beantwoord

keuzedagen niet gebruikt, geld terug?

  • 21 October 2020
  • 43 reacties
  • 2205 Bekeken

Het ziet er naar uit dat ik mijn keuzedagen voor het einde van het jaar niet kan gebruiken. Dit met de huidige coronamaaregelen.

Kan ik mijn geld terug krijgen of is er een andere oplossing??

Vriendelijke groet,

Antoinette van Brummelen

icon

Beste antwoord door Rizana NS 21 October 2020, 22:00

Bekijk origineel

43 reacties

Badge +3

Het probleem voor veel ouderen zijn niet zozeer de keuzedagen maar het feit dat ze een Voordeelurenabonnement hebben. Als je dat in maart opgezegd had dan kon je het later dit jaar niet meer terugkrijgen. Dat heeft veel mensen doen besluiten (hopend op betere tijden) om het niet op te zeggen, sterker nog zo staat het als advies op de website.

Nu het achteraf allemaal langer gaat duren (en het VDU in feite Dal Voordeel wordt per 2021) vinden veel mensen met keuzedagen het eigenlijk weggegooid geld. Dat ook in het licht van eerdere informatie dat keuzedagen per 2021 (of zelfs ‘in de loop van 2020’) niet meer nieuw verkrijgbaar zouden zijn, tenzij je ze al had.

Reputatie 1

Je hebt volkomen gelijk, i.p.v. uitbetalen van de niet opgenomen keuzedagen in 2020 kan de NS ervoor kiezen ze over te hevelen naar 2021. Een win-win situatie voor iedereen! En een imago opsteker!

Inderdaad geen enkele keuzedag gebruikt dit jaar, niet noodzakelijke reizen worden immers afgeraden. Compensatie lijkt mij wenselijk

In de periode tussen 1 juli en begin oktober waren er geen beperkingen en werden niet-noodzakelijke reizen sowieso niet afgeraden.

Sinds begin oktober gelden er weer wat strengere regels maar de trein mag nog steeds ook voor niet-noodzakelijke reizen gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad nogal overtrokken om te stellen dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de keuzedagen vanwege coronamaatrdegelen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland

Dat mensen zelf besluiten niet op reis te gaan is geen reden om keuzedagen te compenseren.

Het advies is wel een beetje tegenstrijdig met het advies om minder te reizen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

Reputatie 7
Badge +3

@Marco B bestaat ik heb in een ander topic al vragen gesteld, maar alles ivm keuzedagen blijft schimmig.

Reputatie 7
Badge +3

En nog maar weer eens: die keuzedaagjes kosten momenteel 3,70/dag.

Als je dus zo´n daggie niet op stap gaat en geen dure beker cf en geen dure intree hoeft neer te leggen heb je al meer bespaard.

Het is zelfs goedkoper als het allergoedkoopste 2x enkel tarief volle prijs bij NS (=2x2,40 momenteel, ofwel 1,44 met korting).

Er zijn al diverse gevallen van mensen die hun dure net ABO niet konden gebruiken en niet doorhadden hoe dat te cancellen op dit forum voorbijgekomen-die waren dus ruim 333/mnd kwijt aan niks.

Een keuzedag mag dan ca. €3,70 per stuk kosten, maar er is wel een abonnement nodig van minimaal €56 om een Keuzedagenabonnement aan te vragen. Iemand die het hele jaar niet gereisd heeft is dus minimaal €82 kwijt.

Je kunt niet zeggen dat je door niet te gaan dure entree bespaart, want wie zegt dat de keuzedag daarvoor gebruikt wordt? Er zijn mogelijkheden genoeg voor een goedkoop dagje weg 

De vergelijking met trajectabonnementen die men door liet lopen gaat mank. Een trajectabonnement kon eenvoudig omgezet worden naar Flex. Voor Keuzedagen werd geadviseerd dat niet te doen omdat deze uit het abonnementenaanbod gaan verdwijnen. Nog steeds is niet duidelijk tot  wanneer Keuzedagenabonnementen aangevraagd kunnen worden.

@MoDe maar dan maak je toch zelf een afweging dat je het abonnement behoud en weet je vooraf dat er een risico is dat je geen gebruik wil maken van de keuzedagen terwijl je er wel gebruik van kan maken.  Dit jaar is er Corona en kon je al in het voorjaar je abonnement stoppen om kosten te besparen, als je dat niet doet is dat een geheel eigen keuze en moet je niet naderhand gaan wijzen naar de NS.

 

Reputatie 1

Je hebt volkomen gelijk, i.p.v. uitbetalen van de niet opgenomen keuzedagen in 2020 kan de NS ervoor kiezen ze over te hevelen naar 2021. Een win-win situatie voor iedereen! En een imago opsteker!

Ik schrijf naar https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier

 

Reputatie 1

Dat lijkt me een goed idee, ik doe mee. Dat is nog het enige wat we kunnen doen om gerechtigheid te krijgen.

Reputatie 1

Veel discussie over de keuzedagen maar feit is dat het afgeraden is om met de trein te reizen alleen noodzakelijk. Een goede actie was de couponcode tot 31 dec. maar de resterende dagen lopen toch af op 31 dec. Het wordt nog steeds afgeraden om te reizen. We zitten in de risicogroep en al het hele jaar thuis. Nu die dagen niet opgenomen kunnen worden lijkt het me redelijk het geld terug te storten. We hebben in feite op voorhand al moeten betalen. Tevens loopt de service erg achteruit nu ook in de middagspits het verboden is om te reizen. Het wordt er niet beter op. Begonnen met gratis dagen en in juli augustus voor enge uur, en moet je zien wat er nu van over is. NS wordt er niet populairder op

Misschien ook bericht sturen naar https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier

Reputatie 1

Gewoon stoppen met de keuzedagen is het beste. Ze leveren een hoop ellende en nauwelijks inkomsten op voor NS.

Wat is dat nou voor een antwoord? Nauwelijks inkomsten voor NS zei u? u vergeet zeker dat het abonnement ook  geld kost,voor mijn man en ik zelfs 2008 euro voor de papieren kaartjes betaal ik 10 euro meer, Ik vind he schandalig dat u zegt gewoon stoppen en voor ns weinig inkomsten

Badge +3

Dan zal je een Voordeelurenabonnement hebben met de Keuzedagen op papier (chipkaartjes)?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel een beetje kort door de bocht, @Jeroen  

In deze onzekere tijden was het voor iedereen onmogelijk om ofwel een sluitend advies te geven (NS) ofwel een besluit te nemen een abonnement al of niet te verlengen (de abonnementhouders). Daar kwam dan ook nog een keer de extra complicatie bij van de wijzigingen die ingaan per 1 januari 2021 voor Voordeelurenkaarthouders en daar bovenop voor sommigen nog een keer de Keuzedagen.

We kunnen alles kapotrelativeren en stellen dat er ergere dingen in het leven zijn dan het niet kunnen gebruiken van een Keuzedag. Aan de andere kant kunnen we niet in iemand anders zijn portemonnee kijken. Het zijn voor iedereen moeilijke en verwarrende tijden.

 

Reputatie 7
Badge +3

In 2021 kan je niet meer tijdens de spits inchecken met een keuzedag, maar daarvoor hebben wij de geldigheid verlengd naar een jaar zodat je meer vrijheid hebt om je reisdagen te bepalen. In juli en augustus kan je de keuzedagen ook niet meer tijdens de middagspits gebruiken.

Dat is natuurijk niet het werkelijk verlengen van de geldigheid. Dat is het geamputeerd verlengen van de geldigheid.

Ik zou daar als gedupeerde reiziger niet mee akkoord gaan.

Reputatie 1

Niet normaal eigenlijk ik en mijn man hebben ook nog 6 kaartjes over en volgens mij was er in de zomer maanden wel een negatief reisadvies als ik het verkeerd heb sorry ,maar dan nog begrijp ik dat de ouderen waaronder ik huiverig waren om te reizen . het zou NS sieren als ze coulanter waren wat betreft de keuzedagen. Ik ben voor 2 abonnementen meer dan 200 euro kwijt en dat is niet niks. ik heb een abonnement met keuzedagen omdat ik weinig te besteden heb net als vele ouderen denk ik

.Ben ook al zeker 15 jaar klant van Ns dus ze mogen gerust wat terug doen vind ik. Tja ik verwacht wel weer een paar negatieve  reacties maar dat moet dan maar 

Goedenavond Antje hop, en welkom bij de NS Community.

Ik snap dat je op dit moment liever geen uitstapjes maakt en dus jouw keuzedagen niet meer gebruikt dit jaar. Dat is inderdaad zonde, maar hier kan ik je helaas niet voor compenseren. Keuzedagen die vanaf 30 oktober worden uitgegeven zijn 12 maanden geldig. Hopelijk kunnen we snel weer als vanouds met de trein op pad.

Badge +3

Welkom!

Je kunt je abonnement in zijn geheel opzeggen. Niet gebruikte keuzedagen (na 18 mei 2020) die al voor je klaar staan zijn geldig tot 31-12-2020 en keuzedagen die je na 29 oktober 2020 nog krijgt zijn een jaar geldig.

Het bestellen van nieuwe keuzedagen zou vanaf ‘eind 2020’ niet meer kunnen, maar dat is dus verlengd! Niemand (hier) weet tot wanneer dat is… :thinking:

Zie daarvoor (de laatste reacties) in dit lange topic.

Inderdaad geen enkele keuzedag gebruikt dit jaar, niet noodzakelijke reizen worden immers afgeraden. Compensatie lijkt mij wenselijk

Keuzedagen

Keuzedagen die je vanaf 30 oktober 2020 per e-mail ontvangt, zijn 12 maanden geldig.  Heb je nog Keuzedagen of couponcodes met een geldigheid tot en met 31 december 2020? Dan maken we je erop attent dat deze verlopen per 1 januari 2021. Let op: kies bij het ophalen van een Keuzedag bij een NS-kaartautomaat voor de Keuzedag met de kortste geldigheid. 

Zo lees ik hierboven. Maar deze week kreeg ik de volgende mail:

Keuzedag nummer

Geldig vanaf

Geldig tot en met

Staat voor u klaar

1

25 oktober 2020

31 december 2020

24 oktober 2020

2

25 december 2020

24 februari 2021

24 december 2020

3

25 februari 2021

24 april 2021

24 februari 2021

4

25 april 2021

24 juni 2021

24 april 2021

5

25 juni 2021

24 augustus 2021

24 juni 2021

6

25 augustus 2021

24 oktober 2021

24 augustus 2021

JAARkeuzedag

25 oktober 2020

24 oktober 2021

24 oktober 2020

LET OP: BEWAAR DEZE TABEL ZORGVULDIG! WORDT SLECHTS EENMAAL VERSTREKT.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.


Niet alleen met keuzedagen. Ook met verkrijgbaarheid op saldo-abonnementen (zie nieuw topic).

In een ander topic werd aangegeven dat de e-mail onjuist is. Nog steeds niet opgelost dus. Ongelofelijk hoe NS loopt te klooien met de informatie over de keuzedagen.

En als je dan vraagt wanneer er een correctiemail de deur uitgaat wordt er gezegd dat men er mee bezig is. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat men gewoon door gaat met het versturen van foute info. dat had na het verschijnen van onderstaande klachten onmiddellijk worden stopgezet.  

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/mail-over-keuzedagen-is-onjuist-66889?postid=471119#post471119

Reputatie 7
Badge +1

En nog maar weer eens: die keuzedaagjes kosten momenteel 3,70/dag.

Als je dus zo´n daggie niet op stap gaat en geen dure beker cf en geen dure intree hoeft neer te leggen heb je al meer bespaard.

Het is zelfs goedkoper als het allergoedkoopste 2x enkel tarief volle prijs bij NS (=2x2,40 momenteel, ofwel 1,44 met korting).

Er zijn al diverse gevallen van mensen die hun dure net ABO niet konden gebruiken en niet doorhadden hoe dat te cancellen op dit forum voorbijgekomen-die waren dus ruim 333/mnd kwijt aan niks.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad geen enkele keuzedag gebruikt dit jaar, niet noodzakelijke reizen worden immers afgeraden. Compensatie lijkt mij wenselijk

In de periode tussen 1 juli en begin oktober waren er geen beperkingen en werden niet-noodzakelijke reizen sowieso niet afgeraden.

Sinds begin oktober gelden er weer wat strengere regels maar de trein mag nog steeds ook voor niet-noodzakelijke reizen gebruikt worden.


Sinds eind september gold al dat men reizen moest beperken. Veel mensen met keuzedagen zullen alleen al vanwege hun leeftijd in de risicogroep vallen. Juli/augustus (zomervakantie) en september (introductie jongerendagkaart) zijn voor mensen in de risicogroep niet de meest ideale maanden geweest om er met de trein er op uit te gaan. 

 

Ik snap jullie allemaal en wij hadden dit liever ook anders gezien. De data in de mail is inderdaad niet correct.

Reageer