beantwoord

NS brengt na ruim een jaar kosten van terugreis in rekening


Reputatie 1

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2024, 17:41

Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 4

Het gaat vaker fout, ik heb gister zonder enige vermelding van de conducteur twee boetes ontvangen, eentje voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs en eentje voor het reizen met de IC Direct zonder toeslag.

 

Ondertussen had ik een geldige OV chipkaart met Dal Vrij op zak, die vanwege het afgekochte reisrecht gewoon telt als vervoersbewijs, ook al was ik oprecht vergeten in te checken, en ben ik de hele dag plus de week daarvoor niet eens in de buurt geweest van een IC Direct. twee incorrecte boetes dus, die doodleuk worden opgelegd met alleen een vermelding door middel van een lullig mailtje "u betaalt een correctietarief" achteraf. Er gaat dus bijzonder veel fout bij NS.

Reputatie 4

...ook al was ik oprecht vergeten in te checken, ......

Niet inchecken is gewoon een correctietarief. Dit heeft niets te maken met "fout gaan bij NS".

Denk je dat de correctiebedragen onterecht zijn, neem contact op met de klantenservice, dat kan 24/7. Wij kunnen daar hier niets mee.

Reputatie 1

Inmiddels heb ik een email gehad.

Die zal ik hier onder even plakken.

Vervolgens zal ik een reactie geven wat er niet klopt.

 

 

Beste meneer Langenberg,

 

Vandaag heeft u een extra factuur gehad. Het betreft een factuur over een reis die u eerder gemaakt heeft, maar die nog niet in rekening gebracht is. Het bedrag op de factuur is juist, alleen de toelichting ontbrak. Dat vinden we heel vervelend, onze excuses daarvoor. Graag geven we u in deze mail meer informatie.

Waarom heeft u deze factuur ontvangen?

We zijn er achter gekomen dat we in de afgelopen periode een treinreis die u gemaakt heeft, niet gefactureerd hebben. Het was onze bedoeling om deze kosten in rekening te brengen op uw maandelijkse Flexfactuur met een duidelijke uitleg daarbij. Daar is iets mis gegaan: u heeft vandaag een losse factuur gehad die niet duidelijk genoeg was. 

 

Uitleg factuur van vandaag

Op de factuur die u vandaag ontvangen heeft, vindt u op de tweede pagina de datum en de omschrijving van de reiskosten die we alsnog in rekening brengen. Wilt u de originele factuur inzien? Kijk in Mijn NS bij 'betaaloverzicht' en zoek daar de factuur van die periode op. Daar ziet u € 0 achter deze reiskosten staan. Daar had het bedrag moeten staan, dat op de factuur van vandaag staat.

 

Gratis 1e klas upgrade voor u

We vinden het heel vervelend dat we u op een later tijdstip reiskosten in rekening moeten brengen. We geven u daarom graag een code voor een gratis 1e klas upgrade. Deze kunt u vóór 30 april a.s. verzilveren. Klik op de blauwe knop in deze mail voor een kortingscode. We wensen u een goede reis!

 

We hopen van harte dat we u met deze mail beter geïnformeerd hebben.

 

Heeft u nog vragen?

U kunt contact opnemen met onze Klantenservice. We helpen u graag verder.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Ivo Steffens,

Directeur Commercie

Reputatie 1

Laat ik beginnen dat ik die gratis upgrade wel vriendelijk vind.

Blijft toch wat vragen over:

 

Het lijkt het op 2 punten niet te kloppen.

De eerste. Als ik naar de datum kijk, dan zie ik vergeten in of uitchecken.

Ik weet zeker dat ik dat niet vergeten ben.

Zeker niet in Utrecht omdat ik daar de poortjes uit liep en weer in. Je kan het zien aan het tijdstip. 12.52

Dan zou ik om 9.14 niet ingecheckt hebben. Maar waarom staat er dan 9.14? Dus blijkbaar is dat wel degelijk geregistreerd?

 

Verder is het bedrag niet 0, maar is er toch 1,62 in rekening gebracht.

Zie de afbeelding.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het bedrag bij de vergeten in of uitcheck is €0. Maar er staat ook een reis met incheck om 9:14 en uitcheck om 12:52 waarmee je een reis met bedrag van €16,02 hebt (40% korting). Vervolgens weer een inchecheck om 12:52 en omdat dat binnen 35 minuten is, is dat een overstap waardoor de langeafstandskorting doortelt. Je reist terug naar Assen en omdat je over het maximum tarief heen gaat wordt er nog maar €1, 62 berekend. Je hebt dan €17,64 betaald en dat is 40% van het maximumtarief van €29.40. Waar haalt NS dan in vredesnaam die €19,99 vandaan die niet in rekening zou zijn gebracht? 

Reputatie 1

 

 

 

 

@Re.tep NS krijgt ook wel eens geld voor niet geleverde diensten, zoals jij in onderstaand topic hebt geantwoord. Dan neem ik dus aan dat dit ook terugbetaald moet worden? Waarom zijn de voorwaarden in dat geval volgens jouw wel van toepassing en in het geval van Marius niet??

 

 

Die opmerking vind ik wel een goede.

November was mijn laatste treinreis, en daarna nog maanden flex abbo betaald waar ik geen gebruik van maakte.

Heb ik toch gewoon betaald.

Maar ik wil niet de indruk wekken dat ik niet wil betalen voor iets waar ik toch gebruik van gemaakt hebt.

Maar als ik dan vervolgens lees dat in de eigen product informatie staat dat het maximaal 3 maanden mag duren, en de fout bij NS ligt, dan ben ik wel van mening dat er wel iets meer coulance gegeven mag worden dan slecht een upgrade.

Wat ik, nogmaals, wel vriendelijk vind hoor.

 

Reputatie 1

Het bedrag bij de vergeten in of uitcheck is €0. Maar er staat ook een reis met incheck om 9:14 en uitcheckt om 12:52 waarmee je een reis met bedrag van €16,02 hebt (40% korting). Vervolgens weer een inchecheck om 12:52 en omdat dat binnen 35 minuten is, is dat een overstap waardoor de langeafstandskorting doortelt. Je reist terug naar Assen en omdat je over het maximum tarief heen gaat wordt er nog maar €1, 62 berekend. Je hebt dan €17,64 betaald en dat is 40% van het maximumtarief van €29.40. Waar haalt NS dan in vredesnaam die €19,99 vandaan die niet in rekening zou zijn gebracht? 

Een deel zal die flex abbo zijn die ik weet activeerd heb. Dat is 5 euro.

Badge +3

Die hele vergeten check in/uit is onzin, als ze daarvoor ruim een jaar later nog (afgerond) 20 euro correctie rekenen klopt daar niets van! Lees verder:

Een reis met 40% korting van Assen naar Utrecht kost € 16,02 voor 165 TE (tariefeenheden).

Check je uit en binnen 35 minuten weer in (Utrecht) dan is dat een overstap en vervolg van je reis.

NS mag maximaal 200 TE rekenen, dus voor de terugres Utrecht - Assen betaal je dan alleen nog het verschil tussen de reeds gereisde 165 TE en het maximum van 200 TE.

Met 40% korting is dat € 17,64 - € 16,02 = € 1,62 dus het klopt gewoon helemaal. Je bent niets verschuldigd! Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf pagina 6 t/m 10.

Edit: zie eerdere reactie van @Momo over priecies hetzelfde.

Reputatie 1

Vertel me iets meer over die maximum tarief?

Dat is 29,40?

Dat wist ik niet.

Badge +3

Vertel me iets meer over die maximum tarief?

Dat is 29,40?

Dat wist ik niet.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf pagina 6 t/m 10.

Je reist met 40% korting en dan is het maximum € 17,64 (waarvan je al € 16,02 betaald hebt voor Assen - Utrecht).

Die € 20 zou een correctie zijn voor een vergeten in/uitcheck, maar die heb je niet tenzij je in Assen 2x ingecheckt hebt met dezelfde kaart. Dat dient men gewoon te corrigeren!

Reputatie 1

Die vergeten check in lijkt me idd onzin.

Want alle 4 de tijden zijn geregistreerd.

Hoe konden ze die dan weten?

Je kan het beste even contact opnemen met onze klantenservice, Marius Langenberg. Daar kunnen mijn collega's dit voor je uitzoeken. Laat je ons weten waardoor dit bedrag tot stand kwam?

Badge +3

Je kan het beste even contact opnemen met onze klantenservice, Marius Langenberg. Daar kunnen mijn collega's dit voor je uitzoeken. Laat je ons weten waardoor dit bedrag tot stand kwam?

Het lijkt op een (spook)correctie van € 20,00 voor een dubbele incheck in Assen. Die mag weg dus.

De rest klopt gewoon en is geen speld tussen te krijgen. Waarom er dan € 19,99 van gemaakt wordt een jaar later… 😥

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt op een correctie van € 20,00 voor een dubbele incheck in Assen. De rest klopt gewoon en is geen speld tussen te krijgen. Waarom er dan € 19,99 van gemaakt wordt een jaar later… 😥

Toch 1 hele cent korting. 😂

Reputatie 7
Badge +3

Een deel zal die flex abbo zijn die ik weet activeerd heb. Dat is 5 euro.

Zou ook nog kunnen. Als de factuur voor een hele maand Flex Dalvoordeel is, is dat €5,60. 

De terugreis van Utrecht naar Assen staat erin voor €1,62. Als NS het niet ziet als een overstap zou het €16.02 moeten zijn. Die €16,02 min de berekende €1,62 is €14,40. Plus €5,60 van Dal Voordeel is €20 (en missen we ook weer een cent).  Maar het was wel een overstap, want binnen 35 minuten weer ingecheckt waardoor dat bedrag van €1,62 gewoon correct is. 

Hoe staat het precies op de factuur gespecificeerd?

Reputatie 7
Badge +1

Het blijkt dus niet een op zichzelf staand geval te zijn. Er zijn meer brieven verstuurd.

 

 

Badge +3

Het blijkt dus niet een op zichzelf staand geval te zijn. Er zijn meer brieven verstuurd.

Suf genoeg inderdaad, maar dankzij de screenshot van @Marius Langenberg weten we dat het om een spookcorrectie gaat die nergens op slaat (dubbele incheck Assen).

En áls het ergens op zou slaan (want 2x ingecheckt en maar 1x uitgecheckt!) zou het de NS sieren om daar niet moeilijk over te doen, en al helemal niet na 13 maanden.

Zie de voorwaarden, dat had veel eerder alsnog in rekening gebracht moeten worden dus! 🙄

Reputatie 7
Badge +1

Het blijkt dus niet een op zichzelf staand geval te zijn. Er zijn meer brieven verstuurd.

Suf genoeg inderdaad, maar dankzij de screenshot van @Marius Langenberg weten we dat het om een spookcorrectie gaat (maart 2023) die nergens op slaat.

Gaat het hier wel om een spookcorrectie?? Webcare zwijgt natuurlijk weer op alle fronten. Als dit soort topics in ieder geval één ding duidelijk maakt dan is dat ook een verbeterplan bij NS zeer noodzakelijk is.

Badge +3

Gaat het hier wel om een spookcorrectie??

Ja, zie de screenshot en wat daar mis aan zou kunnen zijn!

Als @Marius Langenberg toen toevallig 2x ingecheckt was in Assen om 9:14 dan stond het er correct (geeft niet, geen kosten!).

Maaar nu wordt daarvoor (meer dan een jaar later) ineens alsnog 20 euro in rekening gebracht! 🙄

 

Reputatie 7
Badge +1

Ja Robert, maar webcare zegt toch echt net tot 3 keer aan toe dat die brief naar Valerie geheel terecht is. Bedrijf is tot op heden verdomd slecht in het toegeven van fouten.

Reputatie 7
Badge +3

Suf genoeg inderdaad, maar dankzij de screenshot van @Marius Langenberg weten we dat het om een spookcorrectie gaat die nergens op slaat (dubbele incheck Assen).

Om het verhaal helemaal compleet te maken zou misschien een screenshot van de originele factuur helpen. De ontvangen mail geeft aan op de factuur van de betreffende periode €0 achter die reiskosten staat. We hebben nu de screenshot van de reishistorie en als het zo is dat de bedragen van de eerdere factuur afwijken van wat in de reishistorie staat dan zou het terecht kunnen zijn. Maar dan nog, om daar een jaar na dato nog mee te komen…. En als dat zo is, hoe kan dat in hemelsnaam gebeuren? Dit roept gewoon zoveel vraagtekens op. 

Badge +3

Ja Robert, maar webcare zegt toch echt net tot 3 keer aan toe dat die brief naar Valerie geheel terecht is. Bedrijf is tot op heden verdomd slecht in het toegeven van fouten.

Ken de situatie van Valerie op X niet, maar weet bijna zeker dat ze een valide punt heeft als het niet binnen 3 maanden na de gemiste in/uitcheck verrekend was, en ze er dus nu pas mee komen.

Dat roept dus vragen op, en dat ze uit arren moede dan maar een 1e klas upgrade geven (excuses voor het ongemak) is helemaal absurd! 🙄

Als er dus al iets aan de hand was (gemiste in/uitcheck, hier dus niet eens het geval), dan kwijtschelding.

Reputatie 7
Badge +3

En nog eentje, maar ^DL gaat kijken wat er gebeurd is.

 

 

Badge +3

En nog eentje, maar ^DL gaat kijken wat er gebeurd is.

Juist.. 

Dus beste NS, laat het voor wat het is. Vermoei de beste reizigers er niet mee om een Mijn OV-chip account aan te moeten maken om aan te tonen dat het (vermoedelijk) helemaal niet klopt wat jullie beweren! 😣

Voor @Marius Langenberg is zo'n account aanmaken niet eens nodig, het screenshot is overduidelijk.

Reputatie 7

Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

Reageer