Ik heb drie weken geleden een abonnement afgesloten voor een fietskluis op station Breda-Prinsenbeek. Iets dat daar erg nodig is, want onbemand en er zijn al drie fietsen van me gestolen en eentje kapotgetrapt.
Vorige week ontving ik de sleutel, vanmorgen kon ik voor het eerst mijn kluis uitproberen … dacht ik.
Aangekomen op station wil ik de kluis openen, maar de sleutel past niet. Ik denk nog, heb ik het verkeerd onthouden? En dan begint het gedoe.
- In mijn mail, noch in mijn NS account is ergens info over het kluisabonnement te vinden, laat staan wat het juiste kluisnummer is
- Klantenservice is wel bereikbaar maar blijkbaar is het systeem waarin wordt bijgehouden wie welke kluis heeft gehuurd erg traag. Na een kleine 10 minuten (en een gemiste trein) meldt de medewerkster dat ze niet in het systeem komt. Ze wil me doorverbinden naar een andere medewerkster die er vast wel in komt. Ik zeg nog (want IT-er) - weet je het zeker? Want als een het bij jou niet doet dan vraag ik me af of het bij een andere medewerkster wel lukt.
- Ik word toch doorverbonden, kan bij de nieuwe medewerkster het hele verhaal opnieuw uitleggen, en krijg daar weer de mededeling dat ook deze medewerkster niet in het systeem komt. Zucht. Niemand kan me vertellen welke kluis ik precies gehuurd heb.
- Ik besluit mijn fiets op hoop van zegen toch maar te stallen inclusief stevig slot, en zit een dagje te nagelbijten of mijn fiets niet ondertussen gestolen is. Gelukkig is dat niet het geval.
- Intussen heb ik een mailtje gekregen van de NS, met het kluisnummer, dat ik dus wel goed onthouden had. Ik probeer nogmaals mijn kluis open te krijgen met de toegestuurde sleutel, maar hij past echt niet.
- De medewerkster bij de klantenservice zegt dat ze er niks mee kan, en dat ik morgen moet terugbellen als er mentoren op de vloer zijn.
Ik heb hier toch wel een aantal vragen bij.
Waarom werken we hier nog met een archaïsch systeem zoals een fysieke sleutel die onhandig met een plakbandje op een papieren brief met de post opgestuurd wordt? Waarom niet een pasje, een code, desnoods een qr code? Want dit lijkt me vragen om moeilijkheden.
Waarom is nergens online in te zien wat mijn contractgegevens of kluisnummer zijn?
En waarom kan ik hier niet meteen mee geholpen worden?