beantwoord

keuzedagen niet gebruikt, geld terug?

  • 21 oktober 2020
  • 33 reacties
  • 1180 Bekeken

Het ziet er naar uit dat ik mijn keuzedagen voor het einde van het jaar niet kan gebruiken. Dit met de huidige coronamaaregelen.

Kan ik mijn geld terug krijgen of is er een andere oplossing??

Vriendelijke groet,

Antoinette van Brummelen

icon

Beste antwoord door Rizana NS 21 oktober 2020, 22:00

Goedenavond Antje hop, en welkom bij de NS Community.

Ik snap dat je op dit moment liever geen uitstapjes maakt en dus jouw keuzedagen niet meer gebruikt dit jaar. Dat is inderdaad zonde, maar hier kan ik je helaas niet voor compenseren. Keuzedagen die vanaf 30 oktober worden uitgegeven zijn 12 maanden geldig. Hopelijk kunnen we snel weer als vanouds met de trein op pad.

Bekijk origineel

33 reacties

Je hebt volkomen gelijk, i.p.v. uitbetalen van de niet opgenomen keuzedagen in 2020 kan de NS ervoor kiezen ze over te hevelen naar 2021. Een win-win situatie voor iedereen! En een imago opsteker!

Niet normaal eigenlijk ik en mijn man hebben ook nog 6 kaartjes over en volgens mij was er in de zomer maanden wel een negatief reisadvies als ik het verkeerd heb sorry ,maar dan nog begrijp ik dat de ouderen waaronder ik huiverig waren om te reizen . het zou NS sieren als ze coulanter waren wat betreft de keuzedagen. Ik ben voor 2 abonnementen meer dan 200 euro kwijt en dat is niet niks. ik heb een abonnement met keuzedagen omdat ik weinig te besteden heb net als vele ouderen denk ik

.Ben ook al zeker 15 jaar klant van Ns dus ze mogen gerust wat terug doen vind ik. Tja ik verwacht wel weer een paar negatieve  reacties maar dat moet dan maar 

Welkom bij de Community, Bobenke.

Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt dat er geen compensatie is voor de verlopen Keuzedagen of verlenging van de couponcodes die geldig zijn tot en met 31 december 2020. Er is in de zomermaanden geen negatief reisadvies geweest, sinds kort is het advies weer om alleen te reizen indien noodzakelijk. Keuzedagen die zijn uitgegeven vanaf 30 oktober hebben allemaal de geldigheid van 1 jaar. Om deze redenen is gekozen om de uitgegeven couponcodes niet verder te verlengen of vervallen Keuzedagen te compenseren. Ik had graag positiever nieuws willen brengen, maar helaas...

Veel discussie over de keuzedagen maar feit is dat het afgeraden is om met de trein te reizen alleen noodzakelijk. Een goede actie was de couponcode tot 31 dec. maar de resterende dagen lopen toch af op 31 dec. Het wordt nog steeds afgeraden om te reizen. We zitten in de risicogroep en al het hele jaar thuis. Nu die dagen niet opgenomen kunnen worden lijkt het me redelijk het geld terug te storten. We hebben in feite op voorhand al moeten betalen. Tevens loopt de service erg achteruit nu ook in de middagspits het verboden is om te reizen. Het wordt er niet beter op. Begonnen met gratis dagen en in juli augustus voor enge uur, en moet je zien wat er nu van over is. NS wordt er niet populairder op

Reputatie 7
Badge +3

In 2021 kan je niet meer tijdens de spits inchecken met een keuzedag, maar daarvoor hebben wij de geldigheid verlengd naar een jaar zodat je meer vrijheid hebt om je reisdagen te bepalen. In juli en augustus kan je de keuzedagen ook niet meer tijdens de middagspits gebruiken.

Dat is natuurijk niet het werkelijk verlengen van de geldigheid. Dat is het geamputeerd verlengen van de geldigheid.

Ik zou daar als gedupeerde reiziger niet mee akkoord gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Mja, dat vroeg ik me inderdaad ook al af. Mevrouw Reshef misschien?

wie is dat trouwens??

 

https://nieuws.ns.nl/contactpersonen/

 

Ja ik zie heel veel woordvoerders en ene meneer Kroeze. Hoofd Media Relaties, maar gaat die ook over de foute emails??  

In 2021 kan je niet meer tijdens de spits inchecken met een keuzedag, maar daarvoor hebben wij de geldigheid verlengd naar een jaar zodat je meer vrijheid hebt om je reisdagen te bepalen. In juli en augustus kan je de keuzedagen ook niet meer tijdens de middagspits gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

wie is dat trouwens??

 

https://nieuws.ns.nl/contactpersonen/

We communiceren dit als wij zien dat er een brief is gestuurd of gaat worden. Ik durf niet te zeggen of wij hier een correctiemail over gaan sturen. Ik snap dat dat wel wenselijk is.

Ja zo komen we dus weer geen steek verder. Jullie zetten de klant wel op 1, 2 en 3 maar als de daad bij het woord gevoegd moet worden laten jullie het weer afweten. Dit moet toch eens met het hoofd communicatie (wie is dat trouwens??) worden besproken. Ik vind niet dat je zo met je klanten kan omspringen.

Reputatie 7
Badge +3

En mogen die verlengd geldige keuzedagen tegen dezelfde voorwaarden gebruikt worden als nu? Dus met inchecken in de middagspits en de de gehele dag geldig in juli en augustus?

We communiceren dit als wij zien dat er een brief is gestuurd of gaat worden. Ik durf niet te zeggen of wij hier een correctiemail over gaan sturen. Ik snap dat dat wel wenselijk is.

Ik snap jullie allemaal en wij hadden dit liever ook anders gezien. De data in de mail is inderdaad niet correct.

Ja dit is een leuke dooddoener, maar gaan jullie überhaupt er nog iets mee doen. Of krijgen we morgen weer het volgende bericht van iemand die een foute mail heeft gehad. Wordt er nog gesproken over een correctiemail?

Ik heb het even nagekeken en alle brieven die wij na 1 november sturen zal een correcte data weergeven. Volgens mijn informatie zullen alle keuzedagen die na 30 oktober zijn uitgegeven een geldigheid hebben van 1 jaar.

Ik snap jullie allemaal en wij hadden dit liever ook anders gezien. De data in de mail is inderdaad niet correct.

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.

En als je dan vraagt wanneer er een correctiemail de deur uitgaat wordt er gezegd dat men er mee bezig is. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat men gewoon door gaat met het versturen van foute info. dat had na het verschijnen van onderstaande klachten onmiddellijk worden stopgezet.  

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/mail-over-keuzedagen-is-onjuist-66889?postid=471119#post471119

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.


Niet alleen met keuzedagen. Ook met verkrijgbaarheid op saldo-abonnementen (zie nieuw topic).

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

@Marco B bestaat ik heb in een ander topic al vragen gesteld, maar alles ivm keuzedagen blijft schimmig.

Keuzedagen

Keuzedagen die je vanaf 30 oktober 2020 per e-mail ontvangt, zijn 12 maanden geldig.  Heb je nog Keuzedagen of couponcodes met een geldigheid tot en met 31 december 2020? Dan maken we je erop attent dat deze verlopen per 1 januari 2021. Let op: kies bij het ophalen van een Keuzedag bij een NS-kaartautomaat voor de Keuzedag met de kortste geldigheid. 

Zo lees ik hierboven. Maar deze week kreeg ik de volgende mail:

Keuzedag nummer

Geldig vanaf

Geldig tot en met

Staat voor u klaar

1

25 oktober 2020

31 december 2020

24 oktober 2020

2

25 december 2020

24 februari 2021

24 december 2020

3

25 februari 2021

24 april 2021

24 februari 2021

4

25 april 2021

24 juni 2021

24 april 2021

5

25 juni 2021

24 augustus 2021

24 juni 2021

6

25 augustus 2021

24 oktober 2021

24 augustus 2021

JAARkeuzedag

25 oktober 2020

24 oktober 2021

24 oktober 2020

LET OP: BEWAAR DEZE TABEL ZORGVULDIG! WORDT SLECHTS EENMAAL VERSTREKT.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel een beetje kort door de bocht, @Jeroen  

In deze onzekere tijden was het voor iedereen onmogelijk om ofwel een sluitend advies te geven (NS) ofwel een besluit te nemen een abonnement al of niet te verlengen (de abonnementhouders). Daar kwam dan ook nog een keer de extra complicatie bij van de wijzigingen die ingaan per 1 januari 2021 voor Voordeelurenkaarthouders en daar bovenop voor sommigen nog een keer de Keuzedagen.

We kunnen alles kapotrelativeren en stellen dat er ergere dingen in het leven zijn dan het niet kunnen gebruiken van een Keuzedag. Aan de andere kant kunnen we niet in iemand anders zijn portemonnee kijken. Het zijn voor iedereen moeilijke en verwarrende tijden.

 

Badge

@MoDe ik gebruikte jouw tag omdat ik op jouw bericht reageerde, verder niets persoonlijks.

Maar de abonnement houder bepaalt nog altijd zelf of deze wel of niet opzegt en accepteert dus ook de kosten bij niet opzeggen omdat de abonnementshouders bepaalde voordelen wil behouden.

Dat is gewoon een bewuste keuze van de abonennementshouder en dat moet je niet het kosten verhaal bij de abonnements verstrekker neerleggen als je geen gebruik maakt van dat abonnement. Dat werkt nergens zo dat je achteraf geld terug kan vragen voor een abonnement welke je niet hebt gebruik maar niet hebt opgezegd.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe maar dan maak je toch zelf een afweging dat je het abonnement behoud en weet je vooraf dat er een risico is dat je geen gebruik wil maken van de keuzedagen terwijl je er wel gebruik van kan maken.  Dit jaar is er Corona en kon je al in het voorjaar je abonnement stoppen om kosten te besparen, als je dat niet doet is dat een geheel eigen keuze en moet je niet naderhand gaan wijzen naar de NS.

 

@Jeroen Ik geef een algemene reactie op @bahnrider en jij maakt daar een persoonlijke reactie van?

Topics zoals deze blijven terugkomen zolang er op de website het advies blijft staan om VDU, keuzedagen-, 65+ en bij-abonnementen niet op te zeggen omdat deze niet als Flex-abonnementen te verkrijgen zijn.

Onduidelijkheid over tot wanneer deze abonnementen (muv VDU) nog te bestellen zijn maken de keuze voor wel of niet opzeggen niet makkelijker.

 

Badge +3

Het probleem voor veel ouderen zijn niet zozeer de keuzedagen maar het feit dat ze een Voordeelurenabonnement hebben. Als je dat in maart opgezegd had dan kon je het later dit jaar niet meer terugkrijgen. Dat heeft veel mensen doen besluiten (hopend op betere tijden) om het niet op te zeggen, sterker nog zo staat het als advies op de website.

Nu het achteraf allemaal langer gaat duren (en het VDU in feite Dal Voordeel wordt per 2021) vinden veel mensen met keuzedagen het eigenlijk weggegooid geld. Dat ook in het licht van eerdere informatie dat keuzedagen per 2021 (of zelfs ‘in de loop van 2020’) niet meer nieuw verkrijgbaar zouden zijn, tenzij je ze al had.

Badge

@MoDe maar dan maak je toch zelf een afweging dat je het abonnement behoud en weet je vooraf dat er een risico is dat je geen gebruik wil maken van de keuzedagen terwijl je er wel gebruik van kan maken.  Dit jaar is er Corona en kon je al in het voorjaar je abonnement stoppen om kosten te besparen, als je dat niet doet is dat een geheel eigen keuze en moet je niet naderhand gaan wijzen naar de NS.

 

Reageer