beantwoord

NS brengt na ruim een jaar kosten van terugreis in rekening


Reputatie 1

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2024, 17:41

Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 6
Badge +1

In principe verjaart zo’n betaling pas na vijf jaar, dus ja, ze mogen het nu nog factureren. 

Reputatie 1

Ok, helder.

Reputatie 1

Lijkt er wel op dat ze fout op fout maken.

Ik zou niet in of uitgecheckt hebben? Klopt niet, heb ik 100 procent wel gedaan.

Ze brengen te weinig geld in rekening.

Vervolgens na ruim een jaar in rekening brengen, wanneer ik mijn Flex weer aanzet.

En dan zegt de klantenservice dat het de bedoeling was dat ik eerst een brief zou krijgen met uitleg, en dan pas de rekening, maar dat dit dus ook misgegaan is.

Fout op fout op fout. Maar betalen moet je.

 

Als ik een klus bij een klant doe en pas na 13 maanden een rekening indien, zegt die ook, wat is dit?

Maar zal juridisch dus wel mogen.

Reputatie 7
Badge +3

Was er vorig jaar maart niet een storing, waardoor in- en uitchecks niet goed geregistreerd werden, en dit pas maanden later gecorrigeerd werd? Kan er zo gauw geen topic meer over vinden, maar staat me wel iets van bij. Of was dat alweer langer geleden?

Reputatie 4

Als ik een klus bij een klant doe en pas na 13 maanden een rekening indien, zegt die ook, wat is dit?

Maar dan verwacht je toch ook dat deze rekening gewoon aan jou betaald wordt, als de dienst geleverd is ?

Reputatie 1

Nee, na een jaar zou ik die rekening niet meer indienen. :-)

 

Maar het schijnt dus zo te zijn dat het na 5 jaar zelfs nog mag.

Dat zou ik al helemaal raar vinden.

Maar zeker met reiskosten...  Ik heb mijn belasting aangifte al gedaan. Kan ik nu niet meer declareren.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik een klus bij een klant doe en pas na 13 maanden een rekening indien, zegt die ook, wat is dit?

Maar dan verwacht je toch ook dat deze rekening gewoon aan jou betaald wordt, als de dienst geleverd is ?

Als klant van NS mag je gewoon verwachten dat incasso's correct en tijdig plaatsvinden. NS is een groot bedrijf en je mag toch echt wel verwachten dat dit soort dingen correct verlopen. Rekening na 13 maanden nog indienen is voor mij eigenlijk not done. Het is NS overigens al meerdere keren overkomen bijvoorbeeld met OV-fiets afschrijvingen pas na 6 maanden. Ook dit punt kan dus in het verbeterplan.

 

 

Als klant van NS mag je gewoon verwachten dat incasso's correct en tijdig plaatsvinden. NS is een groot bedrijf en je mag toch echt wel verwachten dat dit soort dingen correct verlopen. Rekening na 13 maanden nog indienen is voor mij eigenlijk not done. 

De wetgever houdt als "tijdig" een termijn van vijf jaar aan. Mee eens of niet doet er niet toe.

Overigens stuurde het ziekenhuis mij pas geleden ook nog een rekening voor een onderzoek in januari vorig jaar.

Reputatie 7

Uit de productvoorwaarden NS Flex:

12.3 U ontvangt maandelijks een digitale factuur in uw MijnNS account.

12.4 De in artikel 12.1 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s)) in rekening gebracht krijgt.n rekening gebracht krijgt.

Reputatie 4

Maar bij gas, water en stroom krijg je ook pas de afrekening na een jaar. Daar heeft niemand enige moeite mee.

Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Reputatie 7
Badge +1

Uit de productvoorwaarden NS Flex:

12.3 U ontvangt maandelijks een digitale factuur in uw MijnNS account.

12.4 De in artikel 12.1 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s)) in rekening gebracht krijgt.n rekening gebracht krijgt.

Lijkt mij dat NS zichzelf weer eens in de vingers gesneden heeft. NS stelt zelf dat in 1e instantie de maandnota nog niet definitief is. Uit de tweede zin (het kan voorkomen….) blijkt dan dat de factuur na 3 maanden wel definitief is. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar bij gas, water en stroom krijg je ook pas de afrekening na een jaar. Daar heeft niemand enige moeite mee.

Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Dat is onzin want je betaalt maandelijks een voorschot op de jaarnota. 

Reputatie 7

Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Nergens voor nodig.

Klacht indienen met verwijzing naar de productvoorwaarden en bij eventuele afwijzing naar het Klachtenloket:

 https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Reputatie 4

Maar bij gas, water en stroom krijg je ook pas de afrekening na een jaar. Daar heeft niemand enige moeite mee.

Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Dat is onzin want je betaalt maandelijks een voorschot op de jaarnota. 

Een voorschot heeft natuurlijk weinig met het  bedrag op de eindfactuur te maken, dit kan fors verschillen, zo als vele vaak ondervinden.

Maar misschien een goed idee voor NS, in plaats van achteraf proberen het geld voor geleverde diensten alsnog te krijgen.

Maar goed, on topic: betaal gewoon die twee tientjes, NS heeft daar toch gewoon een dienst voor geleverd, ipv een heel juridisch traject op te starten, kijken wat dat kost aan geld en tijd......

Reputatie 7
Badge +3

Maar misschien een goed idee voor NS, in plaats van achteraf proberen het geld voor geleverde diensten alsnog te krijgen.

Ja, dat zou mooi zijn. Iedereen betaalde altijd alles vooruit, maar NS moest nou juist zo nodig Flex er doorduwen 😁

Reputatie 7
Badge +3

Een voorschot heeft natuurlijk weinig met het  bedrag op de eindfactuur te maken, dit kan fors verschillen, zo als vele vaak ondervinden.

Maar misschien een goed idee voor NS, in plaats van achteraf proberen het geld voor geleverde diensten alsnog te krijgen.

 

Een voorschotbedrag van de energierekening is een inschatting gebaseerd op je eerdere verbruik, de tarieven en de gemiddeld verwachte temperaturen in de herst en winter. Wanneer er bij 1 van deze dingen een flinke verandering is, dan klopt het hele rekensommetje van die inschatting niet meer. Je kan dan ook zelf gedurende het jaar je maandelijkse voorschot verhogen of verlagen. Daarbij weet je ook dat het een voorschot is en dat aan het jaar wordt bekeken of de voorschotten de totale kosten dekken. Op die manier betaal je per jaar de werkelijke kosten. Bij NS Flex betaal je die werkelijke kosten van gemaakte reizen per maand, er hoeft niets van te voren ingeschat te worden. 

De reishistorie en ook de reiskosten kunnen bij Flex soms wel later bekend zijn, kan wel 2 tot 3 weken zijn waardoor ze pas een maand later gefactureerd worden. En zoals hierboven al aangeven staat in de voorwaarden dat tot 3 maanden na de reisdatum nog kosten in rekening gebracht kunnen worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat het in dit geval iets meer dan een jaar na de reisdatum nog gebeurt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Was er vorig jaar maart niet een storing, waardoor in- en uitchecks niet goed geregistreerd werden, en dit pas maanden later gecorrigeerd werd? Kan er zo gauw geen topic meer over vinden, maar staat me wel iets van bij. Of was dat alweer langer geleden?

Bedoel je misschien de kosten van OV-fiets die een keer door een technisch probleem maandenlang niet of minder gefactuurd werden? Dat was vanaf maart 2020 en werd in september alsnog gefactureerd. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar bij gas, water en stroom krijg je ook pas de afrekening na een jaar. Daar heeft niemand enige moeite mee.

Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Dat is onzin want je betaalt maandelijks een voorschot op de jaarnota. 

Een voorschot heeft natuurlijk weinig met het  bedrag op de eindfactuur te maken, dit kan fors verschillen, zo als vele vaak ondervinden.

Maar misschien een goed idee voor NS, in plaats van achteraf proberen het geld voor geleverde diensten alsnog te krijgen.

Maar goed, on topic: betaal gewoon die twee tientjes, NS heeft daar toch gewoon een dienst voor geleverd, ipv een heel juridisch traject op te starten, kijken wat dat kost aan geld en tijd......

 

@Re.tep NS krijgt ook wel eens geld voor niet geleverde diensten, zoals jij in onderstaand topic hebt geantwoord. Dan neem ik dus aan dat dit ook terugbetaald moet worden? Waarom zijn de voorwaarden in dat geval volgens jouw wel van toepassing en in het geval van Marius niet??

 

 

 

Het is inderdaad spijtig dat dit zo is gegaan. Wij hadden uiteraard het geld ook veel eerder ontvangen.

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Zou je ook willen ingaan op de opmerking dat dit tegen jullie eigen voorwaarden is?

13.5 De factuur die u ontvangt van NS is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.

Reputatie 7

Als treinreiziger heb je vaak geen andere keus dan NS toegang te verlenen tot je portemonnee. Dat doe je dan maar onder voorwaarden en in vertrouwen. Het is vervolgens de plicht van NS om daar uiterst zorgvuldig mee om te gaan en niet te pas en te onpas van alles en nog wat van je rekening af te schrijven.

Fouten kunnen helaas niet altijd vermeden worden, maar die hoor je niet op een dergelijke wijze op klanten af te wentelen. Helaas valt hierbij op te merken dat dit geval niet op zich staat. Misleiding speelt meer dan eens een rol.

Van één van de grootste bedrijven van het land dat bovendien een overheidsbedrijf is, mag je wel iets anders verwachten.

Het is mij ook een raadsel waarom verstandige leden van dit forum al dit soort gedoe blijven verdedigen of er zelfs aan meewerken. Het dient juist te vuur en te zwaard bestreden en in de kiem gesmoord te worden. Als klant heb je recht op een open en eerlijke benadering.

Ik kan er niets over zeggen. Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien. We zullen alleen kosten in rekening brengen die ook daadwerkelijk zijn gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan er niets over zeggen. Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien. We zullen alleen kosten in rekening brengen die ook daadwerkelijk zijn gemaakt.

Nee conform jullie voorwaarden mag je helemaal geen kosten meer in rekening brengen. Door het innen van die factuur zijn jullie conform jullie eigen voorwaarden dus al in overtreding. @BrunoEst heeft het volgens mij toch heel duidelijk verwoord. 

Reputatie 7

Ik kan er niets over zeggen. Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien. We zullen alleen kosten in rekening brengen die ook daadwerkelijk zijn gemaakt.

 

Had ook niets anders van je verwacht @Erryt NS 

Maar ‘liever ook anders gezien’ klinkt natuurlijk wel een beetje vreemd als je zelf de boosdoener bent.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien.

Als ik als reiziger de voorwaarden schendt en zonder vervoerbewijs in de trein ga zitten, is de reden “ik had het liever anders gezien” dan ook voldoende?

 

Reageer