NS Flex in de middagspits bij Arriva Noord-Nederland | NS Community
beantwoord

NS Flex in de middagspits bij Arriva Noord-Nederland

  • 20 November 2021
  • 5 reacties
  • 407 Bekeken

Reputatie 5

Twee kennissen reisden op maandag 1 november 2021 met NS dal voordeel in de volle spits (ingecheckt 17:15) met Arriva van Groningen naar Groningen Noord. Dit kleine stukje (4 km) zou € 2,42 moeten kosten, maar er werd slechts € 1,43 berekend, ongeveer de dal-prijs. Zij reisden daarvoor niet NS, waren dus niet eerder buiten de spits ingecheckt. en er hebben nooit andere abo's op hun nieuwe kaarten gestaan. Wel kwamen ze met een Qbuzz 5 uit het nabijgelegen Annen, ook volledig in de spits.
Over één euro maak ik me niet druk, of het nu nadeel is of, in dit geval, voordeel. Mijn vraag is:
Hanteert Arriva Noord-Nederland bij NS-Flex alleen de ochtendspits, en krijg je in de middagspits korting? Kun je met flex dalvrij in de middagspits zelfs gratis reizen? En hoe zit dat met bijvoorbeeld keuzedagen?
Weet iemand het juiste antwoord, zonder te gissen? Heeft iemand ervaring? In een topic van twee jaar geleden las ik het antwoord "Nee", met daarna een lange discussie of het misschien toch "ja"was, zonder eenduidig antwoord.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik hier slapende honden wijs op een of ander foutje in de programmering van het OV-chipsysteem. Het zij zo.

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 November 2021, 14:06

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Het lijkt erop dat bij een overstap van bus op regionale trein het basistarief van 99 cent niet in rekening is gebracht. Op deze pagina staat dat dit basistarief meestal wel in rekening gebracht wordt bij een overstap van bus op trein, maar dat er regionale uitzonderingen zijn. Dit lijkt me er dus een van.

Verder is dus wel tegen vol tarief gereisd. Bij treinen van Arriva gelden dezelfde daluren als die NS hanteert bij abonnementen en Keuzedagen.

Reputatie 5

Dank Tochjo, dat is duidelijk, en bij nakijken zag ik dat 9292 precies die prijs van € 1,43 noemt. Mijn vraag is beantwoord.

Reputatie 5

Die uitzondering was mij onbekend. Kan er voortaan rekening mee houden.

Reputatie 7
Badge +1

Geldt overigens omgekeerd ook- bij overstap-in Nrd NL, VAN trein op BUS en enkel in Nrd-NL (Groningen en Drenthe, Fryslan is nog onbekend terrein). Daarbij zijn hier wel problems gesignaleerd, mogelijk juist vanwege overgang van dal naar spits oid. Geldt op zich evenzeer in Oost-NL (bvb blauwnet treinen, is zowel Keolis als ARV) maar daar lijkt dit niet te werken, alweer getuige reacties op dit forum.

In Limburg-waar ARV zowel alle bus als de meeste stoptreintjes rijdt, vooralsnog niet.

Aangezien je in Stad van CS naar Noord ook de bus kan pakken zal dat wat langer duren maar wegens minder Km eerder nog minder kosten

Badge +3

Bij stad/streek/regio vervoer (Arriva/Blauwnet) telt bus/trein als één reis, dus bij een overstap op een regionale trein wordt niet opnieuw het (landelijke) instaptarief van € 0,99 berekend.

En of dat nou Arriva of Qbuzz of RRReis of Syntus of Keolis (of R-net of Blauwnet) is maakt niets uit. Bij GVB naar Connexxion gaat het overigens wel fout, en nog wat voorbeelden/afwijkingen (naar Qbuzz/R-net op de MerwedeLingeLijn in de spits), maar da’s een ander onderwerp.

Het klopt dus helemaal, de incheck vanuit Annen telt, zal ongeveer deze reis zijn geweest. Voor de treinrit (spits) betaal je dan voltarief/spits minus het basistarief (die € 0,99 dus).

Als de incheck buiten de spits was zou je daar (met een dalkorting abonnement) nog 40% korting op krijgen zelfs (basistarief € 0,59 voor streekvervoer).

En dan kost Groningen - Noord je dus € 1,45 (zonder busreis vooraf). Nu is het dus de prijs voltarief minus het basistarief (geen korting dus).

En nee, met Flex Dal Vrij kan je niet gratis reizen met een trein na 16:30

Alhoewel, als je bus-incheck in Annen buiten de spits is (eerste incheck telt) zou het zomaar kunnen dat een Arriva trein van Groningen naar waar dan ook niet berekend wordt! :sweat_smile:

Terzijde, voor OV-fietsen (ze hebben er maar liefst 8 dus) hoef je op Groningen Noord ook niet te zijn… 

Reageer