om bij de zelfde vervoerder te blijven.

Bovenstaande werd ons pas duidelijk na verschillende malen met de klantenservice van verschillende vervoerders te hebben gebeld.

Ik ervaar het niet als  klantvriendelijk om er door deze ervaring en 4 telefoontjes erover achter te komen hoe de regels zijn en bij een flexabonnement wordt het weer wel als een reis geregistreerd.

Badge +3

Om de keuzedag te blijven gebruiken zouden we dus omleidingstrajecten moeten volgen om bij de zelfde vervoerder te blijven.

Als dat een mogelijkheid is (bijv. een NS-Arriva overstap in Sittard waar je net zo goed een NS trein van 7 minuten later kunt nemen, aankomst in Heerlen 3 minuten later dan met Arriva) dan voorkomt dat inderdaad kosten.

Bovenstaande werd ons pas duidelijk na verschillende malen met de klantenservice van verschillende vervoerders te hebben gebeld.

Ik ervaar het niet als  klantvriendelijk om er door deze ervaring en 4 telefoontjes erover achter te komen hoe de regels zijn en bij een flexabonnement wordt het weer wel als een reis geregistreerd.

Een Keuzedag werkt hetzelfde als reizen op je abonnement. Bij een overstap in de spits naar een andere vervoerder betaal je dan ook voltarief.

Dit komt omdat bij reizen op saldo vervoerders geen inzicht in elkaars reizen hebben, afgezien van je laatste uitcheck en hoeveel tariefeenheden je al afgelegd hebt.

Men kan dus niet zien waar je reis begonnen is en hoe laat dat was, dus betaal je bij zo’n overstap in de spits voltarief. En andersom, overstappen in de daluren levert je korting (of een geldige Keuzedag incheck) op.

Bij NS Flex heeft de NS inzicht in al je treinreizen, dus ook die van andere vervoerders. Omdat de prijs achteraf bepaald wordt kan men dus de hele reis (incl. overstappen tussen vervoerders) op daltarief afrekenen. Dit werkt overigens ook andersom, als je een stuk met Arriva in de spits reist en in de daluren overstapt naar NS krijg je géén korting (die je bij reizen op saldo wel zou krijgen).

Een overstap in de daluren na een ritje in de spits maakt een Keuzedag overigens wél geldig (ongeacht de vervoerder), dit is een uitzondering.

Reageer