Skip to main content

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien.

Als ik als reiziger de voorwaarden schendt en zonder vervoerbewijs in de trein ga zitten, is de reden “ik had het liever anders gezien” dan ook voldoende?

 


Uit de productvoorwaarden NS Flex:

12.3 U ontvangt maandelijks een digitale factuur in uw MijnNS account.

12.4 De in artikel 12.1 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s)) in rekening gebracht krijgt.n rekening gebracht krijgt.


Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Nergens voor nodig.

Klacht indienen met verwijzing naar de productvoorwaarden en bij eventuele afwijzing naar het Klachtenloket:

 https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/


Als treinreiziger heb je vaak geen andere keus dan NS toegang te verlenen tot je portemonnee. Dat doe je dan maar onder voorwaarden en in vertrouwen. Het is vervolgens de plicht van NS om daar uiterst zorgvuldig mee om te gaan en niet te pas en te onpas van alles en nog wat van je rekening af te schrijven.

Fouten kunnen helaas niet altijd vermeden worden, maar die hoor je niet op een dergelijke wijze op klanten af te wentelen. Helaas valt hierbij op te merken dat dit geval niet op zich staat. Misleiding speelt meer dan eens een rol.

Van één van de grootste bedrijven van het land dat bovendien een overheidsbedrijf is, mag je wel iets anders verwachten.

Het is mij ook een raadsel waarom verstandige leden van dit forum al dit soort gedoe blijven verdedigen of er zelfs aan meewerken. Het dient juist te vuur en te zwaard bestreden en in de kiem gesmoord te worden. Als klant heb je recht op een open en eerlijke benadering.


En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

 

Dit is dus precies wat er aan schort. Het is telkens denken en handelen vanuit het idee dat de klant  als onbenullige bijkomstigheid al die grollen wel moet en zal pikken, de klant heeft immers weinig tot geen keus en men weet maar al te goed dat klanten de kleine lettertjes (vrijwel) nooit lezen.

Zelf zou ik dit niet over mijn kant laten gaan en daarbij gaat het mij totaal niet om die euro’s. Het zou anders liggen indien ik in dit geval een andere mail zou hebben ontvangen. Iets in de trant van:

 

Geachte heer Est,

Hierbij vragen wij uw aandacht voor het feit dat wij er recent achter zijn gekomen dat wij, meer dan een jaar geleden bij de facturatie van uw reiskosten weer een stommiteit hebben begaan. Hierdoor zijn uw reiskosten indertijd niet (volledig) in rekening gebracht. Het spijt ons zeer, u daar nu mee lastig te moeten vallen. Wij beseffen ons dondersgoed dat wij, gezien hetgeen is overeengekomen, geen poot hebben om op te staan. Wij komen nu eenvoudigweg veel te laat op de proppen met onze factuur. Gezien de desastreuze financiële situatie waarin ons bedrijf zich thans bevindt hebben wij toch gemeend, al onze euvele moed bij elkaar te moeten schrapen om een beroep te doen op uw generositeit. Bijzonder graag verzoeken wij u de onverschuldigde afschrijving te accepteren. U zult als gewaardeerde klant, naar wij vurig hopen, begrijpen dat wij elke vrijwillige bijdrage aan de continuïteit van onze onderneming met grote dankbaarheid zullen aanvaarden. Wij hadden het liever ook anders gezien.

Als goedmakertje voor alle overlast treft u bijgaand een upgrade naar onze exclusieve 1e klas aan,

Hoogachtend,


Misschien dat dit beter werkt:

“Nee rechter, volgens de voorwaarden van NS mogen ze tot drie maanden na de reisdatum factureren. Inmiddels is het meer dan een jaar geleden.”


Precies, een rechter zou nooit vragen waarom ik wil dat NS zich aan hun voorwaarden houden, hooguit wat mijn belang is, en dat kan wel degelijk zijn dat ik het geld bijvoorbeeld nog terug moet kunnen krijgen.

Een betere reden om mij niet als advocaat in te huren lijkt me overigens dat ik geen advocaat ben, sterker nog, ik heb niet eens rechten gestudeerd. Ik ben slechts een consument met enige ervaring met de grillen van NS die zich daar soms druk over maakt en probeert serieus in in te lezen o.b.v. openbare bronnen.


Ik kan er niets over zeggen. Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien. We zullen alleen kosten in rekening brengen die ook daadwerkelijk zijn gemaakt.

Nee conform jullie voorwaarden mag je helemaal geen kosten meer in rekening brengen. Door het innen van die factuur zijn jullie conform jullie eigen voorwaarden dus al in overtreding. @BrunoEst heeft het volgens mij toch heel duidelijk verwoord. 


De claim. Vandaag ingediend.

 

 


En het antwoord "wij hadden het liever anders gezien" word dan als beste antwoord geselecteerd? 

Door wie dan? 

Mag ik dat zelf niet bepalen?  Lol

Dat mag je wel zelf kiezen, maar als je het niet snel genoeg doet en de vraag daardoor open blijft staan terwijl er intussen wel een goed antwoord is gegeven, wordt het gedaan door een moderator. Superusers kunnen het ook doen, maar ik heb daar over het algemeen geen zin en ga ook zeker niet mijn eigen antwoord kiezen als beste antwoord. Je kunt wel aan een moderator vragen dit beste antwoord te deselecteren waarna je zelf een best antwoord kunt kiezen.  

 

Maar in dit geval is er duidelijk geen goed antwoord gekozen, maar een antwoord dat de NS het beste uitkomt.


Als @Marius Langenberg toen toevallig 2x ingecheckt was in Assen om 9:14 dan stond het er correct (geeft niet, geen kosten!)

Hoe kan je überhaupt 2x ingecheckt zijn om dezelfde tijd, dan moet dat paaltje toch een melding “u bent al ingecheckt” geven? En als het bij een ander paaltje gebeurd is dan had dat je moeten uitchecken.

(Al zou een paaltje op de verkeerde tijd of datum kunnen, daardoor ben ik in een bus ook wel eens dubbel ingecheckt geraakt toen ik wilde uitchecken)


Gewoon klacht indienen bij het Klachtenloket OV. Als dat niet helpt, door naar de geschillencommissie OV. Het zou goed kunnen dat NS dan snel toegeeft om geen precedent te scheppen.


Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Heb ik, heb ik…. Als zero goed is? 

Alleen op dit moment ben ik even niet thuis…

Ik weet niet of leiden op de route is?

 

Zero is prima, drink ik zelf nu ook altijd. 

 

 

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...


Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Tja, aanbieding. Dus even gehamsterd, ook al was het niet bij de hamster supermarkt. 😁


Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Haha, die hebben ze bij de ALDI ook en dan is de keuze tussen River en Coca Cola®️ al snel gemaakt 🤣 Al zal 5 euro voor vier literflessen je de kop niet kosten…

In dit geval was het net geen 6 euro voor 4 flessen van 1,5 liter. Het was alleen een paar keer heen en weer met de fiets, dit paste niet in 1 keer in mijn fietstassen. Want ja, geen auto, daar bespaar ik weer op. En ik vond vorige week tegen een glaswandje hier in het kleine winkelcentrum een briefje van 20, plus iemand had nog een muntje van 50 cent in het winkelkarretje wat ik pakte laten zitten. 


Nee, na een jaar zou ik die rekening niet meer indienen. :-)

 

Maar het schijnt dus zo te zijn dat het na 5 jaar zelfs nog mag.

Dat zou ik al helemaal raar vinden.

Maar zeker met reiskosten...  Ik heb mijn belasting aangifte al gedaan. Kan ik nu niet meer declareren.


Als ik een klus bij een klant doe en pas na 13 maanden een rekening indien, zegt die ook, wat is dit?

Maar dan verwacht je toch ook dat deze rekening gewoon aan jou betaald wordt, als de dienst geleverd is ?

Als klant van NS mag je gewoon verwachten dat incasso's correct en tijdig plaatsvinden. NS is een groot bedrijf en je mag toch echt wel verwachten dat dit soort dingen correct verlopen. Rekening na 13 maanden nog indienen is voor mij eigenlijk not done. Het is NS overigens al meerdere keren overkomen bijvoorbeeld met OV-fiets afschrijvingen pas na 6 maanden. Ook dit punt kan dus in het verbeterplan.


Uit de productvoorwaarden NS Flex:

12.3 U ontvangt maandelijks een digitale factuur in uw MijnNS account.

12.4 De in artikel 12.1 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s)) in rekening gebracht krijgt.n rekening gebracht krijgt.

Lijkt mij dat NS zichzelf weer eens in de vingers gesneden heeft. NS stelt zelf dat in 1e instantie de maandnota nog niet definitief is. Uit de tweede zin (het kan voorkomen….) blijkt dan dat de factuur na 3 maanden wel definitief is. 


De stelling dat het een "puinhoop" is is natuurlijk onzin, ieder bedrijf wil natuurlijk gewoon betaald worden en zend daarvoor een factuur.

Netter was natuurlijk dat de klant even had aangegeven bij NS dat er nog een te betalen rekening open stond dan stilletjes te hopen dat ze het vergeten. Niet dus......

Als je bij schending van je eigen voorwaarden niet verder komt dan dat iets anders "netter" was geweest, is het m.i. inderdaad een puinhoop.


Ondanks de geweldige hulp en vele goede tips zou ik toch willen vragen aan de moderator om de bijdrage van BrunoEst als beste antwoord te selecteren!

@Erryt NS mogelijk heb je dit verzoek van TS gemist. Zou je jouw vrij nietszeggende reactie (dat is verder geen persoonlijk verwijt, het is vast beleid van NS dat je hier richting klanten de kop in het zand moet steken) nog even willen deselecteren als 'beste antwoord'?


Een voorschot heeft natuurlijk weinig met het  bedrag op de eindfactuur te maken, dit kan fors verschillen, zo als vele vaak ondervinden.

Maar misschien een goed idee voor NS, in plaats van achteraf proberen het geld voor geleverde diensten alsnog te krijgen.

 

Een voorschotbedrag van de energierekening is een inschatting gebaseerd op je eerdere verbruik, de tarieven en de gemiddeld verwachte temperaturen in de herst en winter. Wanneer er bij 1 van deze dingen een flinke verandering is, dan klopt het hele rekensommetje van die inschatting niet meer. Je kan dan ook zelf gedurende het jaar je maandelijkse voorschot verhogen of verlagen. Daarbij weet je ook dat het een voorschot is en dat aan het jaar wordt bekeken of de voorschotten de totale kosten dekken. Op die manier betaal je per jaar de werkelijke kosten. Bij NS Flex betaal je die werkelijke kosten van gemaakte reizen per maand, er hoeft niets van te voren ingeschat te worden. 

De reishistorie en ook de reiskosten kunnen bij Flex soms wel later bekend zijn, kan wel 2 tot 3 weken zijn waardoor ze pas een maand later gefactureerd worden. En zoals hierboven al aangeven staat in de voorwaarden dat tot 3 maanden na de reisdatum nog kosten in rekening gebracht kunnen worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat het in dit geval iets meer dan een jaar na de reisdatum nog gebeurt.

 


....mmm bijvoorbeeld omdat je het geld inmiddels niet meer terug kunt krijgen van een partij in opdracht waarvan je reisde, zoals een werkgever......   

......en dus niet hoefde te kunnen weten dat je dit nog moest betalen en het geld daarom intussen aan iets anders uitgegeven hebt.....

Ik zou jou niet snel als advocaat inhuren @Olav93.

Nee rechter, kan NS niet betalen want ik kan het zelf niet meer declareren bij mijn werkgever, waar ik ontslagen ben.

Nee rechter, kan NS niet betalen want ik heb er al bier voor gekocht.

Nee, dit gaat het natuurlijk nooit worden.

De rechter kijkt gewoon naar de voorwaarden, de wet en eventuele andere informatie die NS publiceert. Met de voorwaarden wordt het al snel duidelijk dat NS veel te laat is. Heb je die nu al eens gelezen?

De dingen die @Olav93 noemt staan natuurlijk nergens vermeld maar zijn wel redelijke argumenten waarom je niet een jaar zou moeten wachten met een factuur.


@Erryt NS Zou je ook willen ingaan op de opmerking dat dit tegen jullie eigen voorwaarden is?

13.5 De factuur die u ontvangt van NS is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.


Er gaan natuurlijk ook praktische dingen fout. Krijg zonet een tweet waarin iemand dus nu na 6 maanden een factuur krijgt en die dag per ongeluk met de verkeerde pas heeft ingecheckt. Die verkeerde incheck kunnen ze nu niet meer corrigeren maar de factuur moet natuurlijk wel gewoon betaald worden. Ook al een klacht van iemand die inmiddels van werkgever is veranderd en NS doet maar alsof haar neus bloedt. 

Waarom houdt het bedrijf zich wel aan de voorwaarden als de klant vraagt om een refund bij een verkeerd E-ticket en waarom houdt het bedrijf zich in deze niet aan haar eigen voorwaarden. Geef daar nu eens antwoord op. 


Er gaan natuurlijk ook praktische dingen fout. Krijg zonet een tweet waarin iemand dus nu na 6 maanden een factuur krijgt en die dag per ongeluk met de verkeerde pas heeft ingecheckt. Die verkeerde incheck kunnen ze nu niet meer corrigeren maar de factuur moet natuurlijk wel gewoon betaald worden. Ook al een klacht van iemand die inmiddels van werkgever is veranderd en NS doet maar alsof haar neus bloedt. 

Waarom houdt het bedrijf zich wel aan de voorwaarden als de klant vraagt om een refund bij een verkeerd E-ticket en waarom houdt het bedrijf zich in deze niet aan haar eigen voorwaarden. Geef daar nu eens antwoord op. 

Mijn klacht is zojuist doorgezet naar de NS. Dan zullen ze voor het eerst inhoudelijk moeten reageren. De driemaandstermijn bij vergoedingen vanwege onjuist inchecken zal ik eventueel noemen, net als het feit dat de klantenservice niet beschikbaar is per e-mail in strijd met een EU-verordening.


Reageer