Meereisretour naar Aken? | NS Community
beantwoord

Meereisretour naar Aken?

  • 15 September 2022
  • 23 reacties
  • 746 Bekeken

Kan mijn zoon mee met het Meereisretour naar Aken? In de voorwaarden staat dat een meereisretour alleen geldig is op binnenlandse treinen. Met OV-chipkaart kan ik wel naar Aken. Is Aken dan toch nog binnenland? Of moet ik dan voor hem een kaartje kopen van de grens naar Aken? En waar kan ik dat ticket kopen? Volgens mij helemaal nergens online.

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 September 2022, 16:16

Bekijk origineel

23 reacties

Badge +3

Het Meereisretour is alleen geldig van en naar stations in Nederland. De bestemming Aken kan ook niet worden ingevuld bij de bestelling. Dus nee, uw zoon kan niet met een Meereisretour met u mee naar Aken.

Inderdaad is er hier een onderscheid tussen reizen met een e-ticket en reizen met een OV-chipkaart. Het is op zich logisch om te denken dat een Meereisretour ook tot Aken geldig kan zijn, maar dat is dus helaas niet zo.

U kunt een Meereisretour kopen tot Eygelshoven Markt en moet voor Eygelshoven Markt tot Aken een ander vervoerbewijs kopen voor uw zoon. U kunt op de website van Arriva een e-ticket kopen; kies Aachen Hbf (of Aachen West) als eindbestemming.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het om samenreiskorting of om een meereisretour? Beiden zijn tot het laatste station voor de grens geldig.

Bij Arriva kun je kaartjes naar Aken kopen.

Badge +3

Gaat het om samenreiskorting of om een meereisretour?

Ik neem aan dit Meereisretour.

Reputatie 6
Badge +1

Gaat het om samenreiskorting of om een meereisretour? Beiden zijn tot het laatste station voor de grens geldig.

Bij Arriva kun je kaartjes naar Aken kopen.

Dat betwijfel ik. In Aken staan OV-chipkaartpaaltjes, en abonnementen zoals Weekend Vrij zijn ook geldig op dit traject. Grote kans dat samenreiskorting daar ook gewoon geldig is, zolang je het op je OV-chipkaart hebt staan. 

Dus in Eygelshoven Markt snel uit de trein springen en inchecken (met samenreiskorting) bij Arriva en weer de trein in. In Aachen Hbf weer uitchecken. Dat lijkt mij het goedkoopst. Staat de incheckpaal in Eygelshoven Markt dicht bij de trein, op het perron?

Gaat het om samenreiskorting of om een meereisretour? Beiden zijn tot het laatste station voor de grens geldig.

Bij Arriva kun je kaartjes naar Aken kopen.

Dat betwijfel ik. In Aken staan OV-chipkaartpaaltjes, en abonnementen zoals Weekend Vrij zijn ook geldig op dit traject. Grote kans dat samenreiskorting daar ook gewoon geldig is, zolang je het op je OV-chipkaart hebt staan. 

Het gaat niet om samenreiskorting maar om een meereisretour. Dat is alleen als eticket te koop.

Badge +3

Ik heb de vraag wel eens voorgelegd, en Arriva vindt alle vervoerbewijzen die geldig zijn in Nederland prima voor de stations waar je ook met een ov-chipkaart heen mag.

Het probleem bij e-tickets is dat je die stations (nog) niet kunt kiezen. Bij een e-ticket voltarief lukt het ook niet. Dat is dus meer een gebrek in het systeem dan dat het niet zou mogen.

Aangezien een meereisretour een vaste prijs heeft zou je er (hypothetisch) nog mee weg kunnen komen door Heerlen te kiezen, het ticket uit te printen en er Aachen op te schrijven 🤣 Denk alleen dat de controleapparatuur het daar niet mee eens is.

Ik heb de vraag wel eens voorgelegd, en Arriva vindt alle vervoerbewijzen die geldig zijn in Nederland prima voor de stations waar je ook met een ov-chipkaart heen mag.

Wie is "Arriva" in dit verband? De commerciëel directeur of een willekeurige medewerker?

Badge +3

Ik heb de vraag wel eens voorgelegd, en Arriva vindt alle vervoerbewijzen die geldig zijn in Nederland prima voor de stations waar je ook met een ov-chipkaart heen mag.

Wie is "Arriva" in dit verband? De commerciëel directeur of een willekeurige medewerker?

Webcare, in de persoon van ^noah meen ik… of zat die bij Keolis/Blauwnet?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de vraag wel eens voorgelegd, en Arriva vindt alle vervoerbewijzen die geldig zijn in Nederland prima voor de stations waar je ook met een ov-chipkaart heen mag.

Het probleem bij e-tickets is dat je die stations (nog) niet kunt kiezen. Bij een e-ticket voltarief lukt het ook niet. Dat is dus meer een gebrek in het systeem dan dat het niet zou mogen.

Aangezien een meereisretour een vaste prijs heeft zou je er (hypothetisch) nog mee weg kunnen komen door Heerlen te kiezen, het ticket uit te printen en er Aachen op te schrijven 🤣 Denk alleen dat de controleapparatuur het daar niet mee eens is.

Mijn ervaring is dat er wel degelijk om (aanvullend) vervoersbewijs tussen grens en Aken vv wordt gevraagd als je op een e-ticket enkele reis/retour reist. Met een dagkaart waarbij je geen station hoef in te vullen heb ik geen problemen gehad, maar controle was nog in Nederland.

Badge +3

De trajecten naar Aachen en Gronau, Elten, Emmerich, Praest, Weener (+bus naar Leer) zijn gewoon ‘Nederlandse tariefpunten’.

Het feit dat je niet eens een voltarief e-ticket daarheen kunt kopen geeft precies het probleem aan.

Met een e-ticket ‘dagkaartje’ (waar je dus geen bestemming hoeft in te vullen) is het ook gewoon 100% toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het traject naar Aachen en Gronau, Elten, Emmerich, Praest, Weener (+bus naar Leer) zijn gewoon ‘Nederlandse tariefpunten’.

Het feit dat je niet eens een voltarief e-ticket daarheen kunt kopen geeft precies het probleem aan.

Met een e-ticket ‘dagkaartje’ (waar je dus geen bestemming hoeft in te vullen) is het ook gewoon 100% toegestaan.

Je kunt wel degelijk voltarief kaartjes kopen. Je moet daarvoor bij de vervoerder zijn:

Via de automaat van Arriva betaal je 1 euro extra.

Badge +3

Dus in Eygelshoven Markt snel uit de trein springen en inchecken (met samenreiskorting) bij Arriva en weer de trein in. In Aachen Hbf weer uitchecken. Dat lijkt mij het goedkoopst. Staat de incheckpaal in Eygelshoven Markt dicht bij de trein, op het perron?

Als uw zoon met een OV-chipkaart kan reizen, dan zal dat de goedkoopste optie zijn, ja.

Ik zie op Google Maps één kaartlezer staan op het perron van Eygelshoven Markt, bij de trap. Het lijkt me wel een riskant plan om daar snel uit te stappen, in te checken en weer in te stappen. Als het niet snel genoeg gaat, staat u een uur op Eygelshoven Markt.

Al met Samenreiskorting inchecken in Heerlen kost 3,60 euro en is daarmee 75 cent duurder dan inchecken in Eygelshoven Markt (enkele reis), maar lijkt me wel meer rust geven.

Reputatie 7
Badge +3

Dus in Eygelshoven Markt snel uit de trein springen en inchecken (met samenreiskorting) bij Arriva en weer de trein in. In Aachen Hbf weer uitchecken. Dat lijkt mij het goedkoopst. Staat de incheckpaal in Eygelshoven Markt dicht bij de trein, op het perron?

Als uw zoon met een OV-chipkaart kan reizen, dan zal dat de goedkoopste optie zijn, ja.

Ik zie op Google Maps één kaartlezer staan op het perron van Eygelshoven Markt, bij de trap. Het lijkt me wel een riskant plan om daar snel uit te stappen, in te checken en weer in te stappen. Als het niet snel genoeg gaat, staat u een uur op Eygelshoven Markt.

Al met Samenreiskorting inchecken in Heerlen kost 3,60 euro en is daarmee 75 cent duurder dan inchecken in Eygelshoven Markt (enkele reis), maar lijkt me wel meer rust geven.

Kies voor een reis naar Heerlen voor overstap niet voor de direct aansluitende trein.

Badge +3

Je kunt wel degelijk voltarief kaartjes kopen. Je moet daarvoor bij de vervoerder zijn:

Via de automaat van Arriva betaal je 1 euro extra.

Nou ja dat dus, maar als ik dat probeer voor Eindhoven - Aachen krijg ik Voor deze reis kan helaas geen eticket gekocht worden.

Terwijl dat eigenlijk wel zou moeten kunnen, want met een ov-chipkaart kan/mag het wel, en dan krijg je ook nog korting op basis van je abonnement (of student).

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt wel degelijk voltarief kaartjes kopen. Je moet daarvoor bij de vervoerder zijn:

Via de automaat van Arriva betaal je 1 euro extra.

Nou ja dat dus, maar als ik dat probeer voor Eindhoven - Aachen krijg ik Voor deze reis kan helaas geen eticket gekocht worden.

Terwijl dat eigenlijk wel zou moeten kunnen, want met een ov-chipkaart kan/mag het wel/ook.

 

Badge +3

Scroll maar naar beneden en probeer maar te bestellen… vanaf Heerlen geen probleem.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals al verwacht: je kan-alweer zo´n handige app installeren, via bahn.de het AVV tarief toepassen-dat is hetzlefde vanaf elk Bhf in NL-5,80 volw. or 2,80-kind bis einschl., 14-dus t/m14, tot 15 J. Geldt dan ook nog in de stadsbus in AC-HBF ligt daar nou net niet echt direkt naast Stadtmitte.

Overigens ligt Eyg Markt zeer kortbij dat andere Eygelsh (lijntje naar Kirchroath, onder de ouderen nog bekend als WohnOrt Heintje aus Holland), maar het is wel Limburgs heuveltje op/af. Enkele jaren terug waren er grootse protesten olv een of andere kamerlid, dat het Bhf ri DE geen NS-automaat had, gemakshalve weglatend dat het andere het wel had (denkelijk nog kort voor de ARV-tijd)

Voor degenen nie nou niet over elke groschen=dubbeltje vallen: snelbus 350 Maastricht Aachen en ook nog steeds de (exLTM-nu ARV)/ASEAG bus Heerlen-Aachen, via Stadtmitte.

Reputatie 6
Badge +1

Gaat het om samenreiskorting of om een meereisretour? Beiden zijn tot het laatste station voor de grens geldig.

Bij Arriva kun je kaartjes naar Aken kopen.

Dat betwijfel ik. In Aken staan OV-chipkaartpaaltjes, en abonnementen zoals Weekend Vrij zijn ook geldig op dit traject. Grote kans dat samenreiskorting daar ook gewoon geldig is, zolang je het op je OV-chipkaart hebt staan. 

Het gaat niet om samenreiskorting maar om een meereisretour. Dat is alleen als eticket te koop.

MoDe geeft aan dat ook samenreiskorting alleen tot de grens geldig is. Daar ging ik op in. 

Badge +3

MoDe geeft aan dat ook samenreiskorting alleen tot de grens geldig is. Daar ging ik op in. 

Dat is dus niet waar, want met een ov-chipkaart kan je prima de grens over met Samenreiskorting (geladen bij een automaat of bij NS Flex in Mijn NS of de NS app).

Dat zou bij een e-ticket hetzelfde moeten zijn, ware het niet dat je bij (NS) e-tickets die bestemmingen niet kunt invullen (óók niet bij voltarief enkel of retour).

Zodra dat wel kan is het hele probleem opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

MoDe geeft aan dat ook samenreiskorting alleen tot de grens geldig is. Daar ging ik op in. 

Dat is dus niet waar, want met een ov-chipkaart kan je prima de grens over met Samenreiskorting (geladen bij een automaat of bij NS Flex in Mijn NS of de NS app).

Dat zou bij een e-ticket hetzelfde moeten zijn, ware het niet dat je bij (NS) e-tickets die bestemmingen niet kunt invullen (óók niet bij voltarief enkel of retour).

Zodra dat wel kan is het hele probleem opgelost.

Dat klopt, met samenreiskorting op ov-chipkaart kun je wel naar Aken, maar met een e-ticket samenreiskorting niet. Een jongerenkaartje kan ook niet, hoewel dat een dagkaart is, want die is niet geldig bij Arriva.

Ja, op de site van Arriva kan je inderdaad een e-ticket kopen maar alleen vol-tarief. Je krijgt de “Koop e-tickets”-knop pas te zien als je datum en tijd kiest. Dus met OV-chipkaart Flex Daluren is het goedkoper.
In- en uitchecken op Eygelshoven Markt ging prima. Er staan twee chippalen op het perron: één links en en één rechts van de trap. Het gaat snel genoeg om met dezelfde trein weer verder te reizen.

Badge +3

Bij Arriva kan je e-tickets kopen van Heerlen naar Aachen, maar vanaf andere stations (bijv. Sittard) lukt dat niet.

Dus geen langeafstandskorting, enkele reis € 6,94

Tijd dat het NS bestelsysteem de buitenlandse stations waar je met een ov-chipkaart naar toe kunt gaat herkennen, want via NS International lukt het natuurlijk ook niet (geen internationaal ticket voor nodig).

Of dat je een Arriva e-ticket kunt kopen vanaf een ander station dan Heerlen.

Edit: via https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/NLEHV/DEBDY/20221208/0708/0913?pax=A:VDU_JOIN lukt het op zich wel, maar wordt Samenreiskorting niet voor alle adviezen via Heerlen gerespecteerd.

Reageer