Skip to main content

De prijs van het treinkaartje en abonnementen stijgt vanaf 1 januari 2025 met gemiddeld 6,18 procent. De verhoging van meer dan 12 procent, waar eerder noodgedwongen van werd uitgegaan, is hierdoor gehalveerd. Voor kinderen tot en met 11 jaar en reizigers die onbeperkt reizen in de daluren (Dal Vrij abonnement) blijft de prijs in 2025 gelijk.

Reizigers worden de komende weken persoonlijk via e-mail of brief geïnformeerd over de nieuwe prijs van hun treinkaartje. Zo’n 230.000 kinderen hebben momenteel een Kids Vrij abonnement bij NS. Daarnaast reizen per maand zo’n 125.000 kinderen met een Rail Runner-kaartje van €2,50. NS vindt het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd kennis maken met de trein. Voor deze groep jonge reizigers blijft de prijs in 2025 hetzelfde. Ook voor reizigers met een Dal Vrij abonnement wijzigt de prijs niet. Zij reizen voor een vast bedrag per maand onbeperkt in de daluren, op weekenddagen en feestdagen. Zo hoopt NS dat meer reizigers voor de rustige daluren kiezen.

Bijna half miljoen vroegboekkaartjes verkocht
NS wil reizigers de mogelijkheid bieden om – ondanks de hogere gemiddelde prijzen – toch betaalbaar gebruik te maken van de trein. Naast kortingsabonnementen en voordelige tickets voor kinderen en jongeren, introduceerde NS in februari landelijk kaartjes met vroegboekkorting onder de naam “PrijsTijd Deal”. Sinds de start zijn er bijna een half miljoen van deze kaartjes verkocht. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van deze reizigers zonder deze korting niet met de trein had gereisd.

De vroegboekkorting is geldig in rustige treinen en er is geen abonnement nodig. Enige voorwaarde: koop minimaal één dag van tevoren je kaartje voor een rustige trein. De hoogte van de korting wordt bepaald door het moment waarop het kaartje gekocht is en de verwachte drukte. Hoe eerder het ticket gekocht wordt en hoe rustiger de trein, des te hoger de korting die kan oplopen tot 60%. De tickets zijn te zien en te koop in de NS Reisplanner.

Belangrijkste veranderingen NS-tarieven 2025

  • Prijs van treinkaartje en meeste abonnementen stijgt met 6,18 procent.
  • Kids Vrij-abonnement, waarmee kinderen gratis meereizen, blijft gratis.
  • Rail Runner (onbeperkt reizen voor kinderen voor €2,50) blijft gelijk
  • Prijs van Dal Vrij, waarmee reiziger onbeperkt in de daluren reizen, blijft gelijk
  • Dal Voordeel, 40% korting in de daluren gaat van €5,60 naar €5,95 per maand
  • Jongeren Dagkaart Dal, 1 dag onbeperkt reizen in het dal: van €7,95 naar €8,50
  • Prijs voor het huren van een OV-fiets gaat van €4,55 naar €4,65
  • Toeslag voor Intercity Direct gaat van €2,90 naar €3,00
  • Toeslag voor een fysiek treinkaartje gaat van €1,00 naar €1,50

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

Terugblik prijs treinkaartje
Vorig jaar verhoogde NS de prijs van het treinkaartje niet. Het Rijk gaf een eenmalige compensatie van 120 miljoen om deze prijsverhoging met een jaar uit te stellen. De prijs van het treinkaartje bleef daardoor in 2024 gelijk. In 2025 zou er een dubbele prijsverhoging komen. De uitgestelde verhoging van 8,7 procent wordt nu verdeeld over het ministerie, NS en de treinreiziger. De dubbele prijsverhoging van het treinkaartje voor 2025 is daarmee definitief van de baan. 

Prijsontwikkeling 2024

Klik hier en hier voor alle nieuwe tarieven voor 2025. 

Zou fijn zijn dat er compensatie in de abonnementen gaat komen voor de mensen waarvoor de dienstregeling verslechterd door die stomme prestige projecten van de ns waar niemand op zit te wachten.


Ik reis alleen met OV en de trein omdat ik niet anders kan. Ik heb geen geld voor een auto. Ik doe dit niet graag. De treinen zijn op sommige trajecten echt smerig. Er wordt nogsteeds zwaar gerookt op en rond de stations. En dan de prijzen. Die zijn echt belachelijk. 

Overvolle treinen. Met 14 onbekenden op elkaar gepakt in de instap wagon. Zittend op de trap. De stank. Krijsende buitenlandse babies. 

Uiteindelijk komt het allemaal neer op gebrek aan geld. En daarmee vuile treinen, te weinig materieel, duur personeel, hogere tarieven. En daardoor weer minder volbetalende reizigers. Een vicieuze cirkel. Het is nu niet anders.


Ik reis alleen met OV en de trein omdat ik niet anders kan. Ik heb geen geld voor een auto. Ik doe dit niet graag. De treinen zijn op sommige trajecten echt smerig. Er wordt nogsteeds zwaar gerookt op en rond de stations. En dan de prijzen. Die zijn echt belachelijk. 

Overvolle treinen. Met 14 onbekenden op elkaar gepakt in de instap wagon. Zittend op de trap. De stank. Krijsende buitenlandse babies. 

Uiteindelijk komt het allemaal neer op gebrek aan geld. En daarmee vuile treinen, te weinig materieel, duur personeel, hogere tarieven. En daardoor weer minder volbetalende reizigers. Een vicieuze cirkel. Het is nu niet anders.

Tijdens de miljoenen-nota bleek er een surplus aan belastingen te zijn geïnd. Geen geld is een veelgebruikte smoes voor wanbeleid. De zorgverlener en -verzekeraars bijvoorbeeld. Verdienen honderden miljarden aan winst. Waarvan ze maar een deel hoeven te openbaren. Toch is de zorgkwaliteit alsmaar verslechterd. Ze verdienen meer maar de service verslechterd. Hoe kan dit nou. Ook het gevolg van geld tekort zeker 😁


Ik reis alleen met OV en de trein omdat ik niet anders kan. Ik heb geen geld voor een auto. Ik doe dit niet graag. De treinen zijn op sommige trajecten echt smerig. Er wordt nogsteeds zwaar gerookt op en rond de stations. Liften weigeren soms en dan ben ik aangewezen op reizigers die mischien willen helpen. En dan de prijzen. Die zijn echt belachelijk. NS waar zijn jullie mee bezig.

 

Overvolle treinen. Met 14 onbekenden op elkaar gepakt in de instap wagon. Zittend op de trap. De stank. Krijsende buitenlanddse babies. Het lijkt wel veevervoer. Wouter Koolmees verdient zelf goed. Die kan wel 10 Teslas kopen bij zijn miljoenen-villa. En dan hoog van de toren pochen met verhaaltjes over het klimaat. NL zou de trein eens totaal moeten verbannen uit protest.

 

Als NS failliet gaat door haar wanbeleid. Dan gaat pro-rail er toch zeker ook aan. Eens zien hoe snel jullie dan wel tot elkaar komen. En kunnen samenwerken. Mét betaalbare prijzen!

De staat is 100% aandeelhouder in beide bedrijven, hoe gaat het dan failliet? 


Ik reis alleen met OV en de trein omdat ik niet anders kan. Ik heb geen geld voor een auto. Ik doe dit niet graag. De treinen zijn op sommige trajecten echt smerig. Er wordt nogsteeds zwaar gerookt op en rond de stations. Liften weigeren soms en dan ben ik aangewezen op reizigers die mischien willen helpen. En dan de prijzen. Die zijn echt belachelijk. NS waar zijn jullie mee bezig.

 

Overvolle treinen. Met 14 onbekenden op elkaar gepakt in de instap wagon. Zittend op de trap. De stank. Krijsende buitenlanddse babies. Het lijkt wel veevervoer. Wouter Koolmees verdient zelf goed. Die kan wel 10 Teslas kopen bij zijn miljoenen-villa. En dan hoog van de toren pochen met verhaaltjes over het klimaat. NL zou de trein eens totaal moeten verbannen uit protest.

 

Als NS failliet gaat door haar wanbeleid. Dan gaat pro-rail er toch zeker ook aan. Eens zien hoe snel jullie dan wel tot elkaar komen. En kunnen samenwerken. Mét betaalbare prijzen!

De staat is 100% aandeelhouder in beide bedrijven, hoe gaat het dan failliet? 

Dit maakt de prijsstijgingen nog veel smeriger. Tijdens de miljoenen-nota bleek een surplus te zijn aan geinde belastingen. Hoe heeft de overheid dan een geld tekort voor betere services?.


Ik reis alleen met OV en de trein omdat ik niet anders kan. Ik heb geen geld voor een auto. Ik doe dit niet graag. De treinen zijn op sommige trajecten echt smerig. Er wordt nogsteeds zwaar gerookt op en rond de stations. En dan de prijzen. Die zijn echt belachelijk. 

Overvolle treinen. Met 14 onbekenden op elkaar gepakt in de instap wagon. Zittend op de trap. De stank. Krijsende buitenlandse babies. 

Uiteindelijk komt het allemaal neer op gebrek aan geld. En daarmee vuile treinen, te weinig materieel, duur personeel, hogere tarieven. En daardoor weer minder volbetalende reizigers. Een vicieuze cirkel. Het is nu niet anders.

Tijdens de miljoenen-nota bleek er een surplus aan belastingen te zijn geïnd. Geen geld is een veelgebruikte smoes voor wanbeleid. De zorgverlener en -verzekeraars bijvoorbeeld. Verdienen honderden miljarden aan winst. Waarvan ze maar een deel hoeven te openbaren. Toch is de zorgkwaliteit alsmaar verslechterd. Ze verdienen meer maar de service verslechterd. Hoe kan dit nou. Ook het gevolg van geld tekort zeker 😁

Dat u het over honderden miljarden winst heeft, geeft aan dat u ongelooflijke onzin aan het verspreiden bent. Er wordt jaarlijks slechts een fractie van dat bedrag aan premie betaald.


 

De staat is 100% aandeelhouder in beide bedrijven, hoe gaat het dan failliet? 

Net als ieder ander bedrijf. De rechtbank benoemt een curator, die kijkt eerst of er een doorstart mogelijk is door het bedrijf geheel of gedeeltelijk te verkopen en daarbij de schuldenlast in ieder geval flink te verkleinen.

Zo niet dan liquideert de curator het bedrijf door alle bezittingen te verkopen en met de opbrengst de schuldeisers (dat zijn dus niet de aandeelhouders) zoveel mogelijk schadeloos te stellen.

In beide gevallen zijn de aandeelhouders (in dit geval de Nederlandse staat) gewoon hun geld kwijt.

Alitalia, Swiss Air en Sabena zijn ooit op die manier aan hun eind gekomen.


 

De staat is 100% aandeelhouder in beide bedrijven, hoe gaat het dan failliet? 

Net als ieder ander bedrijf. De rechtbank benoemd een curator, die kijkt eerst of er een doorstart mogelijk is door het bedrijf te verkopen en daarbij de schuldenlast in ieder geval flink te verkleinen.

Zo niet dan liqudeert de curator het bedrijf door alle bezittingen te verkopen en met de opbrengst de schuldeisers (dat zijn dus niet de aandeelhouders) zoveel schadeloos te stellen.

In beide gevallen zijn de aandeelhouders (in dit geval de Nederlandse staat) gewoon hun geld kwijt.

De kans dat de staat het ooit zo ver zal laten komen acht ik echter zeer gering feitelijk niet bestaand. Dat er iets aan de bodemloze put gedaan moet worden ben ik wel met ​@Tamzin eens.


 

De staat is 100% aandeelhouder in beide bedrijven, hoe gaat het dan failliet? 

Net als ieder ander bedrijf. De rechtbank benoemd een curator, die kijkt eerst of er een doorstart mogelijk is door het bedrijf te verkopen en daarbij de schuldenlast in ieder geval flink te verkleinen.

Zo niet dan liqudeert de curator het bedrijf door alle bezittingen te verkopen en met de opbrengst de schuldeisers (dat zijn dus niet de aandeelhouders) zoveel schadeloos te stellen.

In beide gevallen zijn de aandeelhouders (in dit geval de Nederlandse staat) gewoon hun geld kwijt.

De kans dat de staat het ooit zo ver zal laten komen acht ik echter zeer gering feitelijk niet bestaand. Dat er iets aan de bodemloze put gedaan moet worden ben ik wel met ​@Tamzin eens.

Als het iets is wat de staat van maatschappelijk belang acht en failliet gaat, nationaliseert de staat het vaak. Net als bijvoorbeeld toen Fortis met 2 andere banken ABN Amro inlijfde en Fortis failliet ging, had de staat Fortis Nederland gekocht inclusief een aantal delen ABN Amro, Fortis Nederland werd ABN Amro door de staat en ook voormalige onderdelen (niet alles) werd/bleef ABN Amro.

Als dat met NS&Prorail zou gebeuren, zou die mogelijkheid dan niet bestaan? 


 

De staat is 100% aandeelhouder in beide bedrijven, hoe gaat het dan failliet? 

Net als ieder ander bedrijf. De rechtbank benoemd een curator, die kijkt eerst of er een doorstart mogelijk is door het bedrijf te verkopen en daarbij de schuldenlast in ieder geval flink te verkleinen.

Zo niet dan liqudeert de curator het bedrijf door alle bezittingen te verkopen en met de opbrengst de schuldeisers (dat zijn dus niet de aandeelhouders) zoveel schadeloos te stellen.

In beide gevallen zijn de aandeelhouders (in dit geval de Nederlandse staat) gewoon hun geld kwijt.

De kans dat de staat het ooit zo ver zal laten komen acht ik echter zeer gering feitelijk niet bestaand. Dat er iets aan de bodemloze put gedaan moet worden ben ik wel met ​@Tamzin eens.

Als het iets is wat de staat van maatschappelijk belang acht en failliet gaat, nationaliseert de staat het vaak. Net als bijvoorbeeld toen Fortis met 2 andere banken ABN Amro inlijfde en Fortis failliet ging, had de staat Fortis Nederland gekocht inclusief een aantal delen ABN Amro, Fortis Nederland werd ABN Amro door de staat en ook voormalige onderdelen (niet alles) werd/bleef ABN Amro.

Als dat met NS&Prorail zou gebeuren, zou die mogelijkheid dan niet bestaan? 

De staat is al enig aandeelhouder van beide clubs dus ze zijn al genationaliseerd. Dit is een volledig theoretische discussie.


NS heeft echt weinig te makken. 


 

 

De staat is al enig aandeelhouder van beide clubs dus ze zijn al genationaliseerd. 

Ze zijn juist niet genationaliseerd. Het zijn NV's met als enige aandeelhouder de staat, dat is iets heel anders dan een genationaliseerd bedrijf.

Bij een genationaliseerd bedrijf is de staat bijv. aansprakelijk voor alle schulden, bij een BV niet.

Ik zou om die reden als bank ook terughoudend zijn om NS te veel geld te lenen.


Wauw, dat is een flinke stijging.... heel erg bedankt. 


wat een lacher prijs dal vrij blijft hetzelfde 🙂 ging vorig jaar zeer omhoog. verder is de trein in nederland te duur. voor 1 persoon zijn de koste gelijk aan de auto. waarbij de auto je van A naar B brengt wat de trein niet doet. trein gaat van waar je niet bent ( ver van huis) naar waar je niet moet wezen ( ver van bestemming. is goor lawaai, zelden op tijd enz,enz

 

verder reis ik alleen met trein en OV :)

maar al bij twee mensen nemen we de auto


wat een lacher prijs dal vrij blijft hetzelfde 🙂 ging vorig jaar zeer omhoog. verder is de trein in nederland te duur. voor 1 persoon zijn de koste gelijk aan de auto. waarbij de auto je van A naar B brengt wat de trein niet doet. trein gaat van waar je niet bent ( ver van huis) naar waar je niet moet wezen ( ver van bestemming. is goor lawaai, zelden op tijd enz,enz

De trein heeft hoge personeelskosten, bij de auto bent u uw eigen (gratis) personeel.


Voordeel van verhoogde tarieven is dat je meer terugkrijgt bij GTBV 😀


Reageer