De prijs van het treinkaartje en abonnementen stijgt vanaf 1 januari 2025 met gemiddeld 6,18 procent. De verhoging van meer dan 12 procent, waar eerder noodgedwongen van werd uitgegaan, is hierdoor gehalveerd. Voor kinderen tot en met 11 jaar en reizigers die onbeperkt reizen in de daluren (Dal Vrij abonnement) blijft de prijs in 2025 gelijk.
Reizigers worden de komende weken persoonlijk via e-mail of brief geïnformeerd over de nieuwe prijs van hun treinkaartje. Zo’n 230.000 kinderen hebben momenteel een Kids Vrij abonnement bij NS. Daarnaast reizen per maand zo’n 125.000 kinderen met een Rail Runner-kaartje van €2,50. NS vindt het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd kennis maken met de trein. Voor deze groep jonge reizigers blijft de prijs in 2025 hetzelfde. Ook voor reizigers met een Dal Vrij abonnement wijzigt de prijs niet. Zij reizen voor een vast bedrag per maand onbeperkt in de daluren, op weekenddagen en feestdagen. Zo hoopt NS dat meer reizigers voor de rustige daluren kiezen.
Bijna half miljoen vroegboekkaartjes verkocht NS wil reizigers de mogelijkheid bieden om – ondanks de hogere gemiddelde prijzen – toch betaalbaar gebruik te maken van de trein. Naast kortingsabonnementen en voordelige tickets voor kinderen en jongeren, introduceerde NS in februari landelijk kaartjes met vroegboekkorting onder de naam “PrijsTijd Deal”. Sinds de start zijn er bijna een half miljoen van deze kaartjes verkocht. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van deze reizigers zonder deze korting niet met de trein had gereisd.
De vroegboekkorting is geldig in rustige treinen en er is geen abonnement nodig. Enige voorwaarde: koop minimaal één dag van tevoren je kaartje voor een rustige trein. De hoogte van de korting wordt bepaald door het moment waarop het kaartje gekocht is en de verwachte drukte. Hoe eerder het ticket gekocht wordt en hoe rustiger de trein, des te hoger de korting die kan oplopen tot 60%. De tickets zijn te zien en te koop in de NS Reisplanner.
Belangrijkste veranderingen NS-tarieven 2025
Prijs van treinkaartje en meeste abonnementen stijgt met 6,18 procent.
Rail Runner (onbeperkt reizen voor kinderen voor €2,50) blijft gelijk
Prijs van Dal Vrij, waarmee reiziger onbeperkt in de daluren reizen, blijft gelijk
Dal Voordeel, 40% korting in de daluren gaat van €5,60 naar €5,95 per maand
Jongeren Dagkaart Dal, 1 dag onbeperkt reizen in het dal: van €7,95 naar €8,50
Prijs voor het huren van een OV-fiets gaat van €4,55 naar €4,65
Toeslag voor Intercity Direct gaat van €2,90 naar €3,00
Toeslag voor een fysiek treinkaartje gaat van €1,00 naar €1,50
Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.
Terugblik prijs treinkaartje Vorig jaar verhoogde NS de prijs van het treinkaartje niet. Het Rijk gaf een eenmalige compensatie van 120 miljoen om deze prijsverhoging met een jaar uit te stellen. De prijs van het treinkaartje bleef daardoor in 2024 gelijk. In 2025 zou er een dubbele prijsverhoging komen. De uitgestelde verhoging van 8,7 procent wordt nu verdeeld over het ministerie, NS en de treinreiziger. De dubbele prijsverhoging van het treinkaartje voor 2025 is daarmee definitief van de baan.
Dat de trein in Nederland veel te goedkoop is geworden?
Ik vrees dat de perceptie van de gemiddelde Nederlander toch een andere is.
Als je die grafiek ziet zou je zeggen, nou je bent gek als je de auto nog neemt.
Echter het zijn niet alleen de reiskosten voor treinvervoer die tellen. Het is ook snelheid (tijdwinst) en betrouwbaarheid (veel belangrijker dan strikt de prijs) en dan wint de auto glorieus.
Als je met meerderen reist is de auto sowieso goedkoper omdat je de kosten gewoon deelt.
Autokosten zijn vaak hoger als je alle indirecte kosten meetelt, maar daar rekenen veel mensen niet mee. Die kijken alleen naar de benzinekosten en vergelijken dat met het treintarief van A naar B.
Autokosten zijn vaak hoger als je alle indirecte kosten meetelt, maar daar rekenen veel mensen niet mee. Die kijken alleen naar de benzinekosten en vergelijken dat met het treintarief van A naar B.
Als je eenmaal een auto bezit dan zijn de vaste kosten bij de keuze tussen treinreis of autoreis niet relevant. Het gaat dan enkel om de vergelijking tussen de variabele kosten (brandstof/elektra en onderhoud) en de kosten van een treinkaartje.
Als je eenmaal een auto bezit dan zijn de vaste kosten bij de keuze tussen treinreis of autoreis niet relevant. Het gaat dan enkel om de vergelijking tussen de variabele kosten (brandstof/elektra en onderhoud) en de kosten van een treinkaartje.
Helaas snapt de commerciele afdeling van NS dat nog steeds niet.
Als je eenmaal een auto bezit dan zijn de vaste kosten bij de keuze tussen treinreis of autoreis niet relevant. Het gaat dan enkel om de vergelijking tussen de variabele kosten (brandstof/elektra en onderhoud) en de kosten van een treinkaartje.
Helaas snapt de commerciele afdeling van NS dat nog steeds niet.
Ze snappen dat echt wel hoor, maar het staat natuurlijk veel beter om bovenstaand plaatje af te beelden. NS is bezig zich volledig uit de markt te prijzen. Succes er mee verder.
Wat wil NS met het onderste kaartje aantonen
Dat de treinreis in toenemende mate door de belastingbetaler wordt betaald.
Ach, als Dalvrijreiziger met kleinkinderen bevalt Bommel dit wel.
Klasgenootjes weten meestal niet dat dit kan zonder auto en Pake geniet er wel van.
De verhoging vorig jaar was ook wel erg stevig voor Dalvrij eerste klas.
Ik heb zo snel niet kunnen vinden hoeveel kinderen er zijn in de leeftijd van 4 tot en met 11 jaar. Ik vind eerlijk gezegd 123.000 met Kidsvriij een indrukwekkend aantal.
Dat de treinreis in toenemende mate door de belastingbetaler wordt betaald.
Inderdaad. Hetgeen misschien niet eens zo’n slecht concept is. Maar was er ook niet zo iets, dat dit staatsbedrijf zelfbedruipend moest zijn ?
Overigens vind ik die kaartjes die van tevoren worden gekocht en dan goedkoper zijn best een mooi ideel. Eindelijk kan de occassionele treinreizger ook een voordeeltje scoren. Moet er wel meer worden benadrukt dat Eens gekocht = gekocht.
Wat wil NS met het onderste kaartje aantonen
Dat de treinreis in toenemende mate door de belastingbetaler wordt betaald.
Als je het vliegtuig erbij neemt, dan geldt dit nog veel meer. Vliegtickets zijn BTW vrij, brandstof is accijnsvrij, als dat geen subsidie (belastinggeld) is weet ik het niet meer. Het verbaast me niks dat korte vluchten < 1000 km goedkoper zijn dan de trein.
Autokosten zijn vaak hoger als je alle indirecte kosten meetelt, maar daar rekenen veel mensen niet mee. Die kijken alleen naar de benzinekosten en vergelijken dat met het treintarief van A naar B.
Als je eenmaal een auto bezit dan zijn de vaste kosten bij de keuze tussen treinreis of autoreis niet relevant. Het gaat dan enkel om de vergelijking tussen de variabele kosten (brandstof/elektra en onderhoud) en de kosten van een treinkaartje.
De variabele kosten betreffen meer dan alleen de brandstof. NS refereert naar een CBS index in die grafiek, dus simpel terug te zoeken waar die op gebaseerd is.
Dit schrijft het CBS:
Autokosten bestaan voor een derde uit brandstofkosten. Daarnaast maken aanschaf, onderhoud, verzekering, motorrijtuigenbelasting en parkeergeld deel uit van de autokosten.
Ik kan alleen zo gauw niet terugvinden voor hoeveel de aanschaf meetelt in die index, maar dat zal sowieso niet het volledige bedrag zijn (niemand koopt jaarlijks een auto immers)
Het genoemde argument over meerdere personen die reizen is een groter pijnpunt natuurlijk. Vooral dat gaat hard met een gezin.
Ik heb zo snel niet kunnen vinden hoeveel kinderen er zijn in de leeftijd van 4 tot en met 11 jaar. Ik vind eerlijk gezegd 123.000 met Kidsvriij een indrukwekkend aantal.
Er worden gemiddeld 170.000 kinderen per jaar geboren (dat aantal wordt steeds minder) en in totaal zijn er dus ruim 1.35 miljoen kinderen in deze leeftijdscategorie. Ongeveer 9% daarvan heeft dus een KidsVrij.
Ik kan alleen zo gauw niet terugvinden voor hoeveel de aanschaf meetelt in die index, maar dat zal sowieso niet het volledige bedrag zijn (niemand koopt jaarlijks een auto immers)
Ik neem aan dat daarvoor gerekend wordt met de gemiddelde jaarlijkse afschrijvingskosten.
Hm, het zijn er zelfs meer, 230.000 met Kidsvrij en dan nog de 125.000 kids met een Railrunner. Wijs beleid om de kinderen kennis te laten maken met de trein.
Autokosten zijn vaak hoger als je alle indirecte kosten meetelt, maar daar rekenen veel mensen niet mee. Die kijken alleen naar de benzinekosten en vergelijken dat met het treintarief van A naar B.
Als je eenmaal een auto bezit dan zijn de vaste kosten bij de keuze tussen treinreis of autoreis niet relevant. Het gaat dan enkel om de vergelijking tussen de variabele kosten (brandstof/elektra en onderhoud) en de kosten van een treinkaartje.
De variabele kosten betreffen meer dan alleen de brandstof. NS refereert naar een CBS index in die grafiek, dus simpel terug te zoeken waar die op gebaseerd is.
Dit schrijft het CBS:
Autokosten bestaan voor een derde uit brandstofkosten. Daarnaast maken aanschaf, onderhoud, verzekering, motorrijtuigenbelasting en parkeergeld deel uit van de autokosten.
Mijn post behelst een algemene opmerking in reactie op @Rene74, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen variabele en vaste kosten. De berekening van het CBS maakt dit onderscheid niet.
Waarom totale autokosten in de in elkaar geflanste grafiek worden opgevoerd, is mij een raadsel. Het wordt niet toegelicht en lijkt zo als een tang op varken te slaan.
Uit de grafiek valt af te leiden dat de prijs van het treinkaartje, gemiddeld genomen, met zo’n 11% achter is gebleven op de ontwikkeling van de inflatie. Dit is logisch gezien de subsidiëringen, het wordt bovendien vermeld. Overigens wordt verwacht dat deze achterstand tijdelijk is en de komende jaren zal worden ingelopen.
Wat wil NS met het onderste kaartje aantonen
Dat de treinreis in toenemende mate door de belastingbetaler wordt betaald.
Als je het vliegtuig erbij neemt, dan geldt dit nog veel meer. Vliegtickets zijn BTW vrij, brandstof is accijnsvrij, als dat geen subsidie (belastinggeld) is weet ik het niet meer. Het verbaast me niks dat korte vluchten < 1000 km goedkoper zijn dan de trein.
Je vergeet eerlijkheidshalve te vermelden dat ook ProRail voor het leeuwendeel door de belastingbetaler wordt betaald.
Het grootste verschil tussen trein en vliegtuig zit gewoon in de personeelskosten. De hoeveelheid arbeidsuren per reizigerskilometer is bij het spoor vele malen hoger dan bij het vliegtuig. Anders gezegd, bij het spoor is de arbeidsproductiviteit lager dan in de luchtvaart. En meer automatiseren om het efficiënter te maken wordt bij het spoor systematisch tegengehouden door personeel en vakbonden.
Verder heeft de luchtvaart natuurlijk het grote voordeel dat je tussen vliegvelden geen infrastructuur nodig hebt. Een vliegveld is niet goedkoop maar een spoorlijn van een paar honderd kilometer is nog veel duurder, zowel in aanleg als in onderhoud.
Zolang het kostenprobleem niet wordt aangepakt zal het spoor nooit een alternatief voor het vliegtuig worden, zeker niet nu de loonkosten de pan uit rijzen.
De spoorwegen zijn net als de luchtvaartmaatschappijen vroeger. Luchtvaartmaatschappijen hadden ook veel kosten maar doordat ze prijsafspraken maakten konden ze de ticketprijzen kunstmatig hoog houden. Vervolgens heeft Stelios namens Easyjet dit monopolie doorbroken waardoor de luchtvaart ook efficiënter moest gaan werken. Hun personeel kon niet meer lui achterover leunen.
In een (radio) wervingscommercial wordt beweerd dat er 128 mensen nodig zijn om een (één) vliegtuig te laten landen.
Dat zal best maar doet er weinig toe, want een kilometer asfalt voor een handjevol auto’s is ook duur, en bij veel auto’s natuurlijk meer onderhoud maar die kosten betalen we met zijn allen dus kan je niet vergelijken met jouw kosten voor een rit.
En ja, de kilometers in een auto (die je dus al hebt) zijn voor korte afstanden vaak goedkoper dan de trein tegen voltarief, zeker met meerdere personen.
Bij langere afstanden wint de trein (bijv. een Groepsticket), en heb je (in steden) geen parkeerkosten, hooguit wat BTM voor ‘the last mile’. Of parkeer bij een P+R met goedkoop/gratis vervoer de binnenstad in.
Die grafiek voor auto komt natuurlijk voornamelijk voort uit de (fossiele) brandstofkosten, maar gezien de (na de crisis in 2022) alsmaar dalende energieprijzen kan je redelijk goedkoop ‘slim’ laden als je elektrisch rijdt, en thuis kan laden.
Dus bijv. 50 kWh laden à 20 cent (endat kan ook voor veel minder als je geen haast hebt) kost dan een tientje, en daarmee 250 km kunnen rijden lukt prima, dus 4 cent per km.
De aanschaf van een EV is natuurlijk hoog (en meer wegenbelasting omdat ze zwaarder zijn) maar vrijwel geen onderhoud behalve zomer/winter bandenwissels en de wasstraat, plus wat kleingeld voor ruitenwissers e.d.
Maar is verder off-topic.
Als je die grafiek ziet zou je zeggen, nou je bent gek als je de auto nog neemt.
Echter het zijn niet alleen de reiskosten voor treinvervoer die tellen. Het is ook snelheid (tijdwinst) en betrouwbaarheid (veel belangrijker dan strikt de prijs) en dan wint de auto glorieus.
Als je met meerderen reist is de auto sowieso goedkoper omdat je de kosten gewoon deelt.
Autokosten zijn vaak hoger als je alle indirecte kosten meetelt, maar daar rekenen veel mensen niet mee. Die kijken alleen naar de benzinekosten en vergelijken dat met het treintarief van A naar B.
Volgensmij geeft het kaartje aan wat de prijsstijging is per jaar aangezien 2019 het 0 punt is.
De grafiek geeft niet weer dat de trein goedkoper is dan de auto.
U moet wel een redelijke basiskennis van en inzicht in Statistiek hebben. en ook Engels op een meer wetenschappelijk niveau kunnen lezen en begrijpen.
In een (radio) wervingscommercial wordt beweerd dat er 128 mensen nodig zijn om een (één) vliegtuig te laten landen.
Ja, maar natuurlijk niet fulltime, ze doen allemaal iets. Die meneer die bij aankomst met die bordjes staat te zwaaien om het vliegtuig juist tot stilstand te brengen is misschien twee minuten met jouw toestel bezig en gaat dan naar de volgende.
Als je van Amsterdam naar München alle seinhuiswachters en alle stationspersoneel onderweg gaat tellen kom je misschien wel tot 500.
Zolang het kostenprobleem niet wordt aangepakt zal het spoor nooit een alternatief voor het vliegtuig worden, zeker niet nu de loonkosten de pan uit rijzen.
En wat te denken van de financiële voordeeltjes bij de luchtvaart? In deze tijd zou dat toch ook flink aangepakt moeten worden om het speelveld een beetje eerlijker te maken - tenminste, als je treinvervoer wilt stimuleren en mensen op relatief korte afstanden uit het vliegtuig wilt krijgen. Vliegen is vaak veel te goedkoop. De prijsverhouding tussen trein en vliegtuig ligt flink scheef, wat inderdaad nog eens verergerd wordt door o.a. de stijgende loonkosten van al het spoorpersoneel.
Volgensmij geeft het kaartje aan wat de prijsstijging is per jaar aangezien 2019 het 0 punt is.
De grafiek geeft niet weer dat de trein goedkoper is dan de auto.
Klopt, maar niet mee eens dus.
Er zijn ook allerlei deelauto dingen… Goedkoper voor deur-tot-deur, maar dan wel geen alcohol voor de bestuurder natuurlijk.
Toetertje lam of een beetje aangeshoten in een trein is oke. Hallo beste medereizigers, is iedereen wakker (maar daarna wel stil zijn waar dat hoort graag)
En anders zoek even die HC, toch
Next project: niet smakken bij de MacD in de kidsvrije zone!
Als NS en andere spoor vervoer nu eens, alleen de treinkaartjes duurder maken de komende jaren en abonnementsprijs bevriezen en reizen met OV chipkaart 0,5% en maximaal 2% duurder en OV Pay evenredig duurder maken met de treinkaartjes.
Dat gaat niet gebeuren, NS heeft het geld hard nodig.
Als NS en andere spoor vervoer nu eens, alleen de treinkaartjes duurder maken de komende jaren en abonnementsprijs bevriezen en reizen met OV chipkaart 0,5% en maximaal 2% duurder en OV Pay evenredig duurder maken met de treinkaartjes.
En hoe moet die loonsverhoging van 15% dan betaald worden?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.