beantwoord

keuzedag zonder abonnement

  • 23 October 2021
  • 4 reacties
  • 232 Bekeken

Ik heb mijn abonnement begin 2021 opgezegd wegens vrees voor corona. IK heb nog een paar keuzedagen tegoed. In november wil ik een keuzedag gebruiken en ik wil graag iemand meenemen, die dan met mij met samenreiskorting mee kan. Is dat mogelijk, terwijl ik geen abonnement meer heb? 

icon

Beste antwoord door Thom 23 October 2021, 12:07

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 Dubbel posten is ongewenst en niet nodig. Het maakt zaken wat onoverzichtelijk. We zijn er echter om u te helpen, dus:

 

U mag alleen iemand met samenreiskorting meenemen op basis van een geldig abonnement en dat heeft u opgezegd. Verzekert  u zich er wel van dat uw keuzedagen echt geldig zijn, dat is niet automatisch zo.

Het feit dat de geldigheid van uw keuzedagen, gezien de bijzondere omstandigheden, zo is verlengd dat er ook na het opzeggen nog mee gereisd mag worden, betekent niet dat u dus nog een betaald abonnement heeft met het recht om iemand met samenreiskorting mee te nemen.

Op grond daarvan zal het dus niet kunnen. 

Reputatie 7
Badge +1

Dus heel kort: kan wel, mag niet.

U weet overigens dat -in geval van- niet U maar die medereiziger die korting op zijn/haar eigen chipkaart moet laden? Daar bestaan dus enorm veel misverstand over.

Badge +3

Excuses @ebubobeau korter dan onderstaande lukt me niet :sweat_smile:

Theorie: Reizen op een losse Keuzedag (op je eigen ov-chipkaart of een verkregen e-ticket) zonder achterliggend actief abonnement geeft géén recht om 3 personen mee te nemen met Samenreiskorting. Dat zei @Thom al en heeft gevoeglijk gelijk.

Praktijk: Als je de Keuzedag op je ov-chipkaart geladen hebt dan is die nog steeds onderdeel van je oude Voordeeluren (of ander) abonnement en zal er niet moeilijk over gedaan worden als iemand met Samenreiskorting met je mee reist.

Twijfel: Een conducteur zal voor een Keuzedag zien ‘Dag Voordeeluren’ en moet dan eventueel graven naar een actief abonnement op je kaart dat recht geeft op 3 mensen met korting mee te mogen nemen.

Te veel moeite, dus ga je gang (medereizigers met Samenreiskorting op je Keuzedag ook al heb je het abonnement niet meer).

Krijgen je medereiziges toch een boete, dan betaal ik die met plezier en dan ‘game on’ :tired_face: Ik begeef me graag op glad ijs!

En controle is toch zeldzaam, dus goede reis samen.

Reputatie 7
Badge +3

Excuses @ebubobeau korter dan dit lukt me niet :sweat_smile:

Theorie: Reizen op een losse Keuzedag (op je eigen ov-chipkaart of een verkregen e-ticket) zonder achterliggend actief abonnement geeft géén recht om 3 personen mee te nemen met Samenreiskorting. Dat zei @Thom al en heeft gevoeglijk gelijk.

Praktijk: Als je de Keuzedag op je ov-chipkaart geladen hebt dan is die nog steeds onderdeel van je oude Voordeeluren (of ander) abonnement en zal er niet moeilijk over gedaan worden als iemand met Samenreiskorting met je mee reist.

Twijfel: Een conducteur zal voor een Keuzedag zien ‘Dag Voordeeluren’ en moet dan eventueel graven naar een actief abonnement op je kaart dat recht geeft op 3 mensen met korting mee te mogen nemen.

Te veel moeite, dus ga je gang (medereizigers met Samenreiskorting op je Keuzedag ook al heb je het abonnement niet meer).

Krijgen je medereiziges toch een boete, dan betaal ik die met plezier en dan ‘game on’ :tired_face: Ik begeef me graag op glad ijs!

En controle is toch zeldzaam, dus ga jullie gang.

Ach ja waarom ook niet. Lekker zwart reizen. Want dat is het als je met samenreiskorting gaat reizen, terwijl er geen recht op is. Een losse keuzedag geeft geen recht op samenreiskorting, dat kan alleen met een abonnement. De meereizende kan legaal een flex dal voordeel abonnement aanvragen om met korting te reizen. Kost normaal €5 per maand, nu gratis.

Reageer