kosten alternatief door uitvallen treinen | NS Community
beantwoord

kosten alternatief door uitvallen treinen

  • 7 November 2022
  • 19 reacties
  • 530 Bekeken

Hallo,

Mijn zoon heeft een traject abonnement naar het speciaal onderwijs in Oosterbeek. Nu valt de trein regelmatig uit en moet hij met de bus. Deze wijziging vraagt hij niet om ( is zelfs extra moeilijk ivm zijn autisme).  Kan hij met zijn treinabonnement reizen in de bus.??

icon

Beste antwoord door mrfreeze 7 November 2022, 12:22

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 4

Hallo,

Mijn zoon heeft een traject abonnement naar het speciaal onderwijs in Oosterbeek. Nu valt de trein regelmatig uit en moet hij met de bus. Deze wijziging vraagt hij niet om ( is zelfs extra moeilijk ivm zijn autisme).  Kan hij met zijn treinabonnement reizen in de bus.??

ja dat kan als hij ns flex traject vrij hebt wel maar betaal je vol tarief en word op factuur afgerekend 

Reputatie 7
Badge +3

Bedoelt u ‘gewone’ bussen of bussen die NS inzet als alternatief vervoer? In het eerste geval is het abonnement niet geldig en zal er vol tarief betaald moeten worden. Bij bussen die door NS ingezet worden, is het abonnement wel gewoon geldig.

Reputatie 6
Badge +1

Hallo,

Mijn zoon heeft een traject abonnement naar het speciaal onderwijs in Oosterbeek. Nu valt de trein regelmatig uit en moet hij met de bus. Deze wijziging vraagt hij niet om ( is zelfs extra moeilijk ivm zijn autisme).  Kan hij met zijn treinabonnement reizen in de bus.??

ja dat kan als hij ns flex traject vrij hebt wel maar betaal je vol tarief en word op factuur afgerekend 

Dus zijn abonnement is niet geldig in de bus. 

Hallo,

Mijn zoon heeft een traject abonnement naar het speciaal onderwijs in Oosterbeek. Nu valt de trein regelmatig uit en moet hij met de bus. Deze wijziging vraagt hij niet om ( is zelfs extra moeilijk ivm zijn autisme).  Kan hij met zijn treinabonnement reizen in de bus.??

ja dat kan als hij ns flex traject vrij hebt wel maar betaal je vol tarief en word op factuur afgerekend 

Dus zijn abonnement is niet geldig in de bus. 

Nee.

Reputatie 7
Badge +3

Treinabonnemeenten zijn alleen geldig in treinen en treinvervangende bussen. Abonnement geldt niet voor reguliere bussen.

Reputatie 7
Badge +1

In DEZE regio niet-in sommige andere wel, al kost dat dan soms meer als enkel bus.

Overweeg gewoon hem enkel met die ozo eco-vrindelijke trolleybussen te laten gaan-bovendien hebben die ook nog junior-korting.

In DEZE regio niet-in sommige andere wel, al kost dat dan soms meer als enkel bus.

Overweeg gewoon hem enkel met die ozo eco-vrindelijke trolleybussen te laten gaan-bovendien hebben die ook nog junior-korting.

Bedankt voor je reactie maar het is geen antwoord op mijn vraag. Ik heb een abonnement maar de trein rijd tot december het einde van het retourtraject niet. Ik betaal daar wel voor en ik betaal voor het stuk bus. 

 

Treinabonnemeenten zijn alleen geldig in treinen en treinvervangende bussen. Abonnement geldt niet voor reguliere bussen.

Wanneer de trein het einde van het retourtraject een maand lang niet rijd...lijkt mij de bus een treinvervangende bus...Nu betaal ik voor de trein die deels niet reist en ook voor de extra busrit.

Bedoelt u ‘gewone’ bussen of bussen die NS inzet als alternatief vervoer? In het eerste geval is het abonnement niet geldig en zal er vol tarief betaald moeten worden. Bij bussen die door NS ingezet worden, is het abonnement wel gewoon geldig.

De trein rijd dat stuk een maand niet. Ik betaal er wel voor. En er word geen vervangende bus ingezet. Dus zoals jij het zegt zijn de kosten dubbel voor mij.

Badge +3

Om welk traject gaat het precies? Dan kunnen we beter meedenken.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het om geplande werkzaamheden (en welke) of om een trein die regelmatig uitvalt vanwege een storing? Bij geplande werkzaamheden moet NS treinvervangend vervoer inzetten. Bij storingen is het afhankelijk van de duur van de storing aangezien het het over het algemeen minstens een uur kan duren voor er bussen geregeld zijn, in de spits kan het zelfs langer duren. En als de verwachtte eindtijd van de storing korter is worden er geen bussen geregeld omdat tegen de tijd dat de bussen kunnen gaan rijden de verwachting is dat storing al verholpen is. 

Reputatie 7
Badge +3

In DEZE regio niet-in sommige andere wel, al kost dat dan soms meer als enkel bus.

Overweeg gewoon hem enkel met die ozo eco-vrindelijke trolleybussen te laten gaan-bovendien hebben die ook nog junior-korting.

Bedankt voor je reactie maar het is geen antwoord op mijn vraag. Ik heb een abonnement maar de trein rijd tot december het einde van het retourtraject niet. Ik betaal daar wel voor en ik betaal voor het stuk bus. 

 

Je kunt jouw abonnement omzetten naar basis en betaalt dan niet voor het traject tijdens werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me inderdaad af welke werkzaamheden dit betreft. Ik zie niks in het overzicht staan over treinen die een maand lang niet naar Oosterbeek zouden rijden. Er zijn binnenkort wel werkzaamheden bij Amsterdam-Zuid, waardoor ook de dienstregeling tussen Utrecht en Nijmegen is aangepast. Maar daarvoor hoef je niet met een bus.

Reputatie 7
Badge +3

Daar zat ik ook al naar te kijken en kon geen langdurige (een maand lang) werkzaamheden vinden waarbij er geen treinen naar Oosterbeek rijden. 

Wat misschien wel kan is dat het gaat om het besluit dat NS met ingang van 7 november weer meer treinen schrapt en dat daardoor ten onrechte de gedachte is dat er niet met de trein kan worden gereisd. 

Maar zolang er niet meer informatie wordt gegeven, zoals vanaf waar gereisd wordt en welk tijd en of het om werkzaamheden gaat of iets anders blijft het gissen. 

 

Het antwoord op de vraag of de zoon met zijn Traject Vrij abonnement met de bus kan reizen is in ieder geval dat het abonnement niet geldig is in de bus en er daar dus apart voor betaald moet worden, tenzij die bus door NS wordt ingezet als treinvervangend vervoer bij werkzaamheden of storingen. 

Reputatie 7
Badge

Rijden er tot december geen treinen naar Oosterbeek? Vreemd.

Badge +3

Oosterbeek ligt op het ‘traject’ Arnhem Centraal - Utrecht Centraal.

Die werkzaamheden zouden dan hier moeten staan https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/komend?EngineeringWorkSearch[lines]=133 (link klopt niet helemaal maar klik op ‘Zoeken’)

En daar staat… niets bijzonders over Oosterbeek (sprinterstation) 🤔

Kan natuurlijk zijn dat zoonlief normaal met een IC 3000 Utrecht - Arnhem reist, die niet rijdt. Maar daar zijn alternatieven voor.

Wellicht dat de Reisplanner door die uitval snellere busadviezen geeft (vanaf Ede-Wageningen), maar die hoef je echt niet te nemen.

Badge +3

Oh, ik zie wel deze https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11960-26-november-2022-werkzaamheden-utrecht-arnhem-utrecht-rhenen over bussen, maar dat zijn gewoon NS bussen dus, een heel weekend lang!

Ik heb een abonnement maar de trein rijd tot december het einde van het retourtraject niet. Ik betaal daar wel voor en ik betaal voor het stuk bus. 

Welk einde van welk traject is dat dan? Als de Reisplanner een stads/streekbus geeft hoef je die niet te nemen, zet die gerust uit bij Reisopties in de planner.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, ik zie wel deze https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11960-26-november-2022-werkzaamheden-utrecht-arnhem-utrecht-rhenen over bussen, maar dat zijn gewoon NS bussen dus, een heel weekend lang!

Dat is maar 2 dagen in een weekend in november, geen maand lang tot december. Zolang topic starter niet komt met meer informatie blijft het gissen. 

Misschien is het inderdaad een kwestie dat de reisplanner reisadviezen geeft met bussen omdat dat sneller is, wat sinds kort jammer genoeg standaard is en dat TS daardoor ten onrechte denkt dat er geen treinen rijden. 

Badge +3

Och ja, als volgens https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11923-13-november-2022-werkzaamheden-elders-utrecht-nijmegen de 3100 extra stopt op Driebergen-Zeist kan dat zomaar (bus) reisadviezen geven voor van/naar Oosterbeek die je normaal niet verwacht (omdat de IC-sprinter overstap op Ede-Wageningen niet meer mogelijk is)

Dat gaat dan om twee (school) weken, niet een maand. Lastig voor een autistische zoon, maar lijkt me niet onoverkomelijk als die verder zelfstandig reist.

Er rijden gewoon treinen, desnoods door naar Arnhem en even een stukje terug steken, dat is helemaal toegestaan.

Voor @EvVerseveld zet bij Reisopties de bussen uit in de planner.

Reageer