NS Flex ten onrechte opnieuw het instaptarief in rekening gebracht bij overstap bus op metro | NS Community
beantwoord

NS Flex ten onrechte opnieuw het instaptarief in rekening gebracht bij overstap bus op metro

  • 29 October 2022
  • 24 reacties
  • 1068 Bekeken

Reputatie 3

Vandaag kreeg ik mijn factuur voor NS Flex maar die is te hoog. Bij de overstap van bus (EBS) op metro (RET) is opnieuw het instaptarief in rekening gebracht en dat klopt niet want bij overstap binnen 35 minuten betaal je niet nogmaals het instaptarief. Hierdoor heb ik te veel betaald. De overstap later van metro op tram is wel goed verwerkt.

Ik heb dit bij de NS via Facebook gemeld maar die geven aan het heel druk te hebben en dat de reactie nog even kan duren. Maar er zit hier technisch iets niet goed als er bij de overstap opnieuw het instaptarief in rekening wordt gebracht. Ik zal vast niet de enige zijn die een te hoge factuur krijgt. Daarom breng ik het graag onder de aandacht zodat de NS dit zo snel mogelijk kan oplossen en ook om anderen erop te wijzen hun factuur goed te controleren.

Ā 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 29 October 2022, 16:15

Bekijk origineel

24 reacties

Vervelend dat er dubbel instaptarief is berekend. Ik wil er geen kastje-muur verhaal van maken, maar waarschijnlijk zal je het via RET moeten terugvragen, omdat onze klantenservice alleen nog NS transactiesĀ mag aanpassen. Ik heb een melding gemaakt voor IT zodat het hopelijk snel kan worden opgelost.

Badge +3

Bekend (goh, vervelend zeg!)Ā probleem, gebeurt ook (reproduceerbaar) bij GVB-Connexxion maar de andere kant op niet.

ErgĀ lastig, want NS (die je factureert) verwijst je dus tegenwoordig naar RET en als die je gelijk geven (en dat heb je!) krijg je het teveel betaalde bedrag waarschijnlijk als saldobestelling terug.

Maar ja, met NS Flex heb je bijzonder weinig aan saldo!Ā šŸ˜„

@Maxime NSĀ waarom mogen jullie niet meer correct factureren (of corrigeren)?

Zie Qbuzz (Merwedelingelijn) ā€œWat kom jij nou bij ons claimen met NS Flex? Wij weten helemaal niet welk abonnement je hebt, of stuur je NS klantgegevens maar (AVG!)ā€

Dus andere vervoerders mogen/moeten/kunnen wel foutieve NS (Flex) zaken corrigeren maar andersom niet meer (voorheen geen enkel probleem)? Tja, dat is zo afgesprokenā€¦

Melden bij IT prima, maar dit speelt al jaren. Kastje-muur inderdaad, en nu nog erger dus omdat je (elke keer dat het gebeurt)Ā allerlei gegevens moet sturen naar partijen die er weinig mee te maken hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele administreren en factureren vanĀ Flex zou bij de vervoerders weggehaald moeten worden en moeten worden ondergebracht bij het onpartijdigeĀ TLS. Belachelijk dat dit niet beter geregeld is.

Badge +3

Wil je er nog eentje? Hier van afgelopen woensdagā€¦ (vrijdag in zijn geheel verschenen in mijn Reishistorie)

Heenweg prima, terugweg zou voor de bovenste transactie ā‚¬ 0,52 moeten zijn wegens overstap binnen 35 minuten. Bij reizen op saldo gaat dat gewoon goed, dus het ligt 100% aan NS (Flex) of wie die verwerking ook doet. Ik begreep van iemand die het kan wetenĀ dat het al grotendeels door TLS gedaan wordt?

Maar goed, ik ga wel bij Breng/Bravo/Hermes/Connexxion (Transdev dus) vragen om die ā‚¬ 1,01 en dan graag op mijn IBAN (of beter nog, NS factuur!) en vooral niet als saldo. šŸ˜„

CiCo in de bus Station - Drosserstraat gaf overigens gewoon ā€˜Overstap OKā€™ aan, dus waar gaat het mis beste NS?

Er was ooit zoā€™n songfestival liedjeā€¦Ā Hemel en aarde bewegenĀ šŸ˜‚

Reputatie 3

Ik heb een melding gemaakt voor IT zodat het hopelijk snel kan worden opgelost.

Dat is fijn. Hopelijk ziet de IT-afdeling dat hier iets niet goed gaat. Ik mag toch ook aannemen dat de IT-afdeling eerst het systeem grondig getest heeft, door te kijken hoe overstappen tussen verschillende vervoerders worden verwerkt, voordat het in gebruik is genomen. Maar blijkbaar is dat niet gebeurd.

Ā 

Ik wil er geen kastje-muur verhaal van maken, maar waarschijnlijk zal je het via RET moeten terugvragen, omdat onze klantenservice alleen nog NS transactiesĀ mag aanpassen.

Met deze reactie kan ik geen genoegen nemen. Die komt op mij bijzonder klantonvriendelijk over, terwijl medewerkers van de klantenservice er toch zijn om mij te helpen. Ik heb een contract met NS afgesloten, ik heb de voorwaarden van NS geaccepteerd, de factuur komt van NS en ik betaal aan NS. Dan is NS verantwoordelijk voor de juistheid van mijn factuur, met RET heb ik niks te maken. Hoe de NS dat achter de schermen regelt is niet mijn zaak. Maar de NS heeft mij een te hoge factuur gestuurd dus zij moeten dat oplossen.

Ik hoor dat de klantenservice overbelast is maar als de eerst NS zorgt dat haar zaken goed op orde komen dan ontstaat er vanzelf minder drukte bij de klantenservice.

Badge +3

En ja hoorā€¦Ā https://www.transdev.nl/nl/klantenservice/geld-terugvragen

Heb je een NS-businesscard? Of NSflex? Vraag dan vergoeding aan via de NS-website.

Kastjeā€¦ muur! Nu maar bellen 0900 8686

Reputatie 7
Badge +3

Enige (soort van) oplossing is vragen aanĀ de NS klantenservice het BTM gedeelte van je NS Flex te laten verwijden zodat je in de bus, tram en metro weer op saldo reist en dit soort ongein niet meer hebt.Ā 

Badge +3

Had ook met mijn bankpas kunnen inchecken, dat werkt hier tegenwoordig gewoonĀ https://ovpay.nl/nl/hoe-het-werktĀ zonder aanmelden of zo.

Maar goed, viaĀ https://contact.transdev.nl/onjuistepintransactieindebusĀ kan ik verder, moet dan wel mijn (Flex) Reishistorie meesturenā€¦ neem zomaar aan dat mijn Flex screenshot (of dat van ov-chipkaart zonder bedragen) voldoende is.

Begripvolle (zou het vaker voorkomen? naam vergeten te vragen) dame aan de telefoon, en binnen 10 seconden contact!

Dus ik ga (volgende Flex factuur) ā‚¬ 1,01 te veel betalen aan NS en Transdev gaat mij ā‚¬ 1,01 vergoeden (zullen ze dat bij NS terug halen?).

Aparte constructie, ook dat je het moet indienen als onjuiste PIN-transactieā€¦ maar het zal welĀ šŸ¤”

Ā 

Reputatie 7
Badge +3

Te bezopen voor woorden.

Als ik dit allemaal zo lees zal ik zo lang als mogelijk mijn huidige Dal Voordeelabonnement op saldo met automatisch opladen blijven gebruiken. Dat werkt bijna feilloos en als er een keer iets misgaat kun je gewoon contact opnemen met de betreffende vervoerder.

NS kan van mij het Flex krijgen.

Badge +3

Enige (soort van) oplossing is vragen aanĀ de NS klantenservice het BTM gedeelte van je NS Flex te laten verwijden zodat je in de bus, tram en metro weer op saldo reist en dit soort ongein niet meer hebt.Ā 

Zou wat zijn als dat zonder tussenkomst van de Klantenservice zou kunnen (ook al lukt het bij een balie van een vervoerder ook wel)Ā šŸ¤£

Met Hermes Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven overigens nooit problemen gehad (samen met Flex BTM op Ć©Ć©n kaart).

Reputatie 3

Vandaag heb ik op mijn Facebookbericht een reactie van NS gekregen. Reactie was:

excuses voor de late reactie, het is erg druk. Ik vrees dat we je hier niet mee kunnen helpen. Allereerst omdat we transacties van anders vervoerders niet mogen aanpassen, maar ook omdat dit de correcte manier is waarop NS Flex met dit soort reizen omgaat. Zie onder andere deze twee topics op de NS Community: https://bit.ly/3FBCoNP en https://bit.ly/3NkWSfk. Op de website van de OV-chipkaart staat ook vermeld dat je alleen Ć©Ć©nmalig het basistarief betaalt bij een reis met overstappen tussen bus, tram en metro als je op saldo reist. Als je vaak dit soort reizen maakt dan kun je overwegen om het NS Flex gedeelte voor bus, tram en metro uit te zetten, zodat je voor die reizen op saldo reist en deze overstapkorting alsnog krijgt. Meer kunnen wij helaas niet voor je betekenen.
Ā 
Ik ben bang dat deze reactie niet juist is. Allereerst geeft de NS aan dat "maar ook omdat dit de correcte manier is waarop NS Flex met dit soort reizen omgaat." Dit is echter niet de correcte manier. Bij een overstap tussen tussen bus, tram en metro behoort maar 1x het basistarief in rekening te worden gebracht. Tot nu toe ging dat ook altijd wel goed. Alleen nu bij een overstap van EBS (bus) naar RET (metro) niet. Ik heb dus te veel betaald.
Net zoals Maxime NS gaf de klantenservice ook aan dat NS transacties van anders vervoerders niet mag aanpassen. Maar zoals ik hierboven ook al schreef: Ik heb een contract met NS afgesloten, ik heb de voorwaarden van NS geaccepteerd, de factuur komt van NS en ik betaal aan NS. Dan is NS verantwoordelijk voor de juistheid van mijn factuur, met EBS en RET heb ik niks te maken. Hoe de NS dat achter de schermen regelt is niet mijn zaak. Maar de NS heeft mij een te hoge factuur gestuurd dus zij moeten dat oplossen.
Ā 
Verder wil ik NS Flex gewoon houden omdat het meestal gewoon goed werkt. In mijn geval gaat het maar om ā‚¬ 1,01 basistarief, ondertussen gaat het mij ook al niet meer om die ene euro. Het gaat mij er om dat de NS geen verantwoordelijkheid wil nemen voor het sturen van een verkeerde factuur en dat de klantenservice mij niet wil helpen terwijl dat de taak van de klantenservice is. Ook kan dit vaker spelen. Als de NS vaker verkeerde bedragen in rekening brengt (al dan niet door fouten bij de vervoerders) dan levert dat voor de klanten een te hoge factuur op.
Ā 
Ā 
Badge +3

Ik ben bang dat deze reactie niet juist is. Allereerst geeft de NS aan dat "maar ook omdat dit de correcte manier is waarop NS Flex met dit soort reizen omgaat." Dit is echter niet de correcte manier.

Het is zeker niet juist, en de RET zal je gelijk moeten geven (zeker als het de andere kant op prima gaat). Maar je hebt NS Flex dus wat kom je bij ons doen?

Nou ja, de NS Klantenservice wil/kan sinds juli 2022 niets anders dan me naar jullieĀ (in dit geval RET) verwijzen, dus kom maar over de brug mijn IBAN isā€¦Ā šŸ˜…

Daarvoor was het geen probleem via NS (mits je iemand te spreken kreeg die het snapte), dan kon je gewoon alle foute transacties ā€˜opsparenā€™ en bellen, waarna het als restitutie op je Flex factuur kwam, of direct overgemaakt werd? Volgens mij dat laaste.

NS vond dat ā€˜uit eigen zakā€™ of zo, want Qbuzz/RET/EBS/GVB/Connexxion etc.Ā hadden die ritten gewoon (weliswaar onterecht) betaald gekregen?

Badge +3

Maandje verder bijna, maar als reactie opĀ 

Dat heeft Transdev (Connexxion/Bravo/Hermes) inmiddels toegegeven. Ze noemden zelfs de fout bij NS Flex niet meer!

En niet eens als saldobestelling (waar je met Flex zo weinig aan hebt)! šŸ˜…

Blijft wel het probleem bestaan dat het NS Flex systeem zoiets steevast fout blijft berekenen/factureren, en je dus elke keer als dit gebeurt de molen van [andere vervoerder] in gestuurd wordt sinds juli 2022Ā šŸ˜„

Veer in de ** van Transdev dus, ook al kostte het ze een maand om te snappen dat NS Flex de mist in gaat! De voorwaarden van OV-chipkaart (TLS) zijn duidelijk en leidend, en bestonden al lang vĆ³Ć³r NS Flex.

Hint voor NS: bus-trein-bus (ook al is er geen meter met een trein gereisd, dat was een stationspassage binnen een minuut) gaat dus reproduceerbaar mis.

Badge +3

excuses voor de late reactie, het is erg druk. Ik vrees dat we je hier niet mee kunnen helpen. Allereerst omdat we transacties van anders vervoerders niet mogen aanpassen, maar ook omdat dit de correcte manier is waarop NS Flex met dit soort reizen omgaat. Zie onder andere deze twee topics op de NS Community: https://bit.ly/3FBCoNP en https://bit.ly/3NkWSfk.

Die transacties van andere vervoerders aanpassen is een plicht, NS factureert verkeerd en ik wil een correcte factuur (geen teruggave van een andere vervoerder)!

En de correcte manier waarop NS Flex met reizen omgaat zou niet mogen verschillen van reizen op saldo (als het om een NS abonnement of reisproduct gaat, uitgezonderd een overstap tussen treinvervoerders spits/dal).

NS Flex (systeem): welles, wij mogen gewoon dubbel basistarief rekenen bij een totaal geldigeĀ btm overstap en kom niet bij oNS klagen maar haal dat maar bij die vervoerder terug (sinds juli 2022)!

Dus al die btm vervoedersĀ (GVB, RET, HTM, EBS, Syntus, Arriva, U-OV en Transdev (dat laatste is samen Breng, Bravo, Hermes, Connexxion en zo) vragen zich af waar het eigenlijk op slaat!

Tja NS Flex, en moeten wij dat compenseren? Nou vooruit danā€¦

Waar staat dat (behalve een reactie hier dat het zo afgesproken is bij NS Flex), en waarom is dat correct?

Je betaalt dus te veel (factuur) en een andere partij moetĀ dat (want dat is zo afgesproken) aan je vergoeden?!

Ik wil die afspraak wel eens zien eigenlijkĀ šŸ¤”šŸ™„

Reputatie 7

Ik heb op Flex het BTM-gedeelte laten uitzetten.Ā 

Vrij regelmatig reis ik met de tram (HTM) of bus (EBS) naar station Delft, vandaar met de NSĀ naar Schiedam Centrum, en een overstap op de (RET) metro. Ondanks dat een moderator hier op dit forum ooit beweerde dat het opgelost zou zijn, is dat niet het geval.

Ik ben van mening dat het teveel betaalde door NS terugbetaald dient te worden. Ik krijg van NS de factuur en betaal aan NS. Als ik bij Albert Heyn een pak Simon LevĆ©ltĀ koffie koop, die onjuist geprijsd is, dat stuurt Albert Heyn me ook niet naar de kantoren van Simon LĆ©velt inĀ Haarlem, om daar het teveel betaalde terug te vragen.

Om het teveel betaalde terug te krijgen, was meestal Ā in tegenstelling tot watĀ @Maxime NSĀ hier beweert, het bekende kastje muur verhaal. De NS naar RET, de RET weer naar NS, de NS naar HTM of EBS,Ā de HTM of EBS weer naar NS, want ā€˜u heeft aan NS betaald, wijĀ kunnen niets voor u doenā€™.

Kortom, dat hele flex is een flop.Ā Ā @Maxime NS: in plaats van ā€˜het doorgeven aan de afdeling ITā€™, en daarmee de verantwoordelijkheid wegschuiven om klanten die teveel betalenĀ tegemoet te komen, lijkt het me zinvoller dat ervoor te zorgen datĀ op de facturen de mededeling komt te staan, dat klanten het broddelwerk van NS goed moeten bestuderen omdat er teveel in rekening kan worden gebracht en het teveel betaalde terugbetaald . En totdatĀ hetĀ eindelijk eens geregeld is, want haast lijkt NS er niet mee te hebben,Ā klanten te adviseren BTM uit te zetten en voor BTM op saldo te reizenĀ de kosten voor de extra OV-Chipkaart voor haar rekening neemt.

Badge +3

Ik heb op Flex het BTM-gedeelte laten uitzetten.Ā 

Vrij regelmatig reis ik met de tram (HTM) of bus (EBS) naar station Delft, vandaar met de NSĀ naar Schiedam Centrum, en een overstap op de (RET) metro. Ondanks dat een moderator hier op dit forum ooit beweerde dat het opgelost zou zijn, is dat niet het geval.

Voor de zekerheid (de vraag stellen is hem beantwoorden), na uitzetten vanĀ Flex BTM werkt het dus wel goed? Zoals het er nu staat lijkt het of het alsnog niet werktā€¦Ā 

Reputatie 7

Ouderwets ā€˜op saldoā€™ gaat altijd goed, met flex dus niet.Ā 

Badge +3

Ik krijg vanmiddag (2e kerstdag) nog een sneer van Hermes na, al had ik mijn ā‚¬ 1,01 (dubbel instaptarief bus) al terug op 7 december.

Nietes!

Hermes (is ook gewoon Transdev) beweert hier dus glashard dat een korte treinrit (of stationspassage) BTM ritten mag opbreken, en ook dat het alleen zou gelden voor bus-bus (en dus niet voor bus-metro of tram-bus)?

Mijn verstand staat erbij stil, wantĀ https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htmĀ (die link werkt niet meer helaas)Ā benoemt het ook gewoon!

Ik blijf erbij dat NS Flex hierin niet zou mogenĀ verschillen van reizen op saldo (waarbij het wel gewoon goed gaat)!

En dat alle moeite om je geld terug te halen bij stad/streekvervoerders (die je natuurlijk uiteindelijk gelijk moeten geven!) niet nodig zou moeten zijn.

Liever een correctie door NS zelf dus, op je Flex factuur (of pas het systeem aan zodat e.e.a. eindelijk eens correct berekend wordt)Ā šŸ˜„

Game on voor 2023!Ā https://www.geenstijl.nl/5168451/waaaaaaaaai-het-jaar-uit

Badge +3

Voeg ik deze nog even toe..Ā 

De stationspassage (wegens even iets te eten gekocht binnen de poortjes) tussen die twee busritten komt daar helemaal niet in voor! Helemaal goed.. zou je denkenĀ šŸ¤”

Dus waar doet NS (het Flex systeem) eigenlijk moeilijk over?

Tja, sinds juli 2022 mag/moet Connexxion/Transdev dat (voor oNS) oplossen. Je krijgt dan wel een creditfactuur van TransdevĀ (nietes dus, want die kennen me niet, het was een mailtje) of het geld op een willekeurig IBAN (dat dan weer wel).

Zij (en ik) zijn daar niet zo blij mee, maar goed ik kreeg mijn teveel (aan NS) betaalde bedrag vanĀ ā‚¬ 1,01 uiteindelijk terug, met excuses erbij van Transdev/Connexxion.

Beterschap voor 2023 dan maarā€¦ Leve NS Flex!Ā šŸ˜«

Ā 

Badge +3

Overigens mag in de declaratieoverzichten van OV-chipkaart die opmerking over het btw-tarief per 2019 ook wel weg, want je kunt toch maar 18 maanden terug.

Zal ze eens bellen (Twitter en andere kanalen hebben ze niet meer), en kijken of ze me snappenĀ šŸ¤£

Badge +3

Vervelend dat er dubbel instaptarief is berekend. Ik wil er geen kastje-muur verhaal van maken, maar waarschijnlijk zal je het via RET moeten terugvragen, omdat onze klantenservice alleen nog NS transactiesĀ mag aanpassen. Ik heb een melding gemaakt voor IT zodat het hopelijk snel kan worden opgelost.

Goh, laat HTM ook eens weten dat zij het moeten oplossen!

Ā 

Reputatie 7
Badge +1

Vervelend dat er dubbel instaptarief is berekend. Ik wil er geen kastje-muur verhaal van maken, maar waarschijnlijk zal je het via RET moeten terugvragen, omdat onze klantenservice alleen nog NS transactiesĀ mag aanpassen. Ik heb een melding gemaakt voor IT zodat het hopelijk snel kan worden opgelost.

Goh, laat HTM ook eens weten dat zij het moeten oplossen!

Is de weg nu niet geworden dat je je claim bij NS indient en als die dat weigert, dat je dan naar de Geschillencommissie gaat?

Badge +3

Is de weg nu niet geworden dat je je claim bij NS indient en als die dat weigert, dat je dan naar de Geschillencommissie gaat?

NS gaat het niet voor je doen (correcte factuur graag?), en de stad/streekvervoerders gaan na lang aandringen wel overstag (nou vooruit, hier je geld terugĀ ondanks de foute NS Flex berekening).

Het draadje van zojuist hierĀ https://twitter.com/arantxa_ivana/status/1632777307948568578

Helaas isĀ @HTM_ReisinfoĀ het hier zelf niet mee eens. Als je het laatste bericht in die forumthread leest heeft die persoon dezelfde afwijzing gekregen als ik: ā€˜je reist met NS Flex dus wij vergoeden niks.ā€™ Werd nog uitgekafferd door de HTM klantenservice ook, dus verloren zaakā€¦

Tja, dan ga je wel nadenken over hoe Flex het allemaal isā€¦ en neem je Arriva Flow! Van de auteur van die tweet:

ik zie dat je mijn screenshot daar hebt geplaatst, thanks! Wie weet levert het via die weg nog iets op.

Badge +3

Las dit nog even terug maar dat moet dus anders!

Dat is het bedrag dat HTM aan oNS heeft doorgegeven voor jouw reis en wat ze ook van oNS zullen ontvangen. Wij factureren dit enkel door aan jou.

Nee, want HTM kƔn helemaal geen bedragen aan NS doorgeven. Want je hebt NS Flex en daar stopt dus alles ongeveer.

HTM heeft geen enkel idee wat jouw reis zou moeten kosten (want dat bepaalt het NS Flex systeem).

En dat systeem is dus nogal rot. Los dat op NS, want de facturen kloppen dus gewoon niet!

Waarom zou je die moeten betalen en pas daarna in discussie gaan om je geld elders terug te halen?

De stad/streekvervoerders geven je (uiteraard, tegenwoordig snel wantĀ NS Flex) gelijk šŸ˜£ je geld 'snelā€™ terug. Binnen een week of twee prima!

De meeste stad/streekvervoerders hebben zich erbij neergelegd en compenseren je zonder verdere onzin.

Een correcte NS Flex factuur zou fijner zijn,Ā ook al middelt dat zich wel (of niet) uit na een paar maandenĀ šŸ˜“

Reageer