Sinds 1 januari 2021 zijn Keuzedagen niet meer geldig (bij inchecken) in de middagspits. Daarvoor waren ze dat wel. De voorwaarden zijn kennelijk niet helemaal correct bijgewerkt.
Sinds 1 januari 2021 zijn Keuzedagen niet meer geldig (bij inchecken) in de middagspits. Daarvoor waren ze dat wel. De voorwaarden zijn kennelijk niet helemaal correct bijgewerkt.
Zo werkt dat niet. Van toepassing zijn de gepubliceerde voorwaarden. In het geval voorwaarden elkaar tegenspreken, geldt de uitleg die voor de consument het gunstigst is.
Artikel 10.3:
Met een Dal Voordeel abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen 40% korting tijdens Daluren.
Keuzedagen zijn onderdeel van een Dal Voordeel abonnement op saldo, waarbij dezelfde voorwaarden gelden (korting in de daluren, maar dan 100% i.p.v. 40%).
De paragraaf in de inleiding zegt inderdaad:
Keuzedag: Een Dag waarop bij sommige abonnementen aan sommige personen (zie artikel 8.4) 100% korting wordt gegeven op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen maar niet tijdens de Spitsuren in de ochtend van maandag tot en met vrijdag.
Maar die ‘sommige abonnementen’ bestaan niet (meer) en bij de in art. 9.4 genoemde vervoerbewijzen staan geen abonnementen die geen korting geven in de ochtendspits maar wél in de middagspits. Er wordt dus verwezen naar iets dat niet meer bestaat, dus de woorden ‘in de ochtend’ mogen inderdaad weg.
De paragraaf in de inleiding zegt inderdaad:
Keuzedag: Een Dag waarop bij sommige abonnementen aan sommige personen (zie artikel 8.4) 100% korting wordt gegeven op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen maar niet tijdens de Spitsuren in de ochtend van maandag tot en met vrijdag.
Maar die ‘sommige abonnementen’ bestaan niet (meer) en bij de in art. 9.4 genoemde vervoerbewijzen staan geen abonnementen die geen korting geven in de ochtendspits maar wél in de middagspits. Er wordt dus verwezen naar iets dat niet meer bestaat, dus de woorden ‘in de ochtend’ wijzen niet naar iets bestaands dus mogen inderdaad weg.
Als die "sommige abonnementen” niet meer bestaan, dan heeft "Keuzedag” geen betekenis meer. Er worden echter nog steeds Keuzedagen verkocht. Dat lijkt me dan sowieso problematisch voor NS, tenzij er toch noch "sommige abonnementen” bestaan.
Met dat ‘sommige abonnementen’ wordt natuurlijk het (afgeschafte) Voordeelurenabonnement bedoeld, wat lange tijd het enige abonnement was waarbij Keuzedagen mogelijk waren.
Later zijn daar Dal Voordeel en Altijd Voordeel bij gekomen, met andere (beperkende) voorwaarden, namelijk de middagspits. De geldigheid van een Keuzedag volgt die van je kortingsabonnement.
Keuzedag heeft dus nog wel een betekenis, alleen die woorden ‘in de ochtend(spits)’ niet meer.
Keuzedag heeft natuurlijk nog wel een betekenis, alleen die woorden ‘in de ochtend(spits)’ niet meer.
Daarvoor moet NS eerst de definitie van Keuzedag aanpassen. Het kan best zijn dat er elders andere Daluren worden gedefinieerd, maar dan geldt de uitleg die voor de consument het gunstigst is.
Misschien, maar wordt sowieso een lastige zaak want met papieren Keuzedagen kan je tijdens de spits niet inchecken en digitale keuzedagen (geladen op een ov-chipkaart) worden bij een incheck in de spits niet aangesproken.
In de spits maak je dus kosten (reist op voltarief), maar die terugvragen gaat waarschijnlijk niet lukken want je hebt dan nog steeds een ongebruikte Keuzedag (die je in veel gevallen later zou kunnen gebruiken).
Tenzij de Keuzedag op de dag van je reis in de middagspits alsnog geactiveerd/gebruikt is, en je ‘op het verkeerde been gezet bent’ door alleen die eerste definitie van Keuzedag in de inleiding van de voorwaarden (die dus naar niets wijst dat korting of vrij reizen in de middagspits toestaat).
Dat ‘in de ochtend’ kan inderdaad weg, ik zal het doorzetten.