beantwoord

NS brengt na ruim een jaar kosten van terugreis in rekening


Reputatie 2

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2024, 17:41

Bekijk origineel

120 reacties

Er gaan natuurlijk ook praktische dingen fout. Krijg zonet een tweet waarin iemand dus nu na 6 maanden een factuur krijgt en die dag per ongeluk met de verkeerde pas heeft ingecheckt. Die verkeerde incheck kunnen ze nu niet meer corrigeren maar de factuur moet natuurlijk wel gewoon betaald worden. Ook al een klacht van iemand die inmiddels van werkgever is veranderd en NS doet maar alsof haar neus bloedt. 

Waarom houdt het bedrijf zich wel aan de voorwaarden als de klant vraagt om een refund bij een verkeerd E-ticket en waarom houdt het bedrijf zich in deze niet aan haar eigen voorwaarden. Geef daar nu eens antwoord op. 

Mijn klacht is zojuist doorgezet naar de NS. Dan zullen ze voor het eerst inhoudelijk moeten reageren. De driemaandstermijn bij vergoedingen vanwege onjuist inchecken zal ik eventueel noemen, net als het feit dat de klantenservice niet beschikbaar is per e-mail in strijd met een EU-verordening.

Reputatie 7
Badge +1

Er gaan natuurlijk ook praktische dingen fout. Krijg zonet een tweet waarin iemand dus nu na 6 maanden een factuur krijgt en die dag per ongeluk met de verkeerde pas heeft ingecheckt. Die verkeerde incheck kunnen ze nu niet meer corrigeren maar de factuur moet natuurlijk wel gewoon betaald worden. Ook al een klacht van iemand die inmiddels van werkgever is veranderd en NS doet maar alsof haar neus bloedt. 

Waarom houdt het bedrijf zich wel aan de voorwaarden als de klant vraagt om een refund bij een verkeerd E-ticket en waarom houdt het bedrijf zich in deze niet aan haar eigen voorwaarden. Geef daar nu eens antwoord op. 

Reputatie 7
Badge

Precies, een rechter zou nooit vragen waarom ik wil dat NS zich aan hun voorwaarden houden, hooguit wat mijn belang is, en dat kan wel degelijk zijn dat ik het geld bijvoorbeeld nog terug moet kunnen krijgen.

Een betere reden om mij niet als advocaat in te huren lijkt me overigens dat ik geen advocaat ben, sterker nog, ik heb niet eens rechten gestudeerd. Ik ben slechts een consument met enige ervaring met de grillen van NS die zich daar soms druk over maakt en probeert serieus in in te lezen o.b.v. openbare bronnen.

Reputatie 7
Badge +1

....mmm bijvoorbeeld omdat je het geld inmiddels niet meer terug kunt krijgen van een partij in opdracht waarvan je reisde, zoals een werkgever......   

......en dus niet hoefde te kunnen weten dat je dit nog moest betalen en het geld daarom intussen aan iets anders uitgegeven hebt.....

Ik zou jou niet snel als advocaat inhuren @Olav93.

Nee rechter, kan NS niet betalen want ik kan het zelf niet meer declareren bij mijn werkgever, waar ik ontslagen ben.

Nee rechter, kan NS niet betalen want ik heb er al bier voor gekocht.

Nee, dit gaat het natuurlijk nooit worden.

De rechter kijkt gewoon naar de voorwaarden, de wet en eventuele andere informatie die NS publiceert. Met de voorwaarden wordt het al snel duidelijk dat NS veel te laat is. Heb je die nu al eens gelezen?

De dingen die @Olav93 noemt staan natuurlijk nergens vermeld maar zijn wel redelijke argumenten waarom je niet een jaar zou moeten wachten met een factuur.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat dit beter werkt:

“Nee rechter, volgens de voorwaarden van NS mogen ze tot drie maanden na de reisdatum factureren. Inmiddels is het meer dan een jaar geleden.”

Reputatie 5

....mmm bijvoorbeeld omdat je het geld inmiddels niet meer terug kunt krijgen van een partij in opdracht waarvan je reisde, zoals een werkgever......   

......en dus niet hoefde te kunnen weten dat je dit nog moest betalen en het geld daarom intussen aan iets anders uitgegeven hebt.....

Ik zou jou niet snel als advocaat inhuren @Olav93.

Nee rechter, kan NS niet betalen want ik kan het zelf niet meer declareren bij mijn werkgever, waar ik ontslagen ben.

Nee rechter, kan NS niet betalen want ik heb er al bier voor gekocht.

Nee, dit gaat het natuurlijk nooit worden.

Reputatie 7
Badge

Ondanks de geweldige hulp en vele goede tips zou ik toch willen vragen aan de moderator om de bijdrage van BrunoEst als beste antwoord te selecteren!

@Erryt NS mogelijk heb je dit verzoek van TS gemist. Zou je jouw vrij nietszeggende reactie (dat is verder geen persoonlijk verwijt, het is vast beleid van NS dat je hier richting klanten de kop in het zand moet steken) nog even willen deselecteren als 'beste antwoord'?

Reputatie 7
Badge

De stelling dat het een "puinhoop" is is natuurlijk onzin, ieder bedrijf wil natuurlijk gewoon betaald worden en zend daarvoor een factuur.

Netter was natuurlijk dat de klant even had aangegeven bij NS dat er nog een te betalen rekening open stond dan stilletjes te hopen dat ze het vergeten. Niet dus......

Als je bij schending van je eigen voorwaarden niet verder komt dan dat iets anders "netter" was geweest, is het m.i. inderdaad een puinhoop.

Reputatie 7
Badge

Waarom zou je een geleverde dienst door een bedrijf niet betalen ? 

Zoals eerder in dit topic aangegeven, bijvoorbeeld omdat je het geld inmiddels niet meer terug kunt krijgen van een partij in opdracht waarvan je reisde, zoals een werkgever. Of omdat je als consument geen hele administratie bij hoeft te houden wn dus niet hoefde te kunnen weten dat je dit nog moest betalen en het geld daarom intussen aan iets anders uitgegeven hebt. Of... dat gaat NS eigenlijk geen moer aan. Ze moeten gewoon van mijn geld afblijven als ze daar geen recht (meer) op hebben.

Badge +3

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er met de reishistorie gerommeld is, want de diverse screenshots (van verschillende personen, zowel hier als op X) zien er vreemd uit.

Met één keer de correcte reis (waarvan de kosten later verschenen zijn, daar zal eerst € 0,00 gestaan hebben net als op je toenmalige factuur) plus een incomplete reis (uitcheck gemist) waarvoor je een correctie van € 20,00 zou verwachten, maar die op nul gezet is.

Ten eerste kan je helemaal niet ‘dubbel’ inchecken in Assen (want geen poortjes dus dat zou een uitcheck worden, of je een melding opleveren dat je al ingecheckt bent), en ten tweede toont Mijn OV-chip die tweede transactie helemaal niet. Die heeft dus serieus nooit plaatsgevonden. Prutswerk van de bovenste plank.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Die drie maanden waarover gerept wordt gaan expliciet over bepaalde specifieke extra kosten, niet over de kosten van de treinreis zelf. Ik vrees dat NS voor die laatste kosten dus in principe kan terugvallen op de wettelijke termijn van 2 jaar voor particulieren..

De meeste mensen zullen gewoon alsnog betalen wat NS met de weigeraars doet weet ik niet.

Ik lees toch echt dit:

 

Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten in rekening gebracht krijgt.

 

Dat zijn dus echt reiskosten en geen specifieke extra kosten

@Henkpeetersen 

Die drie maanden waarover gerept wordt gaan expliciet over bepaalde specifieke extra kosten, niet over de kosten van de treinreis zelf. Ik vrees dat NS voor die laatste kosten dus in principe kan terugvallen op de wettelijke termijn van 2 jaar voor particulieren..

De meeste mensen zullen gewoon alsnog betalen wat NS met de weigeraars doet weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +1

Uit de productvoorwaarden NS Flex:

12.3 U ontvangt maandelijks een digitale factuur in uw MijnNS account.

12.4 De in artikel 12.1 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s)) in rekening gebracht krijgt.n rekening gebracht krijgt.

Nog even speciaal voor Ret.tep

Reputatie 7
Badge +1

Waarom zou je een geleverde dienst door een bedrijf niet betalen ? 

Zoals je al vaker is verteld in deze discussie: NS heeft volgens zijn eigen voorwaarden 3 maanden om te factureren. Daarna is het te laat. De voorwaarden gelden niet alleen voor de klant, maar ook voor NS.

Reputatie 5

Waarom zou je een geleverde dienst door een bedrijf niet betalen ? 

De stelling dat het een "puinhoop" is is natuurlijk onzin, ieder bedrijf wil natuurlijk gewoon betaald worden en zend daarvoor een factuur.

Netter was natuurlijk dat de klant even had aangegeven bij NS dat er nog een te betalen rekening open stond dan stilletjes te hopen dat ze het vergeten. Niet dus......

Reputatie 7
Badge +1

Dit topic is nu ruim 2 maanden oud. Nog altijd worden er facturen van vorig jaar gestuurd. Mijn conclusie is dan wel dat het bij NS Flex een complete puinhoop is. Na ruim 2 maanden is het dus nog niet opgelost. Hoe kan dat?? NS is toch niet de plaatselijke kruidenier. Hoe lang gaat dit nog duren een jaar? 2 jaar?   

 

Zo net dus op X:

 

Reputatie 2

De claim. Vandaag ingediend.

 

 

Reputatie 7

Ondanks de geweldige hulp en vele goede tips zou ik toch willen vragen aan de moderator om de bijdrage van BrunoEst als beste antwoord te selecteren!

 

Leuk om te lezen !

Zoals aangegeven heeft de beste treinreiziger (voorlopig) weinig of niets te kiezen, zelfs het beste antwoord niet 😪😉

Maar inderdaad, eerlijk is eerlijk, er gaan zeker ook dingen gewoon goed. 🙂

Reputatie 5

Nou dat is inderdaad snel. Fijn dat dit netjes is afgehandeld.

Reputatie 2

Ok, ter afsluiting toch nog iets positiefs: 

Hier zijn ze toch erg snel mee:

 

Echt binnen minuten! 

Als ik toch kritiek zou moeten geven: dan zou ik zeggen, doe dit automatisch. Mijn reis is bekend, mijn gegevens zijn bekend, de storing is bekend...

Reputatie 2

Oh...  Nog even een totaal overbodige reactie..

Gewoon om nog even de 100 vol te maken.…

 

Anyway.. Allen nog bedankt! 

 

Ik weet nu in ieder geval weer waarom ik mijn Flex heb opgezegd een tijdje terug…

 

- check in of uit niet goed geregistreerd…

- facturatie niet goed gegaan

- na ruim een jaar alsnog indienen

- claimen dat ik vergeten ben in of uit te checken, terwijl gegevens anders wijzen

- mij eerst een brief willen sturen alvorens de rekening te sturen, is ook niet gelukt 

En vervolgens zijn er hier mensen die beweren dat alles gaat zoals het hoort…

 

Vervolgens ga je weer met de trein..  trein defect. 

En staat er vandaag ook weer dat ik weer!!!! ben vergeten in of uit te checken…

Hoe dan? Dan gaat de poortjes toch niet eens open???

Reputatie 2

Ondanks de geweldige hulp en vele goede tips zou ik toch willen vragen aan de moderator om de bijdrage van BrunoEst als beste antwoord te selecteren!

Reputatie 2

Geweldig dit! 😃

 

Overigens zojuist een claim ingediend voor geld terug bij vertraging.

Reputatie 7

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

 

Dit is dus precies wat er aan schort. Het is telkens denken en handelen vanuit het idee dat de klant  als onbenullige bijkomstigheid al die grollen wel moet en zal pikken, de klant heeft immers weinig tot geen keus en men weet maar al te goed dat klanten de kleine lettertjes (vrijwel) nooit lezen.

Zelf zou ik dit niet over mijn kant laten gaan en daarbij gaat het mij totaal niet om die euro’s. Het zou anders liggen indien ik in dit geval een andere mail zou hebben ontvangen. Iets in de trant van:

 

Geachte heer Est,

Hierbij vragen wij uw aandacht voor het feit dat wij er recent achter zijn gekomen dat wij, meer dan een jaar geleden bij de facturatie van uw reiskosten weer een stommiteit hebben begaan. Hierdoor zijn uw reiskosten indertijd niet (volledig) in rekening gebracht. Het spijt ons zeer, u daar nu mee lastig te moeten vallen. Wij beseffen ons dondersgoed dat wij, gezien hetgeen is overeengekomen, geen poot hebben om op te staan. Wij komen nu eenvoudigweg veel te laat op de proppen met onze factuur. Gezien de desastreuze financiële situatie waarin ons bedrijf zich thans bevindt hebben wij toch gemeend, al onze euvele moed bij elkaar te moeten schrapen om een beroep te doen op uw generositeit. Bijzonder graag verzoeken wij u de onverschuldigde afschrijving te accepteren. U zult als gewaardeerde klant, naar wij vurig hopen, begrijpen dat wij elke vrijwillige bijdrage aan de continuïteit van onze onderneming met grote dankbaarheid zullen aanvaarden. Wij hadden het liever ook anders gezien.

Als goedmakertje voor alle overlast treft u bijgaand een upgrade naar onze exclusieve 1e klas aan,

Hoogachtend,

Reputatie 5

 ....Als je de klachten hier mag geloven zit in iedere drukke trein de 1e klas altijd vol met reizigers met een 2e klas vervoerbewijs.....

Ach ja, vele zitten hier vaak in één wat negative modus, mooi bewijs dat de praktijk toch vaak beter en netter is. Bedankt voor het delen van de foto, en fijne reis nog met je upgrade eerste klasse.

Reageer