beantwoord

Keuzedagen

  • 1 July 2023
  • 10 reacties
  • 463 Bekeken

Zijn de keuzedagen nog steeds in juli en augustus ook vóór 9 uur geldig? 

icon

Beste antwoord door Thom 1 July 2023, 00:34

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Helaas voor u niet. In juli en augustus gelden tegenwoordig de spitsuren gewoon. Dat betekent dat u tussen half zeven en negen uur in de ochtend  en ook tussen vier en half zeven in de namiddag niet zonder kosten kunt inchecken met uw keuzedag. Als u van de keuzedag gebruik wilt maken om zonder verder kosten te reizen moet u dus buiten de spitsuren inchecken. Overigens geldt er vijf minuten in uw voordeel bij het inchecken maar dan moet u inchecken voor 6.35, na 8.55 voor 16.05 en na 18.25. Echter geen seconde eerder of later. Het is wijs om gewoon de tijden in de tweede zin aan te houden dan gaat u niet het schip in.

Checkt u tijdens de spits in dan betaalt u het volle tarief.

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan mijn berichten al maanden  niet editen, dus wellicht ten overvloede: Op zaterdag en zondag is er geen spits en kunt u de hele dag dus met uw keuzedag reizen, en dus ook voor negen uur.

Reputatie 7
Badge +3

De hele dag met keuzedag of met korting met voordeelurenabonnement reizen in juli en augustus is op 1-1-21 afgeschaft.

Alle mooie voordelen bij de NS zijn verdwenen, als ik het goed begrijp. Met keuzedag in juli en augustus de hele dag, de vrij-reizen-dagen, het avondretour, het weekendretour. Verschraling!
Ik kocht een R.A.K. (rail actief kaart) in 1988, later werd het VDU (voordeelurenkaart), nu Dal-Uren kaart. Het voordeel wat ik per jaar heb is in die 35 jaren heel erg verkleind. 

Badge +3

Alle mooie voordelen bij de NS zijn verdwenen, als ik het goed begrijp. Met keuzedag in juli en augustus de hele dag, de vrij-reizen-dagen, het avondretour, het weekendretour. Verschraling!
Ik kocht een R.A.K. (rail actief kaart) in 1988, later werd het VDU (voordeelurenkaart), nu Dal-Uren kaart. Het voordeel wat ik per jaar heb is in die 35 jaren heel erg verkleind. 

Een fiets mag in juli en augustus nog heel de dag mee (geen spits) 🤣

Badge +3

.

Ja, Robert B, dat is waar; de fiets mág mee, als er plaats is. Ik moest vorig jaar geregeld 1 trein voorbij laten gaan, soms wel 2, omdat hij er niet meer bij kan. Op mijn vraag aan de conducteur zegt hij “Uw fiets mag op deze dag vervoerd worden, maar NS garandeert niet dat dat op dit moment kan". Duidelijk.

Over het “fiets meenemen in de trein” heb ik een tip voor de NS.

Als ik met 4 fietsen, 2 volwassenen en 2 kinderen, de fietsen wil meenemen, betaal ik 4 x 7,50 heen en 4 x 7,50 terug = 60 euro om de fietsen te laten vervoeren; of 1 euro minder per kaartje online. Het is dan heel teleurstellend als er 1 mee kan en de andere 3 moeten wachten. Plaatsen reserveren kan niet, heb ik al meermalen gevraagd. Nu heb ik een tip: een bepaald stuk vrijmaken voor pakweg 20 fietsen / tandems / racefietsen en dan toch maar reserveren. Goed idee? 

Laatst sprak ik mensen die een fietsvakantie gingen doen, met een groep; het beginpunt was station Arnhem om 11:00 uur; ze stonden in Den Bosch en konden niet mee met de trein van een bepaalde tijd, moesten 30 minuten wachten; maar dan waren ze te laat voor die fiets-vakantie-groep! 

Reputatie 7
Badge +3

Over het “fiets meenemen in de trein” heb ik een tip voor de NS.

Als ik met 4 fietsen, 2 volwassenen en 2 kinderen, de fietsen wil meenemen, betaal ik 4 x 7,50 heen en 4 x 7,50 terug = 60 euro om de fietsen te laten vervoeren; of 1 euro minder per kaartje online. Het is dan heel teleurstellend als er 1 mee kan en de andere 3 moeten wachten. Plaatsen reserveren kan niet, heb ik al meermalen gevraagd. Nu heb ik een tip: een bepaald stuk vrijmaken voor pakweg 20 fietsen / tandems / racefietsen en dan toch maar reserveren. Goed idee? 

Laatst sprak ik mensen die een fietsvakantie gingen doen, met een groep; het beginpunt was station Arnhem om 11:00 uur; ze stonden in Den Bosch en konden niet mee met de trein van een bepaalde tijd, moesten 30 minuten wachten; maar dan waren ze te laat voor die fiets-vakantie-groep! 

Ruimte vrijmaken voor 20 fietsen betekent dat er 40 tot 60 mensen minder kunnen zitten. NS vervoert reizigers. Voor goederenvervoer moet je bij een andere tak zijn. Het te kort aan fietsplaatsen speelt op een bepaalde dagen in de zomer en mooie weekenden in voor- en najaar. Daar wil jij dus structureel gemiddeld 50 zitplaatsen aan opofferen. In juli en augustus mag de fiets de hele dag mee. Moeten jij en jouw fiets ergens op tijd zijn dan bouw je een flinke marge in. Je weet dat je niet altijd met fiets in gewenste trein mee kan.

De proef met aanmelden was een fiasco. Dus reserveren gaat er niet van komen. Zeker niet zolang mensen toch maar met de fiets instappen ondanks dat alle fietsplaatsen vol.zijn of het spits is.

Reputatie 7

Over het “fiets meenemen in de trein” heb ik een tip voor de NS.

Als ik met 4 fietsen, 2 volwassenen en 2 kinderen, de fietsen wil meenemen, betaal ik 4 x 7,50 heen en 4 x 7,50 terug = 60 euro om de fietsen te laten vervoeren; of 1 euro minder per kaartje online. Het is dan heel teleurstellend als er 1 mee kan en de andere 3 moeten wachten. Plaatsen reserveren kan niet, heb ik al meermalen gevraagd. Nu heb ik een tip: een bepaald stuk vrijmaken voor pakweg 20 fietsen / tandems / racefietsen en dan toch maar reserveren. Goed idee? 

Een goed idee, klantgericht voor de fietsliefhebbers en in sommige Europese buitenlanden buitenlanden ook gebruikelijk in veel treinen: soms met een vaste fietscoupé waar je fiets kan vastzetten of hangen, soms met speciaal rijtuig aangekoppeld (wat bij ons niet kan). NS maakt echter een andere keuze en wil uitsluitend zoveel mogelijk zitplaatsen bieden. En dat zal ook wel zo blijven.

Fietsen hebben dus geen enkele prioriteit.

 

Reageer