ns demotiveert reizigers

  • 9 July 2022
  • 5 reacties
  • 208 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Vanaf de coronamaatregelen hebben de NS stelselmatig en ingrijpend de reizigers eerst afgeraden en daarna tot op de dag van vandaag gedemotiveerd om met de spoorwegen te reizen. Dat is gebeurd met de volgende maatregelen:

1 in de lockdown begrijpelijkerwijs geen vervoer

2 daarna ook begrijpelijkerwijs alleen reizen met 1,5 m afstand 

3 dan verplicht met mondkapje. Begrijpelijkerwijs in de trein maar onbegrijpelijk ook op perrons 

4 thans gelukkig geen beperkingen in dat opzicht meer maar wel de nog steeds geldende andere maatregelen zoals reizen met korting niet in de spits en niet met fiets in de spits en dringend advies om reis aan te melden.

 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de reiziger wegblijft. Met deze maatregelen jaagt de NS de reiziger juist de trein uit en demotiveert zij de reiziger, die andere reismogelijkheden zoekt en waarschijnlijk ook gevonden heeft.

 

Statistisch gezien is het aantal reizigers met kortingskaarten een zeer belangrijke doelgroep voor de NS. En daarmee een belangrijke omzetcategorie.Die doelgroep is NS grotendeels kwijtgeraakt door haar eigen maatregelen.

 

Advies: hef het onderscheid tussen spitsreizen en niet-spitsreizen op en maak extra voorzieningen voor het meenemen van fietsen en laat fietsen gewoon toe ook in de spits.

 

vr gr


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoewel het aantal spitsreizigers nog wel minder is dan voor corona, is het tijdens de spits wel drukker in de trein dan tijdens de daluren. Afschaffen van de spitsberking qua korting zal betekenen dat meer mensen die nu tijdens de daluren reizen dan gaan reizen tijdens de spits omdat de prikkel om buiten de spits te reizen er dan niet is. Gevolg zal zijn dat het tijdens de spits drukker zal worden, dagjes mensen wachten dan niet meer tot 9 uur of tot na de middagspits en dat zal weer leiden tot klachten van volle treinen en zal reizigers ook weer demotiveren. 

Het probleem is dat de cijfers uw ervaring tegenspreken. Juist de veel betalende spitsreizigers blijven weg. In de spits zitten de treinen nog steeds voller dan buiten de spits, maar vooral met scholieren en studenten.

De ‘reizigers met kortingskaarten’ zijn wel bijna allemaal teruggekomen na corona. Financieel is dat juist een minder belangrijke doelgroep, omdat zij veel minder betalen.

Reputatie 7
Badge +2

Punt 1 t/m 3 waren door de overheid opgelegd, daar kan NS niet veel aan doen. Maar ondanks de spitsbeperking zitten de treinen, overigens vooral doordat ze nu nog korter zijn en soms minder vaak rijden, in de spitsuren al weer behoorlijk gevuld.

Een algemeen loslaten van de spitsbeperkingen qua korting is het nu dus eigenlijk te laat voor. Dat hadden ze eerder moeten doen om klanten te trekken, want zeker toen er nog een mondkapjesplicht was had dat best gekund in de spitsen. Toen was het op die tijden sterker te merken dat er minder reizigers waren.

Punt 1 was uitkleding van de dienstregeling en dit kwam niet door de overheid zoals Daniel aangeeft maar simpelweg door het zeer lage aantal reizigers en de uitval van personeel door besmettingen met Covid.

 

Punt 2 en 3, daarvoor kunt u zich vervoegen bij de overheid welke verantwoordelijk was voor het invoeren hiervan en de NS moet zich gewoon houden aan wettelijke regels.

Punt 4, gewoon bedrijfsregels die er altijd al waren, geen goedkope kaartjes in de spits omdat de treinen al vol genoeg zijn in de spits om die reden ook geen gewone fietsen tijdens de spits want daar is geen ruimte voor.

Mensen die alleen maar tegen de actie tarieven reizen zijn geen bron van inkomsten voor de NS, dat zal rond het kostendekkende niveau zitten en dan verdien je er niets aan en nu blijkt dat veel mensen ook zonder al die acties gewoon dagjes weggaan met de trein en daar een normaal tarief voor betalen en dat is wel goed voor de inkomsten.

En dat er dan misschien minder reizigers zijn en er een kortere trein kan rijden dat scheelt weer in alle kosten die de NS heeft, zoals slijtage aan de trein, personeelskosten, infraheffing en energieverbruik. De NS moet winst maken om te kunnen blijven bestaand en is geen liefdadigheidsinstelling.

En aanmelden voor de fiets is al lang komen te vervallen, alleen de ICT’er die dit kan aanpassen op de site van de NS is nog niet gevonden, die vacature staat nog open en als die vervuld is kan deze nieuwe medewerker de site aanpassen. En ja, dat is gewoon hartstikke knullig van een bedrijf als de NS dat ze dat niet up to date kunnen houden en daar veel verwarring mee veroorzaken bij reizigers die de fiets mee willen nemen.

Reputatie 7
Badge +3

NS demotiveert reizigers door vieze treinen te laten rijden, uitvallende treinen, geen tot slechte informatievoorziening, geen of weinig controle vervoerbewijzen, ontbreken handhaving huisregels, lange wachttijden bij klantenservice, niet werkende liften/roltrappen, onduidelijkheden of missende info op website/indeapp, lange wachtijd mail gekocht e-ticket

Reageer