keuzedagen wel zichtbaar in mijn NS, maar niet bij de automaat | NS Community
beantwoord

keuzedagen wel zichtbaar in mijn NS, maar niet bij de automaat

  • 9 December 2022
  • 15 reacties
  • 336 Bekeken

Ik ben nu al meer dan een week aan het bellen met de klantenservice van de NS. Ik heb nog 2 keuzedagen staan, ik zie ze als ik inlog op mijn account maar bij de automaat zijn ze niet zichtbaar en kan ik ze niet gebruiken. Meerdere keren over gebeld en de klantenservice kan mij niet helpen. Zeggen dat ik de dagen nog heb, ja, dat weet ik, maar ik zie ze niet.  Andere automaten geprobeerd en ik heb 5 jaar keuzedagen en nooit eerder dit probleem gehad. 

icon

Beste antwoord door Thom 9 December 2022, 13:44

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Staan ze wel in het overzicht op Mijn NS bij uw abonnement? Zijn ze nog wel geldig? Dat moet zichtbaar zijn voor Klantenservice.

Het is wel van belang dat ze ergens aantoonbaar te vinden zijn. Het automaat werkte bij mij altijd correct. Weet u zeker dat u ze niet heeft verbruikt? Het gebeurt soms dat mensen een keuzedag op de kaart hebben staan en het de reiziger ontging. Dat kan zelfs twee keer het geval zijn als ze niet bij NS maar vanaf een winkelautomaat er op zijn gezet. 

Goedemiddag Utopia en welkom bij de NS Community!

Vervelend om te lezen dat je deze problemen hebt met je Keuzedagen. Ik kan echter niets meer voor je betekenen dan wat mijn collega's van de Klantenservice kunnen, wij hebben geen mogelijkheid om mee te kijken wat je bij een kaartautomaat ziet. Het best wat ik kan adviseren is om hulp te vragen bij een service balie op een station. Zij kunnen dan mee kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Zijn de keuzedagen al wel klaargezet, of moeten die nog klaargezet worden? Welke datum staat er bij die keuzedagen? Tot wanneer geldig?

Ik had onlangs dat een keuzedag die na 6 weken zou gaan verlopen nooit klaargezet was om opgehaald te worden. Na contact met de klantenservice heb ik daar een code voor gekregen.

Bedankt voor jullie reacties. Mode, mijn keuzedagen zijn geldig tot oktober 2023 en wel zichtbaar op mijn NS account. Maar als ik ze wil inzien en op ijn kaart wil laden bij de automaat zijn ze niet zichtbaar en kan ik ze dus niet gebruiken. Dank je wel vor de tip van de code, dit is mij niet verteld door de klantenservice. 

Normaal gesproken kunnen we de Keuzedagen ook herstellen en is dat makkelijker dan een couponcode, maar doordat je nu vaak meerdere dagen hebt die tegelijkertijd geldig zijn, worden ze dan allemaal opnieuw klaargezet. Het gaat ook wel eens fout als een kaart bijna verloopt en je een nieuwe hebt gekregen, dat ze enkel op de oude/nieuwe kaart goed staan.

Badge +3

Het opnieuw klaarzetten van (meerdere) ongebruikte maar nog geldige Keuzedagen is natuurlijk precies wat je wilt! Goed om te lezen dat dat kan, want een couponcode kent de nodige (spits)beperkingen.

Als een Keuzedag te ‘herstellen’ is omdat die bijv. onbedoeld gebruikt is voor een ritje van € 1,50 is dat natuurlijk ook toe te juichen.

De hersteloptie zet ook de gebruikte geldige Keuzedagen opnieuw klaar. Maar als mijn collega dat heeft gedaan is dat waarom er geen couponcode is gegeven.

Badge +3

De hersteloptie zet ook de gebruikte geldige Keuzedagen opnieuw klaar. Maar als mijn collega dat heeft gedaan is dat waarom er geen couponcode is gegeven.

Gaat er hier om dat ze klaar zouden moeten staan (ongebruikt en geldig tot oktober 2023) maar niet op te halen zijn… volgens mij valt @MoDe bijna van haar stoel als ze bovenstaande leest 😅

Een ander probleem is dat ophalen op de laatste dag van geldigheid blijkbaar niet mogelijk is. Daarvoor krijg je inderdaad een couponcode.

Een kaartvernieuwing kan natuurlijk ook in de weg zitten!

Edit: vorige reactie aangepast/ingekort 

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken kunnen we de Keuzedagen ook herstellen en is dat makkelijker dan een couponcode, maar doordat je nu vaak meerdere dagen hebt die tegelijkertijd geldig zijn, worden ze dan allemaal opnieuw klaargezet. Het gaat ook wel eens fout als een kaart bijna verloopt en je een nieuwe hebt gekregen, dat ze enkel op de oude/nieuwe kaart goed staan.

Niet doen dat herstellen! Bij mij resulteerde dat in een keuzedag minder. In plaats van terugzetten verdween er nog 1.

En ja @Robert B daarna kreeg ik ook nog eens te maken met een keuzedag die ineens niet meer klaarstond maar nog wel 6 weken geldig was (kaartvernieuwing?) Na de keuzedag die op de laatste dag niet meer klaar stond en de mislukte terugzetpoging. 

Staan ze wel in het overzicht op Mijn NS bij uw abonnement? Zijn ze nog wel geldig? Dat moet zichtbaar zijn voor Klantenservice.

Het is wel van belang dat ze ergens aantoonbaar te vinden zijn. Het automaat werkte bij mij altijd correct. Weet u zeker dat u ze niet heeft verbruikt? Het gebeurt soms dat mensen een keuzedag op de kaart hebben staan en het de reiziger ontging. Dat kan zelfs twee keer het geval zijn als ze niet bij NS maar vanaf een winkelautomaat er op zijn gezet. 

Bedankt voor je reactie Thom. Ja, ze zijn wel zichtbaar in mijn account en ik heb ze nog niet gebruikt. 

Reputatie 7
Badge +4

Wat nog denkbaar is is dat u keuzedagen heeft gekocht en het abonnnement daarna omzette naar Dalvoordeel Flex. In dat geval mag u de reeds opgenomen kaarten nog gebruiken maar wordt de rest gerestitueerd en ongeldig. De administratieve verwerking van aanpassingen is wel vaker een probleem. Maar ik kan dat uit uw verhaal niet afleiden.

Beste Thom,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Het probleem is inmiddels opgelost, bleek dat mijn kaart die tor 14 januari geldig is de dagen niet te zien zijn maar we op mijn nieuwe kaart. 

Groetjes, Carry 

Badge +3

Dit lijkt op een situatie met OV-fiets, waar je bij een kaartvernieuwing geen fietsen meer kunt huren met je oude kaart (ook al is die nog een tijdje geldig).

Dat moet dus met je nieuwe kaart, en tot je die binnen hebt kan je dus geen Keuzedagen opnemen (of fietsen huren dus). Onhandig… 

Reputatie 7
Badge +2

Dit lijkt op een situatie met OV-fiets, waar je bij een kaartvernieuwing geen fietsen meer kunt huren met je oude kaart (ook al is die nog een tijdje geldig).

Dat zou dan onlangs verandert moeten zijn, want toen mijn chipkaart voor het laatst vernieuwd werd kon ik nog gewoon OV-fietsen huren met de oude kaart.

Destijds (was in 2019) op een dinsdag nog een OV-fiets gebruikt. Op de woensdag daarop niet i.v.m. een zakelijke reis en toen ik donderdag weer thuis kwam lag de nieuwe chipkaart in de brievenbus. Dus die vernieuwing moet die dinsdag ook al gelopen hebben.

Ik had het toen echter juist andersom: in de periode na de kaartvernieuwing waarin ik twee geldige chipkaarten had kreeg ik juist met de nieuwe kaart onregelmatig een melding “U kunt met deze chipkaart geen OV-fiets huren”. Maar doorgaans werkte het dan na opnieuw proberen wel, blijkbaar raakt het systeem dus vooral even in de war als er twee chipkaarten aan een OV-fiets abonnement hangen.

Badge +3

Dat zou dan onlangs verandert moeten zijn, want toen mijn chipkaart voor het laatst vernieuwd werd kon ik nog gewoon OV-fietsen huren met de oude kaart.

Destijds (was in 2019) op een dinsdag nog een OV-fiets gebruikt. Op de woensdag daarop niet i.v.m. een zakelijke reis en toen ik donderdag weer thuis kwam lag de nieuwe chipkaart in de brievenbus. Dus die vernieuwing moet die dinsdag ook al gelopen hebben.

Ik had het toen echter juist andersom: in de periode na de kaartvernieuwing waarin ik twee geldige chipkaarten had kreeg ik juist met de nieuwe kaart onregelmatig een melding “U kunt met deze chipkaart geen OV-fiets huren”. Maar doorgaans werkte het dan na opnieuw proberen wel, blijkbaar raakt het systeem dus vooral even in de war als er twee chipkaarten aan een OV-fiets abonnement hangen.

Er zal wellicht e.e.a. aangepast zijn, want in principe zou een klant natuurlijk gewoon meerdere ov-chipkaarten met OV-fiets ‘recht’ kunnen hebben. Dat heb ikzelf namelijk ook, een kaart met Flex en een andere op saldo.

Volgens mij ging het (toen) mis omdat OV-chipkaart bij een kaartvernieuwing het nieuwe kaartnummer aan NS doorgaf, die de kaart alvast voor je koppelden aan Mijn NS, waarbij je OV-fiets ‘product’ (meer dan een koppeling met een kaartnummer is dat overigens niet) ‘verhuisde’ naar je nieuwe kaart(nummer).

De redenatie was volgens mij toen dat er (binnen het systeem) maar één kaartnummer voor OV-fiets gekoppeld kon worden, of iets met misbruik? Dat eerste is natuurlijk redelijk simpel op te lossen (hou het nummer van de oude kaart óók in het systeem tot de einddatum van de kaart). Het tweede snap ik niet, want jij krijgt gewoon de rekening voor elke gehuurde fiets (al zouden dat er 4 zijn).

Maar goed, dat is off-topic. Voor Keuzedagen is het misschien wel belangrijk dat die maar op één kaart geladen kunnen worden. Dat zou dan de oude kaart zijn (tot de einddatum daarvan) want of je een nieuwe kaart op tijd binnen hebt is soms ook maar de vraag.

Reageer