Niks Flex aan NS Flex met betalingen. | NS Community

Niks Flex aan NS Flex met betalingen.

  • 20 April 2021
  • 8 reacties
  • 575 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Normaal ben ik helemaal niet van het schrijven of klagen online maar hier wil ik graag even over schrijven.

Ik ben nu bijna een jaar bezig om de incasso datum te veranderen, voor mijn NS Flex abonnement. Keer op keer krijg ik een ander antwoord. De èèn zegt dit, en de ander dat. 
Het mooiste antwoord vind ik nog van een medewerker dat de systemen zo verouderd zijn bij de NS dat het helaas niet mogelijk is. Het “trucje”om je abonnement op te zeggen en weer te activeren rond de datum dat de afschrijving voor jou het beste uitkomt, lukt ook niet meer.

Ik heb aan de laatste medewerker gevraagd of de klantenservice van NS met een info sheet werkt, of dat de informatie “natte vinger” werk is, dit gezien ik nogmaals keer op keer een ander antwoord heb gekregen. Er blijkt nu een mail naar alle medewerkers te zijn verstuurd, waarin staat dat het aanpassen dus NIET mogelijk is. Zoals ik al hier eerder hebben kunnen lezen dat bij welke instantie dan ook dit wel mogelijk is. (13 van mijn eigen instanties in ieder geval wel) 

 

NS ga je schamen (met jullie verouderde systemen) 

kortom alles opgezegd en lekker ouderwets opwaarderen. 
 

Dit werkt vast goed voor jullie NPS score 👍

 

 


8 reacties

Badge +3

Wat je ook kunt doen is een abonnement aanvragen op een nieuwe kaart, maar met een ander e-mailadres dan bij de NS bekend is. Bij een abonnement van €5 of meer is de kaart gratis.

Je krijgt dan een nieuw klantnummer en bijbehorend Mijn NS account. De huidige kaart zet je dan om naar Flex Basis (zonder abonnement) en hou je als reserve.

Reputatie 3

 In februari van dit jaar is er opnieuw informatie verstrekt dat het aanpassen van de incassodatum inmiddels wel mogelijk is door middel van het contract volledig op te zeggen, van de kaart te verwijderen en opnieuw aan te vragen. 

Deze methode werkt niet en heeft ook nooit gewerkt. Uiteindelijk komt de oude factuurdatum als een boomerang weer terug. De enige methode die al sinds de introductie van Flex probleemloos werkt is de methode van @Robert B

Gewoon Flex aanvragen met een nieuw e-mailadres/account. Nieuwe kaart mag maar hoeft niet, want ik heb zelf 3x een bestaande ov-chipkaart gebruikt. (Ja, ik heb vier Mijn NS-accounts met elk een ander klantnummer en Flex-factuurdatum.)

Ik begrijp niet dat klanten 2,5 jaar Flex nog steeds verkeerd voorgelicht worden op dit punt.

Badge +3

Dank @rcr, maar voordat je dan NS Flex op een bestaande kaart kunt aanvragen (met een ander e-mailadres dus, of een alias op je bestaande e-mailadres, waar voorbeeld.test bij Gmail gewoon in dezelfde inbox aankomt als voorbeeldtest of voorbeeld.test+ns)…

Dan struikelt het systeem wel over een bestaand abonnement op je kaart, en dus dat moet er dan in ieder geval (kan alleen via Klantenservice) eerst in zijn geheel van af (en dus bij een automaat bevestigen) voordat je verder kunt.

Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde, maar als een nieuwe kaart gratis is dan is een reservekaart wel handig. Heb er (wegens wat dingen testen) inmiddels 3, waarvan 2 op dezelfde account.

Ik kan bevestigen dat je ook bij verschillende ingangsdatums van Flex je voor alle kaarten op dezelfde Mijn NS account je precies één maandfactuur krijgt met een incassodatum die dus niet te wijzigen valt (in tegenstelling tot bij alle andere bedrijven die ik ken).

Las ergens dat structureel te laat betalen (na eerste herinnering, elke keer een weekje of zo dus) bij NS Flex ook zou kunnen leiden tot beëindiging, maar dat betwijfel ik.

Hallo,

Er is wel degelijk een manier om de incassodatum van je ns flex abonnement/reizen op rekening te wijzigen, dit heb ik onlangs zelf ook gedaan. Mijn factuur werd voorheen altijd rond de 14e opgemaakt en op de 17e geïncasseerd. Dit was onhandig, aangezien mijn reiskosten maandelijks erg uiteenlopend waren en het vooraf lastig was om in te schatten hoeveel je moest reserveren.

De stappen die je kunt ondernemen om de incassodatum te wijzigen zijn als volgt:

  1. Je ns flex abonemment geheel stopzetten. Dus niet alleen een evt. abonnement beëindigen, maar ook je ns flex basis beëindigen. Op die manier reis je weer op saldo. Dit kan op iedere willekeurige dag geregeld worden en de beëindiging gaat per direct in (evt. restant abonnementsgeld betaald ns netjes terug).
  2. De beëindiging van je abonnement bevestigen bij een ns automaat d.m.v. ophalen bestelling. (In ieder geval 1 dag eerder dan het afsluiten van je nieuwe abonnement).
  3. Op de gewenste datum opnieuw ns flex aanvragen, al dan niet met een abonnement. Deze gaat per direct in, maar moet wel bij een ns automaat bevestigd/opgehaald worden alvorens te kunnen reizen op rekening. Let op: zodra je ns flex zonder abonnement aanvraagt moet je (opnieuw) €10 administratiekosten betalen. De administratiekosten van je vorige ns flex abonnement krijg je niet terug.
    Indien je een bus/tram/metro abonnement of nachtbus product op je kaart hebt staan, lukt het niet deze gelijktijdig te activeren. Je kunt dan nog wel kiezen voor reizen op rekening voor de trein. Of je moet eerst deze producten van je kaart afhalen en ze daarna opnieuw activeren.

Houd er rekening mee dat na het opnieuw ingaan van je abonnement de incassodatum maandelijks zo’n 3-4 dagen later is dan de oorspronkelijke ingangsdatum van je nieuwe abonnement.

Bijv. ingangsdatum nieuwe ns flex abo: 21e

factuurdatum: 22e

incassodatum 24/25e
 

Als dit te omslachtig is of niet lukt, kun je ook je huidige abonnement/ov-chipkaart opzeggen via mijn ns en een nieuwe aanvragen. Deze laatste optie was juist te omslachtig voor mij.

 

Succes allen!

Reputatie 3

Dan struikelt het systeem wel over een bestaand abonnement op je kaart, en dus dat moet er dan in ieder geval (kan alleen via Klantenservice) eerst in zijn geheel van af (en dus bij een automaat bevestigen) voordat je verder kunt.

Twee keer gedaan met een ov-chipkaart waar een klassiek abonnement opstond (omgezet naar Flex) en een keer stond er volgens mij nog niets op de kaart. Ik heb voor elke kaart wel meteen een nieuw Mijn NS-account aangemaakt met een ander e-mailadres, nog voor de omzetting naar Flex.

Alle kaarten trouwens via ov-chipkaart/Translink aangevraagd. Dat doe ik namelijk altijd.

Hi Kci. Welkom bij de Community!

Erg vervelend dat je verschillende antwoorden krijgt. Kort samengevat is er vorig jaar communicatie verstrekt aan onze Klantenservice dat het veranderen van de incassodatum niet mogelijk is. In februari van dit jaar is er opnieuw informatie verstrekt dat het aanpassen van de incassodatum inmiddels wel mogelijk is door middel van het contract volledig op te zeggen, van de kaart te verwijderen en opnieuw aan te vragen. Ik begrijp dat jij dit ook al hebt geprobeerd maar dit niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd?

 

Toegevoegd 21 april

Ik heb dit bij onze NS Flex afdeling opnieuw nagevraagd en het antwoord is dat het aanpassen van de incassodatum dus niet mogelijk is. Dit zal ook opnieuw worden gedeeld met de collega's van de Klantenservice gezien de verschillende antwoorden.

Ik heb afgelopen vrijdag voor het laatst contact gehad met de klantenservice, daarin is het hoog opgelopen en is er contact opgenomen met de hogere hand en daarbij is echt uitgesproken dat het NIET ik herhaal NIET meer mogelijk is om de incasso datum op geen enkele manier aan te passen. Er is ook een mail van hogere hand opgesteld naar alle klantenservice medewerkers. 

@Denice NS wellicht heb je de mail niet ontvangen. Ik wil hier verder niet nog langer mee bezigzijn. Ik schrijf dit van me af en wacht tot ooit jullie systemen WEL op orde zijn. 

Reputatie 7

Ik heb afgelopen vrijdag voor het laatst contact gehad met de klantenservice, daarin is het hoog opgelopen en is er contact opgenomen met de hogere hand en daarbij is echt uitgesproken dat het NIET ik herhaal NIET meer mogelijk is om de incasso datum op geen enkele manier aan te passen. Er is ook een mail van hogere hand opgesteld naar alle klantenservice medewerkers. 

@Denice NS wellicht heb je de mail niet ontvangen. Ik wil hier verder niet nog langer mee bezigzijn. Ik schrijf dit van me af en wacht tot ooit jullie systemen WEL op orde zijn. 

Dat zal dan wel als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, als ik hier zo lees op dit forum. Volgens mij werkt de methode van RobertB overigens wel, maar dan moet je dus een ander emailadres aanmaken.

Reageer